NOWE PRAWO z 13 września 11 (nr 177).pdf

(1148 KB) Pobierz
041_nowe prawo_01.qxd
nowe prawo
PRZEPISY I PRAKTYKA
prenumerata
Rynek pracy | D5
Obowiązują nowe wymagania przy uzyskaniu
oświadczeń dla cudzoziemców zza wschodniej
granicy
Bezpieczeństwo | D7
Służba porządkowa i informacyjna ma prawo
zajrzeć do bagażu każdego uczestnika imprezy
masowej
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Spis treści
Wszyscy przekształcą
n przepisy
Urzędnik, który błędnie naliczy środki
z unijnej pomocy, zostanie ukarany............ |D2
Wydatki sfinansowane przez UE
nie są kosztem................................................ |D2
Od nowego roku
będą nowe plany kont .................................. |D2
Komisja zdecydowała
o nadaniu kodów............................................ |D2
Podatek od dochodów
anonimowego podatnika
rozliczy pośrednik .......................................... |D3
Zmieniają się zasady
urzędowego sprawdzenia ............................ |D3
O rodzaju podatku
decyduje klasyfikacja .................................... |D3
Dyrektora szpitala nie można powołać
bez przeprowadzenia konkursu ................ |D5
KRK wyśle dokument e-pocztą ................ |D7
Musi być zgoda zainteresowanego ........ |D7
użytkowanie wieczyste
NIE TYLKO WŁAŚCICIELE MIESZKAŃ, domów i garaży, lecz także przedsiębiorcy
przekształcą użytkowanie wieczyste gruntów we własność. Nikt jednak nie otrzyma od
gminy bonifikat, które sięgały nawet do 90 proc. opłaty za uwłaszczenie. Do udzielania
zniżek został zobowiązany jedynie Skarb Państwa
Dobromiła
Niedzielska-Jakubczyk
dobromila.niedzielska@infor.pl
Od 9 października 2011 r.
zmieniają się zasady uwłasz-
czania się na gminnych i pań-
stwowych gruntach. Już nie tyl-
ko osoby fizyczne użytkujące
nieruchomości zabudowane
domami mieszkalnymi lub ga-
rażami mogą występować
z wnioskami o przekształcenie
ich prawa do ziemi. Teraz takie
prawo przysługuje także przed-
siębiorcom – i to zarówno dzia-
łającym na podstawie wpisu do
ewidencji działalności gospo-
darczej, jak i spółkom zareje-
strowanym w Krajowym Reje-
strze Sądowym. Nie będzie też
miało znaczenia, czy działka
jest albo ma być zabudowana
na cele mieszkalne, ewentual-
nie stoją na niej biurowce.
Nie będą natomiast mogły
żądać przekształcenia swego
prawa do gruntu spółki z domi-
nującym udziałem Skarbu Pań-
stwa. Wyłączony z tego upraw-
nienia jest również Polski Zwią-
zek Działkowców. Nie da się
także przekształcić we wła-
sność nieruchomości, wobec
których toczy się postępowa-
nie administracyjne prowadzą-
ce do nabycia nieruchomości
pod inwestycję celu publiczne-
go, czyli np. pod autostradę lub
lotnisko.
Nowe przepisy zniosły także
termin, do którego można skła-
dać wnioski o przekształcenie
– obecnie obowiązująca ustawa
jako datę graniczną wymienia 31
grudnia 2012 r. Po zmianie
przepisów każdy uprawniony
sam zdecyduje, kiedy zechce
starać się o uwłaszczenie.
Jednak ci, którzy złożyli komplet
wymaganych dokumentów
choćby jeszcze na początku
sierpnia 2011 r. i do 8 paździer-
nika nie staną się właścicielami
ściami. TK skrytykował narzu-
cenie samorządowi obowiązku
udzielania olbrzymich bonifikat.
W efekcie ustawodawca kwestię
udzielania zniżek pozostawił
w wyłącznej gestii rad gmin
i sejmików. Jedynie Skarb Pań-
stwa w dalszym ciągu będzie zo-
bligowany redukować o poło-
wę opłaty wnoszone przez
uwłaszczających się na jego
gruntach.
Dobrą wiadomością dla wła-
ścicieli lokali we wspólnotach
dą mogli już wystąpić współ-
użytkownicy, których suma
udziałów w tym prawie wy-
nosi co najmniej połowę. Na-
tomiast jeżeli któryś z wła-
ścicieli lokalu (udziałowiec
w uwłaszczanym gruncie)
sprzeciwi się wdrożeniu pro-
cedury i postępowanie zosta-
nie zawieszone, to pozostali
użytkownicy wieczyści będą
mogli żądać rozstrzygnięcia
sprawy przez sąd. Ten orzeknie,
mając na uwadze nie tylko cel
n praktyka
Czy wcześniejszy termin otwarcia
salonu gry bingo jest punktowany .............. |D4
Jakie dokumenty
należy złożyć przed egzaminem ................ |D4
Jak ująć w księgach
odpis na fundusz socjalny............................ |D4
Czy klinika zapłaci podatek za alkohol .... |D4
Czy potrzebne są dokumenty
potwierdzające zapłatę podatków.............. |D4
Czy sąd oddali
powództwo działacza związkowego .......... |D6
Jakie wymagania
musi spełniać palarnia .................................. |D6
Czy można wymierzyć karę
przy innych osobach .................................... |D6
Kiedy może wygasnąć stosunek pracy.... |D6
Czy prawo do urlopu wypoczynkowego
ulegnie przedawnieniu .................................. |D6
Jak będzie wyglądało
planowanie prac rządu.................................. |D8
Kto powinien
powiadomić gminę o skazanych ................ |D8
Czy oszustowi grozi surowsza kara........ |D8
Ci, którzy złożyli wniosek wcześniej,
a do 8 października nie uzyskają decyzji, mogą
skarżyć się na przewlekłość postępowania
gminnej ziemi, nie mają powo-
du do zadowolenia. Gmina
wprawdzie przekształci ich pra-
wo we własność, ale nie będzie
już zmuszona do udzielania
90-proc. bonifikat. Niestety, do
spraw wszczętych, a niezakoń-
czonych przed wejściem w ży-
cie ustawy zmieniającej warun-
ki przekształceń, będą stosowa-
ne już nowe regulacje.
Do likwidacji obowiązkowych
90-proc. bonifikat przyczynił
się przede wszystkim wyrok
Trybunału Konstytucyjnego
wymuszający nowelizację usta-
wy o gospodarce nieruchomo-
mieszkaniowych, a więc właści-
wie dla wszystkich osób fizycz-
nych, prawnych oraz handlo-
wych spółek osobowych ma-
jących lokale w dużych
budynkach, jest natomiast to, że
nie będzie już możliwe bloko-
wanie wniosków o przekształ-
cenie na etapie ich składania.
Pozostała wprawdzie zasada,
że w wypadku współużytko-
wania wieczystego o uwłasz-
czenie powinni wystąpić wszy-
scy współużytkownicy. Jednak
od tej zasady wprowadzono
wyjątek. Od 9 października
z żądaniem przekształcenia bę-
zamierzonej czynności, ale i in-
teresy wszystkich współużyt-
kowników terenu, który miał-
by przejść na ich własność.
Jeśli orzeczenie będzie dla wy-
stępującej z wnioskiem grupy
korzystne, zastąpi ono zgodę
pozostałych właścicieli lokali
we wspólnocie i nie będzie mia-
ło znaczenia, kim są (Janem
Iksińskim czy spółką z o.o.). Pro-
cedura przekształceniowa po-
toczy się w takiej sytuacji dalej.
PODSTAWA PRAWNA Art. 2 ustawy z 28 lipca
2011 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieru-
chomościami oraz o zmianie niektórych
innych ustaw (Dz.U. nr 187, poz. 1110).
PROCEDURA CYWILNA Dochodzenie roszczeń u bankrutującego przedsiębiorcy
Czy przy upadłości firmy sąd zawiesi postępowanie
Czytelnik wniósł pozew prze-
ciwko firmie budowlanej, któ-
rej grozi bankructwo. Co się
stanie, gdy przedsiębiorstwo
ogłosi upadłość? Czy w takiej
sytuacji sąd może zawiesić po-
stępowanie z urzędu?
Jeżeli zostanie ogłoszona
upadłość firmy, to przy obec-
nie obowiązujących przepi-
sach sąd zawiesi postępowa-
nie z urzędu tylko wtedy, gdy
spór dotyczy przedmiotu
wchodzącego w skład masy
upadłości. Jednak po wejściu
w życie znowelizowanego
kodeksu postępowania cy-
wilnego, obligatoryjne zawie-
szenie postępowania nastąpi
także wówczas, gdy zostanie
ogłoszona upadłość z możli-
wością zawarcia układu,
a strona zostanie pozbawio-
na prawa zarządu masą upa-
dłości albo ogłoszona upa-
dłość obejmie likwidację ma-
jątku strony.
Sąd zwróci się do syndyka
Po zawieszeniu postępowa-
nia sąd wezwie syndyka al-
bo zarządcę masy upadłości
do wzięcia udziału w sprawie.
Jeżeli odmówią, to wyznaczy
im termin do złożenia
oświadczenia, w którym mo-
gą jeszcze zmienić zdanie,
czyli zgłosić gotowość do
uczestniczenia w sprawie. Je-
żeli syndyk albo zarządca nie
złożą pisma w terminie, to
sąd uzna, że odmówili wstą-
pienia do postępowania.
Zawieszone postępowanie
sąd będzie mógł podjąć
z urzędu. Zgodnie z nowymi
przepisami zrobi to, gdy syn-
dyk albo zarządca masy
upadłości zgłoszą się lub zo-
staną wskazani w pozwie. Je-
żeli nastąpi odmowa wstą-
pienia do postępowania,
wówczas sąd podejmie za-
wieszone postępowanie do-
piero z chwilą, gdy dotrze do
niego oświadczenie. Co wię-
cej, jeżeli syndyk lub zarząd-
ca odmówią udziału w spra-
wie, postępowanie zostanie
podjęte z udziałem upadłego.
Konsekwencje zawieszenia
W okresie zawieszenia po-
stępowania nie biegną żadne
terminy w sprawie. Sąd nie
podejmuje też żadnych czyn-
ności z wyjątkiem tych, któ-
re mają na celu podjęcie
postępowania albo zabezpie-
czenie powództwa bądź do-
wodu w sprawie. Tzn. że
może jedynie wykonać czyn-
ności, które zmierzają do
podjęcia zawieszonego po-
stępowania bądź są związa-
ne z zabezpieczeniem rosz-
czeń albo dotyczą zabezpie-
czenia dowodu. Zarówno za-
bezpieczenie roszczeń, jak
i dowodu sąd przeprowadza
na wniosek strony, w którym
musi ona uzasadnić swoje
żądanie. Natomiast gdy stro-
ny będą podejmowały czyn-
ności niedotyczące zabezpie-
czenia powództwa czy do-
wodów, to wywołają one
skutki dopiero z chwilą pod-
jęcia postępowania.
Zawieszone postępowanie
sąd podejmuje z urzędu, gdy
ustanie przyczyna zawiesze-
nia albo na wniosek którejkol-
wiek ze stron. Może je rów-
nież umorzyć i wówczas po-
zew nie wywoła żadnych
skutków, jakie ustawa wiążę
z wytoczeniem sprawy.
Znowelizowana ustawa
o zmianie ustawy – Kodeks
postępowania cywilnego
oraz niektórych innych
ustaw została przesłana do
Senatu. Nowe przepisy za-
czną obowiązywać po upły-
wie 6 miesięcy od opubliko-
wania ich w Dzienniku
Ustaw.
malgorzata.piasecka@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 1 pkt 19 i 20
ustawy z 19 września 2011 r. o zmianie
ustawy – Kodeks postępowania cywilnego
oraz niektórych innych ustaw, przekazana
do Senatu.
nr 177 (3063) 13 września 2011
701765542.029.png 701765542.030.png
 
D 2
przepisy
PODATKI
DGP | 13 września 2011 | nr 177 (3063) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
RACHUNKOWOŚĆ Ewidencja
Od nowego roku będą
nowe plany kont
ODPOWIEDZIALNOŚĆ Naruszenie dyscypliny finansowej
Urzędnik, który błędnie rozliczy środki
z unijnej pomocy, zostanie ukarany
Od okresu obrotowego roz-
poczynającego się w 2012 r.
banki będą musiały stoso-
wać nowy plan kont.
Zmieni się wzorcowy
plant kont dla banków. Zo-
staną do niego wprowadzo-
ne konta, które umożliwią
m.in. ewidencję zdarzeń go-
spodarczych związanych
m.in. z nieruchomościami
zakwalifikowanymi przez
bank do inwestycji, warto-
ściami niematerialnymi
i prawnymi zakwalifikowa-
nymi do aktywów trwałych.
Nowy wzór został określo-
ny w załączniku do rozpo-
rządzenia z 11 sierpnia
2011 r. w tym zakresie, któ-
re zostało opublikowane
w Dzienniku Ustaw nr 181
w poz. 1082. Zastąpi ono
dotychczasowe rozporzą-
dzenie ministra finansów
z 15 października 2008 r.
w sprawie określenia wzor-
cowego planu kont dla ban-
ków (Dz.U. nr 195, poz.
1202).
Nowe przepisy wejdą
w życie po upływie 14 dni
od dnia ich ogłoszenia, tj.
15 września 2011 r. Będą
miały zastosowanie po raz
pierwszy do sprawozdań fi-
nansowych sporządzonych
za rok obrotowy rozpoczy-
nający się w 2012 r.
W związku z podaną wy-
żej zmianą został rozszerzo-
ny wykaz kont w zespole
„0”. Konta 09 dotyczące ak-
tywów trwałych przejętych
za długi i przeznaczonych
do sprzedaży zostaną roz-
szerzone o konta: 094 –
Wartości niematerialne
i prawne, 095 – Aktywa
trwałe przeznaczone do
sprzedaży i 096 – Pozosta-
łe aktywa trwałe przezna-
czone do sprzedaży.
Z kolei zmiany w wykazie
kont zespołu 1 – 4 oraz
7 i 8 związane są z wej-
ściem w życie rozporządze-
nia ministra finansów
z 1 października 2010 r.
w sprawie szczególnych za-
sad rachunkowości ban-
ków (Dz.U. nr 191, poz.
1279 z późn. zm.). Dotyczy
to głównie par. 30 nakazu-
jącego klasyfikować akty-
wa i zobowiązania finan-
sów w dniu ich nabycia lub
powstania do następują-
cych kategorii:
n aktywa finansowe i zobo-
wiązania finansowe wy-
ceniane w wartości go-
dziwej przez wynik fi-
nansowy, w tym aktywa
lub zobowiązania finan-
sowe przeznaczone do
obrotu;
n kredyty i pożyczki oraz
inne należności banku;
n aktywa finansowe utrzy-
mywane do terminu zapa-
dalności;
n aktywa finansowe do-
stępne do sprzedaży.
agnieszka.pokojska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Rozporządzenie
ministra finansów z 11 sierpnia 2011 r.
w sprawie określenia wzorcowego
planu kont dla banków (Dz.U. nr 181,
poz. 1082).
Kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, główni księgowi oraz inni pracownicy zajmujący się przyznawaniem,
przekazywaniem i rozliczaniem środków z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej będą odpowiadali za naruszenie dyscypliny
finansów publicznych, jeśli popełnią błędy i naruszą zasady gospodarowania tymi środkami
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
Zmianę polegającą na roz-
szerzeniu zakresu odpowie-
dzialności za naruszenie dys-
cypliny finansów publicz-
nych przewiduje nowelizacja
ustawy o odpowiedzialności
za naruszenie dyscypliny fi-
nansów publicznych. Jak
wskazują autorzy noweliza-
cji, obecny zakres podmioto-
wy ustawy o odpowiedzial-
ności jest niewystarczający,
ponieważ nie obejmuje
wszystkich osób gospodaru-
jących środkami unijnymi
Wszyscy odpowiadają
To, kto będzie odpowiadał za
naruszenie dyscypliny, okre-
śla nowy art. 4a ustawy.
Zgodnie z tym przepisem od-
powiedzialność będą pono-
siły wszystkie osoby, które
mają do czynienia ze środka-
mi unijnymi lub innymi środ-
kami z zagranicznej pomocy
na każdym etapie.
W praktyce chodzi o insty-
tucje zaangażowane we
wdrażanie programów,
a więc osoby z instytucji za-
rządzających, pośredniczą-
cych i wdrażających, Bank
Gospodarstwa Krajowego
i inne podmioty odpowie-
dzialne za wdrażanie fundu-
szy strukturalnych.
Odpowiedzialności będą
podlegały również osoby pra-
cujące dla beneficjentów
środków unijnych oraz oso-
by reprezentujące beneficjen-
tów, które realizują projekty.
Beneficjentami są osoby fi-
zyczne, firmy i jednostki nie-
posiadające osobowości
prawnej. Czynności w imie-
niu beneficjentów podejmu-
ją zawsze odpowiednio umo-
cowane osoby i to one będą
podlegały odpowiedzialno-
ści. Każdy, kto będzie reali-
zował projekt dofinansowa-
ny ze środków unijnych, bę-
dzie więc mógł być ukarany.
Czyny, za które osoby go-
spodarujące środkami z bez-
zwrotnej pomocy będą po-
nosić odpowiedzialność,
przewiduje art. 13 ustawy
o odpowiedzialności w no-
wym brzmieniu. Przepis
ten znacznie rozszerza za-
kres przedmiotowy ustawy.
W konsekwencji niemal każ-
da czynność związana z tego
typu środkami może spowo-
dować naruszenie dyscypli-
ny. Chodzi w szczególności
o decyzje związane z przy-
znawaniem środków, ich wy-
datkowaniem, a nawet rozli-
czeniem niewykorzystanych
pieniędzy.
Naruszeniem dyscypliny
będzie m.in. przyznanie lub
przekazanie środków zwią-
zanych z realizacją progra-
mów lub projektów unijnych
z naruszeniem obowiązują-
cych procedur.
Z kolei realizujący projekty
unijne (w tym m.in. roboty bu-
dowlane lub usługi) wraz
z wejściem w życie noweli-
zacji będą musieli zwrócić
uwagę na procedury obowią-
zujące przy wykorzystaniu
środków, a w szczególności
procedury określone w pra-
wie zamówień publicznych,
ale jedynie w zakresie okre-
ślonym w art. 17 i 17a usta-
wy o odpowiedzialności za
naruszenie dyscypliny (prze-
pisy te wprost określają na-
ruszenia przy zamówieniach
publicznych).
Jak wynika z przepisu art.
13, odpowiedzialność za na-
ruszenie dyscypliny będą po-
nosić także osoby uczestniczą-
ce w procesie wykorzystania
publicznych środków krajo-
wych, które zostaną przeka-
zane beneficjentom.
Zaniechanie to naruszenie
Art. 13 ustawy o odpowie-
dzialności określa również
zaniechania osób gospoda-
rujących środkami publiczny-
mi, które podlegają ukaraniu.
Przykładowo karze podlega
osoba, która nie rozliczyła
w terminie otrzymanej po-
mocy, czy też nie ustaliła
kwoty środków podlegają-
cych zwrotowi.
Naruszeniem będzie też
niezgodne z przepisami
umorzenie podlegającej
zwrotowi kwoty związanej
z realizacją programów lub
projektów finansowanych
z udziałem środków unij-
nych lub zagranicznych, od-
roczenie jej spłaty lub rozło-
żenie spłaty na raty albo do-
puszczenie do przedawnie-
nia tej należności.
Dotkliwe kary
Za naruszenie dyscypliny
finansów publicznych komi-
sja orzekająca może wymie-
rzyć karę upomnienia, naga-
ny, finansową lub zakazu peł-
nienia funkcji związanej
z dysponowaniem środkami
publicznymi. Nowelizacja
przewiduje, że kara finanso-
wa może wynieść od 0,25 do
trzykrotności miesięcznego
wynagrodzenia osoby odpo-
wiedzialnej za naruszenie
dyscypliny finansów pu-
blicznych, obliczonego jak
wynagrodzenie za czas urlo-
pu wypoczynkowego należ-
nego w roku, w którym do-
szło do tego naruszenia. Z ko-
lei za rażące naruszenie
dyscypliny (w tym zakresie
nic się nie zmienia) komisja
może wymierzyć karę od ro-
ku do 5 lat zakazu zakaz peł-
nienia funkcji związanych
z dysponowaniem środkami
publicznymi.
Znowelizowana ustawa zo-
stała przesłana do Senatu.
Nowe przepisy zaczną obo-
wiązywać po trzech miesią-
cach od ogłoszenia w Dzien-
niku Ustaw.
PODSTAWA PRAWNA Art. 4a, art. 13 ustawy
o odpowiedzialności za naruszenie dyscy-
pliny finansów publicznych w brzmieniu
nadanym ustawą z 19 sierpnia 2011 r.
o zmianie ustawy o odpowiedzialności za
naruszenie dyscypliny finansów publicz-
nych oraz niektórych innych ustaw.
CŁO Obudowy aparatów
Komisja zdecydowała
o nadaniu kodów
FIRMA
PROJEKTY UNIJNE Amortyzacja środków trwałych
Wydatki sfinansowane przez UE nie są kosztem
Każdemu towarowi, nawet
gdy jest to produkt złożony
z kilku odrębnych elemen-
tów, można przypasować
tylko jeden kod Nomenkla-
tury Scalonej.
W rozporządzeniu nr
875.2011 zdecydowano,
że obudowa do aparatów
cyfrowych umożliwiająca
robienie zdjęć pod wodą
powinna być zakwalifiko-
wana do kodu 3926 90 97,
jako „Pozostałe artykuły
z tworzyw sztucznych”.
Jednak aby towar mógł
być zakwalifikowany do
tego kodu, musi się skła-
dać z dwóch przezroczy-
stych części wyposażonych
w ręczne przyciski, pokrę-
tła do sterowania lub ob-
sługi wykowane z metalu
oraz z ramki z zastrzykami
wykonanymi z tworzywa
sztucznego. Nie można kla-
syfikować tego towaru do
pozycji 42020, czyli jako
„Futerał na aparat fotogra-
ficzny”, ponieważ wypo-
sażona w przyciski obudo-
wa nie jest pojemnikiem
przeznaczonym do prze-
chowywania aparatu. Pro-
dukt ten nie może zostać
również zaklasyfikowany
do kodu 8529, gdyż nie jest
niezbędny do funkcjono-
wania aparatu, a zatem nie
może być uznany za część
wyposażenia.
W rozprowadzeniu nr
873/2011 przesądzono tak-
że o kodzie dla innego to-
waru – gąbki, która zosta-
ła wykonana z tworzywa
sztucznego i pokrywającej
go dzianiny poliestrowej.
Tego typu produkt musi
być klasyfikowany do ko-
du 637 10 10 i obłożony
12-proc. stawką celną.
I choć dzianina i gąbka sta-
nowią bowiem jeden pro-
dukt złożony i nie mogą
być klasyfikowane osobno,
to zasadniczy charakter
produktowi nadaje szorst-
ka powierzchnia dzianej
tkaniny. Dzięki niej arty-
kuł przeznaczony jest do
czyszczenia zaschniętych
plam.
Wydatki na usługę przygotowania studium wykonalności mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem
że nie zostały sfinansowane ze środków z bezzwrotnej pomocy unijnej
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
Firmy realizujące projekty
współfinansowane ze środ-
ków bezzwrotnej pomocy
unijnej mogą pomniejszać
swoje przychody o koszty
uzyskania przychodów, ale
jedynie w części, której nie
dotyczy finansowanie unij-
ne. Takie stanowisko potwier-
dził ostatnio Wojewódzki Sąd
Administracyjny w Rzeszo-
wie (wyrok z 18 sierpnia
2011 r., I SA/Rz 423/11). Skar-
żąca spółka chciała wiedzieć,
czy może zaliczyć do warto-
ści początkowej środka trwa-
łego wydatki na przygotowa-
nie studium wykonalności,
czy też powinna te wydatki za-
liczyć bezpośrednio do kosz-
tów uzyskania przychodów.
Firma zanim otrzymała do-
finansowanie z Funduszu
Spójności na projekt związa-
ny z poprawą gospodarki
wodno-ściekowej, zleciła ze-
wnętrznej firmie usługę wy-
konania studium wykonal-
ności. Powołując się na wy-
tyczne Ministerstwa Rozwoju
Regionalnego, spółka potrak-
towała wydatki związane
z przygotowaniem projektów,
w tym studium wykonalno-
ści, jako wydatki kwalifikowa-
ne (zgodnie z resortowymi
wytycznymi okres kwalifiko-
wania wydatków rozpoczy-
na się 1 stycznia 2007 r. i koń-
czy się 31 grudnia 2015 r.).
W efekcie skarżąca postano-
wiła rozliczyć koszty ponie-
sione na przygotowanie pro-
jektu, w tym studium, od
1 stycznia 2007 r.
Zdaniem sądu spółka nie
może zaliczyć tych wydatków
do wartości początkowej wy-
twarzanego w ramach projek-
tu dofinansowanego z UE
środka trwałego. WSA uza-
sadnił, że wydatki poniesio-
ne na przygotowanie studium
wykonalności nie mają wpły-
wu na ustalenie wartości po-
czątkowej składników mająt-
ku podatnika. Stanowią na-
tomiast koszty związane
z pozyskiwaniem środków
na inwestycje, a nie z samym
procesem inwestycyjnym.
W efekcie wydatek na stu-
dium wykonalności należy
Nie można zaliczyć wydatków na studium wy-
konalności do wartości początkowej wytwarza-
nego w ramach projektu dofinansowanego z UE środka trwa-
łego, ponieważ wydatki te nie mają wpływu na ustalenie war-
tości początkowej składników majątku
uznać za pośredni koszt uzy-
skania przychodów. Spółka
powinna więc zaliczyć go
do kosztów uzyskania przy-
chodów w dacie jego ponie-
sienia, a więc w dniu, na któ-
ry ujęto koszt w księgach ra-
chunkowych na podstawie
odpowiedniego dowodu
księgowego (art. 15 ust. 4e
przedmiotowej ustawy).
Sąd zastrzegł jednak, że wy-
datek nie będzie w ogóle
kosztem, jeśli został sfinanso-
wany ze środków unijnych.
Wskazał, że zgodnie z art. 16
ust. 1 pkt 58 ustawy o podat-
ku dochodowym od osób
prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r.,
nr 74, poz. 397 z późn. zm.)
nie uważa się za koszty uzy-
skania przychodów wydat-
ków i kosztów bezpośrednio
sfinansowanych z dochodów
(przychodów), o których mo-
wa w art. 17 ust. 1 pkt 14a,
23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub
ze środków, o których mowa
w art. 33 ust. 4 ustawy o dzia-
łalności pożytku publicznego
i o wolontariacie. Powoduje
to – wyjaśnił sąd – że wydat-
ki na studium wykonalności
można zaliczyć do kosztów
uzyskania przychodów w da-
cie ich poniesienia, jednakże
jedynie w części, w jakiej nie
były finansowane ze środków
wymienionych w art. 16 ust.
1 pkt 58 tej ustawy. Innymi
słowy, jeśli wydatek został sfi-
nansowany ze środków bez-
zwrotnej pomocy unijnej, to
jest wyłączony z kosztów po-
datkowych.
PODSTAWA PRAWNA Art. 15 ust. 4d, art. 15
ust. 4e, art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z 15 lu-
tego 1992 r. o podatku dochodowym od
osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74,
poz. 397 z późn. zm.).
paulina.bak@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Załącznik do roz-
porządzenia wykonawczego Komisji
UE nr 873/2011 z 27 lipca 2011 r. oraz
rozporządzenia wykonawczego Komi-
sji nr 875/2011 z 31 sierpnia 2011 r. do-
tyczące klasyfikacji niektórych towa-
rów według Nomenklatury Scalonej
(Dz.Urz. UE nr l 226) .
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
SAMORZĄDOWY
Procedura scalania gruntów
Środa
14 września 2011 r.
BANKI
DYSPONENCI ŚRODKÓW PUBLICZNYCH
PRZEDSIĘBIORSTWA
Ważne!
701765542.031.png 701765542.001.png 701765542.002.png 701765542.003.png
DGP | 13 września 2011 | nr 177 (3063) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
przepisy
D 3
PIT, CIT Obowiązki rozliczeniowe instytucji finansowych działających na rynkach kapitałowych
Podatek od dochodów anonimowego podatnika rozliczy pośrednik
Instytucje pośredniczące w wypłacie dochodów z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych pobiorą skumulowany zryczałtowany podatek dochodowy za wszystkich
anonimowych podatników. Taki podatnik, którego tożsamość jest nieznana, nie będzie mógł jednak skorzystać z ulg podatkowych
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
Nowelizacja ustawy o obro-
cie instrumentami finanso-
wymi wprowadza instytucję
rachunku zbiorczego instru-
mentów finansowych dla
anonimowych klientów.
Funkcjonowanie tego typu
rachunków wymagało także
uregulowania w przepisach
podatkowych kwestii wyko-
nywania obowiązków płatni-
ka. Tym samym konieczne
było wprowadzenie zmian
w ustawach o podatkach od
osób fizycznych oraz osób
prawnych, a także w Ordyna-
cji podatkowej.
Rozliczenie podatkowe
Zmiany, które zostały wpro-
wadzone do ustawy o PIT
oraz o CIT, dotyczą zasad
naliczania i poboru zryczał-
towanych podatków docho-
dowych od świadczeń z pa-
pierów wartościowych za-
pisanych na rachunkach
zbiorczych, które są wypła-
cane na rzecz tych osób, któ-
rych tożsamość nie została
płatnikowi ujawniona.
Podatki te będą naliczane
według ich stawki podstawo-
wej (19 proc.) w taki sposób,
jakby całość świadczenia wy-
płacanego z danego tytułu na
rzecz wszystkich posiadaczy
papierów zarejestrowanych
na tym samym rachunku
zbiorczym, była wypłacana
jednej osobie.
Do naliczenia i pobrania
zryczałtowanych podatków
PIT i CIT należnych od ano-
nimowych podatników zobo-
wiązane zostaną pośredni-
czące w przekazaniu świad-
czenia podmioty prowadzące
rachunki zbiorcze, na których
zarejestrowane będą należą-
ce do nich papiery wartościo-
we. W przypadku gdy uzy-
skanie przychodu z papierów
wartościowych nie wiąże się
jednak z przekazaniem
świadczenia za pośrednic-
twem podmiotów prowadzą-
cych rachunki, obowiązki
płatnika podatku będzie wy-
konywał tak jak dotychczas
emitent.
Pozostałe zmiany ustawy
PIT oraz ustawy CIT przewi-
dujące w szczególności wyłą-
czenie stosowania do płatni-
ka będącego podmiotem
prowadzącym rachunek
zbiorczy określonych obo-
wiązków informacyjnych
względem podatnika oraz
wyłączenie możliwości ko-
rzystania przez podatnika
z określonych ulg podatko-
wych. Taka ulga nie może być
bowiem przypisana do ano-
nimowego podatnika. Zmia-
ny w Ordynacji podatkowej,
zgodnie z którą podmioty
prowadzące rachunki zbior-
cze mają obowiązek na pi-
semne żądanie naczelnika
urzędu skarbowego sporzą-
dzania informacji o wysoko-
ści dochodów przekazanych
na rzecz podatników upraw-
nionych z papierów warto-
ściowych zapisanych na ta-
kich rachunkach oraz o kwo-
cie pobranego podatku.
Oprócz tego zgodnie z nowe-
lizacją podmiot prowadzący
rachunek zbiorczy może żą-
dać od posiadacza rachunku
zbiorczego przekazania mu
danych dotyczących osób
uprawnionych z rejestrowa-
nych na tym rachunku pa-
pierów wartościowych w za-
kresie niezbędnym do prawi-
dłowego wykonania obo-
wiązków podatnika.
W sytuacji gdy określenie
tożsamości takich osób nie
jest możliwe, w celu ustale-
nia właściwej podstawy po-
brania podatków dochodo-
wych (PIT lub CIT) posiadacz
rachunku będzie mieć obo-
wiązek wskazania prowadzą-
cemu rachunek zbiorczy licz-
by papierów wartościowych
należących do osób fizycz-
nych lub prawnych.
Ponadto nowelizacja wpro-
wadza pewną informacyjną
zasadę dla podatników. Zgod-
nie z nią umowa o prowadze-
nie rachunku zbiorczego po-
winna zawierać informację
o obowiązku składania przez
podatników będących osoba-
mi fizycznymi zeznań podat-
kowych o wysokości docho-
du (straty) osiągniętego przez
nich w roku podatkowym
z odpłatnego zbycia papie-
rów wartościowych i z reali-
zacji praw wynikających
z papierów wartościowych
oraz o obowiązku zapłaty po-
datku dochodowego od tego
dochodu, w stosunku do któ-
rych nie jest pobierany poda-
tek zryczałtowany.
Ewidencja papierów
Wprowadzenie rachunków
zbiorczych związane jest
z tym, że obecnie na polskim
rynku kapitałowym funkcjo-
nują dwie struktury ewiden-
cyjne papierów wartościo-
wych. Pierwsza z nich to
konta depozytowe, które
prowadzone są w Krajowym
Depozycie Papierów Warto-
ściowych (KDPW) dla firm
inwestycyjnych, banków po-
wierniczych i innych pod-
miotów uprawnionych do
prowadzenia rachunków pa-
pierów wartościowych.
Drugą strukturą jest rejestra-
cja na rachunkach papierów
wartościowych prowadzo-
nych przez uczestników sys-
temu depozytowo-rozlicze-
niowego, na którym to pozio-
mie rachunków papierów
wartościowych można usta-
lić posiadaczy tych papierów.
Rachunki zbiorcze stałyby
się więc trzecim urządzeniem
ewidencyjnym. Od rachun-
ków papierów wartościo-
wych różnić je będzie to, że
nie będą one pozwalać na
identyfikację osób uprawnio-
nych z zapisanych na nich
papierów wartościowych, zaś
od kont depozytowych to, że
nie będą one powiązane z ra-
chunkami papierów warto-
ściowych oraz że będą mogły
być prowadzone nie tylko
przez KDPW, ale także przez
uczestników depozytu papie-
rów wartościowych prowa-
dzonego przez KDPW.
Nowelizacja ustawy czeka
na rozpatrzenie przez Senat.
Fundusze inwestycyjne
Do Senatu trafiła też nowe-
lizacja przepisów związana
z rynkiem kapitałowym.
Ustawą o zmianie ustawy
o funduszach inwestycyj-
nych oraz ustawy o podatku
dochodowym od osób praw-
nych wprowadzone zostały
przede wszystkim nowe za-
sady nadzoru nad zamknię-
tymi funduszami inwestycyj-
nymi emitującymi wyłącznie
certyfikaty inwestycyjne, któ-
re nie będą dopuszczone do
obrotu na rynku regulowa-
nym ani dopuszczone do al-
ternatywnego systemu obro-
tu. Oprócz tego ustawa mo-
dyfikuje zakres warunków,
jakie muszą spełnić zagra-
niczne fundusze inwestycyj-
ne z siedzibą w innym pań-
stwie członkowskim Unii
Europejskiej oraz Europej-
skim Obszarze Gospodar-
czym, aby zostały zwolnio-
ne z podatku dochodowego
od osób prawnych na takich
samych zasadach jak fundu-
sze polskie.
Zmiana ta wynika z zaleceń
Komisji Europejskiej, która
zarzuciła Polsce dyskrymi-
nację podatkową zagranicz-
nych funduszy. W stosunku
do obecnie obowiązujących
przepisów fundusz zagra-
niczny, aby był zwolniony
z podatku, nie będzie musiał
np. posiadać depozytariusza,
który przechowuje aktywa
funduszu.
Nowe przepisy wejdą w ży-
cie po upływie 30 dni od dnia
ogłoszenia ich w Dzienniku
Ustaw.
PODSTAWA PRAWNA Art. 1 pkt 4, art. 4,
art. 5 ustawy z 18 sierpnia 2011 r. o zmianie
ustawy o obrocie instrumentami finanso-
wymi oraz niektórych innych ustaw.
Art. 2 ustawy z 31 sierpnia 2011 r. o zmianie
ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz
ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych.
PROCEDURY Dozór celny
Zmieniają się zasady urzędowego sprawdzenia
GRUNTY Ewidencja
O rodzaju podatku
decyduje klasyfikacja
Celnicy nie będą już dokonywać urzędowego sprawdzenia u przedsiębiorców, którzy zyskają pozwolenie na korzystanie
z procedur uproszczonych i celnych procedur gospodarczych. Na zmianie przepisów skorzystają też właściciele składów celnych
Paulina Bąk
paulina.bak@infor.pl
Przedsiębiorcy, którzy za-
mierzają prowadzić działal-
ność gospodarczą podlega-
jącą z mocy prawa kontroli
celnej, muszą być poddani
urzędowemu sprawdzeniu.
W ten sposób służby celne
upewniają się, że w firmie
zostały stworzone warunki
umożliwiające celnikom
przeprowadzanie przy-
szłych kontroli.
Zgodnie z obecnie obowią-
zującymi przepisami wszy-
scy przedsiębiorcy podlega-
jący urzędowemu spraw-
dzeniu są zobowiązani co
najmniej 14 dni przed rozpo-
częciem swojej działalności
przesłać naczelnikowi urzę-
du celnego zgłoszenie oraz
dokumentację dotyczącą
charakteru firmy w dwóch
egzemplarzach. Od 16 wrze-
śnia, czyli od dnia wejścia
w życie rozporządzenia z 11
sierpnia 2011 r. zmieniające-
go rozporządzenia w sprawie
urzędowego sprawdzania
(Dz.U. nr 182, poz. 1084),
osoba, która zechce prowa-
dzić skład celny, nie będzie
musiała już składać naczelni-
kowi odrębnego zgłoszenia.
Wystarczy, że do właściwego
organu celnego złoży wnio-
sek o wydanie zezwolenia na
prowadzenie tego typu dzia-
łalności. Przy czym warto do-
dać, że w toku urzędowego
sprawdzenia składów cel-
nych właściwy naczelnik
urzędu celnego sprawdzi:
n zgodność zgłoszenia i za-
łączonej dokumentacji ze
stanem faktycznym,
n miejsc przeznaczonych
do prowadzenia działalno-
ści gospodarczej oraz urzą-
dzeń składowych i wypo-
sażenia,
n ogrodzenia i zabezpiecze-
nia.
Naczelnik będzie miał też
obowiązek upewnić się, czy
istnieją księgi rachunkowe
zawierające właściwe dane
oraz uzgodnić z właścicie-
lem składu formy prowadze-
nia i zakresu danych w ewi-
dencji. Obowiązek urzędo-
wego sprawdzenie nie
dotyczy wszystkich właści-
cieli składu. Procedurze tej
nie będą podlegać przedsię-
biorcy prowadzący składy
celne typu E, miejsca uzna-
ne przez organy celne od-
dzielną decyzją administra-
cyjną lub magazyny czaso-
wego składowania. Ze
zwolnienia skorzystają też
firmy, które będą stosować
uproszczone i gospodarcze
procedury celne. Resort fi-
nansów doszedł bowiem do
wniosku, że podmioty te są
dostatecznie kontrolowane
w trakcie wydawania ze-
Celnicy bę-
dą mieli
dwa lata na dokonanie
urzędowego sprawdze-
nia u firm, które będą
podlegać tej procedurze
dopiero po wejściu w ży-
cie rozporządzenia.
one sprawdzane w swojej sie-
dzibie lub w miejscu, w któ-
rym znajdują się centralne
maszyny służące do urządza-
nia gier i zakładów wzajem-
nych. Przy czym uwierzytel-
nione kopie akt wery- fika-
cyjnych będą mogły być
przesłane naczelnikowi urzę-
du celnego nie tylko w formie
papierowej, ale także elektro-
nicznej. Aby z niej skorzy-
stać, przedsiębiorca będzie
jednak zobowiązany opatrzyć
kopie akt weryfikacyjnych
podpisem elektronicznym.
Zmiany obejmą także tzw.
przedsiębiorców pośredni-
czących. Obecnie sprawdze-
niem są objęte tylko firmy,
które dostarczają oleje sma-
rowe i wyroby energetyczne
objęte zwolnieniem od akcy-
zy ze względu na ich prze-
znaczenie ze składu podat-
kowego na terytorium kraju
do podmiotu zużywającego.
Od 16 września obowiązek
sprawdzenia zostanie nało-
żony na wszystkie podmio-
ty pośredniczące, które pro-
wadzą działalność gospo-
darczą w zakresie przyjęcia
i magazynowania wyrobów
akcyzowych objętych zwol-
nieniem od akcyzy ze wzglę-
du na przeznaczenie.
PODSTAWA PRAWNA Par. 1, 2 rozporzą-
dzenia z 11 sierpnia 2011 r. zmieniającego
rozporządzenia w sprawie urzędowego
sprawdzania (Dz.U. nr 182, poz. 1084).
O tym, czy wykorzystywane
przez podatnika tereny o cha-
rakterze leśnym podlegają po-
datkowi od nieruchomości, czy
podatkowi leśnemu, decyduje
ewidencja gruntów. Organ po-
datkowy nie może dokonywać
odmiennej klasyfikacji niż wy-
nika to z dokumentacji.
Podatnicy prowadzący
działalność gospodarczą na
terenach leśnych często
uważają, że nie muszą pła-
cić podatku od nieruchomo-
ści od użytkowanych bu-
dowli czy budynków. Powo-
łują się na przepis ustawy
o podatkach i opłatach lokal-
nych, który wyłącza spod
opodatkowania nierucho-
mości, jeżeli treść wpisu do
ewidencji gruntów świad-
czy o klasyfikacji danego
gruntu jako użytku rolnego,
gruntu zadrzewionego i za-
krzewionego na użytkach
rolnych lub lasu.
Ostatnio Naczelny Sąd
Administracyjny rozpoznał
sprawę podatnika, który pro-
wadzi składowisko drewna
na dzierżawionym terenie
leśnym. Podatnik uważał, że
może być zwolniony z podat-
ku od nieruchomości i powi-
nien płacić podatek leśny,
ponieważ prowadzi dzia-
łalność leśną, która ma na
celu utrzymanie zasobów
leśnych, a także poprawę
zagospodarowania lasu,
a zatem mieści się w zakre-
sie pojęcia działalności le-
śnej.
Organ podatkowy nie zgo-
dził się z tym. Stwierdził, że
kluczowymi dla wymiaru
podatku od nieruchomości są
dane zawarte w ewidencji
gruntów. Z ewidencji zaś
wynika, że najmowany
przez podatnika grunt skla-
syfikowany jest w całości ja-
ko tereny kolejowe „Tk”, nie
zaś jako las „Ls”. Podatnik
wstąpił na drogę sądową.
Sądy przyznały jednak ra-
cję organom podatkowym.
NSA w wyroku z 26 lipca
2011 r. (II FSK 409/10, pra-
womocny) podkreślił, że
ewidencja gruntów i budyn-
ków jest urzędowym źró-
dłem informacji faktycz-
nych wykorzystywanych
w postępowaniach admini-
stracyjnych oraz w postępo-
waniu podatkowym.
Od tej reguły nie zostały
przewidziane żadne wyjątki,
a zatem organy ustalające
wysokość zobowiązań w po-
datku od nieruchomości nie
są uprawnione do przyjęcia
innej podstawy jego wymia-
ru niż dane wskazane w ewi-
dencji gruntów
przemyslaw.molik@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 1a ust. 1 pkt 7
ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach
i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2010 r.
nr 95, poz. 613 z późn. zm.).
zwoleń na stosowanie tych
procedur.
Urzędowemu sprawdze-
niu nie będą podlegać rów-
nież jednostki naukowe, do-
świadczalne, szkoły, samo-
dzielne laboratoria, szpitale,
jednostki opieki zdrowotnej
i apteki, jeżeli w ciągu roku
nie będą zużywać więcej niż
3000 dm sześc. alkoholu ety-
lowego 100-proc. objętości
w stanie nieskażonym oraz
do 20 000 dm sześc. alkoho-
lu etylowego 100-proc. obję-
tości w stanie skażonym.
Celnicy nie będą też spraw-
dzać przedsiębiorców pro-
wadzących wideoloterie, po-
nieważ znowelizowana usta-
wa o grach hazardowych nie
przewiduje takiej formy pro-
wadzenia działalności.
Ze zwolnienia natomiast nie
skorzystają przedsiębiorcy
urządzający i prowadzący gry
liczbowe, telebingo i zakłady
wzajemne. W przypadku
tych podmiotów nowe prze-
pisy doprecyzowuje, że będą
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
SAMORZĄDOWY
Jak naliczać opłaty adiacenckie
Środa
14 września 2011 r.
PŁATNIK
PRZEDSIĘBIORCA
FIRMA
Ważne!
701765542.004.png 701765542.005.png 701765542.006.png 701765542.007.png 701765542.008.png 701765542.009.png
D 4
praktyka
PODATKI
DGP | 13 września 2011 | nr 177 (3063) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
HAZARD Warunki uzyskania zezwolenia na działalność
Czy wcześniejszy termin otwarcia salonu gry bingo jest punktowany
Spółka chce otworzyć pierwszy
w mieście salon gry bingo pie-
niężne. Zamierza przystąpić
do przetargu o wydanie zezwo-
lenia w tym zakresie. Jest
w stanie otworzyć salon w cią-
gu ok. 2 miesięcy od dnia uzy-
skania zezwolenia. Czy plano-
wany termin uruchomienia
działalności będzie mieć zna-
czenie z punktu widzenia oce-
ny oferty przetargowej?
Tak. Im krótszy termin roz-
poczęcia działalności zosta-
nie zadeklarowany w ofer-
cie przetargowej, tym więcej
punktów firma uzyska. Róż-
nice nie są znaczne, jednak
czasami nawet jeden dodat-
kowy punkt może zaważyć
o rozstrzygnięciu przetargu.
Punktacja w ramach kryte-
riów oceny ofert przetargo-
wych określona została
w załączniku do rozporzą-
dzenia ministra finansów
regulującego zasady prowa-
dzenia przetargów. Jednym
z przyjętych kryteriów prze-
targowych jest planowany
termin rozpoczęcia działal-
ności salonu gry bingo pie-
niężne (przetarg o udziele-
nie zezwolenia) lub kasyna
(przetarg o udzielenie kon-
cesji). Zmienione zasady
Działalność w zakresie gry bingo pieniężne
może być prowadzona wyłącznie w formie
spółki akcyjnej lub spółki z ograniczoną odpowiedzial-
nością, mającej siedzibę na terytorium Polski, na pod-
stawie udzielonego zezwolenia na prowadzenie takiego
salonu
punkty nie zostaną przyzna-
ne w razie zadeklarowania
terminu rozpoczęcia dzia-
łalności wynoszącego po-
nad 12 miesięcy od dnia
udzielenia koncesji lub ze-
zwolenia.
Przed zmianą przepisy przy-
znawały najwięcej punktów
temu podmiotowi, który był
w stanie uruchomić biznes
w najkrótszym terminie.
Jednak mało precyzyjna re-
gulacja w praktyce stwarza-
ła trudności i zachęcała fir-
my do deklarowania bardzo
krótkich, nierealnych ter-
minów. Zmiany rozporzą-
dzenia mają na celu przy-
znanie największej liczby
punktów takim firmom,
które zaoferują realny, a za-
razem szybki termin rozpo-
częcia działalności gospo-
darczej.
magdalena.majkowska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Par. 1 rozporządze-
nia ministra finansów z 1 sierpnia
2011 r. zmieniającego rozporządzenie
w sprawie szczegółowych warunków
przeprowadzenia przetargu dla pod-
miotów ubiegających się o udzielenie
koncesji na prowadzenie kasyna gry
lub zezwolenia na prowadzenie salonu
gry bingo pieniężne (Dz.U. nr 168,
poz. 1008).
oceny obowiązują od 31
sierpnia.
W przypadku zadeklaro-
wania terminu rozpoczęcia
działalności nieprzekracza-
jącego 3 miesięcy od dnia
udzielenia koncesji lub ze-
zwolenia, przyznaje się
3 punkty. Jeśli termin ten
wynosi ponad 3 miesiące
i nie przekracza 6 miesięcy,
można uzyskać 2 punkty,
natomiast jeśli spółka chce
rozpocząć działalność w ter-
minie przekraczającym
6 miesięcy lecz nieprzekra-
czającym 12 miesięcy,
otrzyma 1 punkt. Żadne
AKCYZA Zwolnienie wyrobów
Czy klinika zapłaci
podatek za alkohol
UPRAWNIENIA Usługowe prowadzenie ksiąg
Jakie dokumenty należy złożyć przed egzaminem
Czytelniczka 17 września
chciałaby przystąpić do eg-
zaminu na biegłego księgo-
wego. Jakie musi przesłać do-
kumenty, aby do niego przy-
stąpić?
By uzyskać prawo do usłu-
gowego prowadzenia ksiąg
rachunkowych, trzeba m.in.
posiadać dwuletnie do-
świadczenie w księgowości
i minimum średnie wy-
kształcenie. Jednak przystę-
pując do egzaminu na księ-
gowego, kandydaci nie są
zobligowani do spełnienia
tych warunków. Złożenie
stosownych dokumentów
o wydanie certyfikatu może
nastąpić w terminie później-
szym – po nabyciu prakty-
ki – i nie ma w tym zakresie
ograniczenia czasowego.
Osoba ubiegająca się o za-
kwalifikowanie się do egza-
minu musi natomiast prze-
słać lub złożyć do Minister-
stwa Finansów:
n wniosek zawierający na-
stępujące dane: numer
PESEL (a w przypadku
osób niemających oby-
watelstwa polskiego – nu-
mer i rodzaj dokumentu
potwierdzającego tożsa-
mość), imiona i nazwi-
sko, datę i miejsce uro-
dzenia, adres zamieszka-
nia oraz adres do kores-
pondencji,
n oświadczenie o posiada-
niu pełnej zdolności do
czynności prawnych oraz
korzystaniu z pełni praw
publicznych oraz
n oświadczenie o niekaral-
ności za przestępstwa
przeciwko wiarygodności
dokumentów, mieniu, ob-
rotowi gospodarczemu,
Wypełnienie wniosku
Klinika weterynaryjna wy-
korzystuje alkohol etylowy
nieskażony i skażony. Sub-
stancje służą m.in. do de-
zynfekcji skóry zwierząt, ba-
dań w laboratorium oraz
dezynfekcji przedmiotów
znajdujących się w klinice
i laboratorium. Czy lecznica
może używać alkoholu ety-
lowego zakupionego przy
zastosowaniu zwolnienia od
podatku akcyzowego ze
względu na przeznaczenie?
Alkohol etylowy co do za-
sady powinien być opodat-
kowany akcyzą. Przepisy
dopuszczają jednak moż-
liwość zwolnienia go
z opodatkowania.
Zgodnie z par. 13 ust. 1
rozporządzenia ministra
finansów z 23 sierpnia
2010 r. w sprawie zwol-
nień od podatku akcyzowe-
go, podatnik nie zapłaci
akcyzy, jeżeli zużyje alko-
hol:
n jako próbki do analiz,
niezbędnych prób pro-
dukcyjnych lub celów
naukowych,
n do badań naukowych,
n do procesów produkcyj-
nych, pod warunkiem że
produkt końcowy nie za-
wiera alkoholu.
Natomiast zgodnie z par.
14 ust. 1 rozporządzenia
z akcyzy zwolnione są
także substancje alkoholo-
we używane w szpitalach,
aptekach i zakładach
opieki zdrowotnej, które
są stosowane wyłącznie
przy czynnościach lecz-
niczych lub do dezynfek-
Stawka ak-
cyzy na al-
kohol etylowy wynosi
4960 zł od 1 hektolitra
alkoholu etylowego
100-proc. zawartego
w gotowym wyrobie
Treść oświadczenia powinna brzmieć następująco:
„Mam pełną zdolność do czynności prawnych i korzystam z pełni
praw publicznych. Oświadczam, że nie byłam karana za przestęp-
stwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi go-
spodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi,
za przestępstwo skarbowe oraz za czyn określony w rozdziale 9
ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości”.
obrotowi pieniędzmi i pa-
pierami wartościowymi,
za przestępstwo skarbowe
oraz za czyn związany
z nieprzestrzeganiem usta-
wy o rachunkowości.
Na stronie internetowej
Ministerstwa Finansów
(www.mf.gov.pl) w zakład-
ce rachunkowość zamiesz-
czony jest przykładowy
wzór wniosku o zakwalifi-
kowanie do egzaminu.Oso-
by, które chcą przystąpić do
egzaminu na usługowe pro-
wadzenie ksiąg rachunko-
wych, muszą wnieść opłatę
z tego tytułu. W 2011 roku
wynosi ona 554,40 zł. Opła-
tę uiszcza się na konto orga-
nizatora egzaminu, które
jest wskazane w zawiado-
mieniu.
cji powierzchni i przed-
miotów mających bezpo-
średni kontakt z pacjen-
tem oraz do wytwarzania
leków recepturowych
w aptekach.
Przepisy par. 14 nic więc
nie mówią o klinikach
i lecznicach weterynaryj-
nych. Tak więc tego typu
podmioty mogą więc sko-
rzystać ze zwolnienia tyl-
ko w oparciu o par. 13, czy-
li w przypadku wykorzysta-
nia alkoholu etylowego do
celów naukowych, prze-
prowadzania doświadczeń
lub testowania nowator-
skich metod diagnostycz-
nych.
W pozostałym zakresie,
tj. wykorzystywania alko-
holu etylowego przy czyn-
nościach leczniczych oraz
do zabiegów dezynfekcyj-
nych powierzchni i przed-
miotów, klinika wetery-
naryjna nie może ko-
rzystać ze zwolnienia
z podatku.
agnieszka.pokojska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 76d ustawy
z 29 września 1994 r. o rachunkowości
(t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223
z późn. zm.).
OBOWIĄZKI Działalność na rzecz pracowników
Jak ująć w księgach odpis na fundusz socjalny
Handlowiec zatrudnia 50
osób, ma więc obowiązek
utworzenia zakładowego fun-
duszu świadczeń socjalnych.
Jak księgowane jest utworze-
nie odpisu na fundusz?
Ewidencja księgowa odpi-
sów na ZFŚS powinna od-
zwierciedlać m.in. zasadę
memoriału. Oznacza to ob-
ciążenie wyniku finansowe-
go niezależnie od tego, czy
środki rzeczywiście zasiliły
rachunek bankowy ZFŚS,
czy też nie.
Należy również uwzględ-
nić zasadę współmierności
przychodów i kosztów.
W związku z tym przedsię-
biorca powinien systema-
tycznie w ciągu roku zali-
czać odpisy na fundusz
w koszty. Na przykład jeże-
li firma ewidencjonuje kosz-
ty tylko w układzie rodzajo-
wym, wówczas odpis do
rozliczenia w czasie ujmu-
je się w całości na kontach
zespołu 4.
Następnie za pomocą kon-
ta „Rozliczenie kosztów” tę
jego część, która obejmuje
przyszłe okresy sprawoz-
dawcze, przenosi się na
konto „Rozliczenia między-
okresowe kosztów”.
Przykładowe księgowania
mogą przebiegać następują-
co:
n Odpis podstawowy na
ZFŚS (oraz jego ew. zwięk-
szenie): Wn 400 „Ubezpie-
czenia społeczne i inne
świadczenia”; Ma 850
„Zakładowy Fundusz
Świadczeń Socjalnych,”
n Rozliczenie odpisu w cza-
sie: Wn 640 „Rozliczenie
międzyokresowe kosz-
tów”; Ma 490 „Rozlicze-
nie kosztów”,
n Rozliczenie odpisu w czę-
ściach (miesięcznych):
Wn 490 „Rozliczenie
kosztów”; Ma 640 „Rozli-
czenie międzyokresowe
kosztów”,
n Przelew środków na ra-
chunek bankowy fundu-
szu: Wn 130-X „Wyodręb-
niony rachunek bankowy
ZFŚS”; Ma 130 „Rachu-
nek bankowy”.
anna.rymaszewska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 5, art. 6 ust. 1 i 2
ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym
funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U.
z 1996 r. nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
paulina.bak@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Par. 13 ust. 1
par. 14 ust. 1 rozporządzenia ministra
finansów z 23 sierpnia 2010 r. w spra-
wie zwolnień od podatku akcyzowego
(Dz.Urz. z 2010 r. nr 159, poz. 1070
z późn. zm).
PROCEDURA Rejestracja pojazdu kupionego za granicą
Czy potrzebne są dokumenty potwierdzające zapłatę podatków
Przedsiębiorca zakupił za
granicą samochód półcięża-
rowy w celu zwiększenia czę-
stotliwości dostaw do klien-
tów swoich produktów. Czy
może używać pojazdu mimo
braku dokumentów potwier-
dzających zapłatę podatków?
Przepisy ustawy – Prawo
o ruchu drogowym określają,
że rejestracji pojazdu zaku-
pionego za granicą dokonuje
się nie tylko na podstawie do-
wodu własności pojazdu, ale
również na podstawie doku-
mentu potwierdzającego za-
płatę akcyzy albo dokumen-
tu potwierdzającego brak
obowiązku zapłaty akcyzy
lub zaświadczenia stwierdza-
jącego zwolnienie od akcyzy.
Natomiast jeżeli pojazd zo-
stał sprowadzony z państwa
członkowskiego Unii Euro-
pejskiej, konieczne jest za-
świadczenie wydane przez
właściwy organ potwierdza-
jący uiszczenie podatku od
towarów i usług od pojazdów
sprowadzanych. Brak które-
gokolwiek z tych dokumen-
tów oznacza, że pojazd nie
może zostać zarejestrowany.
To się jednak zmieni. Zno-
welizowana ustawa – Prawo
o ruchu drogowym umożli-
wi tzw. czasową rejestrację.
Pozwala ona na zarejestrowa-
nie pojazdu bez dołączenia
dokumentów potwierdzają-
cych uiszczenie zobowiązań
celno-podatkowych.
Nowy przepis określa, że
dokumenty te powinny zo-
stać złożone przed wyda-
niem stałego dowodu reje-
stracyjnego – czyli w ter-
minie 30 dni od wydania
tymczasowego dowodu re-
jestracyjnego.
Brakujące dokumenty po-
winny zostać jednak złożo-
ne w urzędzie przed wyda-
niem dowodu rejestracyj-
nego. Ustawa o zmianie
ustawy o transporcie drogo-
wym oraz niektórych in-
nych ustaw została skiero-
wana do Senatu. Nowe
przepisy mają obowiązywać
od 1 stycznia 2012 r.
przemyslaw.molik@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 4 pkt 3 ustawy
z 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy
o transporcie drogowym oraz niektórych
innych ustaw.
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
SAMORZĄDOWY
Unieważnienie postępowania przetargowego
Środa
14 września 2011 r.
FIRMA
Ważne!
PODATNIK
OBYWATEL
Ważne!
FIRMA
PODATNIK
701765542.010.png 701765542.011.png 701765542.012.png 701765542.013.png
DGP | 13 września 2011 | nr 177 (3063) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PRACA
przepisy
D 5
RYNEK PRACY Zatrudnianie obcokrajowców zza wschodniej granicy
Nowe wymagania przy uzyskaniu oświadczeń dla cudzoziemca
Firmy i osoby fizyczne mogą zatrudniać Ukraińców, Rosjan, Białorusinów, Mołdawian i Gruzinów według uproszczonej procedury. Wystarczy, że zarejestrują bezpłatnie oświadczenie o zamiarze
powierzenia pracy cudzoziemcowi w powiatowym urzędzie pracy (PUP). Ten dokument daje im możliwość pracy w Polsce bez zezwolenia przez sześć miesięcy w ciągu roku
Paweł Jakubczak
pawel.jakubczak@infor.pl
Od 28 lipca bieżącego ro-
ku obowiązuje nowe rozpo-
rządzenie ministra pracy
i polityki społecznej z 20 lip-
ca 2011 r. w sprawie przy-
padków, w których powie-
rzenie wykonywania pracy
cudzoziemcowi na teryto-
rium Polski jest dopuszczal-
ne bez konieczności uzyska-
nia zezwolenia na pracę
(Dz.U. nr 155, poz. 919).
W związku z tym utraciło
moc poprzednio obowiązu-
jące rozporządzenie mini-
stra pracy i polityki społecz-
nej z 30 sierpnia 2006 r.
w sprawie wykonywania
pracy przez cudzoziemców
bez konieczności uzyskania
zezwolenia na pracę (Dz.U.
nr 156, poz. 1116 z późn.
zm.). Najważniejsze zmia-
ny w porównaniu z po-
przednim stanem prawnym
dotyczą podejmowania pra-
cy przez cudzoziemców ze
Wschodu (obywatele Biało-
rusi, Gruzji, Mołdowy, Rosji
lub Ukrainy) na podstawie
oświadczeń rejestrowanych
w powiatowych urzędach
pracy.
Umowa na piśmie
Za najbardziej istotną
zmianę można uznać uza-
leżnienie możliwości pracy
cudzoziemca bez zezwolenia
na pracę od zawarcia umo-
wy w formie pisemnej. War-
to przy tym podkreślić, że
obowiązek ten dotyczy nie
tylko umowy o pracę (co
zresztą już wcześniej wyni-
kało z kodeksu pracy), ale
też umów cywilnopraw-
nych. Niedopełnienie przez
podmiot powierzający wy-
konywanie pracy cudzo-
ziemcowi wymogu zawar-
cia na piśmie umowy cywil-
noprawnej z cudzoziemcem
pracującym na podstawie
oświadczenia stanowi wy-
kroczenie w myśl art. 120
ust. 1 ustawy z 20 kwietnia
2004 r. o promocji zatrudnie-
nia i instytucjach rynku pra-
cy (t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 68,
poz. 415 z późn. zm.) i pod-
lega karze grzywny od 3 tys.
do 5 tys. zł. Inspektorzy PIP
(oraz właściwe organy Stra-
ży Granicznej) są uprawnie-
ni do kierowania w tej spra-
wie wniosków o ukaranie
do sądu.
Praca przez pół roku
W związku ze zgłaszany-
mi przez Państwową In-
spekcję Pracy wątpliwo-
ściami interpretacyjnymi
doprecyzowano, że do-
puszczalny okres pracy cu-
dzoziemca posiadającego
oświadczenie – 6 sześć mie-
sięcy w ciągu kolejnych 12
miesięcy – obejmuje jej wy-
konywanie we wszystkich
podmiotach, na rzecz któ-
rych miała ona miejsce
w tym okresie. Poza tym no-
we brzmienie przepisu wy-
raźnie wskazuje, że oświad-
czenie musi być zarejestro-
wane przed podjęciem
pracy. Również w nowych
wytycznych Ministerstwa
Pracy i Polityki Społecznej
dla powiatowych urzędów
pracy podkreśla się, że nie
jest możliwe zarejestrowa-
nie oświadczenia, w którym
wskazano wsteczną datę
rozpoczęcia pracy przez cu-
dzoziemca.
Nowe warunki oświadczenia
Treść oświadczenia zosta-
ła rozbudowana o nowe in-
formacje dotyczące: nazwy
zawodu, miejsca wykony-
wania pracy, daty jej rozpo-
częcia, rodzaju umowy, na
podstawie której praca ma
być wykonywana, oraz wy-
sokości przewidzianego wy-
nagrodzenia brutto. Pod-
miot zamierzający powie-
rzyć pracę cudzoziemcowi
jest również zobowiązany
oświadczyć, że zapoznał się
z przepisami dotyczącymi
zatrudniania i pobytu cu-
dzoziemców w Polsce oraz
że nie ma możliwości zaspo-
kojenia swoich potrzeb ka-
drowych w oparciu o lokal-
ny rynek pracy.
Oświadczenie jest rejestro-
wane przez powiatowy
urząd pracy właściwy ze
względu na miejsce pobytu
stałego (w przeciwieństwie
do dotychczasowych przepi-
sów, w których była mowa
o miejscu zamieszkania) lub
siedzibę podmiotu powie-
rzającego wykonywanie
pracy cudzoziemcowi. Po-
wiatowy urząd pracy stwier-
dza miejsce pobytu stałego
na podstawie zameldowa-
nia na pobyt stały zgodnie
z przepisami o ewidencji
ludności.
Ponadto warto zwrócić
uwagę, że w nowym rozpo-
rządzeniu zrezygnowano
z możliwości powierzania
innej (dodatkowej) pracy na
podstawie oświadczenia
przez okres przekraczający
sześć miesięcy w ciągu 12
miesięcy obywatelom Ukra-
iny, Białorusi, Rosji, Mołdo-
wy i Gruzji posiadającym
zezwolenie na zamieszka-
nie na czas oznaczony
udzielone w związku z wy-
konywaniem pracy.
PODSTAWA PRAWNA Par. 1 pkt 22 rozpo-
rządzenie ministra pracy i polityki spo-
łecznej z 20 lipca 2011 r. w sprawie
przypadków, w których powierzenie wy-
konywania pracy cudzoziemcowi na te-
rytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest
dopuszczalne bez konieczności uzyska-
nia zezwolenia na pracę (Dz.U. nr 155,
poz. 919).
OCHRONA ZDROWIA Zasady powoływania dyrektorów SPZOZ
Dyrektora szpitala nie można powołać bez przeprowadzenia konkursu
Nowego dyrektora samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej nie można mianować. Musi być on wybrany w konkursie. Organ założycielski szpitala, czyli najczęściej samorząd, nie
zawrze z nim już umowy o pracę na czas nieokreślony. Przepisy ustawy o działalności leczniczej przewidują bowiem kadencyjność. Dyrektora szpitala można zatrudnić maksymalnie na sześć lat
Beata Lisowska
beata.lisowska@infor.pl
Od 1 lipca dyrektora szpi-
tala można wybrać tylko
w konkursie. Nie wystarczy
więc wskazanie kandydata
najlepszego zdaniem staro-
sty czy marszałka. Ustawa
z 15 kwietnia 2011 r. o dzia-
łalności leczniczej (Dz.U.
112, poz. 654) wykluczyła
możliwość mianowania me-
nedżerów szpitali. Zwiększa
też ich odpowiedzialność za
zarządzanie placówką.
Kadencja trwa sześć lat
Dyrektorem szpitala dzia-
łającego w formie SPZOZ
może być osoba, która ma
wykształcenie wyższe oraz
wiedzę i doświadczenie da-
jące rękojmię prawidłowe-
go wykonywania obowiąz-
ków kierowniczych. Musi
on także mieć co najmniej
5-letni staż pracy na stano-
wisku kierowniczym albo
ukończone studia podyplo-
mowe na kierunku zarzą-
dzanie i co najmniej trzylet-
ni staż pracy. Nie może też
być skazany za przestęp-
stwo popełnione umyślnie.
Organ założycielski szpita-
la (np. zarząd powiatu lub
województwa) podpisze
z nim umowę o pracę lub
cywilnoprawną. Nie ma jed-
nak możliwości zawarcia ta-
kiej umowy na czas nieokre-
ślony, ponieważ ustawa
wprowadziła kadencyjność.
Nowego dyrektora szpitala
można powołać maksymal-
nie na sześć lat. Okres ten
może być przedłużony do
ośmiu lat, jeżeli do osiągnię-
cia wieku emerytalnego bra-
kuje mu nie więcej niż dwa
lata. Nowe zasady nie doty-
czą tych menedżerów szpi-
tali, którzy zostali powoła-
ni przed 1 lipca na podsta-
wie przepisów ustawy
o zakładach opieki zdrowot-
nej.
Teraz już tylko konkurs
Dyrektora szpitala działa-
jącego jako samodzielny pu-
bliczny zakład opieki zdro-
wotnej wybiera się w kon-
kursie ogłoszonym przez
organ założycielski. Mini-
ster zdrowia musi jeszcze
określić zasady jego prze-
prowadzenia. Resort prze-
kazał właśnie do konsulta-
cji społecznych projekt tego
aktu prawnego. Ma on zastą-
pić dotychczasowe przepi-
sy rozporządzenia ministra
zdrowia i opieki społecznej
z 19 sierpnia 1998 r. w spra-
wie szczegółowych zasad
przeprowadzania konkursu
na niektóre stanowiska kie-
rownicze w publicznych za-
kładach opieki zdrowotnej,
składzie komisji oraz ramo-
wego regulaminu przepro-
wadzania konkursu (Dz.U.
nr 115, poz. 749 z późn. zm.)
Rozporządzenie wejdzie
w życie po 14 dniach od je-
go opublikowania w Dzien-
niku Ustaw. Zgodnie z je-
go projektem zmieniony
miałby być skład komisji,
która przeprowadza kon-
kurs na stanowisko dyrek-
tora szpitala. Resort chce
wzmocnienia wpływu or-
ganu założycielskiego na
ten proces. W skład komi-
sji konkursowej można bę-
dzie powołać od trzech do
sześciu przedstawicieli sa-
morządu, w tym przynaj-
mniej jednego lekarza. Po-
nadto w jej skład wchodzi-
liby: po jednym przedsta-
wicielu okręgowej rady le-
karskiej, okręgowej rady
pielęgniarek i położnych,
rady społecznej SPZOZ,
rektora uczelni medycznej,
z którą szpital ma zawartą
umowę na kształcenie leka-
rzy, a także zakładowych
organizacji związkowych
działających w szpitalu. Je-
śli to rozwiązanie zostanie
utrzymane w ostatecznej
wersji rozporządzenia, bę-
dzie to oznaczało osłabienie
wpływu związków zawodo-
wych na wybór dyrektora.
Zgodnie z rozporządzeniem
z 1998 roku w komisji kon-
kursowej mogło zasiadać po
jednym przedstawicielu
każdego ze związków.
Wybór tylko bezstronny
W komisji konkursowej
nie będzie mogła zasiadać
osoba, która jest małżon-
kiem lub krewnym albo po-
winowatym kandydata, któ-
rego dotyczy postępowanie
konkursowe. Komisja kon-
kursowa będzie musiała
opracować i przyjąć regula-
min konkursu, opublikować
ogłoszenie o nim, rozpa-
trzyć zgłoszone kandydatu-
ry oraz wybrać kandydata
na stanowisko objęte kon-
kursem. Resort zdrowia
chce, żeby postępowanie
można było unieważnić, je-
śli te czynności nie zostaną
dopełnione lub ich kolej-
ność nie zostanie zachowa-
na. Taka sytuacja będzie
miała również miejsce wte-
dy, gdy zostanie naruszona
tajność głosowania albo do
składu komisji zostaną po-
Jak zatrudnić menedżera w szpitalu
I. Tak było (ustawa o zakładach
opieki zdrowotnej):
n Dyrektor wybrany w konkursie
lub mianowany przez starostę
lub marszałka
n Stosunek pracy na podstawie
powołania lub umowy o pracę
albo umowa cywilnoprawna
n Kwalifikacje: wyższe wykształ-
cenie i 6-letni staż pracy w za-
wodzie lub wyższe wykształce-
nie i ukończone studia pody-
plomowe o kierunku zarządza-
nie w służbie zdrowia i 3- letni
staż pracy w zawodzie
II. Tak jest (ustawa o działalno-
ści leczniczej):
n Procedura wyboru: konkurs,
kadencja na sześć lat
n Formy zatrudnienia: umowa
o pracę lub umowa cywilno-
prawna
n Kwalifikacje: wykształcenie
wyższe i 5-letni staż pracy na
stanowisku kierowniczym lub
ukończone studia podyplomo-
we na kierunku zarządzanie
i 3 -letni staż pracy
wołane osoby nieuprawnio-
ne (np. spokrewnione z kan-
dydatem). Komisja powin-
na dokonać wyboru w dro-
dze tajnego głosowania,
bezwzględną większością
głosów. W razie stwierdze-
nia nieważności postępowa-
nia samorząd ponownie
ogłosi konkurs na dyrekto-
ra. Przy czym nastąpi to nie
później niż dwa miesiące od
dnia stwierdzenia nieważ-
ności pierwszego postępo-
wania konkursowego.
Natomiast ustawa o działal-
ności leczniczej precyzuje,
co stanie się, jeśli do konkur-
su zgłosi się tylko jeden kan-
dydat albo z kandydatem wy-
branym w postępowaniu
konkursowym nie zostanie
podpisana umowa o pracę
lub zawarty kontrakt mene-
dżerski. W takiej sytuacji or-
gan założycielski SPZOZ
ogłosi nowy konkurs w ter-
minie 30 dni od dnia zakoń-
czenia poprzedniego postę-
powania konkursowego. Jeże-
li także w dwóch kolejnych
konkursach z powyższych
przyczyn nie zostanie wyło-
niony nowy dyrektor, wska-
że go starosta lub marszałek.
PODSTAWA PRAWNA Art. 46, 47 i 49
ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalno-
ści leczniczej (Dz.U. nr 112, poz. 654).
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
KADROWY
Konsekwencje opóźnienia wypłaty wynagrodzenia
Czwartek
15 września 2011 r.
PRZEDSIĘBIORCY
KADRA ZARZĄDZAJĄCA
701765542.014.png 701765542.015.png 701765542.016.png 701765542.017.png 701765542.018.png 701765542.019.png 701765542.020.png 701765542.021.png 701765542.022.png 701765542.023.png 701765542.024.png 701765542.025.png 701765542.026.png 701765542.027.png 701765542.028.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin