1. Narysuj i opisz wiadukt drogowy - przekrój poprzeczny i podłużny , opis elementów .
Wiadukt- obiekt inżynierski służący do przeprowadzenia trasy komunikacyjnej nad inną trasą komunikacyjną
Most-obiekt inżynierski służący do przeprowadzenia trasy komunikacyjnej nad przeszkodą wodną w postaci rzeki kanału zatoki morskiej itp.
RYS. opracowane T.Chronowski
2. Straty siły w strunobetonie i kablobetonie.
Najważniejszą zmienną w elementach sprężonych jest siła sprężająca. Siła sprężająca nie jest stała w czasie. Jej
zmienność, a w zasadzie spadek, jest skutkiem wielu zjawisk występujących zarówno w procesie sprężenia jak i w czasie życia konstrukcji. Ogólnie określa się ten efekt jako straty sprężenia
Podział strat siły sprężającej
Generalny podział rozróżnia straty doraźne, ujawniające się bezpośrednio po zakończeniu procesy sprężania, i straty opóźnione rosnące wraz z czasem występowania zjawisk które je wywołują. Dodatkowym pojęciem są tzw. straty trwałe, obejmujące wszystkie straty w całym okresie życia konstrukcji.
Kablobeton Straty doraźne:tarcie relaksacja sprężyste temperatura.
Strunobeton straty doraźne: tarcie poślizg sprężyste
Kablobeton i strunobeton straty opóźnione pełzanie skurcz relaksacja.
Zmienność siły sprężenia w czasie życia różnych rodzajów elementów sprężonych
Straty od tarcia
Strata wskutek tarcia drutów lub splotów albo prętów o ścianki kanału kablowego jest typowa i podstawową stratą uwzględniana w konstrukcjach kablobetonowych i z cięgnami bez przyczepności. W strunobetonie występuje jedynie wówczas, gdy cięgna są napinane w formach lub stanowiskach zaopatrzonych w dewiatory odchylających prostoliniową trasę cięgien.
Kablobeton
Tarcie powstaje w wyniku celowego zakrzywienia trasy kanału kablowego, ale także w wyniku falowania nominalnie prostej trasy w wyniku niedokładności stabilizacji kanału kablowego.
Czyli, tarcie zależy od następujących zmiennych:
· Współczynnika tarcia,
· Krzywizny kabla
· Siły sprężającej .
Falowanie kanału kablowego zależy od:
· Sztywności osłony,
· Średnicy osłony,
· Rozstawu podpór osłony
· Rodzaju kabla,
· Rodzaju konstrukcji
Zakłada się, że tarcie wywołane falowaniem jest proporcjonalne do:
· Długości kabla,
· Siły sprężającej
Dla kabla o długości dx tarcie wskutek falowania jest wyrażane jako kPdx, gdzie k jest współczynnikiem falowania
wyrażanym jako kąt falowania na jednostkę długości kabla.
Strunobeton
W strunobetonie strata na dewiatorach ma charakter punktowy, czyli rozkład siły sprężenia na długości elementu jest stały na odcinkach pomiędzy dewiatorami. Oczywiście, nie uwzględnia się falowania cięgien, bo są one napinane „w powietrzu”.
Podobny charakter jak w strunobetonie mają charakter straty sprężania w cięgnach zewnętrznych, w których kable są lokalnie podparte i odchylone w przeponach lub poprzeczkach.
Straty od poślizgu cięgna w zakotwieniu
Kotwieniu cięgien, zwłaszcza w zakotwieniach szczękowych, towarzyszy wślizg cięgna w głąb zakotwienia (wraz ze szczękami) i „osadzenie się” całego zakotwienia w betonie (por. Rys 1.2-9). Powoduje to redukcję efektywnego wydłużenia właśnie o tę wartość wślizgu, a tym samym, redukcje siły sprężającej. Wartość wślizgu zależy od sposobu kotwienia i budowy zakotwienia i jako cecha technologiczna systemu powinna być dostarczana przez producenta. Przeciętnie wślizg w zakotwieniach szczękowych wynosi 4¸6 mm, wzakotwieniach gwintowych do 1 mm.
.
3 Wymienić typy łożysk (nie trzeba rysować na egzaminie)
Łożyska pełnią dwie zasadnicze funkcje:
- przekazują obciążenie z przęsła na podpory;
- umożliwiają swobodę przemieszczeń konstrukcji.
W zależności od możliwej swobody przemieszczeń łożyska dzieli się na:
- przegubowo- nieprzesuwne (stałe) umożliwiające obroty konstrukcji, ale umożliwiające przemieszczenia w żadnym kierunku;
- łożyska przegubowo- przesuwne - umożliwiające obrót oraz przemieszczenie przęsła.
W grupie łożysk przegubowo- przesuwnych wyróżnia się jeszcze dwa zasadnicze typy, w zależności od możliwych realizacji przemieszczeń:
- łożyska jednokierunkowo przesuwne,
- łożyska wielokierunkowo przesuwne.
Łożyska mogą być wykonanie z różnych materiałów:
- zbrojonej gumy,
- ze stali'
- betonu.
W zależności od konstrukcji wyróżnia się łożyska:
- noeoprenowe
- styczne
- wałkowe,
- czaszowe (kalotowe)
- garnkowe
4A Typy dylatacji
Dylatacja (przerwa dylatacyjna) jest to szczelina celowo utworzona w konstrukcji architektonicznej. Wydzielone elementy, ich fragmenty samodzielnie przenoszą przewidywane obciążenia, odkształcenia i przesunięcia.
Typy dylatacji :
- modułowe urządzenia dylatacyjne
- otwarte urządzenia dylatacyjne
- palczaste urządzenia dylatacyjne
- blokowe urządzenia dylatacyjne
4b Przejścia dla zwierząt (rodzaje)
Rodzaje przejść dla zwierząt:
- wg wielkości zwierząt:
▫ małe (płazy, gady, ewentualnie małe i średnie ssaki),
▫ średnie (lis, dzik, sarna),
▫ duże (wilk, jeleń, niedźwiedź, łoś, żubr),
- wg usytuowania względem drogi:
▫ górne „zielone mosty” lub „mosty krajobrazowe”,
▫ dolne - tunel pod drogą lub przejście pod estakadą,
- wg funkcji ekologicznych:
▫ samodzielne – przeznaczone wyłącznie dla zwierząt,
▫ zespolone – budowane dla innych celów, w tym
gospodarczych i wykorzystywane dodatkowo jako przejścia
dla zwierząt np. droga gruntowa lub przystosowany ciek
wodny.
4c Dobór barier ochronnych
Bariera ochronna jest urządzeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale jest także
fizyczna przeszkoda, która w przypadku uderzenia w nią pojazdu stanowić może zagrożenie
dla zdrowia lub życia uczestników ruchu drogowego.
Bariery ochronne spełniają dwie podstawowe funkcje:
- zabezpieczają pojazdy przed spadnięciem obiektu,
- zabezpieczają pojazdy przed spadnięciem obiektu i dodatkowo chronią pieszych przed najechaniem przez pojazdy.
Dodatkowo, w przypadku dróg dwujezdniowych bariery ochronne mogą być mocowane na pasie rozdziału, zabezpieczając dwa przeciwległe kierunki ruchu.
W pierwszym przypadku są usytuowane na krawędzi obiektu, a w drugim pomiędzy chodnikiem a jezdnią.
W zależności od zdolności do odkształceń bariery dzieli się na:
- podatne- przy odkształceniu nie większym niż 2,0m
- wzmocnione (o ograniczonej podatności)- przy odkształceniu nie większym niż 0,85m
- sztywne ( niepodatne)- przy odkształceniu równym lub zbliżonym do 0m.
Poziom powstrzymywania jest to zdolność bariery do powstrzymywania uderzającego w nią
pojazdu. Poziomy powstrzymywania określane są na podstawie badan zderzeniowych
i dzielą sie na:
- małe: T1, T2, T3 (przeznaczone tylko do tymczasowych barier ochronnych);
- normalne: N1, N2;
- podwyższone: H1, H2, H3;
- bardzo wysokie: H4a, H4b.
Poda dwa spośród tych czterech5. Jakieś pytanie z Pomostów stalowych
Rodzaje
Pomosty otwarte – nie można ich projektować na drogach publicznych , są stosowane w obiektach tymczasowych . Rodzaje:
- z szyną montowaną bezpośrednio do dźwigara lub podłużnicy
- zawieszone bezpośrednio do poprzecznicy
- szyna mocowana za pomocą mostownicy
Płyty ortotropowe :
Składają się z : żebra poprzecznego i podłużnego , dźwigara głównego, blachy pomostowej.
Zalety: mniejszy ciężar konstrukcji , duża sztywność poprzeczna
Wady : korozja, wysoki koszt budowy, pracochłonne wykonanie, nietrwałe powierzchnie malarskie
Płyty zespolone
Zalety : duża sztywność, duży współczynnik tłumienia drgań, wysoka trwałość, oszczędność stali 15-20%
Wady : powstają dodatkowe siły wewnętrzne, skomplikowane obliczenia
IKPN