NOWE PRAWO z 24 sierpnia 11 (nr 163).pdf

(1298 KB) Pobierz
nowe prawo_praktyka_01.qxd
praktyka
prenumerata
nr 163 (3049) 24 sierpnia 2011
Zobowiązania podatkowe | D2
Osoba kupująca alkohol, za który nie zapłacono
akcyzy, musi uiścić podatek wraz ze sprzedawcą
Bezpieczeństwo imprez masowych | D4
Osoby zakłócające porządek podczas Euro 2012 będą
mogły został skazane bez przewożenia do sądu
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Spis treści
Kto może sprawdzać
n Czy zwrot wydatków
jest wolny od CIT .................................... |D2
urządzenia do e-myta
INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO może skontrolować, czy specjalne urządzenie
do naliczania opłat za przejazd po drogach krajowych lub autostradach jest włączone
i prawidłowo ustawione oraz czy należności są regulowane
n Czy transakcja
zamiany działek podlega VAT ................ |D2
n Kiedy pośrednik
płaci akcyzę za kupione auto ................ |D2
n Czy zasiłek z pomocy społecznej
jest opodatkowany .................................. |D2
Łukasz Kuligowski
lukasz.kuligowski@infor.pl
Czy tylko Inspekcja Trans-
portu Drogowego może skon-
trolować działanie urządze-
nia, które powinno być włą-
czone w trakcie jazdy cięża-
rówki lub autobusu – pyta
Arkadiusz z Łomży.
Kontroli poprawności uisz-
czania opłat za przejazd po
drogach krajowych i auto-
stradach mogą dokonywać
policjanci, inspektorzy In-
spekcji Transportu Drogowe-
go, naczelnicy urzędów cel-
nych i dyrektorzy izb cel-
nych oraz funkcjonariusze
Straży Granicznej. Wynika to
z rozporządzenia ministra
infrastruktury z 23 czerwca
2011 r. w sprawie trybu, spo-
sobu i zakresu kontroli pra-
widłowości uiszczenia opła-
ty elektronicznej, które we-
szło w życie 1 lipca 2011 r.
Od tego czasu obowiązuje
w Polsce elektroniczny sys-
tem poboru opłat za przejazd
po drogach krajowych i auto-
stradach.
Zakres uprawnień
Zgodnie z rozporządzeniem
funkcjonariusze poszczegól-
nych służb mogą sprawdzać,
czy np. ciężarówka porusza-
jąca się po płatnym odcinku
drogi nie tylko ma zainstalo-
wane specjalne urządzenie
viaBox do naliczania opłat za
przejazd. Mogą sprawdzić,
czy jest ono uruchomione.
Ponadto służby te mogą też
sprawdzić, czy kierowca po-
jazdu uiszcza opłaty za prze-
jazd po drogach krajowych
i czy nie próbuje ich zaniżać.
Dlatego weryfikacji podlega
także to, jaką normę emisji
spalin (Euro) ma rzeczywi-
ście dany pojazd i czy usta-
wienia urządzenia viaBox od-
powiadają tej normie. Jest to
niem nie tylko weryfikować
ustawienia urządzenia, ale
sprawdzić też, czy opłata
za przejazd po drogach
została wniesiona i czy
w odpowiedniej wysokości.
Mogą też sprawdzić, czy
w ustawieniach zgadza się
kategoria pojazdu, gdyż, co
do zasady, za większe auta są
wyższe opłaty za każdy kilo-
metr.
Sprawdzanie pojazdów
Kontroli pojazdów i prawi-
dłowości wnoszenia elektro-
raz pojazdu oraz lokalizację
i dane urządzenia, które stwier-
dziło naruszenie i sprawdzenie
danych elektronicznych, sta-
nowiących dowody narusze-
nia obowiązku uiszczenia
opłaty.
Elektroniczny system pobo-
ru opłat, który ruszył 1 lipca
2011 r., zastąpił opłaty ry-
czałtowe (tzw. winiety) za
przejazd po drogach, które
były wnoszone np. za jazdę
autem przez cały rok. Kie-
rowcy pojazdów o dopusz-
czalnej masie całkowitej po-
n Kiedy można odstąpić
od stosowania sankcji
za naruszenie przepisów ........................ |D3
n Czy pracownik
poniesie odpowiedzialność .................... |D3
n Jak długo można się ubiegać
o odszkodowanie .................................... |D3
Właściciel ciężarówki, który zostanie przyłapany
na niewniesieniu opłaty elektronicznej
za przejazd po drodze krajowej musi zapłacić
3 tys. zł kary
n Kiedy ZUS
prześle zawiadomienie o nadpłacie ...... |D3
n Jaką treść musi mieć
orzeczenie o wymierzeniu kary
obwinionemu .......................................... |D3
o tyle istotne, że stawki za
przejazd są zróżnicowane
w zależności od normy ekolo-
gicznej silnika pojazdu. Przy-
kładowo przy 12-tonowej cię-
żarówce płaci się 0,53 zł za
przejechany kilometr po au-
tostradzie, gdy silnik ma nor-
mę Euro 2 lub 0,27 zł przy
normie Euro 5.
Inspektorzy lub policja mo-
gą zgodnie z rozporządze-
nicznych opłat można do-
konywać przy użyciu auto-
matycznych urządzeń stacjo-
narnych i przenośnych.
Sprzęt taki może być monto-
wany np. na specjalnych bra-
mach na odcinkach dróg,
gdzie pobierane są opłaty
i rejestrowane pojazdy wjeż-
dżające na płatny odcinek.
Zgodnie z rozporządzeniem
urządzenie takie zapisuje ob-
wyżej 3,5 tony muszą mieć
więc specjalne urządzenie,
które w momencie wjazdu
na płatny odcinek trasy nali-
cza należność za każdy prze-
jechany kilometr.
PODSTAWA PRAWNA Par. 3 – 7 rozporzą-
dzenia ministra infrastruktury z 23 czerw-
ca 2011 r. w sprawie trybu, sposobu
i zakresu kontroli prawidłowości uiszcze-
nia opłaty elektronicznej (Dz.U. nr 133,
poz. 773).
n Co grozi za narażenie firmy
na straty finansowe ................................ |D4
n Kto wywiesza
flagi informacyjne na kąpieliskach ........ |D4
OBYWATEL Procedura uzyskiwania zwolnienia od wnoszenia opłat abonamentu RTV
Czy zamiast decyzji ZUS można złożyć zaświadczenie
Aby udokumentować pra-
wo do zwolnienia od opłat
abonamentowych wystarczy
okazać tylko zaświadczenie
z ZUS o pobieraniu świadcze-
nia przedemerytalnego.
Czytelniczka pobiera
świadczenie przedemery-
talne i przysługuje jej pra-
wo do zwolnienia od opłat
abonamentowych za ko-
rzystanie z telewizji. Chce
zostać zwolniona od wno-
szenia tej opłaty.
– Jakie dokumenty muszę
przedstawić, abym mogła
skorzystać ze zwolnienia?
Czy wystarczy przedsta-
wić zaświadczenie z ZUS
o tym, że pobieram świad-
czenie przedemerytalne –
Osoby korzystające ze zwolnień od opłat
abonamentowych za używanie odbiorników
radiofonicznych oraz telewizyjnych mają 14 dni na zgło-
szenie w placówce operatora publicznego zmian stanu
prawnego lub faktycznego, które mają wpływ na uzyskane
zwolnienia
menty okaże: decyzję czy
zaświadczenie.
Aby skorzystać ze zwol-
nienia, osoba uprawniona
powinna złożyć w placów-
ce operatora publicznego
oświadczenie o tym, że
spełnia warunki do korzy-
stania ze zwolnienia od
opłat abonamentowych.
Musi też przy tym przed-
stawić dokumenty, które
potwierdzają jej uprawnie-
nia do tego zwolnienia.
Oświadczenie składa we-
dług wzoru zamieszczone-
go w załączniku do rozpo-
rządzenia Krajowej Rady
Radiofonii i Telewizji z 16
lutego 2010 r. w sprawie
rodzajów dokumentów
oraz wzoru oświadczenia
potwierdzających upraw-
nienia do zwolnień od
opłat abonamentowych.
W oświadczeniu podaje
swoje imię, nazwisko,
adres oraz numer dowodu
osobistego. Zwolnienia
przysługują od pierwszego
dnia miesiąca następują-
cego po miesiącu, w któ-
rym złożono oświadczenie
o spełnianiu warunków do
korzystania z tych zwol-
nień i przedstawiono do-
kumenty potwierdzające
uprawnienie do tych zwol-
nień.
Podobne ułatwienia jak
dla osób pobierających
świadczenia przedemery-
talne rozporządzenie KRRiT
z 30 czerwca 2011 r. wpro-
wadziło również dla osób
otrzymujących zasiłki przed-
emerytalne. Załatwiając for-
malności związane ze
zwolnieniem od opłat abo-
namentowych, mogą oka-
zać decyzję ZUS o przyzna-
niu tego zasiłku albo za-
świadczenie z ZUS o jego
pobieraniu.
malgorzata.piasecka@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Rozporządzenie
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
z 30 czerwca 2011 r. zmieniające rozpo-
rządzenie w sprawie rodzajów doku-
mentów oraz wzoru oświadczenia po-
twierdzających uprawnienia do zwolnień
od opłat abonamentowych (Dz.U.
nr 146, poz. 877).
pyta pani Marianna z wo-
jewództwa zachodniopo-
morskiego.
Tak. Takie ułatwienia dla
abonentów wprowadziło
rozporządzenie Krajowej
Rady Radiofonii i Telewi-
zji z 30 czerwca 2011 r.
zmieniające rozporządze-
nie w sprawie rodzajów do-
kumentów oraz wzoru
oświadczenia potwierdza-
jących uprawnienia do
zwolnień od opłat abona-
mentowych (Dz.U. nr 146,
poz. 877). Dotychczasowe
przepisy wymagały przed-
stawienia decyzji ZUS
o przyznaniu świadczenia
przedemerytalnego. Nato-
miast teraz abonent sam
zadecyduje, jakie doku-
NOWE PRAWO
Ważne!
690094656.006.png 690094656.007.png
D 2
praktyka
PODATKI
DGP | 24 sierpnia 2011 | nr 163 (3049) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
ŚRODKI UE Skutki dofinansowania
Czy zwrot wydatków
jest wolny od CIT
PROCEDURY Moment powstania obowiązku podatkowego
Kiedy pośrednik płaci akcyzę za kupione auto
Osoba, która tylko pośred-
niczy w zakupie samochodu
w innym kraju UE i nie naby-
wa prawa do rozporządza-
nia rzeczą jak właściciel, nie
jest zobowiązana do zapła-
ty akcyzy.
Podatnik będzie pośredni-
czył w zakupie samocho-
dów we Francji i Hiszpanii.
Pośrednictwo będzie pole-
gało na tym, że będzie ku-
pował w swoim imieniu, ale
na rzecz klienta samocho-
dy, uczestnicząc w zagra-
nicznych przetargach. Spro-
wadzeniem pojazdów do
kraju zajmować się będzie
nabywca.
– Czy jako pośrednik je-
stem zobowiązany do od-
prowadzenia podatku akcy-
zowego – pyta pan Henryk
z Warszawy.
Osoba, która kupuje auto
w innym kraju należącym
Import oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie
samochodów osobowych, które nie były
wcześniej zarejestrowane na terenie kraju, to czynności
podlegające opodatkowaniu akcyzą
Nasz czytelnik nie będzie
zatem zobowiązany do za-
płaty podatku akcyzowego.
Natomiast klient pośredni-
ka, który faktycznie nabył
auto, powinien w ciągu 14
dniu od dnia sprowadze-
nia samochodu do kraju
złożyć deklarację uprosz-
czoną właściwemu naczel-
nikowi urzędu celnego,
a w ciągu 30 dni obliczyć
i zapłacić podatek akcyzo-
wy na rachunek właściwej
izby celnej.
Jednak zapłata podatku nie
może nastąpić później niż
w dniu rejestracji samocho-
du osobowego na teryto-
rium kraju zgodnie z prze-
pisami o ruchu drogowym.
paulina.bak@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 101 ust. 2 usta-
wy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcy-
zowym (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 108,
poz. 626 z późn. zm.).
Część kosztów promocji za-
granicznej polskiego przed-
siębiorcy może pochodzić ze
środków europejskich. Taka
pomoc jest zwolniona z po-
datku.
Przedsiębiorca, spółka
z o.o., zamierza wziąć udział
w wyjeździe studyjnym.
– Czy mogę otrzymać
zwrot kosztów takiego wy-
jazdu oraz czy jest on opo-
datkowany – pyta pan Jan
z Wrocławia.
Program Operacyjny Inno-
wacyjna Gospodarka (IG)
obejmuje m.in. poddziałanie
6.5.2, które wspiera udział
przedsiębiorców w promo-
cjach zagranicznych. Od
3 sierpnia 2011 r. rząd roz-
szerzył katalog wydatków,
które częściowo refunduje
Ministerstwo Gospodarki
(MG). Oprócz dotychczaso-
wych działań, takich jak np.
tłumaczenia dokumentacji,
przedsiębiorca może uzy-
skać pomoc finansową np.
na udział w wyjazdach stu-
dyjnych. W związku z tym
nie ma przeszkód, aby wy-
jazd został dofinansowany
w ten sposób – pod warun-
kiem że impreza znalazła
się na wykazie opracowa-
nym przez MG.
Otrzymane pieniądze są
przychodem opodatkowa-
nym CIT. Na szczęście
ustawodawca wprowadził
zwolnienia przedmiotowe,
które obejmują środki finan-
sowe uzyskane w ramach
programów finansowanych
z udziałem środków europej-
skich. Program operacyjny
spełnia te kryteria. Jest bo-
wiem opłacany ze środków
europejskich zgodnie z za-
sadami określonymi w usta-
wie o finansach publicz-
nych.
Warto również pamiętać,
że program IG obejmuje in-
ne segmenty, w których
wypłatą pomocy pocho-
dzącej z budżetu państwa
zajmują się agencje rządo-
we (np. Polska Agencja
Rozwoju Przedsiębiorczo-
ści). Pomoc uzyskana tą
drogą jest również zwol-
niona od podatku.
anna.rymaszewska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Par. 1 pkt 2 rozpo-
rządzenia ministra gospodarki z 26 lipca
2011 r. zmieniającego rozporządzenie
w sprawie szczegółowego przeznacze-
nia, warunków i trybu udzielania pomo-
cy finansowej na udział przedsiębiorców
w programach promocji w ramach pod-
działania 6.5.2 Programu Operacyjnego
Innowacyjna Gospodarka, 2007 – 2013
(Dz.U. nr 160, poz. 955).
Art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 17 ust. 1 pkt 48
i 53 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku
dochodowym od osób prawnych
(t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397
z późn. zm.).
do UE, a następnie przywo-
zi je do Polski, dokonuje we-
wnątrzwspólnotowego na-
bycia towaru. Jednak to, kto
będzie musiał zapłacić po-
datek, zależy od tego, kiedy
powstanie obowiązek po-
datkowy. Jeżeli nabywca
może dysponować samo-
chodem jak właściciel jesz-
cze przed tym jak samochód
znalazł się w kraju, to obo-
wiązek podatkowy powsta-
nie w dniu, w którym samo-
chód przekroczy granicę
Polski.
Natomiast jeżeli samochód
najpierw przyjechał do kra-
ju, a potem kupujący stał się
jego właścicielem, to obo-
wiązek podatkowy powsta-
je z dniem, kiedy kupujący
stał się właścicielem pojaz-
du.
W analizowanym przy-
padku podatnikiem akcyzy
będzie osoba, która nabyła
samochód i sprowadziła go
do Polski. Nasz czytelnik
pośredniczy tylko w zakupie
auta. Po zakończeniu aukcji
prawo do rozporządzania
samochodem jak właściciel
otrzymuje klient pośrednika
i to on właśnie dokonuje
czynności opodatkowanej,
czyli transportuje samo-
chód do kraju.
PIT Działy specjalne produkcji rolnej
Czy zasiłek z pomocy społecznej jest opodatkowany
Świadczenia uzyskane z po-
mocy społecznej są zwolnio-
ne z podatku dochodowego
od osób fizycznych.
Ubezpieczony w KRUS
zajmuje się wyłącznie upra-
wą szklarniową prowadzo-
ną w ramach działu specjal-
nego produkcji rolnej. Hura-
gan w tym roku zniszczył
część szklarni.
– Czy muszę zapłacić po-
datek dochodowy od uzy-
skanej pomocy – pyta pan
Kazimierz z Łowicza.
Na jednorazową pomoc
społeczną przyznawaną od
12 sierpnia 2011 r. mogą li-
czyć rodziny, w których co
najmniej jedna osoba jest
rolnikiem w rozumieniu
przepisów o ubezpieczeniu
społecznym rolników i któ-
re w tym roku poniosły
szkody, np. spowodowane
przez huragan, nawałnice
lub deszcz. Dotyczy to rów-
nież osób zajmujących się
prowadzeniem działów spe-
cjalnych produkcji rolnej,
np. w formie uprawy
w szklarniach nieogrzewa-
nych o powierzchni powy-
żej 100 m 2 . Wysokość po-
mocy w formie zasiłku ce-
lowego wynosi 5 tys. zł.
Wnioski o jej przyznanie
można składać do 30 wrze-
śnia 2011 r.
Otrzymanie pomocy nie
wiąże się z koniecznością
zapłaty podatku dochodo-
wego od osób fizycznych.
Zgodnie z ogólną zasadą
przychodami podatkowymi
są otrzymane lub pozosta-
wione do dyspozycji podat-
nika w roku kalendarzo-
wym m.in. pieniądze i war-
tości pieniężne. Jednak nie
zawsze należy odprowadzić
podatek.
Zwolnione od tej daniny
są wybrane przez ustawo-
dawcę kategorie przycho-
dów – w tym również
świadczenia z pomocy spo-
łecznej. Aby skorzystać z tej
preferencji, pomoc musi być
przyznana na podstawie
ustawy z 12 marca 2004 r.
o pomocy społecznej.
Z ustawy tej wynika, że
w celu zaspokojenia nie-
zbędnej potrzeby bytowej
może być przyznany zasiłek
celowy, w szczególności na
pokrycie części lub całości
kosztów zakupu żywności,
leków i leczenia, opału,
odzieży, niezbędnych przed-
miotów użytku domowego,
drobnych remontów i na-
praw w mieszkaniu, a także
kosztów pogrzebu.
Osobom bezdomnym i in-
nym osobom niemającym do-
chodu oraz możliwości uzy-
skania świadczeń na podsta-
wie przepisów o świadcze-
niach opieki zdrowotnej fi-
nansowanej ze środków pu-
blicznych może być przyzna-
ny zasiłek celowy na pokry-
cie części lub całości wy-
datków na świadczenia zdro-
wotne.
Dodatkowo zasiłek celowy
może być przyznany również
osobie albo rodzinie, które
poniosły straty w wyniku
zdarzenia losowego. Zasiłek
ten może być przyznany nie-
zależnie od dochodu i może
nie podlegać zwrotowi.
Pomoc społeczna obejmu-
je zatem również świadcze-
nie, o które pyta czytelnik.
Zgodnie bowiem z tą usta-
wą zasiłek celowy może być
przyznany osobie albo ro-
dzinie, która poniosła stra-
ty w wyniku klęski żywio-
łowej lub ekologicznej.
anna.rymaszewska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Par. 2 – 3 rozporzą-
dzenia Rady Ministrów z 26 lipca 2011 r.
w sprawie szczegółowych warunków re-
alizacji programu pomocy dla rodzin rol-
niczych, w których gospodarstwach rol-
nych lub działach specjalnych produkcji
rolnej powstały szkody spowodowane
wystąpieniem w 2011 r. huraganu, desz-
czu nawalnego lub przymrozków wio-
sennych (Dz.U. nr 167, poz. 996).
Art. 10 ust. 1 pkt 4, art. 11 ust. 1, art. 21
ust. 1 pkt 79 ustawy z 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób fizycz-
nych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307
z późn. zm.).
Art. 36 ust. 1 lit. c), art. 40 ust. 2 i 3
ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy
społecznej (t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 175,
poz. 1362 z późn. zm.).
ROZLICZENIA Podatek od gruntu
Czy transakcja zamiany
działek podlega VAT
Jeśli przedsiębiorca i gmina
zamienią posiadane przez
siebie działki, to transakcja ta-
ka podlega VAT. Jeśli nie są
to tereny pod zabudowę, to
zastosowanie ma zwolnienie
z podatku.
Gmina zamierza zamienić
z przedsiębiorcą działki,
które stanowią jej własność.
– Czy zamiana działek
z przedsiębiorcą prywat-
nym będzie podlegała VAT,
czy będzie zwolniona z te-
go podatku – pyta pan Kry-
stian ze Śląska.
Transakcja zamiany grun-
tów jest uznawana za od-
płatną dostawę towarów, co
oznacza, że podlega opodat-
kowaniu podatkiem od to-
warów i usług. Stanowisko
takie potwierdził w jednym
z najnowszych wyroków
Wojewódzki Sąd Admini-
stracyjny w Rzeszowie
(z 9 sierpnia 2011 r., sygn.
akt I SA/Rz 368/11, niepra-
womocny). Sąd zwrócił
uwagę jednocześnie na
zwolnienie określone w art.
43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT
(Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz.
535 z późn. zm.). Zgodnie
z tym przepisem zwalnia
się od podatku dostawę te-
renów niezabudowanych
innych niż tereny budow-
lane oraz przeznaczone
pod zabudowę. Jak wynika
z dalszej części uzasadnie-
nia wyroku dla określenia,
w sytuacji gdy na terenie
gminy nie ma planu zago-
spodarowania przestrzen-
nego, o tym, czy tereny są
budowlane lub przeznaczo-
ne pod zabudowę decydu-
ją zapisy ewidencji gruntów
i budynków. Jeśli z ewiden-
cji wynika, że tereny (dział-
ki) są przeznaczone pod za-
budowę lub są to tereny bu-
dowlane, to od takiej
dostawy trzeba zapłacić
VAT. Jeśli jednak w ewiden-
cji określono, że teren jest rol-
ny (a więc nieprzeznaczony
pod zabudowę), to wów-
czas dostawa gruntów bę-
dzie zwolniona z podatku.
Pan Krystian nie opisał
jednak szczegółów sytuacji
w gminie. Musi więc wziąć
pod uwagę powyższe uwa-
runkowania. Jeśli w gminie
jest plan zagospodarowania
przestrzennego, a działki są
budowlane lub przeznaczo-
ne pod zabudowę, to ich za-
miana będzie opodatkowa-
na. Jeśli planu nie ma,
a z ewidencji wynika, że
grunt ani nie jest budowla-
ny, ani nie jest przeznaczo-
ny pod zabudowę, to trans-
akcja będzie zwolniona.
lukasz.zalewski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 43 ust. 1 pkt 9
ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535
z późn. zm.).
PROCEDURY Wygaśnięcie zobowiązania podatkowego
Kto odpowie za niezapłacony podatek akcyzowy
Osoba, która kupi alkohol, za
który nie została zapłacona ak-
cyza, musi uiścić podatek
wraz ze sprzedawcą.
Podatnik kupił wyroby al-
koholowe od właściciela
zlikwidowanego składu po-
datkowego. Podatnik wie,
że za wyroby te właściciel
składu był zobowiązany za-
płacić akcyzę, na podstawie
decyzji naczelnika urzędu
celnego. Urząd żąda zapła-
ty akcyzy, gdyż właściciel
składu posiadał wyroby, od
których nie został zapłaco-
ny podatek.
– Czy naczelnik urzędu
celnego może mnie obcią-
żyć podatkiem akcyzowym
za zakupiony alkohol – py-
ta pan Jan z Kielc.
Podatkiem akcyzowym ob-
ciążony jest co do zasady
producent, importer lub na-
bywca wewnątrzwspolno-
towy wyrobów akcyzo-
wych. Jednak w szczególnej
sytuacji organy celne mogą
obciążyć podatkiem akcy-
zowym inne podmioty. Sta-
nie się tak, jeżeli podmiot
zobowiązany do zapłaty ak-
cyzy sprzeda lub odda to-
war bez uregulowania zobo-
wiązań podatkowych. Kwe-
stię tę reguluje art. 8 ust. 2
pkt 4 ustawy o podatku
akcyzowym. Zgodnie z nim
przedmiotem opodatkowa-
nia akcyzą jest nabycie lub
posiadanie wyrobów akcy-
zowych znajdujących się
poza procedurą zawieszenia
poboru akcyzy, jeżeli od
tych wyrobów nie została
zapłacona akcyza w należy-
tej wysokości, a w wyniku
kontroli podatkowej, postę-
powania podatkowego lub
postępowania kontrolnego
nie ustalono, że podatek zo-
stał zapłacony. Oznacza to,
że jeżeli właściciel składu
podatkowego nie zapłacił
akcyzy za sprzedane wyro-
by, nasz czytelnik może zo-
stać zobowiązany przez or-
gany celne do zapłaty po-
datku. W tym celu organ
celny będzie musiał wydać
decyzje określającą zobo-
wiązanie. Taka regulacja
prawna ma chronić przed
wyprowadzaniem na rynek
wyrobów akcyzowych, za
które nie zapłacono podat-
ku.
Warto przy tym pamiętać,
że zgodnie z art. 13 ust.
4 wspomnianej ustawy na-
bywca lub posiadacz będzie
zobowiązany do zapłaty po-
datku wraz z właścicielem
składu podatkowego. Jeżeli
jeden z podmiotów uiści na-
leżny podatek, wówczas zo-
bowiązanie drugiego pod-
miotu wygaśnie. Jednak
Służba Celna może wybrać,
od którego podmiotu będzie
dochodzić uregulowania zo-
bowiązania.
paulina.bak@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 8 ust. 2 pkt
4 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku
akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 108,
poz. 626 z późn. zm.).
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
SAMORZĄDOWY
Kiedy gmina musi zapewnić miejsca w przedszkolach dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat
Dziś
24 sierpnia 2011 r.
NOWE PRAWO
FIRMA
PODATNIK
Ważne!
PODATNIK
GMINY
PODATNIK
690094656.008.png 690094656.009.png 690094656.001.png 690094656.002.png
DGP | 24 sierpnia 2011 | nr 163 (3049) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PRACA
praktyka
D 3
PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY Uprawnienia osób przeprowadzających kontrole
Kiedy można odstąpić od stosowania sankcji za naruszenie przepisów
W uzasadnionych przypad-
kach inspektor pracy może
odstąpić od stosowania środ-
ków prawnych wobec kontro-
lowanego, który naruszył
przepisy prawa pracy.
Po rozpoczęciu działalno-
ści gospodarczej czytelnik
zatrudnił kilkoro pracowni-
ków.
– Czy w razie przeprowa-
dzenia kontroli przez Pań-
stwową Inspekcję Pracy
i ewentualnego stwierdze-
nia naruszeń prawa pracy
mogę prosić inspektora
o niestosowanie sankcji,
motywując to tym, że nie-
dawno rozpocząłem działal-
ność i naruszenie nie było
umyślne – pyta pan Tomasz
z Zamościa.
W przypadku pracodawcy
rozpoczynającego działal-
ność inspektor pracy może
poprzestać na ustnym po-
uczeniu i odebraniu od kon-
trolowanego oświadczenia
o terminie usunięcia uchy-
bień.
W myśl art. 209 par. 1 k.p.
pracodawca rozpoczynają-
cy działalność jest obowią-
zany, w terminie 30 dni od
dnia jej rozpoczęcia, zawia-
domić na piśmie właściwe-
go okręgowego inspektora
pracy i właściwego pań-
stwowego inspektora sanitar-
nego o miejscu, rodzaju i za-
kresie prowadzonej działal-
ności. Zgodnie z art. 283
par. 2 pkt. 1 k.p. za niewy-
konanie tego obowiązku
grozi grzywna od 1000 zł do
30 000 zł.
Po takim zawiadomieniu
może dojść do kontroli ze
strony PIP. W razie stwierdze-
nia naruszeń prawa pracy
inspektorowi przysługują
środki prawne przewidziane
w art. 33 ustawy o Państwo-
wej Inspekcji Pracy. Może
on m.in. wydawać odpo-
wiednie decyzje, kierować
wystąpienia, wydawać po-
lecenia. Zgodnie z nową re-
gulacją, dodaną od 8 sierp-
nia 2011 r., w uzasadnio-
nych przypadkach wobec
pracodawcy rozpoczynają-
cego działalność inspektor
może jednak odstąpić od sto-
sowania przysługujących
mu środków. Poprzestaje
wówczas na ustnym po-
uczeniu o sposobach zgod-
nego z wymogami prawa
zorganizowania pracy oraz
odebraniu od pracodawcy
oświadczenia o terminie
usunięcia uchybień ujaw-
nionych w toku kontroli.
Z takiego uprawnienia in-
spektor może skorzystać
także, w uzasadnionych
przypadkach, wobec praco-
dawcy innego niż rozpoczy-
nający działalność, jeśli nie
stwierdzono bezpośrednie-
go zagrożenia życia lub
zdrowia pracowników lub
innych osób wykonujących
pracę oraz popełnienia wy-
kroczenia z winy umyślnej.
ANNA PUSZKARSKA
radca prawny
PODSTAWA PRAWNA Art. 209 par. 1,
art. 283 par. 2 pkt 1 ustawy z 26 czerwca
1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U.
z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
Art. 1 pkt 16 ustawy z 9 czerwca 2011 r.
o zmianie ustawy o Państwowej Inspek-
cji Pracy oraz niektórych innych ustaw
(Dz.U. nr 142, poz. 829).
OBOWIĄZKI Sankcje
Czy pracownik poniesie
odpowiedzialność
UPRAWNIENIA EMERYTALNE Dochodzenie roszczeń od pracodawcy
Jak długo można się ubiegać o odszkodowanie
Roszczenie o odszkodowanie
za zbyt niską emeryturę,
uzyskaną na skutek wyda-
nia niewłaściwych dokumen-
tów przez pracodawcę, pod-
lega trzyletniemu przedaw-
nieniu.
Czytelnik wniósł prze-
ciwko byłemu pracodawcy
pozew o odszkodowanie za
korzyści utracone na sku-
tek wydania niewłaściwe-
go świadectwa pracy, przez
co otrzymał zbyt niską
emeryturę. Pracodawca
podniósł zarzut przedaw-
nienia. Czytelnik argumen-
tuje, że gdyby liczyć ter-
min przedawnienia we-
dług kodeksu cywilnego,
jego roszczenie nie jest
jeszcze przedawnione.
– Czy sąd uwzględni taką
argumentacją – pyta pan Ja-
nusz z Rybnika.
Do przedawnienia tego ty-
pu roszczeń stosuje się ter-
miny określone w kodeksie
pracy.
W wyroku z 17 marca
2011 r. (I PK 61/10, LEX
798238) Sąd Najwyższy
stwierdził, że roszczenie
o odszkodowanie z tytułu
otrzymywania niższej eme-
rytury na skutek wydania
niewłaściwego świadectwa
pracy przez pracodawcę
oraz niewydania zaświad-
czenia o pracy górniczej
przedawnia się na podsta-
wie art. 291 par. 1 k.p., a nie
na podstawie przepisów ko-
deksu cywilnego.
Sąd Najwyższy uznał, że
przedawnienie roszczeń
z tytułu odpowiedzialności
pracodawcy za wady wyni-
kające z dokumentacji pra-
cowniczej, które wpływają
na uprawnienia z ubezpie-
czeń społecznych, należy
do materii prawa pracy. Jej
specyfika, dotycząca zarów-
no roszczeń ze stosunku
pracy, jak i roszczeń z nimi
związanych, wymaga jedna-
kowego liczenia terminów
przedawnienia. Nie może
być tak, że zasadnicze rosz-
czenia ze stosunku pracy
przedawniają się co do za-
sady w terminie trzyletnim
(art. 291 par 1 k.p.), a rosz-
czenia uzupełniające lub je-
dynie związane ze stosun-
kiem pracy w ten sposób, że
bez niego nie powstałyby,
miałyby się przedawniać
w dłuższych terminach niż
roszczenia z podstawowego
stosunku pracy. Z posiłko-
wego odpowiedniego stoso-
wania przepisów kodeksu
cywilnego w sprawach nie-
unormowanych przepisami
prawa pracy nie wynika do-
puszczalność stosowania
wprost przepisów o cywil-
noprawnych terminach
przedawnienia roszczeń.
RAFAŁ KRAWCZYK
sędzia Sądu Okręgowego
w Toruniu
PODSTAWA PRAWNA Art. 291 par. 1 usta-
wy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
(t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94
z późn. zm.).
Pracownik, który potwier-
dził nieistniejący dług pra-
codawcy, wyrządził mu
w ten sposób szkodę.
Czytelnik, zatrudniony
w sklepie, był odpowie-
dzialny za odbiór towarów
od dystrybutorów. Aby po-
móc koledze, potwierdził
odbiór towaru, który w rze-
czywistości nie został do-
wieziony do sklepu. Pra-
codawca zapłacił za ten
niedostarczony towar.
– Obecnie pracodawca
żąda ode mnie naprawienia
szkody. Czy mogę uwolnić
się od odpowiedzialności
poprzez wykazanie, że nie
odniosłem żadnej osobistej
korzyści z potwierdzenia
dostawy tego towaru – py-
ta pan Kamil z Wrocławia.
Czytelnik wyrządził
swym działaniem szkodę
pracodawcy i ponosi za nią
odpowiedzialność.
W opisanej sytuacji nie
może budzić wątpliwości
fakt, że wyrządził praco-
dawcy szkodę umyślnie.
Umyślnie – w zamiarze
ewentualnym – wyrządza
bowiem szkodę pracownik
potwierdzający dostawę to-
waru, którego faktycznie
nie otrzymał (por. wyrok
SN z 17 listopada 1978 r.,
IV PR 243/78, OSPiKA
1980/7-8/135 z glosą W. Pio-
trowskiego). Podobne stano-
wisko zaprezentowane zo-
stało w wyroku Sądu Naj-
wyższego z 7 kwietnia
2011 r. (I PK 242/10, LEX
798244). Stwierdzono
w nim, że pracownikowi,
który potwierdził istnienie
wierzytelności przeciwko
pracodawcy, choć wierzy-
telności te rzeczywiście
nie istniały, można z pew-
nością przypisać zamiar
wyrządzenia szkody.
W sytuacji opisanej w py-
taniu poniesienie przez
pracodawcę szkody jest
oczywiste, skoro zapłacił
za towar, którego w rzeczy-
wistości nie otrzymał. Od
obowiązku naprawienia
szkody przez czytelnika
nie zwalnia go okolicz-
ność, że nie odniósł żadnej
osobistej korzyści z jej wy-
rządzenia. Istotne jest tyl-
ko to, że na skutek jego
zawinionego działania
uszczupleniu uległ mają-
tek pracodawcy.
Zgodnie z art. 122 kodek-
su pracy, jeśli pracownik
umyślnie wyrządził szko-
dę pracodawcy, jest obo-
wiązany do jej naprawienia
w pełnej wysokości. Obej-
muje ona rzeczywistą stra-
tę poniesiona przez praco-
dawcę oraz korzyści, jakie
by uzyskał, gdyby mu nie
wyrządzono szkody.
RAFAŁ KRAWCZYK
sędzia Sądu Okręgowego
w Toruniu
PODSTAWA PRAWNA Art. 122 ustawy
z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
(t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94
z późn. zm.).
ZWROT NIENALEŻNYCH SKŁADEK Obowiązek informacyjny
Kiedy ZUS prześle zawiadomienie o nadpłacie
Zakład Ubezpieczeń Społecz-
nych powiadomi płatnika
o nadpłacie, jeżeli suma nie-
należnie opłaconych składek
jest wyższa niż koszty upo-
mnienia w postępowaniu eg-
zekucyjnym.
Czytelnik prowadzi od nie-
dawna działalność gospo-
darczą i zatrudnia pracow-
ników.
– Czy jeśli na skutek błę-
du zawyżę wysokość opła-
canych za nich składek,
ZUS zawiadomi mnie
o wysokości nadpłaty – py-
ta pan Włodzimierz z wo-
jewództwa mazowieckie-
go.
Obowiązek ZUS w tym za-
kresie zależy od wysokości
nadpłaconych składek.
20 lipca 2011 r. weszła
w życie nowelizacja ustawy
o systemie ubezpieczeń spo-
łecznych. Wprowadziła ona
nowy limit kwotowy, od
którego uzależniony jest
obowiązek informacyjny
ZUS. Do 19 lipca zakład za-
wiadamiał płatnika składek
o kwocie nienależnie opła-
conych składek, które mogą
być zwrócone, jeżeli kwota
ta była wyższa od 5 proc.
najniższego wynagrodzenia.
Po zmianie ZUS ma obowią-
zek wysłać takie zawiado-
mienie w przypadku, gdy
suma nienależnie opłaco-
nych składek jest wyższa
niż koszty upomnienia
w postępowaniu egzekucyj-
nym (obecnie 8,80 zł – por.
komunikat ZUS z 27 lipca
2011 r., www.zus.pl).
Nie ma także konieczności
wystąpienia z wnioskiem
o zwrot nienależnie opłaco-
nych składek w ciągu sied-
miu dni od otrzymania zawia-
domienia z ZUS. Zasadą jest,
że nienależnie opłacone
składki ulegają przedawnie-
niu po upływie 10 lat, licząc
od dnia otrzymania zawia-
domienia o kwocie nienależ-
nie opłaconych składek lub
po upływie 10 lat od opłace-
nia składek – w przypadku
gdy ZUS nie zawiadomił
o możliwej kwocie zwrotu.
krzysztof.tomaszewski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 1 pkt. 1 lit. d
i lit. e ustawy z 28 kwietnia 2011 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpie-
czeń społecznych oraz niektórych in-
nych ustaw (Dz.U. nr 138, poz. 808).
POSTĘPOWANIE DYSCYPLINARNE Przekroczenie obowiązków przez funkcjonariusza
Jaką treść musi mieć orzeczenie o wymierzeniu kary obwinionemu
W orzeczeniu o wymierzeniu
policjantowi kary dyscypli-
narnej przełożony powinien
dokładnie uzasadnić powody
uznania go za winnego naru-
szenia dyscypliny służbowej.
Czytelnik jest policjantem.
Komendant powiatowy po-
licji wymierzył mu karę na-
gany. Jako powód podał, że
czytelnik, wykonując obo-
wiązki dowódcy patrolu,
naruszył dyscyplinę służbo-
wą w ten sposób, że nie wy-
konał polecenia przełożone-
go. Dotyczyło ono obowiąz-
ku sporządzenia notatki
służbowej z kontroli kąpie-
liska. Czytelnik twierdzi, że
nie otrzymał takiego pole-
cania.
– W decyzji nie wykazano
mojej winy. Czy w takiej sy-
tuacji mogłem zostać uka-
rany naganą – pyta pan
Krzysztof z województwa
warmińsko-mazurskiego.
W uzasadnieniu orzecze-
nia dyscyplinarnego należa-
ło wskazać, na czym polega-
ło zawinione niewykonanie
polecenia służbowego.
Zgodnie z art. 132 ust. 2
ustawy z 6 kwietnia 1990 r.
o policji naruszeniem dys-
cypliny służbowej jest czyn
policjanta polegający na za-
winionym przekroczeniu
uprawnień lub niewykona-
niu obowiązków wynikają-
cych z przepisów prawa lub
rozkazów i poleceń wyda-
nych przez przełożonych
uprawnionych na podsta-
wie tych przepisów. Naru-
szeniem dyscypliny służbo-
wej jest w szczególności od-
mowa wykonania albo
niewykonanie rozkazu lub
polecenia przełożonego (art.
132 ust. 3 pkt. 1 tej ustawy).
Wojewódzki Sąd Admini-
stracyjny (WSA) w Poznaniu
w wyroku z 12 maja 2011 r.
(II SA/Po 136/11, www.orze-
czenia.nsa.gov.pl) podkre-
ślił, że takie naruszenie dys-
cypliny służbowej przypi-
sane policjantowi może
mieć charakter umyślny lub
nieumyślny. W obu tych
przypadkach należy w bez-
sporny sposób ustalić rodzaj
zawinienia. Przełożony dys-
cyplinarny i rzecznik dys-
cyplinarny muszą zbadać
oraz uwzględnić okoliczno-
ści przemawiające zarówno
na korzyść, jak i na nieko-
rzyść obwinionego. Niedają-
ce się usunąć wątpliwości
trzeba rozstrzygać na jego
korzyść. W orzecznictwie
dominuje jednak pogląd, że
nie wolno tych wątpliwości
traktować dowolnie oraz
w uproszczony sposób
przyjmować, że skoro wy-
stąpiły, to automatycznie
skutkują korzystniejszą sy-
tuacją obwinionego. Wszel-
kie wątpliwości w zakresie
ustaleń faktycznych powin-
ny być wyjaśnione w postę-
powaniu dyscyplinarnym.
Dopiero wtedy, gdy po
wykorzystaniu istniejących
możliwości wątpliwości nie
zostaną usunięte, należy
tłumaczyć je na korzyść ob-
winionego.
leszek.jaworski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 132 ust. 2 i ust. 3
pkt 1, art. 135g ust. 1 ustawy z 6 kwietnia
1990 r. o Policji (t.j. Dz.U. z 2007 r.
nr 43, poz. 277 z późn. zm.).
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
KADROWY
Brak aktywnego poszukiwania pracy może prowadzić do obniżenia renty
Czwartek
25 sierpnia 2011 r.
NOWE PRAWO
PRACODAWCA
PRACOWNIK
UBEZPIECZONY
PŁATNIK
POLICJANT
690094656.003.png 690094656.004.png
D 4
praktyka
PRAWO
DGP | 24 sierpnia 2011 | nr 163 (3049) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
EURO 2012 Bezpieczeństwo
Jak będą ścigani
pseudokibice
PRAWO KARNE Odpowiedzialność menedżerów
Co grozi za narażenie firmy na straty finansowe
Przedsiębiorca wpisany do
ewidencji działalności go-
spodarczej może zostać ska-
zany nawet na 3 lata więzie-
nia, jeżeli sprowadzi na swo-
ją firmę niebezpieczeństwo
wyrządzenia szkody na 200
tys. zł.
Czytelnik prowadzi przed-
siębiorstwo. Jeden z jego
wierzycieli postanowił nie
tylko odzyskać należne mu
za dostawy pieniądze, lecz
także uparł się, że zaszkodzi
nielubianemu kontrahento-
wi. Złożył więc wniosek
o ukaranie czytelnika za po-
pełnienie przestępstwa po-
legającego rzekomo na tym,
że ten naraził własną firmę,
a więc i wierzycieli, na zna-
czną szkodę majątkową.
Chodziło o to, że podpisał ry-
zykowny kontrakt.
– Czy tak absurdalna sytu-
acja jest zgodna z prawem –
pyta pan Waldemar z Koło-
brzegu.
Tak. Wniosek wierzyciela
o skazanie jednoosobowego
przedsiębiorcy na pozba-
wienie wolności jest możli-
wy. Może się tak zdarzyć,
jeżeli ten ostatni, prowadząc
firmę, wyrządził znaczną
lub wielką szkodę majątko-
wą nie tylko swemu przed-
siębiorstwu, lecz także przy
okazji swoim wierzycielom.
Znaczna szkoda majątkowa
oznacza straty przewyższa-
jące 200 tys. zł, a przestęp-
stwo takie może popełnić
zarówno osoba jednoosobo-
wo prowadząca działalność
gospodarczą, wspólnik każ-
dej spółki osobowej, podob-
nie jak członek władz spół-
ki kapitałowej.
Przesłanki ustawowe
Do pociągnięcia do odpo-
wiedzialności karnej wy-
starczy niedopełnić obo-
wiązku polegającego na zaj-
mowaniu się sprawami
majątkowymi przedsiębior-
cy lub działalnością gospo-
darczą. Prawdą jest również
to, że gdyby sąd dopatrzył się
popełnienia przestępstwa
opisanego w kodeksie kar-
nym jako sprowadzenie bez-
pośredniego niebezpieczeń-
stwa wyrządzenia znacznej
szkody majątkowej, to czy-
telnikowi groziłaby kara po-
zbawienia wolności do lat
trzech. W ten sposób moż-
na zostać ukaranym za po-
noszenie znacznego ryzyka
gospodarczego.
Postępowanie dowodowe
Sprawy tego rodzaju,
związane z narażeniem na
Kary za szkodzenie spółkom
Osoby przyłapane na zakłó-
caniu porządku podczas me-
czu Euro 2012 będą mogły
zostać skazane bez przewo-
żenia do sądu.
Zbliża się przyszłoroczny
turniej Euro 2012.
– Czy rząd pomyślał nad
rozwiązaniami systemowy-
mi, które pozwolą ograni-
czyć wandalizm na stadio-
nach i zapewnią większe
bezpieczeństwo prawdzi-
wym kibicom – pyta Marta
z Warszawy.
W celu zapewnienia
większego bezpieczeństwa
na stadionach podczas mi-
strzostw Euro2012, a także
po ich zakończeniu, usta-
wodawca zdecydował się
wprowadzić nowe rozwią-
zania do kodeksu postępo-
wania karnego. Jednym
z nich jest nieznana dotąd
w polskim prawie instytu-
cja tzw. sądu odmiejsco-
wionego. Ma ona znacznie
przyspieszyć karanie sta-
dionowych chuliganów
przed sądami 24-godzinny-
mi. Polegało to będzie na
tym, że rozprawa mająca
na celu ustalenie odpowie-
dzialności pseudokibica
będzie się toczyć jednocze-
śnie w dwóch miejscach
– w izbie stadionowej
i w gmachu sądu, a jej
uczestnicy porozumiewać
się będą za pomocą łączy te-
leinformatycznych, w dro-
dze wideokonferencji.
Rozprawa odmiejscowiona
Nowe przepisy przewidu-
ją, że pseudokibic nie będzie
musiał być konwojowany
do sądu na rozprawę. Od
przymusowego doprowa-
dzenia będzie można od-
stąpić, jeżeli będzie miał
on zagwarantowaną możli-
wość uczestniczenia we
wszystkich czynnościach
sądowych, w których ma
on prawo uczestniczyć
(w szczególności chodzi tu-
taj o składanie przez niego
wyjaśnień).
W przypadku gdy organy
ścigania zdecydują się na
prowadzenie rozprawy po-
legającej na przeprowadza-
niu czynności na odległość,
w izbie stadionowej będzie
obecny przedstawiciel są-
du w osobie referendarza
sądowego lub asystenta sę-
dziego. W zależności od sy-
tuacji i potrzeby będzie tam
przebywał także ustano-
wiony obrońca lub tłumacz
języka obcego.
Uprawnienia podejrzanego
W przypadku rozprawy
odmiejscowionej prezes
sądu lub sąd zawiadomi
najpierw oskarżonego oraz
jego obrońcę (jeżeli został
ustanowiony) o doręcze-
niu wniosku o rozpoznanie
sprawy i oznaczy czas na
przygotowanie się do obro-
ny. Oskarżony oraz jego
obrońca otrzymają następ-
nie za pokwitowaniem od-
pisy wniosku o rozpozna-
nie sprawy oraz zostaną im
udostępnione kopie doku-
mentów. Podczas czynno-
ści sądowych, w których
oskarżony uczestniczy
przy użyciu urządzeń
technicznych umożliwia-
jących przeprowadzenie
tych czynności na odle-
głość, uczestnicy postępo-
wania będą mogli składać
wnioski oraz inne oświad-
czenia oraz dokonywać
czynności procesowych
wyłącznie ustnie do pro-
tokołu. O treści wszystkich
pism procesowych, które
wpłynęły do akt sprawy od
chwili przekazania do są-
du wniosku o rozpoznanie
sprawy, sąd będzie obo-
wiązany poinformować
przy najbliższej czynności
procesowej.
Innowacyjny pomysł prze-
słuchiwania chuliganów
stadionowych za pomocą
łączy audio-wideo wpisuje
się w tło dokonywanej od
lat informatyzacji wymia-
ru sprawiedliwości. W Pol-
sce taki telekonferencyjny
sprzęt wykorzystuje się do
przesłuchań już od 2001 r.,
a nasz kraj jest w tym przy-
padku liderem na skalę eu-
ropejską.
W najbliższym czasie nad
poprawkami zgłoszonymi
do nowelizacji przez sena-
torów będzie pracował
Sejm.
Jaka odpowiedzialność karna
grozi za działanie na szkodę
podmiotów gospodarczych:
n wyrządzenie znacznej szkody
majątkowej – kara pozbawie-
nia wolności od 3 miesięcy
do 5 lat,
n sprowadzenie bezpośrednie-
go niebezpieczeństwa wyrzą-
dzenia znacznej szkody ma-
jątkowej – kara pozbawienia
wolności do 3 lat,
n wyrządzenie lub sprowadze-
nie niebezpieczeństwa
znacznej szkody majątkowej
w celu osiągnięcia korzyści
majątkowej – kara pozbawie-
nia wolności od 6 miesięcy
do 8 lat,
n wyrządzenie szkody majątko-
wej w wielkich rozmiarach
– kara pozbawienia wolności
od roku do 10 lat,
n nieumyślne wyrządzenie
znacznej szkody lub szkody
w wielkich rozmiarach
– kara pozbawienia wolności
do 3 lat,
n dobrowolne naprawienie ca-
łej wyrządzonej szkody przed
wszczęciem postępowania
karnego – nie podlega karze.
szkodę, prowadzone prze-
ciwko małym przedsiębior-
com, nie są jeszcze prowa-
dzone w znaczącej liczbie.
Taka możliwość pojawiła
się bowiem w kodeksie kar-
nym dopiero 13 lipca br.
Jeśli więc czytelnik potra-
fi udowodnić, że zarzut
jest nieprawdziwy, ma du-
że szanse uniknąć jakiej-
kolwiek sankcji. Tym bar-
dziej że nie podlega karze
ten, kto przed wszczęciem
postępowania kryminalne-
go dobrowolnie naprawił
w całości wyrządzoną
szkodę. W wypadku nasze-
go czytelnika można by
więc mówić o takim roz-
wiązaniu zamykającym
sprawę, gdyby zwrócił wie-
rzycielowi całą należną mu
kwotę.
Dobrze byłoby przy okazji
móc wykazać, że ryzykow-
ny kontrakt nie prowadzi do
znacznych strat, a zatem
przedsiębiorca nie poniesie
spodziewanej przez wierzy-
ciela szkody, która mogłaby
pokrzywdzić i jego.
dobromiła.niedzielska@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 296 par. 1 i 1a
oraz par. 5 ustawy z 6 czerwca 1997 r. –
Kodeks karny (Dz.U. nr 88, poz. 553).
BEZPIECZEŃSTWO NA WODZIE Nowy katalog obowiązków ratowników
Kto wywiesza flagi informacyjne na kąpieliskach
Ratownik wodny powinien re-
agować na każde wezwanie
pomocy i kontrolować sprzęt,
który gwarantuje bezpieczeń-
stwo plażowiczom.
Czytelnik chce w przy-
szłym roku zatrudnić się ja-
ko ratownik. Dowiedział się,
że będą wówczas obowią-
zywały nowe przepisy regu-
lujące obowiązki ratowni-
ków wodnych związane
z bezpieczeństwem osób
pływających, kąpiących się
i uprawiających sport.
– Czy oprócz reagowania
na każdy sygnał wzywania
pomocy ratownik będzie też
poszukiwać osób zaginio-
nych na obszarze wodnym
– pyta pan Tadeusz z Łeby.
Katalog obowiązków ra-
towników wodnych został
ujęty w ustawie z 1 lipca
2011 r. o bezpieczeństwie
osób przebywających na
obszarach wodnych. Do
obowiązków ratowników
należeć będzie przede
wszystkim przyjmowanie
zgłoszeń o wypadkach i za-
grożeniach oraz niezwłocz-
ne reagowanie na każdy sy-
gnał wzywania pomocy.
ratownicze, zapobiegać
skutkom zagrożeń, zabez-
pieczać miejsce wypadku
lub zagrożenia i transporto-
wać poszkodowanych do
miejsca, w którym będzie
możliwe podjęcie medycz-
nych czynności ratunko-
wych.
maszcie odpowiednie flagi
informacyjne, jak również
sygnalizować za pomocą
urządzenia alarmowego
przekroczenie granicy stre-
fy dla umiejących pływać
oraz o nadchodzącej burzy.
Będą musieli też określać
głębokość wody w kąpieli-
sku, kontrolować stan urzą-
dzeń i sprzętu, które zapew-
niają bezpieczeństwo osób
kąpiących się.
Z uwagi na poprawki
wniesione przez senatorów
prace nad ustawą będą kon-
tynuowane w Sejmie. Nowe
przepisy mają obowiązywać
od 1 stycznia 2012 r.
malgorzata.piasecka@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 9 i 12 ustawy
z 1 lipca 2011 r. o bezpieczeństwie osób
przebywających na obszarach wodnych,
po poprawkach Senatu w Sejmie trwają
nadal prace nad tą ustawą.
Zarządzający kąpieliskiem będzie miał prawo
nie wpuścić na jego obszar osoby, której za-
chowanie wyraźnie wskazuje, że znajduje się ona w stanie
nietrzeźwości lub pod wpływem narkotyków
W razie wystąpienia takiej
sytuacji będą oni musieli
dotrzeć do miejsca wypad-
ku z odpowiednim sprzę-
tem ratunkowym i udzielić
fachowo pierwszej pomocy.
Takie osoby będą musiały
podejmować ponadto akcje
Ratownicy będą też poszu-
kiwali osób zaginionych na
obszarze wodnym. Oprócz
tego będą podejmowali do-
datkowe działania, które
mają zapewnić bezpieczeń-
stwo w kąpielisku. Na przy-
kład będą wywieszać na
adam.makosz@infor.pl
PODSTAWA Art. 6 ustawy z 28 lipca
2011 r. o zmianie ustawy o bezpieczeń-
stwie imprez masowych oraz niektó-
rych innych ustaw.
PROMOCJA
książka niezbędna w każdej fi rmie
ponad 300 stron porad, jak uniknąć błędów w rozliczeniach bonusów z fi skusem i ZUS
jakie bonusy może otrzymać pracownik
jak są one opodatkowane
jak rozliczać nagrody, imprezy integracyjne,
abonamenty medyczne, samochody itd.
jak zabezpieczyć się na wypadek kontroli fi skusa i ZUS
Promocyjna cena dla prenumeratorów DGP 69 zł * + koszt wysyłki 7,50 zł
*
Przysługuje obecnym prenumeratorom: Dziennika Gazety Prawnej, e-wydania DGP lub Serwisu Kadrowego i Księgowego Gazety Prawnej
Zamówienia : tel. 801 626 666, (22) 761 30 30, e-mail: bok@infor.pl, www.gazetaprawna.pl/ksiazka_swiadczenia
NOWE PRAWO
URZĄD
PRZEDSIĘBIORCA
OBYWATEL
Ważne!
UWAGA!
Zamówien
690094656.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin