GAZETA PRAWNA z 25 sierpnia 11 (nr 164).pdf
(
2812 KB
)
Pobierz
dgp040_k01_jedynka.qxd
Jak rozliczyć przychody z wynajmu prywatnego mieszkania
|
B10
Czwartek
25 sierpnia 2011 | nr 164 (3050)
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Maciej Bobrowicz
| B8
Tylko co setny student prawa
chce zostać doradcą prawnym
Szkolnictwo wyższe
| B11
Kiedy student zapłaci za drugi kierunek
i czy dobre oceny zwalniają z opłat
Jutro
Jak starać się
o pozwolenie
na broń sportową
przekształcenia szpitali w spółki
OCHRONA ZDROWIA
Sądy podważają uchwały gmin w sprawie likwidacji placówek medycznych. Może to oznaczać, że
nowo powstałe spółki nie będą mogły leczyć pacjentów, wykorzystując sprzęt i budynki likwidowanego publicznego szpitala
Beata Lisowska
beata.lisowska@infor.pl
Wojewódzki Sąd Admini-
stracyjny w Warszawie unie-
ważnił w sierpniu uchwałę
sejmiku województwa ma-
zowieckiego z 2010 roku
w sprawie likwidacji Woje-
wódzkiego Szpitala Specja-
listycznego w Siedlcach
(sygn. akt VII SA/Wa
621/11). Uchwałę zaskarży-
li związkowcy z NSZZ „So-
lidarność” pracowników sie-
dleckiej służby zdrowia.
Sąd podzielił ich wątpli-
wości dotyczące braku pod-
stawy prawnej do utworze-
nia spółki w miejsce SPZOZ
na bazie jego zlikwidowa-
nego majątku. WSA stwier-
dził, że należy określić wa-
runki przejęcia mienia szpi-
tala przez spółkę oraz za-
sady, na jakich nowy pod-
miot zapewni pacjentom ko-
rzystanie ze świadczeń. Jed-
nym z argumentów był
także brak akceptacji prze-
kształcenia przez związki
zawodowe.
– Sejmik wysłał projekt
uchwały do wszystkich or-
ganizacji związkowych i sa-
morządów, ale nie uwzględ-
nił żadnej naszej opinii
– podkreśla Wiesław Kałuski,
przewodniczący NSZZ „So-
lidarność” pracowników sie-
dleckiej służby zdrowia.
Wyjaśnia, że po uprawo-
mocnieniu wyroku unie-
ważniającego uchwałę sa-
morządu spółka przestanie
mieć prawo do korzystania
z majątku likwidowanego
SPZOZ.
Urząd Marszałkowski Wo-
jewództwa Mazowieckiego
nie podjął jeszcze decyzji
o kolejnych krokach praw-
nych. Marta Milewska,
rzecznik prasowy urzędu,
podkreśla, że prawnicy ana-
lizują wyrok sądu w spra-
wie siedleckiego szpitala.
– W naszej ocenie spółka
została utworzona zgodnie
z prawem, ma podpisany
kontrakt z Narodowym Fun-
duszem Zdrowia i leczy pa-
cjentów – podkreśla.
Teraz w ślady związkow-
ców z Siedlec pójdą inni.
Nad zaskarżeniem uchwały
w sprawie likwidacji swego
SPZOZ zastanawiają się
działacze NSZZ „Solidar-
ność” z Wojewódzkiego
Szpitala Bródnowskiego,
który od stycznia również
działa jako spółka.
O skuteczności związków
w blokowaniu przekształceń
placówek medycznych
w spółki świadczy przykład
szpitala w Blachowni. Staro-
stwo chciało pozyskać dla
niego prywatnego inwesto-
ra. Przeciw zmianom prote-
stowała częstochowska „So-
lidarność”, która obawia się
o los pracowników.
Sądy administracyjne w ko-
lejnych instancjach potwier-
dzały prawo związkowców
do zaskarżania uchwał sa-
morządu. Ostatecznie w paź-
dzierniku ubiegłego roku Na-
czelny Sąd Administracyjny
unieważnił uchwałę rady
powiatu.
Sądy podkreślają, że związ-
kowcy mają prawo do decy-
dowania o przekształce-
niach szpitali, bo dzięki nim
jest sprawowana społeczna
kontrola nad skutkami tego
procesu. Dlatego eksperci
radzą, żeby szpitale, przy-
gotowując się do przekształ-
ceń, starały się przekony-
wać do zmian związki za-
wodowe.
– Nigdy nie będzie pełnej ak-
ceptacji dla zmiany organi-
zacyjno-prawnej szpitala, bo
w jej wyniku dochodzi do
naruszenia interesów pra-
cowników. Tymczasem pro-
ces przekształceń się nie po-
wiedzie bez choćby częścio-
wej akceptacji związków
zawodowych – ostrzega Woj-
ciech Misiński, ekspert Cen-
trum im. A. Smitha.
n
DZIŚ W GP
OŚWIATA Pomoc dla najuboższych rodzin
Nie ma PIT od dopłaty
do szkolnej wyprawki
PRZEWOŹNICY Kontrole Urzędu Transportu Kolejowego
Niepełnosprawnym osobom będzie
łatwiej podróżować pociągiem
PODATKI
n
Polak wydaje na skarbówkę
129,20 zł rocznie
| B2
n
E-myto bez VAT
| B3
n
Korekta PIT pozwoli
rodzinnym domom dziecka
odliczyć ulgę na dzieci
| B3
n
Przedsiębiorcy w SSE
częściej korzystają z ulg
| B3
Dofinansowanie do wypraw-
ki szkolnej jest zwolnione
z podatku, jeśli wypłaca je
państwo lub gmina.
Dopłatę do podręczników
otrzymają rodziny, w któ-
rych dochód na
osobę nie przekra-
cza 351 zł brutto.
– Jeżeli pomoc dla
rodziców pochodzi
z budżetu państwa
czy samorządu lub
środków własnych
szkoły, jest zwol-
niona z podatku
dochodowego
zgodnie z art. 21
ust. 1 pkt 40 ustawy o PIT
– tłumaczy Ryszard Sowa,
ekspert z kancelarii Ol-
szewski, Tokarski i Wspól-
nicy.
Dzieci z klas I – III szkoły
podstawowej oraz z klas
I – III ogólnokształcącej
szkoły muzycznej I stopnia
dostaną 180 zł. Uczniowie
III klasy gimnazjum, III kla-
sy ogólnokształcą-
cej szkoły muzy-
cznej II stopnia,
III klasy ogólno-
kształcącej szkoły
sztuk pięknych
oraz VI klasy ogól-
nokształcącej szko-
ły baletowej otrzy-
mają po 325 zł.
Uczniowie niepeł-
nosprawni bez
względu na osiągnięty w ro-
dzinie dochód w zależności
od szczebla edukacji mogą
starać się o kwoty od 180 do
390 zł.
Przewoźnik, który nie zapewni
niepełnosprawnemu pomocy
przy wsiadaniu do pociągu,
zapłaci karę.
Prezes Urzędu Transportu
Kolejowego (UTK) zapowia-
da w najbliższym czasie kon-
trole przewoźników kolejo-
wych. Sprawdzi, jak respek-
tują prawa niepełnospraw-
nych pasażerów. To efekt
podpisanego wczoraj poro-
zumienia o współpracy ze
Stowarzyszeniem Przyjaciół
Integracji.
– Wspólnie przeprowadzi-
my ocenę wybranych dwor-
ców i peronów. Sprawdzimy
je pod kątem dostosowania
ich do potrzeb niepełno-
sprawnych podróżnych – za-
powiada Krzysztof Jaroszyń-
ski, prezes UTK.
Urząd sprawdzi, czy prze-
woźnicy wywiązują się z za-
dań, jakie na nich nakłada
unijne rozporządzenie do-
tyczące praw i obowiązków
pasażerów w ruchu kolejo-
wym. Prezes UTK ostrzega,
że będzie nakładał kary fi-
nansowe na te firmy, u któ-
rych stwierdzi nieprawidło-
wości dotyczące respekto-
wania praw niepełnospraw-
nych.
Grożenie karami to niejedy-
ny pomysł na poprawę kom-
fortu podróżowania osób
niepełnosprawnych. Zgod-
nie z unijnym rozporządze-
niem tacy pasażerowie mu-
szą zgłosić chęć podróży po-
ciągiem co najmniej 48
godzin przed jej podjęciem.
Jeżeli tego nie zrobią, kolej
nie gwarantuje, że udzieli
im pomocy w dostępie do
wagonu.
– Będziemy się starać za-
chęcić przewoźników, aby
maksymalnie skrócili ten ter-
min. Nie możemy im jednak
tego nakazać, ponieważ ter-
min wynika z przepisów –
mówi Krzysztof Jaroszyński.
Podkreśla jednak, że nic
nie stoi na przeszkodzie, że-
by przewoźnik kolejowy czy
zarządca dworca ten termin
skrócił.
Prezes UTK zapowiada po-
nadto, że pod kątem dostoso-
wania do potrzeb osób niepeł-
nosprawnych będą spraw-
dzane także te linie, którymi
będą podróżowali kibice na
Euro 2012.
malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl
PRACA
n
Wyniki audytu uczelnia
przechowa pięć lat
| B6
n
Rodzic zastępczy odbędzie
10 godzin praktyk
| B6
n
SN: Pracodawca nie musi
dotrzymać obietnic z umowy
przedwstępnej
| B7
n
Urzędy muszą wybierać
ubezpieczycieli w przetargu
| B7
Idzie
rok
szkolny
PRAWO
n
Sąd ma trzy dni na wyrok
w sprawie dotyczącej kampanii
wyborczej
| B9
n
Polska policja szybciej
dostanie dane z UE
| B9
n
Nadzór budowlany może
nakazać rozbiórkę przyczepy
| B9
paulina.bak@infor.pl
KALENDARIUM ROZLICZENIOWE
n
25 SIERPNIA
termin zło-
żenia miesięcznej de-
klaracji podatku od to-
warów i usług VAT-7
n
25 SIERPNIA
termin złożenia deklara-
cji VAT-12 przez podatników świad-
czących usługi taksówek opodatko-
wanych w formie ryczałtu
n
25 SIERPNIA
termin złożenia deklaracji VAT-8 przez po-
datników innych niż zarejestrowani jako podatnicy
VAT czynni, u których wartość wewnątrzwspólno-
towego nabycia towarów przekroczyła 50 tys. zł
n
25 SIERPNIA
termin złożenia informacji
VAT-UE o wewnątrzwspólnotowych do-
stawach i nabyciach towarów lub wew-
nątrzwspólnotowym świadczeniu usług
n
25 SIERPNIA
termin
wpłaty podatku akcy-
zowego i złożenia
deklaracji AKC-4
Związki zawodowe blokują
US
B
2
PODATKI
GP
| 25 sierpnia 2011 |
nr 164 (3050)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Na fiskusa dajemy
po 129 zł rocznie
Koszt musi się odnosić do przychodu
Naczelny Sąd Admini-
stracyjny rozpoznał
skargę podatnika na de-
cyzję dyrektora urzędu
kontroli skarbowej,
w wyniku której zakwe-
stionowana została spół-
ce wysokość kosztów
uzyskania przychodów
i rzetelność ksiąg. Organ
zakwestionował wydat-
ki poniesione na olej
opałowy w celu osusza-
nia ziarna skupowanego
od rolników.
Kontrolujący uznali, że
spółka kupowała zbyt du-
żo oleju, gdyż ilość oraz
wilgotność ziarna nie wy-
magała nadmiernego zu-
życia. Ponadto magazy-
ny posiadane przez spół-
kę nie mogły pomieścić
zapasów oleju, jakie gro-
madziła spółka, a następ-
nie zaliczała je do kosz-
tów jako zużycie materia-
łowe.
NSA zgodził się z decy-
zją organów podatko-
wych, w której dokonały
prawidłowego oszacowa-
nia, i tym samym oddalił
skargę spółki. Wyrok jest
prawomocny (sygn. akt II
FSK 506/10).
PM
n
Podatnik przeznaczy na administrację skarbową o 3 zł więcej niż w 2010 r.
n
Pozyskanie dodatkowego 1 zł podatku kosztowało w 2010 r. 2,29 zł
n
Każdy złoty na pensje pracownika egzekucji dał w 2010 r. 11,24 zł wpływu
Urzędnicy szkolą bezrobotnych
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
Od 2006 roku z każdego od-
danego fiskusowi w formie po-
datków złotego 2 grosze trafiają
na utrzymanie administracji
skarbowej, czyli izb skarbo-
wych, urzędów skarbowych,
urzędów kontroli skarbowej
oraz izb i urzędów celnych.
Rachunek ten nie uwzględnia
kosztów utrzymania Minister-
stwa Finansów.
Z ustawy budżetowej na ten
rok wynika, że utrzymanie
aparatu skarbowego będzie
nas kosztować 4,92 mld zł. Na
wydatki te składają się nie tyl-
ko urzędnicze pensje, ale tak-
że wydatki inwestycyjne,
czynsze, zakup materiałów
biurowych itp. Przez sześć
ostatnich lat (łącznie z bieżą-
cym rokiem) przeznaczono na
ten cel 26,4 mld zł. Dla po-
równania w tym samym cza-
sie zaległości podatkowe, któ-
re mamy wobec budżetu i któ-
rych ściąganie powinno być
priorytetem skarbówki, uro-
sły z 18,7 mld zł w 2006 r. do
23,13 mld zł (stan na koniec
2010 roku).
Wspomniane 2 grosze nie
stanowią kosztu pozyskania
1 złotego podatku. To po pro-
stu relacja wpływów budże-
towych z podatków do su-
my wydatków na admini-
strację skarbową w danym
roku. Większa część podat-
ków trafia zaś na konta fi-
skusa zupełnie bez jego
udziału. To wynik wpłat do-
konywanych przez podatni-
ków. O koszcie pozyskania 1
złotego podatku można mó-
wić dopiero wtedy, gdy pod
uwagę weźmiemy tylko taką
część podatków, którą fiskus
ściągnął w wyniku swoich
interwencji.
Kwoty z decyzji
Jak udało się ustalić „DGP”,
w 2010 roku kwota dodatko-
wego przypisu wynikająca
z wydanych przez urzędy
skarbowe decyzji, złożonych
korekt oraz wpłat dokona-
nych w wyniku przeprowa-
dzonych kontroli, w tym kon-
troli doraźnych, wyniosła we
wszystkich urzędach skarbo-
wych niemal 1,12 mld zł
(1 124 707 588,73 zł). Jeśli od-
nieść to do kosztów utrzyma-
nia tej części skarbówki, moż-
na by powiedzieć, że pozyska-
nie każdego dodatkowego
złotego wpływów ponad to, co
zaplanowano w budżecie,
kosztowało w ubiegłym roku
prawie 2,29 zł.
To jednak zbyt duże uprosz-
czenie. Po pierwsze, nie wia-
domo, ile z przypisanych
kwot rzeczywiście trafi do
budżetu. Część podatnikom
uda się odzyskać w wyniku
postępowań odwoławczych
i sądowych. Po drugie, wy-
W Powiatowym Urzę-
dzie Pracy w Jędrzejowie
29 sierpnia o godz. 9.00
odbędzie się spotkanie
pracowników urzędu
skarbowego z osobami
bezrobotnymi. Spotkanie
jest kontynuacją akcji in-
formacyjnej organizowa-
nej pod nazwą „Rejestra-
cja firmy – informacje do-
tyczące zakładania wła-
snej działalności gospo-
darczej”. Skierowane jest
do osób bezrobotnych
ubiegających się o dotację
w związku z realizacją
wniosków o przyznanie
jednorazowo środków na
założenie firmy.
EM
WIĘCEJ
www.izba-skarbowa.
kielce.pl
Będzie zmiana terminu szkolenia
Ministerstwo Finansów
poinformowało, że zapla-
nowane na 29 września
2011 r. spotkanie audytorów
wewnętrznych jednostek
sektora finansów publicz-
nych odbędzie się 6 paź-
dziernika. Informacja szcze-
gółowa o powyższym spo-
tkaniu wraz z arkuszem
zgłoszeniowym zostanie
opublikowana 26 września
2011 r. Zmiana spowodo-
wana jest zbieżnością ter-
minów spotkania w Mini-
sterstwie Finansów z orga-
nizowanym przez Sto-
warzyszenie Audytorów
Wewnętrznych IIA Polska
III Ogólnopolskim Spotka-
niem Szkoleniowym, które
odbędzie się 28 – 30 wrze-
śnia w Zakopanem.
EM
WIĘCEJ
www.mf.gov.pl
Celnicy współpracują ze strażnikami
Dyrektor izby celnej i ko-
mendant straży miejskiej
w Łodzi podpisali 22
sierpnia porozumienie
w sprawie określenia zasad
współdziałania.
Strony porozumienia zo-
bowiązały się do organizo-
wania i koordynowania
wspólnych działań, a także
udzielania wzajemnej po-
mocy dotyczącej w szczegól-
ności wymiany informacji,
prowadzenia wspólnych
akcji kontrolnych oraz
szkoleń i wymiany do-
świadczeń.
PB
datki na administrację skar-
bową to także np. koszty wy-
dawania setek tysięcy za-
świadczeń rocznie (zastąpie-
nie od lipca tego roku
zaświadczeń oświadczenia-
mi niewiele w tej mierze
zmieniło) czy też koszt wyda-
nia w 2010 roku niemal 31 tys.
interpretacji podatkowych
oraz licznych decyzji o nada-
niu NIP czy dotyczących np.
rozkładania zapłaty podatku
na raty lub umorzenia zale-
głości podatkowych. Stąd po-
dany wskaźnik nie może być
wiarygodnym miernikiem
efektywności urzędników
skarbowych.
Po trzecie, wydatki na skar-
bówkę to także koszty egze-
kucji zaległych kwot. A tu
efektywność urzędników jest
wysoka. W ubiegłym roku
w drodze egzekucji udało się
ściągnąć niemal 3,8 mld zł.
I znów, gdy odnieść to do
kosztów utrzymania całej ad-
ministracji skarbowej, okaże
się, że ściągnięcie 1 złotego
kosztuje około 1,29 zł. Ale
gdy weźmiemy pod uwagę
wynagrodzenia urzędników
zatrudnionych w komórkach
egzekucyjnych, zobaczymy,
że za 1 złotego wydanego na
ich pensje budżet zyskał
w 2010 roku aż 11,24 zł (rok
wcześniej było to 10,30 zł).
Skuteczniejsza egzekucja
Z danych przesłanych przez
Ministerstwo Finansów do
„DGP” wynika, że kwota wy-
egzekwowanych należności
w 2010 roku wzrosła o 21,5
proc. w stosunku do roku
2009. W tym samym czasie
wynagrodzenia pracowni-
ków komórek egzekucyjnych
wzrosły o 6,2 proc.
W efekcie koszt ściągnięcia
1 złotego do budżetu spadł
w 2010 roku o 4 proc. z 20
do 19 groszy. Nieco gorzej
wygląda sytuacja w zakresie
kosztu wykonania jednego
tytułu wykonawczego, któ-
ry wzrósł o 2,5 proc. z 42 do
43 groszy.
– Nie oznacza to jednak, że
wydajność urzędników skar-
bowych wzrosła dokładnie
o 4 proc. – stwierdza Andrzej
Pałys, ekspert w KPMG.
Zmiennymi, które miały
wpływ na prezentowane da-
ne, były przede wszystkim:
wzrost dochodów podatko-
wych budżetu ogółem, per-
turbacje ekonomiczne w la-
tach 2008 i 2009 oraz reorga-
nizacja działalności organów
podatkowych w związku z re-
dukcją zatrudnienia.
Czy zatem efektywność pra-
cowników fiskusa jest zado-
walająca? Według Agniesz-
ki Tałasiewicz, partnera
w Ernst & Young, właściwa eg-
zekucja zaległości podatko-
wych wymyka się z prostych
kategorii ekonomicznej opła-
calności.
Rzetelna kontrola
Na egzekucję trzeba spoj-
rzeć nie jako na proces ode-
rwany od reszty procedur
administracyjnych i zwią-
zanych z nią kosztów. Bo
koszty wynagrodzeń pra-
cowników i koszty opera-
cyjne komórek ich zatrudnia-
jących to nie wszystkie
koszty, które trzeba ponieść,
by wyegzekwować zale-
głość. Jednym z elementów
pomijanych w kalkulacji są
koszty biur, w których pra-
cownicy zajmujący się eg-
zekucją wypełniają swoje
obowiązki.
– Ale nie to jest najistot-
niejsze. Aby egzekwować
zaległość, powinna ona być
najpierw zidentyfikowana
przez komórki zajmujące się
kontrolą i wymiarem podat-
ków – i tu na pewno zwięk-
szenie efektywności jest
możliwe, a nawet konieczne
– proponuje Agnieszka
Tałasiewicz.
Większa ściągalność podat-
ków zaczyna się nie na eta-
pie egzekucji, ale na etapie
kontroli prawidłowości roz-
liczeń – kontroli rzetelnej,
dobrze zorganizowanej i me-
rytorycznie przygotowanej.
Drugi aspekt oceny efektyw-
ności to szczegółowe spraw-
dzenie, ile z kwot wyegze-
kwowanych ostatecznie tra-
fia do Skarbu Państwa,
a w ilu przypadkach egzeku-
cja jest przedwczesna i fi-
skus musi zwracać pieniądze
podatnikowi. O tym dane
Ministerstwa Finansów mil-
czą.
WIĘCEJ
www.lodz.ic.gov.pl
e-Poradnik
Dochody zagraniczne
Jak rozliczyć się z zarobków spoza Polski
Zamów za 14,90 zł
www.gazetaprawna.pl/e-poradnik
Miejsce wyznaczone będzie zamknięte
Miejsce wyznaczone
w Pyrzycach zlokalizowa-
ne przy ul. Szczecińskiej
29 zostanie zamknięte od
10 września 2011 r. Przed-
siębiorcy załatwiający for-
malności w miejscu wy-
znaczonym będą mogli
dokonać czynności cel-
nych i podatkowych
w najbliższych jednost-
kach, tzn. w Oddziale Cel-
nym w Stargardzie Szcze-
cińskim przy ul. I Bryga-
dy 35, Oddziale Celnym
w Szczecinie przy ul. A.
Struga 61.
PB
WIĘCEJ
www.ic-szczecin.pl
Guernsey wymienia informacje
Od 17 sierpnia obowiązu-
je umowa o wymianie in-
formacji między wyspą
Guernsey i Chinami, któ-
ra zawiera standardy
zgodne z wytycznymi Or-
ganizacji Współpracy Go-
spodarczej i Rozwoju
(OECD).
Umowa daje organom
podatkowym obu krajów
większe możliwości do
wymiany informacji o po-
datnikach.
Porozumienie zostało
podpisana w październi-
ku ubiegłego roku. Jest to
już 26. kraj, z którym rząd
Guersney podpisał umo-
wę o wymianie informa-
cji podatkowych.
n
EM
PISALIŚMY O TYM | nr 51/2010
WIĘCEJ
www.podatki.gazetaprawna.pl
WIĘCEJ
www.tax-news.com
Dłużnik na liście fiskusa
GP
| 25 sierpnia 2011 |
nr 164 (3050)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
B
3
PIT Podsumowanie Ministerstwa Finansów rozliczenia za 2010 rok
Przedsiębiorcy w SSE częściej korzystają z ulg
ROZLICZENIA Opodatkowanie usług publicznych
E-opłata za drogę
nie jest objęta VAT
Liczba podatników działają-
cych w specjalnych strefach
ekonomicznych utrzymuje się
na podobnym poziomie. Nato-
miast kwota wykorzystanych
ulg przez przedsiębiorców
wzrosła o ponad połowę.
Takie dane płyną z ostatnie-
go podsumowania rozlicze-
nia PIT za 2010 rok dokona-
nego przez Ministerstwo Fi-
nansów. Ze statystyk minis-
terialnych dotyczących spe-
cjalnych stref ekonomicznych
(SSE) za 2010 rok wynika, że
zwiększyła się w porównaniu
do 2009 roku kwota zwolnie-
nia z 158 702 tys. zł do 223
861 tys. zł oraz liczba podat-
ników z 90 do 115.
– Statystyki potwierdzają, że
wyniki, jakie osiągnęły pod-
mioty działające w SSE za
2010 rok, były lepsze niż
w 2009 roku oraz więcej było
podmiotów w tych strefach –
ocenia Marek Malinowski, do-
radca podatkowy w Taxplan.
Według Małgorzaty Dan-
kowskiej, menedżera podat-
kowego w TPA Horwath,
wzrost liczby drobnych
przedsiębiorców inwestują-
cych na terenie SSE jest
zgodny z przewidywaniami
czynionymi pod koniec 2009
roku. Przede wszystkim rok
2009 był jednym z gorszych
dla podmiotów działających
w strefach, a to ze względu
na ochłodzenie gospodarcze
występujące w tamtym okre-
sie. Wystarczy przypomnieć,
że w 2009 roku doszło do
spadku wielkości zatrudnie-
nia w strefach. Odwrócenie
negatywnego trendu wpły-
nęło na poprawę wyników
przedsiębiorców działają-
cych już na terenie stref. To
z kolei pociągnęło za sobą
wzrost zainteresowania stre-
fami wśród potencjalnych
inwestorów.
Ustalenie przedsiębiorców,
którzy uzyskują zezwolenie
na prowadzenie działalności
gospodarczej na terenie danej
strefy następuje w drodze
przetargu lub rokowań pod-
jętych na podstawie publicz-
nego zaproszenia. Zezwole-
nie może być jednak cofnię-
te albo zakres lub przedmiot
działalności określony w ze-
zwoleniu może zostać ogra-
niczony, jeżeli przedsiębior-
ca: zaprzestał prowadzenia
działalności lub rażąco uchy-
bił warunkom określonym
w zezwoleniu, lub nie usu-
nął uchybień stwierdzonych
w toku kontroli.
– Wraz z postępującym
ożywieniem gospodarki
w 2010 roku powróciło za-
interesowanie inwestycjami
w SSE. Przyczyniło się to do
zwiększenia liczby inwesty-
cji, nakładów na inwestycję
oraz wydawania większej
liczby zezwoleń dla podmio-
tów zainteresowanych dzia-
łalnością w specjalnych stre-
fach ekonomicznych – pod-
kreśla Marek Malinowski.
Małgorzata Dankowska do-
daje, że część stref pod koniec
2009 roku zmieniła swoje
granice, poszerzając dotych-
czasowy obszar o nowe,
atrakcyjne grunty inwesty-
cyjne, przy jednoczesnym
wyłączeniu gruntów mało
atrakcyjnych, dotychczas
niewykorzystywanych.
Zdaniem naszej rozmów-
czyni na poprawę wyników
inwestycji strefowych mo-
gło również pozytywnie
wpłynąć odwieszenie pro-
jektów, które zostały zamro-
żone na czas kryzysu, czę-
sto ze względu na ograni-
czoną dostępność ich
finansowania. Warto też od-
notować, że spadła liczba
przedsiębiorców skarżą-
cych się na problemy po-
datkowe związane z dzia-
łalnością strefy.
ewa.matyszewska@infor.pl
Elektroniczne myto za korzy-
stanie z dróg publicznych ma
charakter opłaty administra-
cyjnej, która nie podlega VAT.
Od 1 lipca ruszył nowy sys-
tem poboru opłaty za korzy-
stanie z dróg publicznych.
Opłata elektroniczna (sys-
tem viaTOLL), potocznie
zwana e-mytem, zastąpiła
dotychczasowe winiety.
Paweł Nocznicki, doradca
podatkowy, menedżer w Sto-
ne & Feather Tax Advisory,
podkreśla, że opłata nalicza-
na jest w zależności od prze-
jechanych kilometrów po
wybranych drogach publicz-
nych. Jest więc uzależniona
od stopnia zużycia infra-
struktury drogowej, co zbli-
ża ją do opłaty za usługę udo-
stępnienia drogi.
– Podobne opłaty pobiera-
ne przez podmioty komer-
cyjne z tytułu przejazdu po
tzw. autostradach koncesjo-
nowanych podlegają VAT, co
mogłoby przemawiać za
analogicznym statusem po-
datkowym opłaty drogowej
– ocenia Paweł Nocznicki.
Ekspert zwraca jednak uwa-
gę, że opłata drogowa ma
charakter opłaty administra-
cyjnej pobieranej przez Gene-
ralną Dyrekcję Dróg Krajo-
wych i Autostrad (GDDKiA).
Z tego względu opłata ta wy-
łączona jest z opodatkowa-
nia VAT. Artykuł 15 ust.
6 ustawy z 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług
(Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn.
zm.) wyklucza bowiem orga-
ny władzy publicznej z gro-
na podatników VAT.
Nie uznaje się za podatni-
ka organów władzy publicz-
nej oraz urzędów obsługują-
cych te organy w zakresie re-
alizowanych zadań nałożo-
nych odrębnymi przepisa-
mi prawa, do realizacji któ-
rych zostały one powołane.
– Wyjątkiem jest jedynie
sytuacja, gdy organy pu-
bliczne podejmują czynno-
ści na podstawie umów cy-
wilnoprawnych – przypomi-
na Paweł Nocznicki.
Pobór opłaty drogowej jest
jednak wyrazem działania
GDDKiA, realizowania po-
wierzonych zadań publicz-
nych, a także elementem po-
lityki państwowej w zakresie
ochrony środowiska (zróżni-
cowanie opłaty w zależności
od emisji zanieczyszczeń).
23,6
mld zł
wyniosą wpływy do bu-
dżetu z e-myta w latach
2011 – 2018
INTERPELACJA Ministerstwo Finansów o drogach gminnych
Opodatkowanie wpływa na wysokość subwencji
– Takim charakterem wy-
kracza ona więc poza ściśle
opłatę za usługę korzystania
z infrastruktury drogowej –
sugeruje nasz rozmówca.
Za pozostawaniem tego ty-
pu opłat poza zakresem VAT
opowiedział się Trybunał
Sprawiedliwości UE w swo-
ich wyrokach (np. wyroki
w sporach pomiędzy Komi-
sją Europejską a Holandią
(C-408/97) oraz Grecją (C-
260/98)). Również NSA (wy-
rok z 10 lipca 2003 r., sygn.
akt I SA/Wa 1975-1980/02)
uznał, że nie są objęte VAT
zbliżone charakterem opła-
ty parkingowe za postój na
drogach publicznych.
ewa.matyszewska@infor.pl
Zmiana kategorii dróg we-
wnętrznych na drogi gminne
pozwoli uzyskać gminie wyż-
szą subwencję ogólną.
Taki wniosek płynie z odpo-
wiedzi Ministerstwa Finan-
sów na interpelację poselską
(nr 23245/11). Problem zwią-
zany jest z opodatkowaniem
dróg gminnych podatkiem
od nieruchomości. Z podat-
ku tego zwolnione są drogi pu-
bliczne, do których zalicza-
ne są m.in. drogi gminne. Na-
tomiast drogi inne niż
publiczne, w tym drogi we-
wnętrzne, których właścicie-
lem jest gmina, podlegają
opodatkowaniu podatkiem
od nieruchomości. Drogi we-
wnętrzne to: drogi, parkingi
oraz place przeznaczone do
ruchu pojazdów, niezaliczo-
ne do żadnej z kategorii dróg
publicznych i niezlokalizo-
wane w pasie drogowym
tych dróg.
Resort wyjaśnił, że gminy
otrzymują subwencję ogól-
ną, która składa się z części
wyrównawczej, równoważą-
cej i oświatowej. Istnienie
obowiązku podatkowego
gmin od dróg wewnętrznych
wpływa na wskaźnik docho-
dów podatkowych na jedne-
go mieszkańca, co w konse-
kwencji może wpłynąć na
kwotę wyrównawczą sub-
wencji ogólnej.
Możliwością rozwiązania
kwestii opodatkowania
gminnych dróg wewnętrz-
nych w kontekście wpływu
na wysokość subwencji
zdaniem MF jest zmiana
kategorii dróg wewnętrz-
nych na drogi gminne.
Następuje to w drodze
uchwały rady gminy po za-
sięgnięciu opinii właściwe-
go zarządu powiatu. Jeśli
droga może być uznana za
drogę publiczną, zgodnie
z warunkami określonymi
w art. 1 ustawy o drogach
publicznych, decyzją gmi-
ny może uzyskać status
drogi publicznej, a tym sa-
mym korzystać z wyłącze-
nia z podatku od nierucho-
mości.
MF nie wprowadzi nato-
miast generalnego zwolnienia
z opodatkowania dla dróg
wewnętrznych. W przypad-
ku gdy podatnikami są inne
niż samorządy podmioty,
spowodowałoby to spadek
dochodów wielu gmin.
Z kolei wprowadzenie
zwolnienia jedynie dla dróg
wewnętrznych, których
właścicielem jest jednostka
samorządu terytorialnego,
stałoby w sprzeczności
z konstytucyjną zasadą de-
mokratycznego państwa
prawnego.
magdalena.majkowska@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 153/2011
WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Inspekcja sprawdzi uiszczenie e-myta
ORZECZENIE Naczelny Sąd Administracyjny o udzielaniu ulg w spłacie zobowiązań
Trudna sytuacja osobista nie jest
podstawą do zwolnienia z podatku
PROCEDURY Wniosek o stwierdzenie nadpłaty składany przez opiekuna prawnego
Korekta rocznego zeznania PIT
umożliwi odliczenie ulgi prorodzinnej
Podatnik, który z powodu
słabej kondycji firmy nie mo-
że spłacić zaległości, nie bę-
dzie traktowany ulgowo
przez urząd skarbowy.
Podatniczka będąca w po-
deszłym wieku zwróciła
się do naczelnika urzędu
skarbowego o umorzenie
zaległości podatkowych
w VAT. W uzasadnieniu
wniosku podkreśliła, że
spłata zaległości wraz z od-
setkami za zwłokę znacz-
nie przekracza jej możli-
wości finansowe.
Stwierdziła, że jako osoba
w podeszłym wieku zdaje
sobie sprawę, że ma zniko-
me szanse na rozwijanie
swojej działalności gospo-
darczej. Nie chciałaby jed-
nak utracić tego źródła za-
robków. Ponadto podkreśli-
ła, że nawet jeśli uda jej się
przez najbliższe lata pro-
wadzić działalność, to z ra-
cji jej wieku przychody z te-
go tytułu mogą się systema-
tycznie zmniejszać. Według
niej doprowadzi to do sytu-
acji, że brak możliwości
spłaty zaległości podatko-
wych i odsetek będzie się
pogłębiać.
Organ podatkowy odmó-
wił jej umorzenia zaległości.
W uzasadnieniu decyzji or-
gan podkreślił, że działal-
ność gospodarcza jest po-
dejmowana i prowadzona
na własne ryzyko. Tym sa-
mym z punktu widzenia or-
ganu podatkowego nie jest
istotne, że zaległość podat-
kowa nie powstała wsku-
tek winy umyślnej podat-
nika.
Nie można także powie-
dzieć, aby powstała zale-
głość wynikała z przyczyn
od podatniczki niezależ-
nych. Urzędnicy nie rozpa-
trzyli pozytywnie także do-
datkowego argumentu po-
datniczki, że ona, jak i jej
mąż mają problemy zdro-
wotne i ponoszą znaczące
wydatki na leczenie.
Podatniczka złożyła skar-
gę do sądu, który podtrzy-
mał rację fiskusa. Również
w ostatniej instancji Na-
czelny Sąd Administracyj-
ny nie przychylił się do ar-
gumentów podatniczki.
W uzasadnieniu wyroku
sędzia Teresa Porczyńska
podkreśliła, że o ile przepi-
sy Ordynacji podatkowej,
na podstawie których
udzielane są ulgi w spłacie
zobowiązań podatkowych,
odnoszą się do ważnego in-
teresu podatnika lub intere-
su publicznego, to ostatecz-
na decyzja o przyznaniu
ulgi leży w gestii urzędni-
ka.
Urzędnik ma swobodę,
czy taką ulgę przyznać czy
też nie. Ponadto ulgi w spła-
cie podatków mają charak-
ter państwowej pomocy de
minimis i należy je rozpa-
trywać w powiązaniu z re-
gulacjami wspólnotowymi.
Z rozporządzenia Komisji
WE nr 1998/2006 z 15 grud-
nia 2006 r. w sprawie sto-
sowania pomocy de mini-
mis wynika, że pomocy tej
nie powinno się stosować do
podmiotów gospodarczych
znajdujących się w trudnej
sytuacji. Wyrok jest prawo-
mocny.
SYGN. AKT
II FSK 437/10
przemyslaw.molik@infor.pl
Opiekunowie prawni prowa-
dzący rodzinne domy dziecka,
którzy nie odliczyli ulgi proro-
dzinnej, mogą składać wnioski
o stwierdzenie nadpłaty.
O tym, że resort finansów
uznaje prawo do ulgi proro-
dzinnej opiekunów praw-
nych prowadzących rodzin-
ne domy dziecka informowa-
liśmy w wydaniu „DGP” z 17
sierpnia. Podatnicy, którzy
nie skorzystali z tego prawa
albo oddali ulgę, którą zakwe-
stionował im organ podatko-
wy, powinni się ubiegać
o zwrot nadpłaty. Jest o co
walczyć, bo ulga za cały rok
sprawowania pieczy nad
dzieckiem małoletnim wyno-
si aż 1112,04 zł.
Podatnik, który nie odliczył
ulgi, a chciałby skorzystać
z tego prawa, składając wnio-
sek o stwierdzenie nadpłaty,
ma obowiązek złożyć korek-
tę zeznania.
– Samo złożenie korekty nie
jest czynnością bezpośred-
nio zmierzającą do odzyska-
nia nadpłaconego podatku,
a jedynie czynnością kory-
gującą prawidłowość rozli-
czeń – tłumaczy Karolina
Brzozowska, ekspert podat-
kowy z ECDDP.
Natomiast złożenie wnio-
sku o stwierdzenie nadpłaty
skutkuje wszczęciem postępo-
wania, którego bezpośrednim
celem jest określenie wyso-
kości zwrotu.
– Z kolei podatnik, który od-
liczył ulgę, lecz następnie ją
zwrócił, korygując zeznanie
po wezwaniu przez organ po-
datkowy, powinien wraz
z wnioskiem o stwierdzenie
nadpłaty złożyć ponowną ko-
rektę PIT – dodaje Karolina
Brzozowska.
Z wnioskiem o stwierdzenie
nadpłaty w PIT można wystą-
pić do czasu upływu terminu
zobowiązania podatkowego.
Jest to zatem 5 lat, licząc od koń-
ca roku kalendarzowego,
w którym podatek został zapła-
cony.
Razem z wnioskiem o stwier-
dzenie nadpłaty podatnik ma
obowiązek złożyć korektę ze-
znania podatkowego.
Treść wniosku
Wniosek o nadpłatę powinien
zawierać:
n
uzasadnienie,
n
oznaczenie naczelnika urzę-
du skarbowego,
n
oznaczenie wnioskodawcy
(imię, nazwisko, adres, NIP),
n
treść żądania (jaka wyso-
kość i za jaki okres),
n
podpis podatnika.
– W treści wniosku można
zaznaczyć, że jest on jedno-
cześnie uzasadnieniem
przyczyn złożenia korekty,
które jest obowiązkowe –
podpowiada Karolina Brzo-
zowska.
Wniosek o stwierdzenie
nadpłaty w przypadku gdy
prawidłowość skorygowane-
go zeznania nie budzi wątpli-
wości, może skutkować zwro-
tem nadpłaty bez wydania de-
cyzji stwierdzającej nadpłatę.
magdalena.majkowska@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 158/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Rodzinne domy dziecka mogą odliczyć ulgę na dzieci
B
4
PODATKI
GP
| 25 sierpnia 2011 |
nr 164 (3050)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Jak prawidłowo ustalić
przychód podatkowy z tytułu
objęcia udziałów za aport
jącej osobowość prawną otrzymanych
w zamian za wkład niepieniężny. Jed-
nakże brzmienie ust. 2 przywołane-
go przepisu nakazuje przy ustalaniu
wartości przychodów odpowiednie
stosowanie art. 19, zgodnie z którym
przychodem jest wartość wyrażona
w cenie określonej w umowie. Jeżeli
jednak cena znacznie odbiega od war-
tości rynkowej, przychód określa or-
gan podatkowy w wysokości warto-
ści rynkowej. W praktyce wątpliwo-
ści budzi możliwość szacowania
przychodu przez organy podatkowe
w przypadku otrzymania udziałów
w zamian za aport. Problem rozstrzy-
gnął NSA w wyroku z 5 maja 2011 r.
(sygn. akt II FSK 2186/09).
W sprawie tej podatnik stanął na
stanowisku, że osiągniętym przez
niego przychodem będzie wartość
nominalna objętych udziałów nie-
zależnie od tego, że wartość ta bę-
dzie niższa od wartości rynkowej
przedmiotu aportu. Natomiast zda-
niem organu podatkowego, w sytu-
acji objęcia przez podatnika udzia-
łów o wartości nominalnej znacz-
nie niższej od wartości rynkowej
wkładu, istnieje możliwość oszaco-
wania przychodu.
NSA orzekł, że brak jest podstaw
prawnych do ustalania wartości
aportu w oparciu o ceny rynkowe
w sytuacji, gdy cena nominalna
udziałów objętych za wniesiony
wkład niepieniężny w jakikolwiek
sposób odbiega od wartości rynko-
wej. Art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT
wyraźnie wskazuje na nominalną
wartość udziałów jako podstawę
ustalenia przychodu. Dlatego, zda-
niem sądu, tylko taka wartość mo-
że być brana pod uwagę. Dopusz-
czenie w ramach odpowiedniego
stosowania możliwości weryfikacji
przychodu uzyskanego przez podat-
nika w oparciu o art. 19 czyniłoby
zbędnym istnienie art. 17 ust. 1
pkt 9 ustawy o PIT. W konsekwen-
cji do ustalenia wartości przycho-
du ma zastosowanie wyłącznie zda-
nie pierwsze art. 19 ust. 1 ustawy
o PIT.
Andrzej Dębiec
partner, kancelaria Hogan Lovells
Rozliczenie objęcia udziałów w za-
mian za wkład niepieniężny budzi
wątpliwości. Czy organy podatkowe
mogą oszacować przychód z tytułu ob-
jęcia udziałów u wnoszącego aport
na podstawie wartości rynkowej?
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 usta-
wy o PIT za przychody z kapitałów
pieniężnych uważa się nominalną
wartość udziałów (akcji) w spółce ma-
not.
MGM
RACHUNKOWOŚĆ Przepisy dotyczące sprawozdawczości grup kapitałowych
Nowy standard wprowadzi jedno
kryterium oceny przy konsolidacji
Grupy kapitałowe będą mogły
stosować nowe Międzynaro-
dowe Standardy Rachunkowe.
Rada Międzynarodowych
Standardów Rachunkowo-
ści wydała pięć nowych
standardów, które wpłyną
na funkcjonowanie grup ka-
pitałowych. Wszystkie obo-
wiązują w odniesieniu do
okresów rocznych rozpoczy-
nających się 1 stycznia 2013 r.
lub później. Istnieje jednak
możliwość wcześniejszego
ich zastosowania – pod wa-
runkiem jednoczesnego
wdrożenia wszystkich Mię-
dzynarodowych Standar-
dów Sprawozdawczości Fi-
nansowej (MSSF) z „pakie-
tu pięciu”.
Marcin Samolik, starszy
menedżer w Deloitte, podkre-
śla, że nowe standardy
przede wszystkim wprowa-
dzają jedno kryterium, na
podstawie którego będzie
dokonywana ocena, czy in-
westycja podlega konsolida-
cji, czy nie. Do tej pory kry-
terium to było zawarte
w Międzynarodowym Stan-
dardzie Rachunkowości
(MSR 27) i opierało się na
kontroli nad polityką finan-
sową i operacyjną inwesty-
cji w celu uzyskiwania ko-
rzyści.
Dodatkowo w przypadku
jednostek specjalnego prze-
znaczenia należało analizo-
Tą zmianą mogą być do-
tknięte przede wszystkim te
grupy kapitałowe, które ma-
ją niekonsolidowane inwe-
stycje, w których posiadają
nieznacznie poniżej 50
proc. praw głosu. Zgodnie
VAT Rozliczenie transakcji między podmiotami z różnych krajów UE
Miejsce opodatkowania zależy
od statusu nabywcy usługi
W celu ujednolicenia zasad
opodatkowania importu
usług w krajach UE zostało
wydane unijne rozporzą-
dzenie.
W zakresie związanym
z importem usług dochodzi
często do wielu nadużyć.
W takim przypadku pełne
ryzyko ponosi podmiot
świadczący usługę, bo-
wiem gdy organy w trakcie
kontroli odkryją, że nabyw-
cą nie był podatnik, VAT za-
płaci świadczący. Od 1 lip-
ca obowiązuje rozporządze-
nie wykonawcze rady (UE)
nr 282/2011 z 15 marca
2011 r. ustanawiające środ-
ki wykonawcze do Dyrekty-
wy 2006/122/WE w sprawie
wspólnego systemu podat-
ku od wartości dodanej
(wersja przekształcona)
(Dz.Urz. L 77, z 23 marca
2011 r.).
Zdaniem Andrzeja Nikoń-
czyka, doradcy podatkowe-
go, partnera w KNDP, w tym
rozporządzeniu wprowa-
dzono gwarancje dla podat-
ników, choć są one nieraz
odczytywane jako nowe
obowiązki. Przewidziano
bowiem m.in. obowiązek
weryfikacji statusu usługo-
biorcy, tj. sprawdzenia, czy
jest on podatnikiem (art. 18
rozporządzenia). Dla tej
oceny znaczenie mają tylko
okoliczności występujące
przy świadczeniu usługi.
Samo przekazanie przez
usługobiorcę jego numeru
identyfikacyjnego VAT jest
wystarczające dla przyjęcia,
że ten nabywca prowadzący
działalność gospodarczą
w UE jest podatnikiem, o ile
usługodawca nie posiada od-
miennych informacji oraz
uzyska potwierdzenie waż-
ności tego numeru i np. na-
zwy i adresu kontrahenta.
bywca jest podatnikiem.
Należy wtedy dysponować
numerem VAT lub podob-
nym numerem służącym
do identyfikacji przedsię-
biorców – ewentualnie „do-
wolnym innym dowodem”
potwierdzającym ten sta-
tus. Konieczna będzie we-
ryfikacja rzetelności tych
danych „w rozsądnym za-
kresie” za pomocą zwy-
kłych handlowych środ-
ków bezpieczeństwa.
Formułowanie obowiąz-
ków świadczącego usługę
poprzez odwołanie się do
cytowanych wyrażeń (np.
„w rozsądnym zakresie”)
może budzić największe
problemy.
– O ile takie klauzule
sprawdzają się w teorii, to
w praktyce narażają podat-
ników na odmienne oceny
w poszczególnych spra-
wach – mówi Andrzej Ni-
kończyk.
Wątpliwości mogą po-
wstać np. odnośnie do
usług ciągłych. Zdaniem
Andrzeja Nikończyka w ta-
kim przypadku weryfikacja
statusu usługobiorcy po-
winna być prowadzona na
bieżąco, nie rzadziej niż za
okresy rozliczeniowe. Oczy-
wiście zmiana statusu kon-
trahenta nie wpłynie na do-
tychczasowe rozliczenia.
anna.rymaszewska@infor.pl
Część Międzynarodowych Standardów
Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) zna-
na jest pod starszą nazwą Międzynarodowe Standardy
Rachunkowości (MSR), które były publikowane między
1973 a 2001 rokiem
Miejscem
świadcze-
nia usług w przypadku
świadczenia usług na
rzecz podatnika jest
miejsce, w którym po-
datnik będący usługo-
biorcą posiada siedzibę
lub stałe miejsce za-
mieszkania
wać korzyści i ryzyka zwią-
zane z inwestycją zgodnie
z wytycznymi Stałego Ko-
mitetu ds. Interpretacji (in-
terpretacja SKI 12).
– W MSSF 10 podstawą
konsolidacji jest wyłącznie
zdolność sprawowania kon-
troli, jednak rozumiana ina-
czej niż w MSR 27. MSSF
10 wprowadza duży po-
ziom subiektywizmu przy
ocenie, czy inwestycja bę-
dzie podlegała konsolidacji
czy, nie – twierdzi Marcin
Smolik.
z MSSF 10 może się okazać,
że grupa kapitałowa kontro-
luje takie inwestycje i po-
winna objąć ją konsolidacją.
Również w przypadku
grup kapitałowych, które
mają jednostki specjalnego
przeznaczenia konkluzja
zgodnie z Międzynarodo-
wym Standardem Sprawoz-
dawczości Finansowej 10 co
do konieczności objęcia ich
konsolidacją może być od-
mienna w stosunku do do-
tychczasowej.
agnieszka.pokojska@infor.pl
Inaczej ustala się status
nabywcy usługi, który nie
prowadzi działalności go-
spodarczej na terytorium
Wspólnoty. W takim przy-
padku, mówi Małgorzata
Bomba-Podsiedlik, dorad-
ca podatkowy Rödl & Part-
ner, usługodawca może
przyjąć, że ma do czynienia
z podatnikiem, o ile nie ma
odmiennych informacji
i uzyska zaświadczenie,
o którym mowa w art. 18 ust.
3 lit. a) rozporządzenia.
Brak tego dokumentu nie
wyklucza przyjęcia, że na-
PISALIŚMY O TYM | nr 73/2011
WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Biegły zbada wynik grupy kapitałowej
PROMOCJA
UWAGA!
książka niezbędna
w każdej fi rmie
PISALIŚMY O TYM | nr 55/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Jak sprawdzać zagranicznego kontrahenta
ORZECZENIE WSA w Warszawie o składnikach przedsiębiorstwa
Budynek nie musi być częścią firmy
ponad
300
stron porad,
Zorganizowaną częścią przed-
siębiorstwa może być zespół
składników majątkowych i war-
tości niematerialnych i praw-
nych, bez budynków.
Wojewódzki Sąd Admini-
stracyjny w Warszawie
orzekł, że przedsiębiorstwo
może prowadzić działalność
gospodarczą nie tylko we
własnym budynku, ale rów-
nież w wynajętym lub dzier-
żawionym. W konsekwencji
nieruchomość nie jest nie-
zbędnym składnikiem mająt-
ku, aby uznać, że mamy do
czynienia z zorganizowaną
częścią przedsiębiorstwa
w rozumieniu art. 4a ust.
4 ustawy o podatku docho-
dowym od osób prawnych
(t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74,
poz. 397 z późn. zm.). Zgod-
nie z tym przepisem za zor-
ganizowaną część przedsię-
biorstwa uznaje się organi-
zacyjnie i finansowo wyod-
rębniony w istniejącym
przedsiębiorstwie zespół
składników materialnych
i niematerialnych, w tym zo-
bowiązania, przeznaczo-
nych do realizacji określo-
nych zadań gospodarczych,
który zarazem mógłby stano-
wić niezależne przedsię-
biorstwo samodzielnie reali-
zujące te zadania.
Jak wyjaśnił sąd, przepis
mówi o potencjalnej moż-
liwości utworzenia przed-
siębiorstwa ze składników
majątku. Co więcej, dla
funkcjonowania spółki nie
jest konieczne posiadanie
nieruchomości.
Skarżąca wyjaśniła we
wniosku o interpretację in-
dywidualną, że pomiesz-
czenia do prowadzenia
działalności wynajmuje od
innych podmiotów.
Skarżąca wniosła apor-
tem, jako wkład niepienięż-
ny, nieruchomość do innej
spółki. Ponieważ wkładem
była zorganizowana część
przedsiębiorstwa, spółka
twierdziła, że nie wystąpił
u niej przychód podlegają-
cy CIT. Minister finansów
w wydanej interpretacji wy-
jaśnił jednak, że aportu nie
można uznać za zorganizowa-
ną część przedsiębiorstwa,
ponieważ w skład zespołu
składników materialnych
i niematerialnych nie zosta-
ła zaliczona nieruchomość.
Wyrok jest nieprawomocny.
SYGN. AKT
III SA/Wa 483/11
lukasz.zalewski@infor.pl
jak uniknąć błędów w rozliczeniach
bonusów z fi skusem i ZUS
❙
jakie bonusy może otrzymać pracownik
❙
jak są one opodatkowane
❙
jak rozliczać nagrody, imprezy integracyjne,
abonamenty medyczne, samochody itd.
❙
jak zabezpieczyć się na wypadek kontroli
fi skusa i ZUS
Zamówienia
:
tel. 801 626 666, (22) 761 30 30,
e-mail: bok@infor.pl
www.gazetaprawna.pl/ksiazka_swiadczenia
Promocyjna cena
dla prenumeratorów DGP 69 zł
*
+ koszt wysyłki 7,50 zł
*
Przysługuje obecnym prenumeratorom: Dziennika Gazety Prawnej,
e-wydania DGP lub Serwisu Kadrowego i Księgowego Gazety Prawnej
PISALIŚMY O TYM | nr 64/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Podatnik może wyodrębnić część przedsiębiorstwa
Akademia podatkowa cz. 1291
Ważne!
Ważne!
GP
| 25 sierpnia 2011 |
nr 164 (3050)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PRACA
B
5
Wystarczy jedna opinia o dysleksji
Agencje muszą
Od 1 września 2011 r.
w przedszkolach i gimna-
zjach (a rok później w po-
zostałych typach szkół)
zacznie obowiązywać no-
wa formuła kształcenia
uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi.
Najistotniejsza zmiana to
zespołowe planowanie po-
mocy psychologiczno-pe-
dagogicznej dla dzieci
i młodzieży w przedszko-
lu, szkole i placówce przez
nauczycieli i specjalistów
prowadzących zajęcia
z uczniem. Zmieniają się
również zasady wydawa-
nia przez poradnie psycho-
logiczno-pedagogiczne opi-
nii o specyficznych trudno-
ściach w uczeniu się, czy-
li np. o dysleksji. Taka opi-
nia będzie przygotowywa-
na jeden raz i będzie ważna
na cały okres edukacji (do
tej pory na każdym etapie
– w szkole podstawowej,
gimnazjum i szkole ponad-
gimnazjalnej – uczeń mu-
siał uzyskać kolejną opi-
nię). Dzięki temu dyslekty-
cy nie będą musieli czekać
w kolejce po opinię co kil-
ka lat, a specjaliści z po-
radni będą mieli czas na
pomoc uczniom i szkolenie
nauczycieli bezpośrednio
w szkołach.
pomóc urzędom
UM
n
Obowiązujące prawo zniechęca agencje do współdziałania z urzędami pracy
n
Prywatni pośrednicy powinni aktywizować tylko tzw. trudnych bezrobotnych
n
Należy zmienić zasady wynagradzania pośredników za szukanie pracy
WIĘCEJ
www.men.gov.pl
Pacjenci nie są dostatecznie chronieni
Paweł Jakubczak
pawel.jakubczak@infor.pl
Spadek bezrobocia jest
możliwy także w obecnej
trudnej sytuacji gospodar-
czej. Niezbędne jest jednak
wzmocnienie współpracy
prywatnych agencji z pu-
blicznymi urzędami pracy.
A ta jak na razie szwanku-
je. Należy również odejść
od zasady, że zarejestrowa-
nie w urzędzie pracy ozna-
cza automatyczne objęcie
ubezpieczeniem zdrowot-
nym.
Takie działania są nie-
zbędne, jeżeli chce się efek-
tywnie walczyć z bezrobo-
ciem. Urzędy pracy od lat nie
są w stanie same poradzić
sobie z tym problemem. Są
zbyt obciążane obowiązka-
mi biurokratycznymi, żeby
faktycznie zająć się aktywi-
zacją zawodową, zwłaszcza
tych najtrudniejszych bez-
robotnych, czyli młodych
bez doświadczenia zawodo-
wego, osób powyżej 50. ro-
ku życia oraz takich, którzy
bez pracy pozostają dłużej
niż rok.
Bardziej wydajni doradcy
Żeby znacząco obniżyć
liczbę zarejestrowanych
bezrobotnych, należy zli-
kwidować obowiązek ubez-
pieczenia zdrowotnego bez-
robotnych przez urzędy pra-
cy. Powszechnie wiadomo,
że dla wielu osób jest to je-
dyny powód zarejestrowa-
nia się jako poszukujący za-
trudnienia.
– Po wyprowadzeniu
składki z urzędów bezrobo-
cie spadnie o połowę – twier-
dzi Roland Budnik, dyrek-
tor Powiatowego Urzędu
Pracy (PUP) w Gdańsku.
Gdyby nastąpiło tak rady-
kalne zmniejszenie liczby
zarejestrowanych w pośred-
niakach, to na jednego do-
radcę zawodowego przypa-
dałoby znacznie mniej bez-
robotnych niż obecnie.
Wtedy wreszcie tworzyliby
dla nich indywidualne pla-
ny aktywizacji. Teraz po-
święcają swoim klientom
kilka minut w miesiącu.
W efekcie ich aktywizacja
pozostaje fikcją.
– Po zmniejszeniu liczby
zarejestrowanych urzędy na
pewno będą osiągały wyż-
szą skuteczność w zatrud-
nianiu bezrobotnych. Obec-
nie wynosi ona 50 proc.,
a w Unii Europejskiej 70
proc. – mówi prof. Elżbieta
Kryńska z Uniwersytetu
Łódzkiego.
Opłata za motywowanie
Do walki z bezrobociem
należy również aktywnie
włączyć prywatne agencje
Krystyna Kozłowska,
rzecznik praw pacjenta
(RPP), wystąpiła do Ewy
Kopacz, minister zdrowia,
z prośbą o zmianę przepi-
sów ustawy z dnia 19
sierpnia 1994 r. o ochronie
zdrowia psychicznego
w zakresie odpowiedzial-
ności szpitali psychia-
trycznych za bezpieczeń-
stwo przebywających tam
pacjentów. Do RPP coraz
częściej docierają sygna-
ły o zdarzeniach, w któ-
rych chorzy podejmują
działania zagrażające ich
życiu (m.in. próby samo-
bójcze, samookalecze-
nia). Zdaniem Krystyny
Kozłowskiej placówki
psychiatryczne często nie
wywiązują się z obowiąz-
ku w zakresie nadzoru,
organizacji bezpieczeń-
stwa oraz właściwej opie-
ki wobec pacjentów.
– Dodatkowo często w ta-
kich sytuacjach nie po-
czuwają się do obowiąz-
ku niezwłocznego zawia-
domienia upoważnionych
przez pacjentów osób lub
przedstawicieli ustawo-
wych bądź innych insty-
tucji – zwraca uwagę RPP.
UM
WIĘCEJ
www.bpp.gov.pl
Nauczyciele chcą stabilizacji i prestiżu
Związek Nauczyciel-
stwa Polskiego (ZNP) za-
proponował pięciu par-
tiom politycznym podpi-
sanie porozumienia na
rzecz statusu zawodowe-
go nauczycieli. W projek-
cie zapisane jest m.in., że
koniecznie trzeba zapew-
nić dopływ do zawodu
najlepszych kandydatów,
dlatego należy postawić
na ich staranne kształce-
nie i dobór, uzależniony
wyłącznie od kwalifikacji
i kompetencji, a także zna-
lezienie skutecznego spo-
sobu na utrzymanie ich
w zawodzie i zapewnie-
nie stałego rozwoju zawo-
dowego. Przypomniano
w nim także, że kluczowe
dla poziomu kształcenia
dzieci i młodzieży są usy-
tuowanie i ranga społecz-
na zawodu nauczyciela.
Według ZNP państwo po-
winno regulować ich sta-
tus zawodowy i gwaran-
tować im stabilizację w za-
wodzie.
UM
pracy. Mimo że obowiązu-
jące przepisy przewidują
współpracę publicznych
urzędów pracy z ich pry-
watnymi odpowiednikami,
to jej przykładów jest niewie-
le. Jednym z nich jest pro-
gram prowadzony w Gdań-
sku, którego realizacja koń-
czy się jesienią. Tam
agencja przejęła 300 bezro-
botnych z urzędu. Za do-
prowadzenie do zatrudnie-
nia każdego bezrobotnego
ma otrzymać do 6,5 tys. zł.
Efekty pilotażu są jednak
mizerne.
– Do tej pory otrzymaliśmy
potwierdzenie jedynie od
trzech firm, że zatrudniły
bezrobotnych – mówi Ro-
land Budnik.
Jego zdaniem, aby agencje
faktycznie zajęły się aktywi-
zowaniem bezrobotnych,
należy je za to dobrze wyna-
gradzać. Obecnie dostają
pieniądze jedynie za efek-
tywne znalezienie pracy dla
bezrobotnego.
Zgodnie z ustawą o promo-
cji zatrudnienia prywatni
pośrednicy mogą otrzymać
z Funduszu Pracy do 150
proc. przeciętnego wyna-
grodzenia (obecnie 5,2 tys.
zł) za doprowadzenie do
zatrudnienia każdego bez-
robotnego znajdującego się
w szczególnej sytuacji na
rynku pracy. Dotyczy to
m.in. osób długotrwale
bezrobotnych czy bez kwa-
lifikacji. W dniu podpisa-
nia umowy z dyrektorem
PUP agencja otrzymuje 30
proc. środków na działa-
nia, jakie podejmie w celu
znalezienia pracy. Jeśli bez-
robotny utrzyma się w niej
krócej niż rok, to zwraca
pieniądze.
Taki system krytykują jed-
nak eksperci.
– Prywatni pośrednicy po-
winni być wynagradzani
również za samo zajmowa-
nie się poszukującym za-
trudnienia, motywowaniem
ich i za wskazywanie kie-
runków rozwoju zawodowe-
go – mówi Roland Brudnik.
W zamian jednak za tak
atrakcyjne warunki finanso-
wania agencje aktywizowa-
łyby głównie trudnych bez-
robotnych.
– Powinny zająć się na
przykład osobami, które są
w rejestrach ponad dwa la-
ta, albo starszymi osobami –
mówi Piotr Krawczyk, p.o.
zastępca dyrektora w PUP
w Częstochowie.
Anglikom się udało
Właśnie taką strukturę wy-
nagradzania agencji przyję-
ła Wielka Brytania w latach
dziewięćdziesiątych ubie-
głego wieku. Połowę wyna-
grodzenia państwo płaciło
im za samo zajmowanie się
bezrobotnymi. A resztę za
znalezienie pracy. Po kilku
latach, kiedy taki system za-
czął się sprawdzać, dosta-
wały pieniądze tylko
w przypadku zatrudnienia
bezrobotnego.
Zdaniem Jacka Męciny,
doradcy zarządu PKPP Le-
wiatan, warto skorzystać
z wzorów zagranicznych.
Atrakcyjne opłacanie agen-
cji w zamian za zatrudnie-
nie bezrobotnych nie jest
wcale takie kosztowne
w porównaniu z kosztami
społecznymi, jakie oni gene-
rują. Przecież korzystają
z zasiłków dla bezrobot-
nych, z pomocy społecznej,
form aktywnej polityki ryn-
ku pracy (na przykład sta-
że czy szkolenia).
– Bezrobocie to nie tylko
koszty ekonomiczne i so-
cjalne, ale także indywidu-
alne i rodzinne dramaty
oraz strata dla samej gospo-
darki i państwa – mówi Ja-
cek Męcina.
Zwiększenie zatrudnienia
jest kluczowe z punktu wi-
dzenia tempa rozwoju go-
spodarczego. Jego wzrost tyl-
ko o jeden procent to dodat-
kowe 4 mld zł wpływów do
budżetu w ciągu roku.
n
WIĘCEJ
www.znp.edu.pl
Unia wesprze wykluczonych społecznie
Dziś Warszawskie Cen-
trum Pomocy Rodzinie
podpisze umowę z Mazo-
wiecką Jednostką Wdraża-
nia Programów Unijnych
na realizację projektu In-
tegracja dla Samodzielno-
ści. Ze środków unijnych
otrzyma na ten cel 7,3 mln
zł. Całkowita wartość pro-
jektu wynosi 8,2 mln zł. Za
te pieniądze pomoc w usa-
modzielnieniu otrzymają
wychowankowie rodzin
zastępczych i uchodźcy.
Wsparcie otrzymają także
placówki opiekuńczo-wy-
chowawcze i osoby niepeł-
nosprawne. Projekt uzy-
skał wsparcie w ramach
Programu Operacyjnego
Kapitał Ludzki na lata
2007 – 2013, w odpowie-
dzi na konkurs ogłoszony
przez Mazowiecką Jed-
nostkę Wdrażania Progra-
mów Unijnych.
BL
WIĘCEJ
www.mazowia.eu
uwaga!
DZIŚ
TYLKO W PRENUMERACIE
Tygodnik Kadrowy
n
Brak lojalności zatrunionego wobec pracodawcy może
stanowić dyscyplinarnego zwolnienia
n
Ze względu na zbliżające się mistrzostwa Euro 2012
będzie można zawiesić zajęcia w szkołach
n
Dyrektor ma obowiązek zapewnić bezpieczeństwo
przebywającym na terenie szkoły uczniom
n
Warunkiem otrzymania dofinansowania przez
pracodawcę jest ustalenie efektu zachęty
n
W ciągu 14 dni od zawiadomienia o odrzuceniu sprzeciwu
można wystąpić do sądu o uchylenie kary porządkowej
n
Inspektor pracy może żądać ustnych i pisemnych
informacji w sprawach objętych kontrolą
PISALIŚMY O TYM | nr 92/2011
WIĘCEJ
www.praca.gazetaprawna.pl
www.edgp.gazetaprawna.pl
Bezrobotni dłużej bez pracy
Plik z chomika:
Mojaunicorn
Inne pliki z tego folderu:
GAZETA PRAWNA z 25 sierpnia 11 (nr 164).pdf
(2812 KB)
OBRÓT BEZGOTÓWKOWY z 25 sierpnia 11 (nr 164).pdf
(1433 KB)
TYGODNIK KADROWY z 25 sierpnia 11 (nr 164).pdf
(1870 KB)
DZIENNIK GAZETA PRAWNA z 25 sierpnia 11 (nr 164).pdf
(3567 KB)
Inne foldery tego chomika:
DGP153.09.08.2011 (a1adjt)
DGP154.10.08.2011 (a1adjt)
DGP155.11.08.2011 (a1adjt)
DGP156.12.08.2011 (a1adjt)
DGP157.16.08.2011 (a1adjt)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin