TYGODNIK PRAWO W FIRMIE z 23 sierpnia 11 (nr 162).pdf
(
888 KB
)
Pobierz
TPF_162_k1.qxd
prenumerata
Tygodnik
WYDAWCA:
PRAWO W FIRMIE
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
WTOREK |
23 sierpnia 2011 | Nr 162
(3048)
DZIŚ PORADY
Ekspert GP
Jakie prawa przysługują
przedsiębiorcy podczas
kontroli w firmie
Przedsiębiorca może się skutecznie bronić przed urzędnikiem,
który narusza przepisy podczas przeprowadzania kontroli w jego
firmie. Przysługuje mu nawet roszczenie o odszkodowanie
Zobowiązania
Na nabywcę nieruchomości nie
przechodzi obowiązek zbywcy
zawarcia umowy przyrzeczonej
–
pisze Marcin Chomiuk
| C2
Znaki towarowe
n
Operatorzy online nie mogą być obojętni wobec sprzedaży
za ich pośrednictwem podróbek towarów |
C2
Kredyty walutowe
Ustawodawca nakazał
szczegółowo określać sposoby
i terminy ustalania kursu
wymiany walut –
tłumaczy
Mariusz Korpalski
| C2
Spółka jawna
n
Udział kapitałowy jako wartość rzeczywiście wniesionego
wkładu może być podwyższany i zmniejszany |
C3
Prawo cywilne
n
Można rozszerzyć odpowiedzialność wykonawcy na szkody
powstałe z powodów przez niego niezawinionych |
C6
Umowy z konsumentami
Zabezpieczenia
n
Postanowienia ograniczające w nieuzasadniony sposób
powinności organizatora turystyki są niedozwolone |
C7
W umowie zastawu
na autorskich prawach
majątkowych należy wskazać
pola eksploatacji –
tłumaczy
Violetta Januszczyk
| C3
Prawo budowlane
n
Roboty budowlane polegające na instalowaniu tablic i urządzeń
reklamowych nie wymagają pozwolenia na budowę |
C8
Przedsiębiorcy
Prawo budowlane
n
Niezłożenie oświadczenia o wartości sprzedaży napojów
alkoholowych powoduje wygaśnięcie zezwolenia |
C8
Przedsiębiorca, któremu
urzędnicy nie chcą
zalegalizować samowoli
budowlanej, może wystąpić
do sądu o wstrzymanie
rozbiórki –
wyjaśnia
Michał Kosiarski
| C3
ZA TYDZIEŃ:
Jakich formalności dopełnić, by przygotować działkę do budowy
Gazeta Prawna
Serwis Kadrowy
Jak wypłacana jest dywidenda
w spółkach kapitałowych
Czy ZUS zsumuje przychód
z umowy o pracę i najmu
Jak ustanowić zastaw rejestrowy
na magazynie
www.gazetaprawna.pl
Kiedy umowa cywilnoprawna może być
uznana za umowę o pracę
www.kadry.gazetaprawna.pl
C
2
KOMENTARZE
DGP
| 23 sierpnia 2011 |
nr 162 (3048)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Orzecznictwo TS
Marcin Chomiuk
Zbywca zachowuje legitymację bierną
Podróbki znikną
z portali aukcyjnych
Jeżeli zatem rzecz lub prawa objęte sporem zostaną zbyte
w toku sprawy, a nabywca nie wstąpi do postępowania, to
zbywca reprezentuje nabywcę, działając we własnym imie-
niu, a wyrok wydany w procesie toczącym się z udziałem
zbywcy obejmuje granicami podmiotowymi rzeczy osądzo-
nej także nabywcę (tzw. podstawienie procesowe). W oma-
wianych sytuacjach przedmiotem sporu jest wprawdzie wy-
nikające z umowy przedwstępnej roszczenie o zawarcie
umowy przyrzeczonej, nie zaś nieruchomość. Jednakże zda-
niem SN spór o nakazanie złożenia oświadczenia woli o za-
warciu umowy przyrzeczonej nie obejmuje tylko abstrak-
cyjnie rozumianego prawa żądania takiego oświadczenia
i odpowiadającego mu obowiązku dłużnika, ale rozciąga się
także na treść składanego oświadczenia, w tym na przed-
miot, którego dotyczy czynność prawna. Dlatego też cha-
rakter związku pomiędzy roszczeniem o zawarcie – w wy-
konaniu umowy przedwstępnej – umowy sprzedaży nieru-
chomości a tą nieruchomością umożliwia zastosowanie art.
192 ust. 3 k.p.c. Na nabywcę nie przechodzi jednak obowią-
zek zawarcia umowy przyrzeczonej, ma on jedynie obowią-
zek zadośćuczynienia skutkowi rzeczowemu zawartej umo-
wy przyrzeczonej. Powstanie tego obowiązku jest uzależ-
nione od tego, czy nabył on prawa do przedmiotu umowy
przyrzeczonej w warunkach zapewniających mu ochronę.
Za kryterium określające zakres tej ochrony służy stosowa-
ny odpowiednio art. 59 k.c.
Operatorzy rynku elektronicznego online nie mogą po-
zostawać obojętni wobec prowadzonej za ich pośred-
nictwem nieuprawnionej sprzedaży towarów chronio-
nych znakami towarowymi
Wyrokiem z 12 lipca
2011 r., sygnatura C-
324/09, Trybunał Spra-
wiedliwości UE zakoń-
czył trwający od 2007 r.
spór pomiędzy kosme-
tycznym gigantem L’Ore-
al a właścicielem portalu
aukcyjnego eBay. Francu-
ska spółka zarzuciła
eBayowi udział w naru-
szeniach należących do
niej praw do znaków to-
warowych (np. renomo-
wanej marki Lancôme)
i wytoczyła przeciwko
operatorowi powództwa
w 5 różnych państwach
członkowskich (m.in. we
Francji i w Wielkiej Bry-
tanii). Na skutek pytania
prejudycjalnego zadane-
go przez brytyjski High
Court of Justice ETS wy-
dał orzeczenie będące
podstawą do pociągnięcia
operatora rynku elektro-
nicznego online do odpo-
wiedzialności za narusze-
nia dokonane za jego
pośrednictwem. Jest to
kolejny krok na drodze
do umocnienia ochrony
praw własności intelektu-
alnej przed naruszeniami
w internecie.
Obowiązek operatora
Wyrok ten oznacza, że
operatorzy rynku elek-
tronicznego online nie
mogą pozostawać obojęt-
ni wobec prowadzonej
za ich pośrednictwem
nieuprawnionej sprzeda-
ży towarów chronionych
znakami towarowymi.
Co więcej, mogą zostać
pociągnięci do odpowie-
dzialności za te narusze-
nia na podstawie prze-
słanek określonych przez
trybunał.
Osoby uprawnione do
znaków towarowych
mogą dochodzić odszko-
dowania za naruszenia
ich praw wyłącznych, je-
żeli operator udziela
sprzedawcy podrobio-
nych markowych pro-
duktów wsparcia polega-
jącego w szczególności
na optymalizacji prezen-
tacji ofert sprzedaży lub
na ich promocji, np.
w postaci pozycjonowa-
nia lub linkowania
w Google. Ponadto na-
wet jeżeli operator nie
odgrywał czynnej roli, to
może być on pozwany
o zapłatę odszkodowa-
nia, jeżeli wiedział o sta-
nie faktycznym lub oko-
licznościach, na podsta-
wie których przedsię-
biorca wykazujący nale-
żytą staranność powi-
nien stwierdzić bez-
prawność transakcji,
i nie podjął działań w ce-
lu zaprzestania naruszeń
dokonywanych za jego
pośrednictwem.
Zaprzestanie naruszeń
Praktycznym skutkiem
wynikającym z orzecze-
nia trybunału jest możli-
wość nakazania przez są-
dy krajowe operatorowi
rynku elektronicznego
online zaprzestania naru-
szeń praw własności in-
telektualnych przez jego
użytkowników, a także
podjęcia czynności dążą-
cych do zapobieżenia no-
wym naruszeniom. Jak
wskazał trybunał, owe
nakazy powinny być
skuteczne, proporcjonal-
ne i odstraszające oraz
nie mogą tworzyć ograni-
czeń w handlu prowa-
dzonym zgodnie z pra-
wem. Stosując prawo
wewnętrzne, sąd powi-
nien dokonywać je-
go prounijnej wykładni
w świetle brzmienia i ce-
lu Dyrektywy Parlamen-
tu Europejskiego i Rady
2004/48 w sprawie egze-
kwowania praw własno-
ści intelektualnej. Sąd
krajowy może np. naka-
zać operatorowi zawie-
szenie użytkownika do-
konującego naruszeń lub
zobowiązać go do ujaw-
nienia danych pozwala-
jących na identyfikację
sprzedających.
Wymusza to na operato-
rach przyjęcie aktywnej
postawy w walce z nie-
autoryzowaną sprzedażą
markowych produktów
online, co może się oka-
zać wyzwaniem nie tylko
z logistycznego punktu
widzenia, ale także po-
ciągać za sobą niemałe
skutki finansowe.
Stanowisko zaprezento-
wane przez trybunał sta-
nowi skuteczne narzę-
dzie w dochodzeniu
praw przeciwko szeroko
rozpowszechnionej, rów-
nież na polskim gruncie,
sprzedaży online podro-
bionych perfum, kosme-
tyków, a także innych
markowych produktów.
warcia umowy przedwstępnej z określoną osobą do-
konuje wbrew tej umowie zbycia nieruchomości na
rzecz innego podmiotu. Przypadki takie zdarzają się także
w trakcie trwania postępowania sądowego, w którym
uprawniony z umowy przedwstępnej dochodzi już od wła-
ściciela nieruchomości zawarcia przyrzeczonej umowy
sprzedaży. Powstaje wówczas problem, czy proces może
być kontynuowany przeciwko pozwanemu, który zbył nie-
ruchomość osobie trzeciej. Sąd Najwyższy w uchwale z 17
czerwca 2010 r. (III CZP 38/10) orzekł, że właściciel zobo-
wiązany na podstawie umowy przedwstępnej do sprzeda-
ży oznaczonej nieruchomości zachowuje legitymację bier-
ną w procesie o zobowiązanie go do złożenia oświadcze-
nia woli o sprzedaży tej nieruchomości, również jeżeli w to-
ku procesu zbył ją na rzecz osoby trzeciej. Orzeczenie do-
tyczyło stanu faktycznego, w którym dwie osoby fizyczne
zawarły w formie aktu notarialnego przedwstępną umowę
sprzedaży nieruchomości lokalowej. Po śmierci właściciel-
ki mieszkania pozwana, będąca jej spadkobierczynią, od-
mówiła wykonania umowy przedwstępnej i zwróciła po-
wódce uiszczoną przy podpisaniu umowy zaliczkę. W to-
ku sprawy o nakazanie złożenia oświadczenia woli pozwa-
na darowała lokal synowi, a ten następnie zawarł umowę
zamiany tego lokalu z osobą trzecią, która została wpisana
do księgi wieczystej jako właściciel. Nabywca nierucho-
mości nie wstąpił do sprawy w miejsce pozwanej.
W konsekwencji sam wyrok zobowiązujący do nakaza-
nia złożenia oświadczenia woli o zawarciu umowy przy-
rzeczonej nie spowoduje przejścia prawa własności nieru-
chomości na uprawnionego. Jeżeli nabywca nie wykona
ciążącego na nim obowiązku dobrowolnie, uprawniony
może wystąpić wobec nabywcy albo z powództwem o usta-
lenie, że nabywca rzeczy jest zobowiązany wobec niego
w zakresie obowiązku rzeczowego wynikającego z umowy
przyrzeczonej, albo o wydanie nieruchomości. W obu po-
stępowaniach nabywca może zaprzeczyć przejściu na nie-
go obowiązku przeniesienia własności ze względu na brak
wiedzy o roszczeniu uprawnionego. Obrona taka będzie
bezskuteczna, jeżeli w chwili nabycia nieruchomości rosz-
czenie z umowy przedwstępnej wpisane było w księdze
wieczystej prowadzonej dla danej nieruchomości.
Sąd Najwyższy zwrócił przede wszystkim uwagę na cel
art. 192 pkt 3 k.p.c., którym jest stabilizacja postępowania
sądowego od chwili doręczenia pozwu. Przepis ten chroni
stronę przeciwną przed ujemnymi skutkami zbycia rzeczy
lub prawa dla toku zawisłego już postępowania sądowego.
Marcin Chomiuk
, radca prawny w Kancelarii Jara & Partners
Sp.k. w Warszawie
Mariusz Korpalski
Banki nie mogą dyktować warunków
tego od kilkunastu lat ustawa wymaga szczegółowego usta-
lenia w umowie kryteriów zmiany oprocentowania. Tym-
czasem – jak wskazują również aktualne przykłady
z orzecznictwa – ciągle zdarza się bankom dowolność
w ustalaniu odsetek.
wchodzi w życie 26 sierpnia 2011 r., dotyczy rów-
nież przedsiębiorców. Zmieniony art. 69 par. 2 pkt
4a prawa bankowego wprost wymaga już wprowadzania
do umowy o kredyt w walucie obcej szczegółowych za-
sad określania sposobów i terminów ustalania kursu wy-
miany walut. Nowela wyłącza więc dowolność ustalania
wysokości zobowiązań klienta. Taka regulacja jest na
gruncie prawa cywilnego oczywista. Została też wielokrot-
nie potwierdzona w orzecznictwie sądowym (np. uchwa-
ła SN z 22 maja 1991 r., III CZP 15/91). Niemniej nieraz
przytaczane były błędnie, ale za to z głębokim przekona-
niem argumenty mające świadczyć o konieczności godze-
nia się na niczym nieograniczoną swobodę umów. Tym-
czasem ani litera prawa, ani judykatura nie dopuszczają
dowolności bez granic i barier.
Nowy art. 69 ust. 2 pkt 4a prawa bankowego stanowi po-
dobny przykład ewolucji przepisów. Wobec powszechne-
go lekceważenia ogólnych zasad prawa cywilnego w prak-
tyce kredytowej ustawodawca nakazał szczegółowo okre-
ślać sposoby i terminy ustalania kursu wymiany walut
w wypadku kredytów denominowanych lub indeksowa-
nych do walut obcych. Nasuwa się jednak ważne pytanie
o obowiązywanie tych zasad do umów i rozliczeń sprzed
wejścia w życie nowej regulacji. Ustawa milczy bowiem na
ten temat. Skoro jednak dodany przepis stanowi uszczegó-
łowienie zasad ogólnych i nie wprowadza nowych obo-
wiązków, to należy go stosować również wobec stosunków
bank – klient sprzed wejścia w życie nowelizacji (np. wyr.
SN z 9 września 2009 r., V CSK 35/09). I choć tym razem
szczęśliwie zmiana prawa bankowego objęła nie tylko kon-
sumentów, lecz także przedsiębiorców, nie można zapomi-
nać, że tam, gdzie nie jest to napisane wprost, banki
i obrońcy ich nienaturalnie poszerzonych praw ciągle pró-
bują – całkowicie wbrew regułom rządzącym ogólnymi za-
sadami prawa cywilnego – rozdzielać stosowanie tego ro-
dzaju przepisów i orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
(np. wyroku P 7/09, P 1/10) i SOKiK (np. wyroku XVII AmC
426/09) na dotyczące konsumentów i przedsiębiorców.
Można więc uznać, że wskutek ostatniej nowelizacji pra-
wa bankowego niebezpieczna tendencja do stawiania
przedsiębiorców poza zasięgiem oddziaływania ogólnych
zasad prawa cywilnego została szczęśliwie zahamowana.
Stawianie zaś bankom wyższych wymagań niż przeciętne-
mu przedsiębiorcy co do bezpieczeństwa rozliczeń, doku-
mentacji i informowania klientów (również przedsiębior-
ców) o skutkach proponowanych umów może znajdować
odbicie w wyższych cenach usług bankowych. Nie powin-
no jednak wiązać się z dowolnością ustalania zasad i opłat
już po zawarciu umowy.
Maria Lisowska
młodszy prawnik
z Kancelarii Agata
Adamczyk & Współpra-
cownicy w Krakowie
Ograniczenia swobody dyktowania warunków umów
wynikają z zasad ogólnych prawa cywilnego. Wyrażają je
kodeksowe klauzule generalne mówiące o naturze umów
i o zasadach współżycia społecznego (o równości stron).
Obydwie reguły zostały zapisane w art. 353
1
k.c. Stąd bie-
rze się pewna trudność w ich rozgraniczeniu. Wystarczy
jednak pamiętać, że naturę umowy pojmuje się jako jej ce-
chy wynikające z całokształtu norm prawa cywilnego. Za-
sada równości zaś wiąże się z powszechnym przekona-
niem, iż umowa ma dążyć do równowagi praw i obowiąz-
ków stron. Tak określona podstawa prawna była przez pe-
wien czas uznawana przez ustawodawcę za wystarczają-
ce antidotum na dowolność w ustalaniu odsetek kredyto-
wych. Okazało się jednak, że w praktyce to za mało. Dla-
Tygodnik
Redaktor prowadzący:
Teresa Siudem
tel. 22 530 41 28
teresa.siudem@infor.pl
DNJ
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PRAWO W FIRMIE
Mariusz Korpalski
, radca prawny, Komarnicka Korpalski
Kancelaria Prawna
Z
darza się, że właściciel nieruchomości pomimo za-
O
statnia nowelizacja prawa kredytowego, która
DGP
| 23 sierpnia 2011 |
nr 162 (3048)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PRAWO W PRAKTYCE
C
3
UMOWA ZASTAWU
Trzeba wskazać pola eksploatacji
EKSPERT WYJAŚNIA
Czy potrzebna jest zgoda
wspólników na zmniejszenie
udziału kapitałowego
W umowie zastawu na autorskich prawach majątkowych na-
leży wskazać sposoby korzystania z utworu. W przeciwnym
razie taka umowa może być uznana za nieważną
jest znana zasada, że pola
eksploatacji powinny zostać
wymienione tylko w umo-
wie zawieranej ze zbywcą,
który nabył autorskie prawa
majątkowe w sposób po-
chodny, a nie jest to koniecz-
ne, jeżeli zbywcą jest twór-
ca. Tym bardziej że twórca
może przecież zbyć prawa
tylko w odniesieniu do nie-
których pól eksploatacji,
a pozostać nadal uprawnio-
nym pierwotnie na innych
polach. Ponieważ prawo au-
torskie wymaga wyraźnego
wskazania pól eksploatacji
zarówno w umowie przeno-
szącej autorskie prawa ma-
jątkowe, jak i w umowie li-
cencyjnej, a przepisy o zasta-
wie na prawach odsyłają do
odpowiedniego stosowania
przepisów dotyczących
przeniesienia prawa, uznać
należy, że również w umo-
wie zastawu na autorskich
prawach majątkowych po-
winny być wyraźnie wymie-
nione pola eksploatacji. Je-
śli bowiem jednym z celów
wymieniania pól eksploata-
cji jest oznaczalność zakre-
su zbytych praw, to cel taki
jest także obecny przy umo-
wie zastawu (odnośnie do
zakresu obciążenia zasta-
wem autorskich praw ma-
jątkowych).
Gdy brak zapisu
Skutki prawne niewymie-
nienia pól eksploatacji
w umowie przenoszącej au-
torskie prawa majątkowe lub
w umowie licencyjnej nale-
żą do jednej z najbardziej
spornych kwestii w prawie
autorskim. Istnieją dwie
szkoły: rygorystyczna i libe-
ralna. Zwolennicy tej pierw-
szej twierdzą, że umowa,
w której nie zostały wskaza-
ne pola eksploatacji, jest bez-
względnie nieważna. Zgod-
nie natomiast z koncepcją li-
beralną, do której skłania się
także w nowszych orzecze-
niach Sąd Najwyższy, umo-
wa jest ważna i podlega wy-
kładni zgodnie z zasadami
wykładni umów, czyli bada-
niu, jaki był zgodny zamiar
stron i cel umowy.
Skoro do umowy zastawu
na prawach stosuje się
przepisy o przeniesieniu te-
go prawa, ocena skutków
niewskazania pól eksplo-
atacji w umowie zastawu
powinna być analogiczna
jak przy ocenie niewymie-
nienia pól eksploatacji
w umowie przenoszącej au-
torskie prawa majątkowe.
Z uwagi na sporny charak-
ter konsekwencji braku wy-
raźnego wymienienia pól
eksploatacji, pożądane jest
ich wyraźne wskazanie
w umowie zastawu na au-
torskich prawach majątko-
wych, aby nie ryzykować
uznaniem przez sąd umo-
wy za nieważną.
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z 4 lutego
1994 r. o prawie autorskim i prawach po-
krewnych (t.j. Dz.U. z 2006 nr 90, poz.
631 z późn. zm.).
Anna Borysewicz
adwokat
Zgodnie z art. 41 ust. 2
ustawy o prawie autorskim
i prawach pokrewnych (da-
lej prawo autorskie) umowa
o przeniesienie autorskich
praw majątkowych obejmu-
je pola eksploatacji wyraź-
nie w niej wymienione. Po-
nieważ do ustanowienia za-
stawu na prawach stosuje
się odpowiednio przepisy
o przeniesieniu tego prawa,
powstaje problem obowiąz-
ku wskazania pól eksploata-
cji w umowie zastawu oraz
skutków prawnych ich nie-
wskazania.
Przedmiot świadczenia
Pola eksploatacji to sposo-
by korzystania z utworu, na-
tomiast obowiązek ich wy-
mienienia w umowie ma
służyć dokładnemu określe-
niu przedmiotu świadcze-
nia. Przykładowymi polami
eksploatacji, wymienionymi
w prawie autorskim, są: wy-
twarzanie określoną techni-
ką egzemplarzy utworu,
w tym techniką drukarską,
reprograficzną, zapisu ma-
gnetycznego oraz techniką
cyfrową, wprowadzanie do
obrotu, użyczenie lub najem
oryginału albo egzemplarzy,
publiczne wykonanie, wy-
stawienie, wyświetlenie, od-
tworzenie oraz nadawanie
i reemitowanie. Także pu-
bliczne udostępnianie utwo-
ru w taki sposób, aby każdy
mógł mieć do niego dostęp
w miejscu i w czasie przez
siebie wybranym.
Instytucja pól eksploatacji
została wprowadzona w ce-
lu sprecyzowania, w jakim
zakresie autorskie prawa
majątkowe do utworu zo-
stały przeniesione, czyli na
jakich polach może z nich
korzystać nabywca czy li-
cencjobiorca, a na jakich
prawa te przysługują nadal
twórcy. Jest to tym bardziej
istotne, że z uwagi na cha-
rakter praw na dobrach nie-
materialnych, na ogół jest
fizycznie możliwe jedno-
czesne korzystanie z utwo-
ru przez kilka podmiotów.
Istnieje pogląd, że obo-
wiązek wskazania w umo-
wie zastawu pól eksploata-
cji dotyczy jedynie umowy,
w której zastawca nie jest
twórcą. Jeśli bowiem za-
stawcą jest podmiot, który
nie był pierwotnie upraw-
niony do utworu, mógł on
nie nabyć autorskich praw
majątkowych na wszyst-
kich polach eksploatacji.
Dlatego konieczne jest wy-
raźne wymienienie w umo-
wie zastawu pól eksploata-
cji. Jeżeli natomiast za-
stawcą jest twórca utworu
lub inny podmiot pierwot-
nie uprawniony, wymie-
nienie w umowie pól eks-
ploatacji powinno nastąpić
jedynie wtedy, gdy zastaw
jest ustanawiany tylko na
niektórych polach. W prze-
ciwnym razie nie jest ko-
nieczne wymienianie pól
eksploatacji.
Powyższe rozróżnienie nie
ma oparcia w przepisach
prawa, nie wydaje się także
ani konieczne, ani potrzeb-
ne. Prawu autorskiemu nie
Jestem wspólnikiem spółki jawnej. Chciałbym
zmniejszyć swój udział kapitałowy w spółce.
Czy pozostali uczestnicy podmiotu muszą wy-
razić na to zgodę? Umowa spółki milczy na ten
temat.
Zgodnie z art. 3 kodeksu spółek handlowych –
przez umowę spółki osobowej, a więc m.in. jawnej,
jej uczestnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia
wspólnego celu przede wszystkim przez wniesienie
wkładów, a ponadto – jeżeli kontrakt podmiotu tak
stanowi – przez współdziałanie w inny określony
sposób. W razie wątpliwości uważa się, że wkłady
wspólników są równe. Przy czym mogą one pole-
gać zarówno na przeniesieniu lub obciążeniu wła-
sności rzeczy bądź innych praw, jak również na do-
konywaniu innych świadczeń na rzecz spółki.
Udział kapitałowy jako wartość rzeczywiście wniesio-
nego wkładu może być zarówno podwyższany, jak
i zmniejszany. Zgodnie natomiast z art. 50 par. 2 k.s.h.
– osoba wchodząca w skład spółki jawnej nie jest
uprawniona ani zobowiązana do podwyższenia umó-
wionego wkładu. Jego podwyższenie wiąże się zaś
z rzeczywistym wniesieniem wyższego wkładu w re-
zultacie podwyższenia wkładu umówionego albo też
wniesienia dalszego wkładu w ramach dotychczaso-
wego wkładu umówionego. Dopuszczalna jest jednak
umowna modyfikacja owej ustawowej zasady. Podob-
nie jak reguły, że zmniejszenie udziału kapitałowego
(odnoszącego się do wartości rzeczywiście wniesione-
go wkładu) wymaga woli wspólnika, ale zaakceptowa-
nej przez pozostałych uczestników podmiotu. Przepis
art. 54 par. 1 k.s.h. ma bowiem charakter dyspozytyw-
ny, co oznacza, że, jeżeli wspólnicy zawrą w kontrakcie
spółki zapis, na podstawie którego przewidziana bę-
dzie ewentualność zmniejszenia udziału kapitałowego
bez ich akceptacji, będzie to mogło wówczas nastąpić
nawet jednostronnie. Z uwagi zatem na fakt, iż kon-
trakt spółki nie normuje tej kwestii, czytelnik zobligo-
wany jest uzyskać aprobatę pozostałych wspólników
na zmniejszenie swojego udziału kapitałowego.
PODSTAWA PRAWNA
Art. 3, 4 par. 1 pkt 1, 37 par. 1, 48, 50 oraz 54 par. 1
Ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94,
poz. 1037 ze zm.).
Wioletta Januszczyk
radca prawny w zespole
Działu Finansowania
Korporacji w kancelarii
Tomczak i Partnerzy
PRAWO BUDOWLANE
Wniosek do sądu może odroczyć rozbiórkę
Przedsiębiorca, któremu urzędnicy nie chcą zalegalizować
samowoli budowlanej i każą wyburzyć inwestycję, może wy-
stąpić do sądu administracyjnego o wstrzymanie rozbiórki
z urzędu nie zdecyduje
o wstrzymaniu rozbiórki, ale
może to zrobić jedynie z ini-
cjatywy inwestora.
Jak zauważył Naczelny Sąd
Administracyjny w postano-
wieniu z 8 lipca 2011 r.
(sygn. II OZ 570/11), nakaz
rozbiórki w każdym przy-
padku, ze swojej istoty, wią-
że się z niebezpieczeństwem
wyrządzenia znacznej szko-
dy lub trudnych do odwró-
cenia skutków. Jednak roz-
strzygnięcie sądu nie jest au-
tomatyczne, czyli nie każdy
wniosek musi być uwzględ-
niony na korzyść inwestora.
Warto więc szczegółowo
uzasadnić wniosek. Cenne
są zwłaszcza argumenty do-
tyczące sytuacji majątkowej
i finansowej przedsiębiorcy.
Jednym z najczęstszych ar-
gumentów przedsiębiorców
jest sugestia, że wykonanie
nakazu rozbiórki sklepu,
warsztatu pracy, restauracji
oznacza likwidację prowa-
dzonego biznesu i utratę je-
dynego źródła utrzymania
całej rodziny.
Można się odwołać
Jeśli WSA nie uwzględni
wniosku, to inwestor może
wnieść zażalenie do Naczel-
nego Sądu Administracyjne-
go. Z drugiej strony zażale-
nie na uwzględniony wnio-
sek – na niekorzyść inwesto-
ra – mogą też składać
uczestnicy postępowania,
którzy mają przeciwstawne
interesy.
Szansa przed NSA
Gdy wojewódzki sąd ad-
ministracyjny oddali skargę
na decyzję o rozbiórce (choć
wcześniej uwzględnił wnio-
sek o jej wstrzymanie), to
zgodnie z art. 61 par. 6 usta-
wy wstrzymanie wykona-
nia decyzji rozbiórkowej
upada. Nie oznacza to jesz-
cze, że wszystko stracone.
Inwestor może wnieść skar-
gę kasacyjną, a w raz z nią
kolejny wniosek o wstrzy-
manie rozbiórki do czasu
wydania orzeczenia przez
sąd. Przy jego składaniu
obowiązują analogiczne za-
sady jak przy wniosku do
WSA. Tak wynika z art. 193
ustawy.
Przedsiębiorca, który chce,
aby sądy administracyjne
zbadały prawidłowość osta-
tecznej decyzji nakazującej
rozbiórkę jego inwestycji,
może też o wstrzymanie jej
wykonania poprosić organ
Przykład
Inwestor – by wstrzymać
rozbiórkę – musi złożyć
skargę do wojewódzkiego
sądu administracyjnego na
decyzję inspektora nadzo-
ru budowlanego wydaną
w drugiej instancji. Jednak sa-
ma skarga do sądu jej nie
wstrzyma, bo decyzja taka
jest już formalnie ostateczna
i powinna być wykonana.
Inwestor powinien więc
wraz ze skargą wystąpić do
sądu z wnioskiem o wstrzy-
manie wykonania decyzji
rozbiórkowej. Pozwala na to
art. 61 par. 3 ustawy z 30
sierpnia 2002 r. – Prawo
o postępowaniu przed sąda-
mi administracyjnymi (da-
lej ustawa).
Wniosek trzeba uzasadnić
Sąd może na wniosek skar-
żącego wydać postanowienie
o wstrzymaniu w całości lub
w części nakazu rozbiórki,
jeśli zachodzi niebezpieczeń-
stwo wyrządzenia znacznej
szkody lub spowodowania
trudnych do odwrócenia
skutków. Oznacza to, że sąd
Wniosek uczestników postępowania
Sąd wstrzymał rozbiórkę drewnianej chaty postawio-
nej przez małżonków w miejscu spalonego domu na
działce, o której zasiedzenie się starają (mają niepra-
womocne postanowienie w tej sprawie sądu I instan-
cji). Rozstrzygnięcie to zaskarżyła uczestniczka postę-
powania (osoba, której działka podlegała zasiedzeniu).
Sąd zażalenie oddalił, tłumacząc m.in., że rozbiórka
uczyniłaby z mieszkańców chaty bezdomnych.
II instancji, który ją wydawał
(najczęściej chodzi o woje-
wódzkiego inspektora nad-
zoru budowlanego). Pozwa-
la na to art. 61 par. 2 pkt 1
ustawy. Należy jednak
pamiętać, żeby wniosek
o wstrzymanie rozbiórki do
urzędników złożyć możli-
wie najszybciej. Organ dru-
giej instancji może go bo-
wiem rozpatrzyć, zanim
zdąży przekazać do sądu
administracyjnego wnoszo-
ną za jego pośrednictwem
właściwą skargę na nakaz
rozbiórki. Urzędnicy nie
muszą uwzględniać wnio-
sku inwestora o wstrzyma-
nie rozbiórki. Jednak odmo-
wa wstrzymania rozbiórki
przez urzędników nie po-
zbawia inwestora prawa
do złożenia analogicznego
wniosku do sądu admini-
stracyjnego.
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z 30 sierp-
nia 2002 r. – Prawo o postępowaniu
przed sądami administracyjnymi (Dz.U.
z 2002 r. nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Przykład
Wstrzymanie rozbiórki przez sąd
Właściciel sklepu spożywczo-przemysłowego nielegal-
nie go rozbudował – kilkakrotnie zwiększył powierzch-
nię i kubaturę obiektu, a jedną z jego ścian przesunął
na bliską odległość do działki sąsiada. Choć nadzór
budowlany kazał rozebrać cały sklep, to inwestor
zwrócił się do sądu o wstrzymanie rozbiórki – argu-
mentował, że zatrudnia osiem osób, a likwidacja skle-
pu oznacza ich zwolnienie i brak środków utrzymania
dla rodziny właściciela. Sąd wniosek uwzględnił.
Michał Kosiarski
prowadzi firmę konsultingową
C
4
ekspert
Tygodnik
PRAWO W FIRMIE
DGP
| 23 sierpnia 2011 |
nr 162 (3048)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Jakie prawa przysługują
kontroli w firmie
Przedsiębiorca może się skutecznie bronić przed urzędnikiem, który narusza przepisy podczas przeprowadzania
kontroli w firmie. Ma prawo wnieść sprzeciw do organu, który przeprowadza inspekcję. Przysługuje mu też roszczenie
o odszkodowanie, jeśli podczas wykonywanej kontroli inspektorzy wyrządzą mu szkodę
Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
malgorzata.sobkiewicz@infor.pl
P
rzedsiębiorcę może skontrolować
wykonywania kontroli nie będzie go moż-
na już zmienić.
Tylko w wyjątkowych wypadkach kon-
trola może zostać wszczęta bez wcześniej-
szego powiadomienia o tym przedsiębior-
cy. Określa je ustawa o swobodzie działal-
ności gospodarczej. Dla przykładu nie jest
wymagane zawiadomienie, gdy kontrola
ma być przeprowadzona na podstawie bez-
pośrednio stosowanych przepisów po-
wszechnie obowiązującego prawa wspól-
notowego lub na podstawie ratyfikowanej
umowy międzynarodowej. Także wów-
czas, gdy przeprowadzenie kontroli jest
niezbędne dla przeciwdziałania popełnie-
niu przestępstwa lub wykroczenia, prze-
stępstwa skarbowego, albo wykroczenia
skarbowego oraz zabezpieczenia dowodów
popełnienia takiego przestępstwa lub wy-
kroczenia. Zawiadomienie nie jest koniecz-
ne także gdy kontrolowana jest jakość pa-
liw, albo gdy kontrola jest wykonywana
w toku postępowania prowadzonego na
podstawie przepisów ustawy z 16 lutego
2007 r. o ochronie konkurencji i konsu-
mentów. Również nie jest wymagane za-
wiadomienie, gdy przeprowadzenie kon-
troli jest uzasadnione bezpośrednim zagro-
żeniem życia, zdrowia lub środowiska na-
turalnego albo gdy przedsiębiorca nie ma
adresu zamieszkania, adresu siedziby,
względnie doręczanie pism na podane ad-
resy było bezskuteczne, albo utrudnione.
Chodzi tu o takie przypadki, gdy adres
przedsiębiorcy przestał być aktualny, a nie
zgłosił on zmiany, a nawet świadomie uni-
ka podania aktualnego adresu.
Nie zawiadamia się również o zamiarze
wszczęcia kontroli podatkowej m.in. gdy
dotyczy: niezgłoszonej do opodatkowania
działalności gospodarczej, opodatkowania
przychodów, które nie znajdują pokrycia
w ujawnionych źródłach, albo pochodzą
ze źródeł nieujawnionych.
Przychodzi inspektor
Inspektor może rozpocząć czynności
kontrolne po okazaniu przedsiębiorcy (al-
bo osobie przez niego upoważnionej) legi-
tymacji służbowej upoważniającej do wy-
konywania takich czynności oraz doręcze-
nia upoważnienia do przeprowadzenia
kontroli. Gdy przepisy dopuszczają rozpo-
częcie kontroli tylko po okazaniu legity-
macji – inspektor powinien doręczyć upo-
ważnienie przedsiębiorcy (lub osobie
przez niego upoważnionej) najpóźniej
trzeciego dnia od wszczęcia kontroli. Zda-
rza się tak, gdy czynności kontrolne są
niezbędne dla przeciwdziałania popełnie-
nia przestępstwa lub wykroczenia, bądź
przestępstwa skarbowego, albo wykrocze-
nia skarbowego, bądź zabezpieczenia do-
wodów jego popełnienia. Oprócz tego
można w taki sposób wszcząć kontrolę
wówczas, gdy jest to uzasadnione bezpo-
średnim zagrożeniem życia, zdrowia lub
środowiska naturalnego.
Upoważnienie może być doręczone
w każdej formie, nawet faksem lub za po-
mocą poczty elektronicznej. Najczęściej
jednak wręcza je pracownik organu kon-
troli, który po okazaniu legitymacji służ-
bowej przystępuje do wykonywania in-
spekcji.
W upoważnieniu powinna być podana
podstawa prawna, oznaczony organ kon-
troli i przedsiębiorca (imię i nazwisko oso-
by fizycznej i miejsce jej zamieszkania al-
bo nazwa osoby prawnej i jednostki orga-
nizacyjnej wraz z siedzibą), określony za-
kres przedmiotowy kontroli, wskazana da-
ta rozpoczęcia i przewidywanego terminu
zakończenia czynności.
Zakres przedmiotowy nie powinien zo-
stać określony w sposób zbyt ogólny, po-
nieważ nie może wykraczać poza ramy
właściwości rzeczowej i miejscowej kon-
kretnej inspekcji. W upoważnieniu nie mo-
że więc znaleźć się ogólnikowe stwierdze-
nie, np. że będzie kontrolowana działal-
ność przedsiębiorcy. Oprócz tego upoważ-
nienie musi zawierać datę i miejsce wysta-
wienia, imię i nazwisko pracownika orga-
nu kontroli, który ma prawo ją wykony-
wać, oraz jego numer legitymacji służbo-
wej, a także pouczenie o prawach i obo-
wiązkach kontrolowanego przedsiębiorcy.
Wyszczególnia się w nim także osoby, któ-
re nie są wprawdzie pracownikami inspek-
cji, lecz będą kontrolowały przedsiębiorcę.
Określa się przy tym dokumenty, na pod-
stawie których można stwierdzić tożsa-
mość tych osób. Upoważnienie musi być
opatrzone podpisem osoby, która go udzie-
la, z podaniem zajmowanego stanowiska
lub funkcji.
Zdarza się, że już w trakcie prowadzonej
inspekcji następuje zmiana: inspektora
(np. z powodu jego długotrwałej choroby,
śmierci, przejścia na emeryturę lub rentę,
zwolnienia z pracy, przejęcia innych obo-
wiązków lub odsunięcia od tej pracy z po-
wodu sankcji dyscyplinarnych), zakresu
przedmiotowego kontroli oraz miejsca wy-
konywania czynności z nią związanych.
Każda z tych zmian wymaga wydania od-
rębnego upoważnienia. Nie może ona jed-
nak spowodować wydłużenia przewidy-
wanego wcześniej terminu zakończenia
kontroli. Nawet gdy przy zmianie pracow-
nika niektóre wykonane wcześniej czyn-
ności zostaną powtórzone, musi zostać do-
trzymany termin zakończenia kontroli.
Może być ona zakończona wcześniej niż
w dniu wskazanym w upoważnieniu. Na-
tomiast w razie przedłużenia czasu kon-
troli organ musi wystawić nowe upoważ-
nienie.
Nieobecność przedsiębiorcy
Kontrolowany przedsiębiorca ma obowią-
zek wskazać na piśmie osobę, którą upo-
ważnił do reprezentowania go w trakcie
kontroli, a szczególnie podczas swojej nie-
obecności. Od tej zasady ustawa o swobo-
Uzasadnione przyczyny wniesienia
sprzeciwu
ponad 40 inspekcji i organów admi-
nistracji publicznej i rządowej (za-
równo centralnej, jak i terenowej) oraz sa-
morządowej. Najczęściej kontrolę wyko-
nują inspekcje: kontroli skarbowej, pracy,
handlowa, jakości handlowej artykułów
rolno-spożywczych, transportu drogowe-
go, kolejnictwa, sanitarna, ochrony środo-
wiska, nadzoru budowlanego, a także or-
gany powołane wyłącznie do sprawowa-
nia kontroli i nadzoru, np. Najwyższa Izba
Kontroli i regionalne izby obrachunkowe.
Inspektorzy przy wykonywaniu czynno-
ści muszą przestrzegać zasad określonych
w ustawie o swobodzie działalności go-
spodarczej oraz w 50 ustawach szczegól-
nych, które regulują działalność organów
kontroli.
Obowiązkowe zawiadomienie
Organ może rozpocząć kontrolę po upły-
wie 7 dni od doręczenia przedsiębiorcy za-
wiadomienia, ale nie później niż przed
upływem 30 dni od tego dnia. Gdy kontro-
la nie zostanie w tym czasie rozpoczęta,
przedsiębiorca musi zostać ponownie
o niej zawiadomiony. Na wniosek przed-
siębiorcy organ może także wszcząć kon-
trolę wcześniej niż przed upływem 7 dni
od doręczenia zawiadomienia.
Organ może doręczyć zawiadomienie
w sposób dowolny, pod warunkiem że
zrobi to skutecznie, np. pocztą ze zwrot-
nym poświadczeniem, przez pracowni-
ka organu kontroli, Policji, straży miej-
skiej itd. Zawiadomienie o planowanej
kontroli umożliwia przedsiębiorcy przy-
gotowanie dokumentów do okazania in-
spektorowi, stworzenia dla niego odpo-
wiednich warunków technicznych i lo-
kalowych, a także zarezerwowanie cza-
su, aby mógł być obecny podczas kontro-
li, albo upoważnić inną osobę do jego re-
prezentowania.
■
Brak zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kon-
troli.
■
Podjęcie kontroli bez okazania legitymacji
służbowej i upoważnienia.
■
Niepoinformowanie przedsiębiorcy o jego pra-
wach.
■
Wykonywanie kontroli pod nieobecność kon-
trolowanego lub osoby przez niego upoważnio-
nej.
■
Prowadzenie równocześnie więcej niż jednej
kontroli u tego samego przedsiębiorcy.
■
Przekroczenie dopuszczalnego czasu trwania
kontroli.
■
Prowadzenie kontroli bez ograniczeń czaso-
wych w innych przypadkach niż wymienione
w przepisach.
dzie działalności gospodarczej przewiduje
jednak wyjątki.
Jeśli czynności kontrolne są wszczynane
tylko po okazaniu legitymacji służbowej
przez inspektora, a w firmie nieobecny jest
przedsiębiorca, bądź osoba przez niego
upoważniona – inspektor powinien okazać
legitymację pracownikowi firmy i w jego
obecności rozpocząć czynności. Nie może
to być jednak dowolny pracownik (np.
sprzątaczka), ale uprawniony do wykony-
wania czynności prawnych w imieniu
przedsiębiorcy, np. radca prawny, zastęp-
ca dyrektora, księgowy.
Zasady, że czynności kontrolne podejmo-
wane są w obecności kontrolowanego lub
osoby przez niego upoważnionej, nie sto-
suje się w następujących przypadkach:
■
przeprowadzenie kontroli jest niezbęd-
ne dla przeciwdziałania popełnieniu prze-
stępstwa lub wykroczenia, przestępstwa
skarbowego lub wykroczenia skarbowego
bądź zabezpieczenia dowodów jego popeł-
nienia,
■
gdy inspekcja prowadzona jest w cza-
sie toczącego się postępowania na podsta-
wie przepisów ustawy o ochronie konku-
rencji i konsumentów,
■
Obowiązek kontrolującego
jeśli wszczęcie kontroli spowodowało
bezpośrednie zagrożenie życia, zdrowia
lub środowiska naturalnego.
Zdarza się, że przedsiębiorca utrudnia
prowadzenie kontroli w ten sposób, że jest
obecny w firmie i nieobecna jest również
upoważniona przez niego osoba. Gdy te
nieobecności stanowią przeszkodę w wy-
konywaniu przez inspektorów czynności
– długości okresu tej nieobecności nie wli-
cza się do czasu trwania kontroli. Nato-
miast gdy takiej przeszkody nie stanowią,
kontrola może odbywać się w obecności
innego pracownika (uprawnionego do
czynności prawnych) albo przywołanego
świadka, którym jest funkcjonariusz pu-
bliczny, pod warunkiem że nie jest on pra-
Prowadzący kontrolę bez zawiadomienia inspek-
tor powinien zamieścić w książce kontroli oraz
w protokole kontroli uzasadnienie przyczyny bra-
ku zawiadomienia o zamiarze jej wszczęcia.
W zawiadomieniu o zamiarze wszczęcia
kontroli musi być określony organ oraz
kontrolowany przedsiębiorca oraz wskaza-
ny zakres przedmiotowy kontroli, data
i miejsce wystawienia zawiadomienia oraz
podpis osoby upoważnionej do jego wysta-
wienia. Określenie zakresu przedmiotowe-
go kontroli powinno być identyczne z tym,
jakie będzie później zawierało upoważnie-
nie do przeprowadzenia kontroli. W czasie
przedsiębiorcy podczas
gdy zezwalają na to ratyfikowane umo-
wy międzynarodowe,
■
DGP
| 23 sierpnia 2011 |
nr 162 (3048)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
ekspert
C
5
Wzór
objęty przedsiębiorca. Informują o tym, jak
często był kontrolowany, przez kogo oraz
z jakim skutkiem. Po zapoznaniu się z tre-
ścią książki inspekcja może na przykład
określić w inny sposób zakres kontroli niż
wcześniej zamierzała. Natomiast nie wol-
no jej sprawdzać, czy zostały wykonane za-
lecenia pokontrolne, wskazane przez inny
organ kontroli.
Wpisy dokonane przez kontrolerów
obejmują: oznaczenie organu kontroli
oraz upoważnienia do kontroli, zakres
przedmiotowy przeprowadzonej kontro-
li, datę podjęcia i zakończenia kontroli,
a także zalecenia pokontrolne oraz okre-
ślenie zastosowanych środków pokon-
trolnych. Gdy przedsiębiorca nie został
zawiadomiony o zamiarze przeprowadze-
nia kontroli, informację tę wraz z uzasad-
nieniem wpisuje się również do książki
kontroli, podobnie jak informację z uza-
sadnieniem o podjęciu kontroli wyłącz-
nie po okazaniu legitymacji służbowej.
W książce inspektor powinien uzasadnić,
dlaczego podjął czynności bez wcześniej-
szego zawiadomienia o zamiarze przepro-
wadzenia kontroli, a także dlaczego pod-
jął je pod nieobecność kontrolowanego
lub osoby przez niego upoważnionej. Za-
miesza się też tam informacje (z uzasad-
nieniem) o prowadzeniu jednocześnie
więcej niż jednej kontroli oraz o przedłu-
żeniu czasu trwania kontroli (także z uza-
sadnieniem). Inspektor musi też wpisać
do książki uzasadnienie czasu trwania
przerwy w kontroli.
Dla spółki cywilnej prowadzona jest jedna
książka kontroli, bez względu na liczbę
wspólników. Przechowywana jest w miejscu
wskazanym jako siedziba spółki cywilnej.
Gdy rozpocznie się kontrola, przedsię-
biorca musi niezwłocznie okazać inspek-
torowi książkę kontroli. Zamiast tego mo-
że też okazać kopie odpowiednich jej frag-
mentów lub wydruki z systemu informa-
tycznego. Wówczas musi poświadczyć je
za zgodność z wpisem w książce kontro-
li. Zdarza się, że udostępnienie książki
jest niemożliwe, ponieważ w tym czasie
zapoznaje się z nią inny organ kontroli.
Taka sytuacja ma miejsce na przykład
w razie zbiegu kontroli tego samego
przedsiębiorcy przez różne organy. Wte-
dy w ciągu trzech dni od zwrotu książki
przedsiębiorca powinien okazać ją in-
spektorom, którzy tego wcześniej żądali,
w ich siedzibie.
Zbieg inspekcji
Co do zasady, tego samego przedsiębior-
cę nie może kontrolować jednocześnie
kilka inspekcji. Istnieją jednak od niej wy-
jątki przewidziane w ratyfikowanych
umowach międzynarodowych lub okre-
ślone w ustawie o swobodzie działalności
gospodarczej. Zakaz nie dotyczy więc sy-
tuacji, gdy przeprowadzenie kontroli jest
niezbędne dla przeciwdziałania popełnie-
niu przestępstwa lub wykroczenia przed-
siębiorstwa skarbowego lub wykroczenia
skarbowego, bądź dla zabezpieczenia do-
wodów jego popełnienia. Nie stosuje się
go także przy kontrolach prowadzonych
w toku postępowania wszczętego na pod-
stawie przepisów ustawy o ochronie kon-
kurencji i konsumentów, bądź gdy jest
ona uzasadniona bezpośrednim zagroże-
niem życia, zdrowia lub środowiska na-
turalnego. Oprócz tego zakaz nie obejmu-
je kontroli zasadności dokonania zwrotu
podatku VAT, przed dokonaniem tego
zwrotu, zasadności zwrotu VAT osobom
fizycznym w związku z wydatkami zwią-
zanymi z budownictwem, a także prze-
prowadzenia kontroli w związku z reali-
zacją obowiązków wynikających z prze-
pisów prawa wspólnotowego z zakresu
ochrony interesów finansowych Wspól-
noty Europejskiej.
Gdy działalność przedsiębiorcy została
już objęta kontrolą innego organu, to in-
spektorzy powinni odstąpić od podjęcia
czynności i ustalić z przedsiębiorcą inny
termin na ich rozpoczęcie.
Zdarza się, że przedsiębiorca prowadzi
działalność gospodarczą w kilku zakładach
lub w innej wyodrębnionej części swojej
firmy. Wtedy zakazy dotyczące podejmo-
wania i prowadzenia więcej niż jednej kon-
troli dotyczą wyłącznie tego zakładu lub
tej części przedsiębiorstwa. Oznacza to, że
pozostałe zakłady może kontrolować inna
inspekcja.
Gdy w zakładzie lub części przedsiębior-
stwa prowadzona jest kontrola, inna in-
spekcja może tam w tym samym czasie do-
konać czynności niezbędnych do zakoń-
czenia innej kontroli u tego samego przed-
siębiorcy.
Zgłoszenie sprzeciwu
Jeśli inspekcja wykonuje czynności
kontrolne z naruszeniem przepisów –
przedsiębiorca ma prawo do wniesienia
sprzeciwu. Powinien to zrobić na piśmie
wraz z uzasadnieniem i skierować go do
organu podejmującego i wykonującego
kontrolę. Ma na to 3 dni od wszczęcia
kontroli (lub od przekroczenia limitu
czasu jej trwania). O wniesieniu sprzeci-
wu powinien też zawiadomić kontrolu-
jącego.
Wniesienie sprzeciwu powoduje:
■
Warszawa, 18 sierpnia 2011 r.
Władysław Mąka
Właściciel firmy Wszystko dla domu
w Warszawie, ul. Staromostowa 17
Okręgowy Inspektorat Pracy
w Warszawie
Sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania w mojej firmie przez inspekcję
czynności z naruszeniem przepisów
Wnoszę o:
1. Rozpatrzenie sprzeciwu
2. Wstrzymanie czynności kontrolnych
3. Wstrzymanie biegu czasu trwania kontroli
wstrzymanie czynności kontrolnych od
doręczenia inspektorowi zawiadomienia
o wniesieniu do rozpatrzenia sprzeciwu
lub zażalenia,
■
Uzasadnienie
27 lipca 2011 r. kontrolerzy z Okręgowego Inspektoratu Pracy rozpoczęli kontrolę w mo-
jej firmie, która trwa do tej pory. Jestem mikroprzedsiębiorcą i dlatego kontrola powinna
trwać tylko 12 dni. Termin ten został przekroczony bez żadnego uzasadnienia ze strony
inspektorów. Tym bardziej że udostępniłem inspektorom lokal, faks, dokumentację oraz
zapewniłem dostęp do telefonu, co powinno ułatwić im wykonywanie zadań kontrol-
nych.
Wprawdzie w okresie od 27 lipca 2011 r. zmienił się jeden z kontrolujących, ponieważ –
jak mnie poinformowano – poprzedni kontroler uległ wypadkowi samochodowemu, to
jednak fakt ten nie powinien wpłynąć na samowolne przedłużenie okresu kontroli.
W dodatku kontrolerzy wykonują czynności pod moją nieobecność oraz pod nieobec-
ność osoby przeze mnie upoważnionej.
Z uwagi na powyższe moje żądania ujęte w sprzeciwie są uzasadnione
wstrzymanie biegu czasu trwania kon-
troli od dnia wniesienia do dnia doręcze-
nia przedsiębiorcy postanowienia o jego
rozpatrzeniu lub od upływu 3 dni i nieroz-
patrzenia w terminie.
W ciągu 3 dni organ musi rozpatrzyć
sprzeciw i odstąpić od czynności (wydając
postanowienie w tej sprawie) lub postano-
wić o prowadzeniu nadal czynności kon-
trolnych. W ciągu 3 dni od otrzymania po-
stanowienia przedsiębiorca może wnieść
na nie zażalenie, które musi zostać roz-
strzygnięte w ciągu 7 dni.
Nierozpatrzenie postanowienia w termi-
nie będzie miało takie same skutki, jak wy-
danie postanowienia o odstąpieniu od
czynności kontrolnych. Natomiast, gdy or-
gan nie rozpatrzy w terminie zażalenia –
wywołuje to skutki w postaci uznania
słuszności wniesionego zażalenia.
Władysław Mąka
(własnoręczny podpis)
cownikiem inspekcji, która aktualnie kon-
troluje firmę (może być to np. policjant).
Obowiązki inspektorów
Gdy inspektor wszczyna kontrolę tylko
po okazaniu legitymacji służbowej, przed
podjęciem pierwszej czynności powinien
poinformować przedsiębiorcę o jego pra-
wach i obowiązkach w trakcie kontroli.
Musi je dokładnie omówić, a nie tylko
ograniczyć się do wskazania aktu norma-
tywnego. Powinien upewnić się, czy
przedsiębiorca zrozumiał sens wyjaśnień,
a w razie potrzeby podczas omawiania
nawet posłużyć się przykładami. Przeka-
zanie tych informacji trzeba odnotować
w książce kontroli. W razie ich nieprze-
kazania kontrolowany przedsiębiorca ma
prawo zamieścić o tym wzmiankę
w uwagach i zastrzeżeniach do protoko-
łu kontroli.
Jednak przedsiębiorca nie może domagać
się uznania czynności kontrolnych za bez-
skuteczne, tylko dlatego, że kontroler nie
poinformował go o prawach i obowiązkach
podczas ich wykonywania.
Kontrolę należy przeprowadzić w sie-
dzibie firmy lub w miejscu wykonywania
działalności gospodarczej, w godzinach
pracy lub w czasie faktycznego prowa-
dzenia tej działalności. Oznacza to, że nie
może odbywać się w porze nocnej lub
w dni wolne od pracy, z wyjątkiem przy-
padków, gdy obejmują one godziny pra-
cy lub czas faktycznie prowadzonej dzia-
łalności.
Niektóre czynności mogą zostać przepro-
wadzone w siedzibie inspekcji, pod wa-
runkiem że usprawni to kontrolę (najczę-
ściej dotyczy to kontroli dokumentów). Po-
za tym przedsiębiorca powinien wyrazić
na to zgodę.
Kontroler powinien przeprowadzić czyn-
ności w sposób sprawny i możliwie nieza-
kłócający funkcjonowanie firmy. Do takich
zakłóceń zalicza się m.in. zablokowanie ra-
chunku bankowego przedsiębiorcy, wstrzy-
manie produkcji lub sprzedaży, przejęcie
do badania ksiąg rachunkowych itd.
Gdy przedsiębiorca uzna, że podjęte
przez inspekcję czynności zakłócają w spo-
sób istotny prowadzenie przez niego dzia-
łalności, powinien te zakłócenia wskazać
na piśmie. Wtedy kontrolujący musi uza-
sadnić konieczność podjęcia ich, a uzasad-
nienie zamieścić w protokole kontroli (spo-
rządzany jest po zakończeniu inspekcji).
Nie ma możliwości wstrzymania tych za-
kłóceń jeszcze w toku kontroli.
Ograniczony czas
Przepisy określają czas trwania kontroli
przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzo-
wym i uzależniają go od wielkości firmy.
Nie może on przekroczyć w przypadku:
■
małych przedsiębiorców – 18 dni robo-
czych,
■
średnich przedsiębiorców – 24 dni ro-
bocze,
■
pozostałych przedsiębiorców – 48 dni
robocze.
Ograniczenia czasowe nie dotyczą przy-
padków, które wyłączają zakaz równocze-
snego podejmowania i prowadzenia wię-
cej niż jednej kontroli działalności przed-
siębiorcy.
Czas kontroli może zostać przedłużony,
ale wyłącznie z przyczyn niezależnych
od inspekcji. Wymaga też uzasadnienia
na piśmie, które doręcza się przedsiębior-
cy i wpisuje do książki kontroli przed
podjęciem dalszych czynności kontrol-
nych.
Takie przedłużenie możliwe jest również
wówczas, gdy w toku kontroli zostanie
ujawnione zaniżenie zobowiązania podat-
kowego lub zawyżenie straty w wysoko-
ści 10 proc. kwoty zadeklarowanego zo-
bowiązania podatkowego lub straty, albo
w razie ujawnienia, że taka deklaracja nie
została złożona, mimo że na przedsię-
biorcy ciążył taki obowiązek. Przedłużo-
na kontrola nie może jednak spowodo-
wać, że zostanie przekroczona dwukrot-
ność czasu inspekcji przewidzianej dla
konkretnego przedsiębiorcy. Uzasadnie-
nie przedłużenia powinno być zamiesz-
czone w księdze kontroli i w protokole
kontroli.
Organ ma również obowiązek zawiado-
mić przedsiębiorcę o ujawnionych okolicz-
nościach związanych z tymi nieprawidło-
wościami podatkowymi i wskazać na zgro-
madzony materiał dowodowy.
Powtórną kontrolę w tym samym zakre-
sie i w tym samym roku podatkowym
przeprowadza się wówczas, gdy wyniki
poprzedniej wykazały rażące naruszenie
przepisów prawa przez przedsiębiorcę. Nie
może trwać dłużej niż 7 dni i nie wlicza się
jej do czasu trwania wszystkich kontroli
inspekcji u przedsiębiorcy.
Książka kontroli
Przedsiębiorca ma obowiązek prowadzić
i przechowywać w swojej siedzibie książ-
kę kontroli oraz upoważnienia i protokoły
kontroli. Książka prowadzona jest w for-
mie zbioru dokumentów i służy do doku-
mentowania liczby i czasu trwania kontro-
li. Nie ma jednolitego formularza książki.
Może być ona prowadzona również w for-
mie elektronicznej. Przedsiębiorca powi-
nien wówczas dokonywać wpisów oraz ak-
tualizacji danych zawartych w książce
kontroli. Dane w niej zawarte powinny
znaleźć również potwierdzenie w doku-
mentach, które są przechowywane przez
przedsiębiorcę.
Wpisy do książki dokonywane przez or-
gan kontroli stanowią dokumentację ilu-
strującą kolejne kontrole, którymi został
Na co musi zwrócić uwagę przedsiębiorca
Gdy do firmy przyjdzie inspektor z upoważnie-
niem do przeprowadzenia kontroli, przedsiębior-
ca ma prawo dokładnie zapoznać się z treścią
tego dokumentu i zwrócić uwagę na ewentualne
nieprawidłowości, jakie zostały popełnione przy
jego wystawieniu. Mogą to być następujące
uchybienia:
■
upoważnienie do przeprowadzenia kontroli nie
może wystawić ta sama osoba, która będzie
kontrolowała przedsiębiorcę,
■
nie wolno wystawić formularza upoważnienia
in blanco, tylko opatrzonego podpisem osoby,
która ma prawo go wystawić,
■
upoważnienie nie może być opatrzone nieczy-
telnym podpisem, bo w ten sposób nie można
odtworzyć imienia i nazwiska osoby, która zło-
żyła podpis,
■
nie wolno obok pieczątki z pełnymi danymi
osoby odręcznie zaznaczyć, że zostało wydane
z upoważnienia lub w zastępstwie i złożyć przy
tym nieczytelny podpis.
Przedsiębiorca ma prawo żądać, aby inspektor
umożliwił mu sprawdzenie, czy upoważnienie ma
charakter autentyczny oraz umożliwił mu pozna-
nie nazwiska, stanowiska lub funkcji osoby, która
je wystawiła. Nie można zastąpić pouczenia
przedsiębiorcy o jego prawach i obowiązkach na
piśmie w uzasadnieniu, ustnym pouczeniem
przez kontrolera.
mikroprzedsiębiorców – 12 dni robo-
czych,
Prawo do odszkodowania
Gdy podczas kontroli inspektorzy naru-
szą przepisy prawa i przedsiębiorca po-
niesie szkodę – przysługuje mu odszko-
dowanie. Przedsiębiorca może się doma-
gać wypłacenia go, wnosząc pozew do są-
du cywilnego na podstawie art. 417 lub
417
2
kodeksu cywilnego. Musi jednak
udowodnić, że poniósł szkodę, ponieważ
na nim spoczywa ciężar dowodu. W tym
celu pokrzywdzony powinien zbierać do-
wody dokumentujące poniesioną szkodę,
już podczas prowadzonej kontroli w fir-
mie. Na przykład podpisując protokół
kontroli powinien zaznaczyć, że spowo-
dowała ona szkody oraz wskazać, które
zasady kontroli zostały wówczas naru-
szone.
Dowody zgromadzone przez organ z na-
ruszeniem przepisów nie mogą stanowić
dowodu w żadnym postępowaniu admini-
stracyjnym, podatkowym, karnym lub kar-
no-skarbowym. Chodzi o takie dowody,
które mogłyby mieć istotny wpływ na wy-
niki kontroli.
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie dzia-
łalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447
z późn. zm.).
■
Plik z chomika:
Mojaunicorn
Inne pliki z tego folderu:
TYGODNIK PRAWO W FIRMIE z 23 sierpnia 11 (nr 162).pdf
(888 KB)
DZIENNIK GAZETA PRAWNA z 23 sierpnia 11 (nr 162).pdf
(4150 KB)
GAZETA PRAWNA z 23 sierpnia 11 (nr 162).pdf
(3074 KB)
NOWE PRAWO z 23 sierpnia 11 (nr 162).pdf
(600 KB)
Inne foldery tego chomika:
DGP153.09.08.2011 (a1adjt)
DGP154.10.08.2011 (a1adjt)
DGP155.11.08.2011 (a1adjt)
DGP156.12.08.2011 (a1adjt)
DGP157.16.08.2011 (a1adjt)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin