Ortografia trudna ale nie nudna.doc

(159 KB) Pobierz
Projekt edukacyjny

Projekt edukacyjny

 

„ Ortografia trudna ,ale nie nudna”

 

 

 

Pozostałe cele  realizowane w trakcie projektu to:

·         rozpowszechnienie idei poprawnego pisania jako podstawowej kompetencji człowieka kulturalnego,

·         wdrażanie do podejmowania odpowiedzialności za własny rozwój,

·         kształcenie umiejętności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy,

·         tworzymy zgrany zespół,

·         włączamy się w życie naszej szkoły,

·         znamy i stosujemy formy dobrego zachowania w domu i w szkole,

·         w świadomy sposób podchodzimy do swojej oceny zachowania

dbamy o własny rozwój.

·         wyłonienie najlepszych ortograficznie klas, a także "Szkolnych Mistrzów Ortografii

 

1.      Założenia wstępne

 

Projekt zaplanowany jest na 3 lata nauki szkolnej  i składa się z III etapów

I etap  rok szkolny 2008/2009

Dyktando obejmujące wszystkich uczniów klas IV- VI obecnych w szkole 4.04.2001 .

Etap I wyłania  indywidualnych reprezentantów klas.

II etap

Odbywa się analogicznie do pierwszego.

2 . W trakcie realizacji projektu uczniowie samodzielnie lub w grupach opracowują zadania.

·         Uczą się wierszyków ortograficznych

·         Utrwalają znajomość poznanych zasad na lekcji i poza nią

·         Ćwiczą w ramach lekcji oraz dodatkowych zajęć wykorzystanie poznanych zasad w praktyce rozwiązując różne zadania ortograficzne

·         Przygotowują dekorację sali do konkursu

·         Przygotowują swoja klasową  piosenkę

·         Przygotowują zawołanie.

3. Podsumowanie projektu

Wielki Turniej Ortograficzny

Biorą w nim  udział wszystkie klasy , a także ich reprezentanci.

Klasy rozwiązują zadania grupowe.

Reprezentanci rozwiązują zadania indywidualne.

Przy rozwiązywaniu zadań grupowych klasy mogą się zwrócić o pomoc do swoich reprezentantów.

 

3 .System oceniania

Oceniana będzie zarówno praca nad przygotowaniem projektu , jak i jego prezentacja udział w turnieju

. Ocena będzie miała charakter punktowy. Będą one wystawiane w dwóch kategoriach

·        Jakość pracy w grupie,

·        Praca indywidualna

dzięki temu zostanie wyłoniony szkolny mistrz ortografii oraz najlepsza ortograficznie klasa

 

Podział zadań

Nauczyciel języka polskiego przygotowanie zadań i sprawdzanie

 

Wychowawcy klas

Przygotowanie okrzyków i piosenek klasowych

 

Nauczyciel sztuki

Przygotowanie dekoracji sali gimnastycznej

Prezentacja i podsumowanie

Efekty pracy uczniów będą przedstawiane na tablicy szkolnej po każdej z 5-ciu części .Najlepsi uczniowie na koniec roku szkolnego otrzymają szarfy „ Szkolny Mistrz Ortografii”

Najlepsza ortograficznie klasa zostanie nagrodzona słodyczami.

 

 

Omówienie  I etapu diagnozy ortograficznej będącej elementem realizacji trzyletniego projektu edukacyjnego „ Ortografia trudna , ale nie nudna”

 

Diagnoza ortograficzna sprawdzała w klasach IV I V następujące umiejętności ortograficzne

·        pisownię wyrazów z „o,u”

·        pisownię wyrazów z „rz,ż”

·        pisownię wyrazów z „ch,h”

·        pisownię wyrazów z „ę,ą”

·        pisownię wyrazów z „nie”

·        stosowanie zasad interpunkcji

·        pisownię wyrazów  rozpoczynających sie wielką lub mała literą

Ponadto w klasie VI sprawdzi się

·        pisownię przyimków

·        pisownię wyrazów zakończonych na „i,ii,ji”

·        pisownię cząstki „ęła”

·        pisownię cząstki  „by”

·        pisownię skrótów

W teście będzie można uzyskać 100 punktów

Aby możliwe było porównanie umiejętności uczniów uzyskane wyniki przeliczy się

na procenty.

 

Zadania dla klasy IV  rozpisane n  cztery etapy należy przeprowadzać systematycznie w trakcie całego roku szkolnego

 

 

 

 

KONKURS ORTOGRAFICZNY DLA KLAS IV- etap pierwszy ( diagnoza)

 

1. Uzupełnij wyrazy brakującymi literami ó.u

 

Tr...dny, ...dany, dzi...b, ż...łta, skóra, b...ty, p...sty, zb...j, gr...sza, k..bek, dł...gi, m...r, tł...sta, wiewi...rka, czw...rka, dw...ch, pok..j, g...mka, rz...t, sm...tny, J...rek, J...zek, z...pa, wi...zł, Krak...w, chłopc...w, d...ży, lekt..ra, w...jek, Jak...b, d..J, j...ż, wsch...d, pom...ż, bi...ro, k...zka, przyjaci..Jka, orzech...w, olbrzym...w, klas...wka

 

2.Uzupełnij wyrazy brakującymi literami rz. ż.

 

,

Scie...ka, p...ejscie, gospoda..., podró...ny, ka...dy, cesa..., sza...eć,

któ...y, bie...e, odwa...ny, skó...any, ...ołnie...e, stola..., ksią...ka,

uwie...yć, two...yć, ...ec, o...eczenie, gara..., młodzie..., wró...ka, kołnie..., zbo...e, mno...yć, wzdłu..., k...y..., bu...a, wa...ywa, ...aden, ...ucać, śnie...ek, tchó..., twa..., ...eka, o...eł, tale..., mę...czyzna, g...biet.

 

3.Uzupełnij wyrazy brakującymi literami h. ch.

 

Fartu..., ...erbata, ...łody, ...istoria, łańcu..., ...erbatniki, słu...ać,

kłamczu...a, dru..., du..., brzu...,              erb, lTIU...a, sU...o, ...ak, ci...o,

...ymn, s...ody, ws...ód, ..Jeb, je...ać, pu...ate, uśmie..., wi...er,

n aty ...miast, ...ata, ...ytry, za...ód, ...ełm, ...odzić, ...ałasować, malu...: ...odowla, ...ór, ...oroba, bo...ater, o...ota, ki...ać, ...łopiec, ...asło.

 

4. Uzupełnij wyrazy literą ę lub en.

 

Kal.darz, g...ś, b...zyna, l...k, g...sty, akc...t, ch...tny, mi...kkie, ci...żki, elem...tarz, pi...ć, w...drować, mi...towy, kr...ty, pi...ść, kol.da, m...tny, w...giel, fragm...t, w...dka .

 

5. Zaadresuj poprawnie kopertę. wpisując swoje imię i nazwisko oraz  dokładny adres.

6. Dopisz "nie" łącznie lub rozdzielnie.

 

...pokoić,              mile, . ...smacznie , .              biec,

              posłuszeństwo,              chciałbym,              mylić,              stary,

              dostateczny,              wesoło,              będę,              jedzcie,              czynny,

              obecny,              którzy,              zadzwonię,              przyjaciel,              mile,

              oszukuj,              zdrowo.

 

7. Przeczytaj uważnie zdania i wpisz brakujące znaki interpunkcyjne

 

Myśliwy skierował się do lasu w którym żyło wiele rodzin dzikich królików Nadeszła surowa zima wody zamarzły ptaki i zwierzęta zaledwie mogły znaleźć pożywienie Często odczuwały głód Na środek polany vvyskoczył szary zajączek

 

KONKURS ORTOGRAFICZNY DLA KLAS IV - etap drugi

 

Imię i nazwisko-.              .............

 

klasa              ..........

 

1. Uzupełnij luki literami rz, ż, sz:

 

pa...enie pok...ywy zaopat...enie w zbo...e wiet...enie koryta...a utwo...enie dru...yny k...tałcenie młodzie...y

doj...ewanie po...eczek

              ywienie p...czół

mie...enie odzie...y wyolb...ymianie k...ywd ulep...anie na...ędzi

              (20 pkt.)

 

2. Uzupełnij wyrazy brakującymi literami ch, h:

 

...arakter bo...atera      su...y ..leb

...oroba ...ydraulika      ...erb ...rabiego      szla...etny monar...a

pe...owy ...utnik

kru...e ...erbatniki   skru...a ...uligana     ...usta ...arcerska

...istoryczna    ...wila                                                                      (20 pkt.)

 

3. Uzupełnij brakujące litery: ę, ą, em, en, on, om:

 

m              żny   ksi              żę

t              po w              drówki

k              plet t              perówek

cem              towa pl              ba

br              zowy r              del

(10 pkt.)

 

4. Uzupełnij znaki interpunkcyjne w poniższym dialogu:

Czy przydarzyła się panu jakaś zabawna historia z młodymi nabywcami książek Tak Raz zdarzyło się że pewien chłopiec poprosił o ciekawą książkę z czajnikiem w tytule. Po nitce do kłębka doszliśmy, o co mu chodziło Poszukiwał książki pt Ze wspomnień samowara Benedykta Hertza.

 

 

 

 

KONKURS ORTOGRAFICZNY DLA KLAS IV - etap trzeci

 

Imię i nazwisko              ..............................

 

klasa              .

 

l. Uzupełnij luki literami (ó,u)

 

dzi              pla wiew              rki

ż              ha sk              ra

kr              tka pr              ba

pL..cienna bL..za

gL..wny poch              d

 

z              pa og              rkowa

sm              tny nastr              j

g              miczy str              j

              gi utw              r

tch              rzliwy w              jt

 

              (20pkt. )

2. Uzupełnij podane niżej przysłowia wyrazem "nie" pisanym razem lub

              osobno.

 

Gdyby kózka              skakała to by nóżki              złamała.

Powiedziały jaskółki, że              dobre są spółki.

              ma dymu bez ognia.

              czyń drugiemu, co tobie              miłe.

Co na drodze to              przyjaciel.

              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin