Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych I - E. Shopler, R.Reichler.txt

(271 KB) Pobierz
Zindywidualizowana ocena
i terapia dzieci autystycznych
oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju
TOM I
PROFIL
PSYCHOEDUKACYJNY
PEP-R
(wersja poprawiona)
    Eric Schopler Robert Jay Reichler
    Ann Bashford Margaret D. Lansing
Lee M. Marcus

STOWARZYSZENIE POMOCY OSOBOM AUTYSTYCZNYM Gda�sk 1995

Tytu� orygina�u:
IndMdualized Assessment and Treatment forAutistic and DevelopmentallyDisabled Children
                     tom I Psychoeducational Profile Revised (PEP-R)
Copyright � 1990 by PRO-ED, Inc.
8700 Shoal Creek Boulevard
Austin, Texas 78758, USA
Pierwsze wydanie w j�zyki polskim T�umaczenie: Aleksandra Witko wska
Redakcja naukowa: prof. drhab. Marta Bogdanowicz, Lucyna Bobkowicz
Recenzje: prof. dr hab. Tadeusz Ga�kowski, prof. dr hab. Zbigniew Szot
Konsultacje: Jerzy Hlousek
Korekta: Ludmi�a Pisarenko
Projekt ok�adki: MBS Studio, Sopot
           Copyright � for the the Polish edition by Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym w Gda�sku
Ksi��ka wydana przy finansowej pomocy Fundacji im. Stefana Batorego
Wszelkie prawa zastrze�one. �aden fragment niniejszej ksi��ki
    nie mo�e by� publikowany ani reprodukowany w jakiejkolwiek formie pisemnej bez zgody wydawcy.
ISBN 83-903194-1-1
Wydawca:
Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym Gda�sk, ul. �l�ska 37, tel. (058) 53 40 32
? DRUK I OPRAWA Zak�ady Graficzne w Gda�sku fax (058) 32-58-43


Spis Tre�ci
Spis ilustracji	7
Spis tabel	9
Przedmowa do polskiego wydania	11
Przedmowa	13
Cz�ci   Wprowadzenie i przegl�d	15
Rozwojowa koncepcja oceny	17
Opis poprawionego Profilu Psychoedukacyjnego (PEP-R)	17
Charakterystyczne cechy badanej grupy	18
PEP-R a testy inteligencji	19
Techniki nauczania dla rodzic�w i profesjonalist�w	19
Cz�� II Opis testu, pos�ugiwania si� nim i spos�b oceny	21
Skala Rozwoju	23
Skala Zachowa�	24
Pos�ugiwanie si� testem PEP-R	25
Arkusze do bada� i profile wynik�w	29
Cz�� III Podr�cznik testu PEP-R	33
Cz�� IV Interpretacja i prezentacja wynik�w	95
Interpretacja wynik�w	97
Plan pisemnego sprawozdania	98
Cz�� V Konstrukcja i trafno�� testu	103
Geneza metody	105
Badania por�wnawcze z grup� dzieci o prawid�owym rozwoju	105
Rzetelno�� testu	110
Trafno�� testu	129
Dodatek A Materia�y do bada� testowych	131
Dodatek B   Zeszyt do oceny gotowo�ci do pisania
               i klucz do oceny	157
Dodatek C   Zeszyt do oceny wykonania zada� j�zykowych
i klucz do oceny	169
Dodatek D   Arkusze do bada� i profile	195
Bibliografia	211




Ilustracje
1-2	Pomoce, w kt�re trzeba si� zaopatrzy�
3-6	Pomoce, kt�re trzeba zrobi�
7 Wz�r motyla do wyci�cia z p�yty
8 Wz�r parasolki do wyci�cia z p�yty
9 Wz�r gruszki do wyci�cia z p�yty
10 Wz�r kurczaka do wyci�cia z p�yty
11-12	Kszta�t i wymiar r�kawiczki do przygotowania na p�ycie, z kt�rej
zostan� wyci�te r�nej wielko�ci prostok�ty
13-14	Kontury element�w puzzli (kot)
15-16	Kszta�ty i wymiary element�w filcowej uk�adanki ch�opca
17-21	Wzory cyfr do przygotowania plansz z numerami
22-24	Wzory przedmiot�w, kt�rych u�ycie dziecko ma na�ladowa�
25 Figury, kt�re nale�y umie�ci� w zestawie zada�
26 Wz�r zaj�czka do kolorowania
27 Plansza z literami
28 Przyk�ady liter do przepisania
29 Klucz do oceny kre�lenia linii pionowych
30 Klucz do oceny kre�lenia k�
31 Klucz do oceny kre�lenia kwadrat�w
32 Klucz do oceny kre�lenia tr�jk�t�w
33 Klucz do oceny kre�lenia romb�w
34 Klucz do oceny wykonania zada� j�zykowych
25 
Tabele
1. Wiek i p�e� w grupie dzieci o prawid�owym rozwoju
2. Wiek i rasa w grupie dzieci o prawid�owym rozwoju
3. Wiek w poszczeg�lnych klasach spo�ecznych
4. Rasa w poszczeg�lnych klasach spo�ecznych
5. Przybli�one przedzia�y wiekowe dla zada� zaliczonych w
poszczeg�lnych sferach rozwoju
6. Poziomy wieku w zale�no�ci od liczby wszystkich zaliczonych zada�
7. Poziomy wieku ustalone dla zada� Skali Rozwoju
8. Wykaz zada� wraz z poziomami wieku w kolejno�ci w jakiej
pojawiaj� si� w te�cie
9.	Wykaz zada� uporz�dkowanych wg wieku w poszczeg�lnych
sferach rozwoju
10.Rzetelno�� ocen wystawianych przez przeprowadzaj�cych test PEP-R
11. Por�wnanie ilorazu rozwoju PEP-R z wynikami test�w inteligencji

Przedmowa do wydania polskiego
   serii �Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju":
tom I - �Profil Psychoedukacyjny"
tom II - �Techniki nauczania dla rodzic�w i profesjonalist�w"
tom II - ��wiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych"
   Zestaw powy�szych publikacji stanowi komplet poradnik�w s�u��cych diagnozie, edukacji i terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju oraz b�d�cych pomoc� metodyczn� dla ich nauczycieli i rodzic�w. Poradniki prezentuj� system TEACCH (Treatment and Education of Autistic Communication Handicapped Children) czyli programTerapii i Edukacji Dzieci Autystycznych i Dzieci z Zaburzeniami Komunikacji. Jest to wszechstronny program ��cz�cy badanie, konsultacje, pomoc i szkolenie profesjonalne. Ma na celu zwi�kszenie pomocy dla dzieci i doros�ych z autyzmem i pokrewnymi zaburzeniami w komunikowaniu si�. Program powsta� w Instytucie Psychiatrii Akademii Medycznej Uniwersytetu P�nocnej Karoliny w Chapel Hill w USA pod kierunkiem prof. Erica Schoplera. Zapocz�tkowany w 1966 roku sta� si� programem og�lnostanowym od 1972 roku. Za� obecnie jest programem og�lnokrajowym w Stanach Zjednoczonych Ameryki P�nocnej.
   System ten wdra�any jest w krajach Europy takich jak Belgia, Francja, Dania, Holandia, W.Brytania, Hiszpania oraz w Japonii i Australii. W ostatnich latach zacz�to stosowa� go w Polsce z inicjatywy Stowarzyszenia Pomocy Osobom Autystycznym w Gda�sku.
   Zestaw poradnik�w stanowi ca�kowicie unikalny �pakiet" publikacji, a to ze wzgl�du na:
    1/ swoj� kompleksowo��. Zawieraj� one zar�wno narz�dzie diagnozy -rozpoznawania poziomu rozwoju i potrzeb dziecka, jak i ucz� �strategii" udzielania pomocy dziecku i rodzinie - budowania na tej podstawie programu oddzia�ywa� edukacyjnych i terapeutycznych;
   2/ fakt, i� zawiera pierwsze w Polsce narz�dzie diagnostyczne, kt�rym mog� pos�ugiwa� si� nie tylko profesjonali�ci, ale i rodzice dziecka. Ma ono s�u�y� do mierzenia post�p�w w rozwoju i terapii. Metoda diagnozy o nazwie �Profil Psychoedukacyjny" dotyczy dw�ch aspekt�w oceny funkcjonowania dziecka - odnosi si� do poziomu rozwoju psychoruchowego (Skala Rozwoju) oraz do jego zachowania (Skala Zachowa�). W metodzie proponuje si� system ocen: opr�cz pozytywnej i negatywnej r�wnie� ocen� �obiecuj�c�" co dotyczy tzw. �wy�aniaj�cych si�" umiej�tno�ci, kt�re znajduj� si� - zgodnie z koncepcj� Wygotskiego - w �strefie najbli�szego rozwoju";
    3/jako jedyny w Polsce uczy w spos�b konkretny strategii nauczania dzieci, tak�e o bardzo g��bokim stopniu zaburze� rozwoju i zachowania, z uwzgl�dnieniem budowania indywidualnego programu edukacyjnego i terapeutycznego - w perspektywie plan�w d�ugoterminowych i kr�tkoterminowych;
    
    4/ traktowanie rodzic�w jako kompetentnych terapeut�w w�asnego dziecka, na r�wni z profesjonalistami. Jest to podej�cie rozpowszechnione w Stanach Zjednoczonych, a rzadko spotykane w naszej praktyce pedagogicznej, w kt�rej rodzice uwa�ani s� za wykonawc�w program�w, a nie ich wsp�tw�rc�w.
    5/ proponowanie bogatego zestawu - 296 dobrze uporz�dkowanych �wicze�, kt�ry pozwala na bezpo�rednie ich wprowadzanie do zaj�� z dzie�mi. �wiczenia te obejmuj� umiej�tno�ci dzieci od ich najwcze�niejszego rozwoju do wieku rozwojowego lat sze�ciu. Mo�na je stosowa� wobec dzieci o znacznym stopniu op�nienia rozwoju, a tak�e wobec dzieci ma�ych, ju� w pierwszym roku �ycia;
    6/prostot� ijasno�� wyk�adu. Program TEACCH jest napisany prostym j�zykiem, ma uporz�dkowan� struktur�, co umo�liwia szybkie zrozumienie i prawid�owe stosowanie, nawet bez g��bszej wiedzy profesjonalnej;
    II skuteczno�� w stosowaniu. Badania prowadzone przez zesp� E.Schoplera wykaza�y, �e jego stosowanie przynosi znacz�c� popraw�. Opisywane s� te� przypadki ca�kowitego wyr�wnania zaburze�;
    8/ uniwersalno�� programu. Program ten mo�na okre�li� jako uniwersalny, poniewa� mo�e by� stosowany w ka�dym �rodowisku i wobec ka�dego dziecka, r�wnie� dzieci bez zaburze� rozwoju. Realizacja programu nie wymaga wielkich koszt�w. Podstaw� stanowi dobra wsp�praca zespo�u profesjonalist�w z rodzin� i szko��/przedszkolem.
    Tak wi�c program TEACCH E.Schoplera stanowi rozwi�zanie systemowe, jest kompletny i sp�jny, skuteczny i uniwersalny. Program ten nale�y do orientacji behavioralnej, opartej o teori� uczenia si�.
    Wdro�enie programu TEACCH do polskiej praktyki edukacyjnej i terapeutycznej zawdzi�czamy Stowarzyszeniu Pomocy Osobom Autystycznym w Gda�sku, kt�re opublikowa�o trzy tomy poradnik�w. Prowadzi te� sta�e szkolenia personelu, rodzic�w i student�w pod patronatem autora programu - prof.E.Schoplera. Dzia�ania na rzecz wdro�enia systemu TEACCHtrwaj�trzecirok. Bierze w nich udzia� grupa doktorant�w oraz student�w kierunku Psychologia na Uniwersytecie Gda�skim, kt�rzy przy goto wuja prace dyplomowe na seminariach pod moim kierunkiem. Wst�pne wyniki by�y referowane na og�lnopolskich konferencjach. Wskazuj� one na wielk� przydatno�� programu TEACCH do pracy z dzie�mi niepe�nosprawnymi. Zebrane do�wiadczenia przyczyni� si� do wprowadzenia programu TEACCH. Wprowadzenie tego sy stemu pomocy w Polsce uwa�am za niezb�dne, poniewa� stanowi� b�dzie istotne uzupe�nienie dotychczasowej praktyki edukacyjnej i terapeutycznej.
Redaktor naukowy wydania dr hab. Marta Bogdanowicz profesor Uniwersytetu Gda�skiego


Przedmowa
   Od dwudziestu lat nieustannie rozwija si� diagnostyka, terapia i metody nauczania dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju i komunikacji. W 1972 roku parlament stanowy P�nocnej Karoliny powo�a� grup� do spraw terapii i edukacji dzieci autystycznych i dzieci z zaburzeniami w komunikacji (Dhdsion Treatment and Education of Autistic and Related Communication Handicapped CHildren -TEACCH). Byl to pierwszy og�lnostanowy, o szerokim zak...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin