Pomoc psychologiczna dziecku z zaburzeniami rozwoju i jego rodzinie - Małgorzata Święcicka.txt

(172 KB) Pobierz
Pomoc psychologiczna
dziecku
z zaburzeniami rozwoju
i jego rodzinie
Materia�y z sympozjum naukowego
Warszawa 30 wrze�nia 2000
pod redakcj� Ma�gorzaty �wi�cickiej

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Warszawa 2001
Recenzenci:
prof. dr hab. Barbara Kaja
dr hab. Maria Lis-Turlejska
Projekt ok�adki:
Andrzej Pilich
Publikacja dotowana z funduszy przeznaczonych na badania
w�asne Wydzia�u Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego
� Copyright by Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-
-Pedagogicznej, Warszawa 2001
� Copyright by Wydawnictwo Seventh Sea, Warszawa 2001
Wydawca: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-
-Pedagogicznej, 00-644 Warszawa, ul. Polna 46 A,
Tel. (022) 825 44 51 (do 53), tel./fax (022) 825 83 15
e-mail: wydawnictwa@cmppp.edu.pl    http://www.cmppp.edu.pl
Wsp�wydawca: Wydawnictwo Seventh Sea,
02-784 Warszawa, ul. Sosnowskiego 1/28, tel. (022) 666 20 02,
0601 616 106, tel./fax (022) 641 76 23
e-mail: seventhsea@poczta.onet.pl
ISBN 83-86954-66-3
Drukarnia Oficyny Wydawniczej Politechniki Warszawskiej,
02-321 Warszawa, ul. Kopi�ska 12/16, tel. 660 40 26
Zam. nr 240/2001
Spis tre�ci
Wst�p � Ma�gorzata �wi�cicka.......................     5
Historia O�rodka Terapeutycznego dla Dzieci przy Wydzia-
le Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego w 20-lecie
powstania � Ma�gorzata Ko�cielska.................     7
Czego nauczy�am si� od dzieci o dzieciach � Marina Za-
lewska   .......................................   21
Psychoterapia dzieci z diagnoz� powa�nych zaburze� w roz-
woju � Teresa Kaczmarek   ........................   28
Diagnoza i terapia dzieci maj�cych trudno�ci szkolne zwi�-
zane z zaburzeniami uwagi � Ma�gorzata �wi�cicka  ....   38
Pomoc psychologiczna dziecku leczonemu z powodu oty-
�o�ci prostej i jego rodzinie � Joanna Radoszewska   .....   47
Pomoc psychologiczna dziecku cz�sto choruj�cemu i jego ro-
dzinie - Milena Gracka-Tomaszewska...............   54
Praca z rodzicami w psychoterapii psychoanalitycznej dzieci
i m�odzie�y - Katarzyna Schier  ....................   64
Dyskusja - opracowa�a Teresa Kaczmarek..............   77
Spis plakat�w:....................................   94
WST�P
W dniu 30 wrze�nia 2000 roku w gmachu Wydzia�u Psycho-
logii Uniwersytetu Warszawskiego odby�o si� sympozjum nau-
kowe na temat: �Pomoc psychologiczna dziecku z zaburzeniami
rozwoju i jego rodzinie". Zosta�o ono zorganizowane w dwudzie-
st� rocznic� utworzenia O�rodka Terapeutycznego dla Dzieci przy
Wydziale Psychologii UW, plac�wki zajmuj�cej si� badaniami
naukowymi, szkoleniem student�w i praktyczn� pomoc� psycho-
logiczn� dla dzieci i ich rodzin.
Sympozjum by�o okazj� do zaprezentowania szerokiemu gronu
polskich psycholog�w, zw�aszcza praktyk�w, dokona� zespo�u
pracownik�w O�rodka. Autorki referat�w podzieli�y si� swoimi
przemy�leniami dotycz�cymi mechanizm�w zaburze� rozwoju
dziecka i roli psychologa w udzielaniu pomocy dzieciom i ich
rodzinom, opartymi na wynikach bada� naukowych i do�wiadcze-
niach w pracy klinicznej.
Sympozjum sta�o si� tak�e okazj� do wymiany pogl�d�w na
temat sytuacji zawodowej dzieci�cych psycholog�w klinicznych.
W dyskusjach tocz�cych si� wok� problemu roli psychologa
w s�u�bie zdrowia i w plac�wkach o�wiatowych m�wiono o po-
trzebie zachowania to�samo�ci zawodowej psycholog�w przy
jednoczesnej umiej�tno�ci wsp�pracy z innymi specjalistami
w procesie pomocy dzieciom i rodzinom. M�wiono tak�e o wy-
zwaniach dla psycholog�w, jakie nios� ze sob� obecne przemia-
ny w naszym kraju.
Chcia�yby�my, aby my�li przedstawione w tym zbiorze sta-
�y si� inspiracj� w poszukiwaniu nowych form dzia�alno�ci
dla psycholog�w pracuj�cych z dzie�mi o zaburzonym rozwoju
i ich rodzinami. Aby�my - wszyscy psychologowie - nie usta-
wali w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: Jak pomaga� dzie-
ciom, kt�rym dot�d nikt pomaga� nie umia�?
Ma�gorzata �wi�cicka
Ma�gorzata Ko�cielska
HISTORIA O�RODKA TERAPEUTYCZNEGO DLA DZIECI
PRZY WYDZIALE PSYCHOLOGII UNIWERSYTETU
WARSZAWSKIEGO - W 20-LECIE POWSTANIA
Obchodzimy dwudziestolecie dzia�alno�ci naszego O�rodka.
Chcia�abym wszystkim bardzo serdecznie podzi�kowa� za przy-
bycie i udzia� w naszym �wi�cie. ��czy nas zainteresowanie
psychologi� kliniczn� dziecka, troska o tworzenie profesjonal-
nych standard�w wykonywania zawodu i post�p wiedzy. Wa�-
ne jest dla nas to, co dzi�ki naszej dzia�alno�ci mo�emy zrobi�
dla poprawy sytuacji dzieci w naszym kraju, dzieci szczeg�lnie
poszkodowanych z powodu chor�b, zaburze� rozwojowych oraz
braku dobrych warunk�w do �ycia w rodzinie i do edukacji.
Nasz O�rodek to kameralna plac�wka. Trzy pokoje i �azienka
na parterze gmachu Wydzia�u Psychologii wyposa�one s� jesz-
cze w krzes�a z przyci�tymi nogami, kt�re osobi�cie malowa�am
20 lat temu, przystosowuj�c biurowe meble do potrzeb dzieci.
Od strony wystroju nie jest miejscem, kt�rym mo�na by�oby si�
specjalnie chwali� i pokazywa� go�ciom jako plac�wk� wiod�c�
w kraju1. Ale wszystko to, co si� w tym miejscu dzia�o, ilustruje
1 Poza starymi krzes�ami � mamy jednak i nowe meble, i bardzo �adnie
wyposa�on� salk� zabaw dla dzieci, pok�j do rozm�w z rodzicami i prze-
de wszystkim kamery pozwalaj�ce rejestrowa� i obserwowa� w innym
pomieszczeniu to, co si� dzieje w O�rodku.
losy polskiej psychologii w ci�gu tych dwudziestu lat. S�dz�, �e
dzia�alno�� O�rodka cz�ciowo tak�e te losy zmienia�a i kreo-
wa�a je. Dlatego chcia�abym opowiedzie� pokr�tce dzieje naszej
dzia�alno�ci z intencj�, aby wzbudzi� Pa�stwa refleksje nad
kierunkami zmian, kt�re si� dokona�y w polskiej psychologii
klinicznej dziecka, i nad czynnikami, od kt�rych zale�y dalszy
post�p.
Zesp�, kt�ry powo�a� do �ycia O�rodek, sk�ada� si� z ucz-
ni�w i �wnuk�w" prof. Haliny Spionek, uczonej, kt�rej w na-
szym kraju przys�uguje tytu� tw�rczyni psychologii klinicznej
dziecka i kt�ra te� by�a wybitn� osobowo�ci�, potrafi�c� nam
zaszczepi� nies�ychane poczucie wagi i odpowiedzialno�ci za
uprawianie tej dziedziny psychologii2. Prof. Halina Spionek nie
przygotowa�a nas jednak bezpo�rednio do pracy terapeutycznej.
Tutaj zas�ugi nale�y odda� dr Hannie Nartowskiej, najbli�szej
wsp�pracownicy Haliny Spionek, psychologowi, badaczowi
i dydaktykowi, kt�ra w latach sze��dziesi�tych i siedemdzie-
si�tych prowadzi�a ze studentami zaj�cia z praktycznej nauki
zawodu.
O�rodek ruszy� dzi�ki udost�pnieniu nam lokalu na terenie
Instytutu Psychologii przez profesora Jana Strelaua � �wczesne-
go dyrektora. Mamy tu d�ug wdzi�czno�ci wobec pani profesor
Lidii Grzesiuk, kt�ra zabiega�a o ten lokal. Poniewa� uda�o jej
si� pozyska� dla potrzeb tworzonego przez ni� Akademickiego
O�rodka Psychoterapii inny, wi�kszy, w centrum miasta, odst�-
pi�a nam pomieszczenie przy ul. Stawki. Do nas nale�a�o wi�c
tylko je wyposa�y� i stworzy� koncepcj� dzia�ania. Nie czuli�my
si� zbyt pewni sami, wi�c doprosili�my do wsp�pracy osoby
maj�ce do�wiadczenie terapeutyczne. Wspar�y nas mi�dzy inny-
mi mgr Teresa Chachulska, kt�ra poprowadzi�a usprawniaj�ce
2 1 pa�dziernika 2000 to dziewi�ta rocznica �mierci prof. Haliny Spio-
nek, a dwudziesta sz�sta od czasu � gdy z powodu choroby wycofa�a si�
z aktywno�ci zawodowej.
zaj�cia z dzie�mi z lekkim upo�ledzeniem umys�owym i mgr
Katarzyna Muskat, kt�ra pomog�a nam zorganizowa� i kilka
lat prowadzi�a grup� wsparcia dla rodzic�w. Na trudno�ciach
szkolnych i terapii dzieci z dysgrafi�, dysleksj�, z nadpobudli-
wo�ci� i nerwic� troch� znali�my si� sami, wi�c takie zaj�cia
uruchomi�y mgr Ma�gorzata �wi�cicka i dr Anna Koz�owska3.
Ogromn� rol� w pocz�tkach naszej dzia�alno�ci odegra�a
wsp�praca z Magdalen� Grodzk�. Jej m��, nieod�a�owanej pa-
mi�ci Krzysztof Gu�kowski, w�asnor�cznie odmalowa� O�rodek,
�eby�my mogli szybciej go uruchomi�, a Magdalena Grodzka
zacz�a tam, wraz z naszymi studentami, prowadzi� swoje pio-
nierskie prace nad terapi� dzieci autystycznych.
Podstawowe zasady pracy O�rodka nie zmieni�y si� od lat.
Zosta� on pomy�lany jako miejsce przede wszystkim doskona-
lenia warsztatu zawodowego psycholog�w, przez co nale�y
rozumie� samodoskonalenie kadry prowadz�cej zaj�cia ze stu-
dentami. Rozw�j kadry jest mo�liwy poprzez prac� badawcz�,
poprzez eksperymentowanie z nowymi formami pracy klinicz-
nej, poprzez adaptowanie wzor�w dzia�alno�ci plac�wek uzna-
nych w �wiecie. O�rodek by� i jest miejscem, w kt�rym korzysta-
li�my z wszystkich tych form, prawdziwie ��czyli�my tu nauk�
z praktyk�. Praktyka dostarcza�a problem�w, a nasz warsztat
naukowy i kliniczny doskonali� si� poprzez ich rozwi�zywanie.
Nie byli�my otwarci na przyjmowanie wszystkich zg�aszaj�-
cych si� pacjent�w i nigdy nie zarejestrowali�my si� jako plac�w-
ka us�ugowa. Obowi�zywa�a regu�a, �e przyjmujemy te dzieci,
kt�rych problemy ze wzgl�d�w badawczych s� nam bliskie
i chcemy rozwi�zywa� je poprzez nasz� dzia�alno��. Dzi�ki te-
mu, �e prawie ka�dy z nas, cz�onk�w Zak�adu Psychologii Kli-
nicznej Dziecka, tworz�cych O�rodek, mia� nieco inne zaintereso-
Te pionierskie do�wiadczenia, a tak�e og�lne za�o�enia pracy O�rodka
zosta�y przedstawione w pracy: Studia z psychologii klinicznej dziecka (red.
M. Ko�cielska). Warszawa 1988, WSiP.
wania, mogli�my s�u�y� do�� szerok� ofert� form pomocy i przyj-
mowa� dzieci z r�nymi postaciami zaburze�. Og�lnie znana
teza L.S. Wygotskiego na temat strefy najbli�szego rozwoju �
odniesiona do kadry � by�a t�, kt�r� kierowali�my si� przy na-
borze pacjent�w. Mieli�my nadziej�, �e rozwi�zuj�c ich proble-
my posuniemy i wiedz�, i nasze kompetencje do przodu. Podam
kilka przyk�ad�w, zaczynaj�c od dzieci autystycznych.
Kiedy rozpoczynali�my prac� z dzie�mi autystycznymi, nikt
w Polsce nie umia� dostarczy� nam wzor�w. Dzieci te trakto-
wa�o si� jako niebadalne i bez kontaktu, a wi�c nie nadaj�ce si�
ani do testowej diagnostyki, ani do terapii. Wtedy M. Grodzka
mia�a za sob� dopiero pierwsze pr�by domowej opieki nad nimi
(Grodzk...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin