GENEZA SYMBOLIZMU.docx

(15 KB) Pobierz

GENEZA SYMBOLIZMU

25.02.2009

 

§         niemieccy rzymianie (Rzym)

§         grupa artystów francuskich (Paryż)

§         ok. 1879, w przypadku obu grup – geneza akademicka

 

Środowisko niemieckich rzymian:

1.      Anzelm Feuerbach (1829-1880), studiował w Dusseldorfie, od 1851 w Paryżu, od 1855 we Włoszech, gdzie został aż do śmierci. Łączy realizm z ideami piękna, kompozycja o genezie akademickiej, często tematy antyczne, religijne, czasem pejzaże.

§         Sylen i śpiący Bachus 1848

§         Wieczorny pejzaż z powracającymi do domu 1849

§         Autoportret

§         Kwiatowa dziewczyna 1854

§         Muza poezji 1856 (alegoryczna postać kobieca z instrumentem)

§         Portret kobiety (Nanny Risi-modelki, żony)

§         Grające dzieci

§         Zatoka koło Porto…

§         Uczta Platona 1859

§         Iphigenia (Nanna Risi)

§         Śpiewające i grające kobiety

 

2.      Arnold Böcklin (1827-1901), także studia w Dusseldorfie, przyjaźń z Feuerbachem, pobyt w Paryżu, też na stałe osiedlił się w Rzymie. Głębokie tematy przemijania połączone ze śmiercią

§         Pan przeraża pasterza

§         Flora 1875

§         Cisza morska 1877

§         Autoportet ze szkieletem

§         Wyspa umarłych 1880 (inspiracja dla „Grobowca Böcklina”)

§         Wojna 1886 (zapowiedź niemieckiego ekspresjonizmu)

 

3.      Hans von Marees, studiował w Berlinie, wiele lat spędził w Rzymie, poczucie jedności człowieka z naturą.

§         Wioślarze 1873

§         Złoty wiek 1880-1883 (idealizowana kompozycja personalna, brak narracji, nagie postaci)

 

Środowisko francuskie:

1.      Pierre Puvis de Chavannes (1824-1848), studiował w Paryżu, miał kontakty z Delacroix, w 1847 odwiedził Włochy (freski w Panteonie, życie św. Genowefy), ogromny wpływ na kubizm. Jego sztuka opiera się na alegorii.

§         Nadzieja (Marianna – symboliczna dla Francji postać kobieca) 1871 (w sukni)

§         Nadzieja (Marianna), ok. 1871 (akt)

§         Dziewczyna nad brzegiem morza 1879

§         Biedny rybak 1881

§         Sen 1883 (płaskie postaci fantastyczne, zapowiada surrealizm)

§         Święty gaj, drogi sztukom i muzom 1884-1889

 

2.      Gustave Moreau (1826-1898), studiował w Paryżu, w latach 80. odbywa podróż do Włoch, nauczyciel fowizmu, inspiracje romantyczne i mitologiczne, nastrój mistycyzmu, precyzyjny rysunek

§         Salome

§         Zjawa

§         Wróżka z tryfonami

§         Jednorożec

§         Anioły Sodomy

 

3.      Odilon Redon (1840-1916), cykle graficzne, pastele, akwarele, poetyka snu

§         Narodziny Wenus 1880

§         Budda 1906

§         Bukiet kwiatów

 

Pozostali:

1.      Eugene Carriere (1849-1906)

§         Chore dziecko 1884

§         Macierzyństwo 1889

§         Młode matki 1906

 

2.      Teofil Steilen

§         Scena w tramwaju

 

3.      James Ensor, często motywy masek, folklor flamandzki

§         Oburzone maski

§         Szkielety chcących się ogrzać

§         Wjazd Chrystusa do Brukseli

§         Intryga

§         Śmierć

§         Autoportret z maskami

 

4.      Ferdinand Hodler

§         Dzień (elementy paralelne, powtarzające się)

§         Noc

§         Słońca w Al…

§         Sen (później element afiszu spektaklu)

§         Młodzieniec podziwiany przez kobiety

§         Smierć Valentine (cykl)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin