opracowała mgr Małgorzata Ignatowicz EŁK 16.09.03r.
KONSPEKT ZAJĘCIA DLA DZIECI SZEŚCIOLETNICH
Temat Zajęcia : „List od pana Bobra”- zabawa
badawcza, rozwijanie słuchu fonematycznego
Cele operacyjne:
- dziecko wyjaśnia znaczenie wody dla zwierząt
- dziecko przewiduje efekt doświadczenia
- dziecko wyjaśnia znaczenie słowa- filtr
- dziecko wymienia sposoby zapobiegania zanieczyszczeniu wód
- dziecko wyszukuje różnice między ilustracjami
- dziecko wyodrębnia pierwsza głoskę w wyrazie
- dziecko naśladuje odgłosy
Pomoce:
- historyjka obrazkowa w oparciu o opowiadanie J. M. Siatkiewicza „Straszna nora- List od pana Bobra”
- kaseta z nagraniem
- słoiczki, filtry do kawy, gaza, wata, gumki
- zanieczyszczona woda
- ilustracje do zabaw z głoskami
- karty do indywidualnej pracy
Metody :
- słowne- rozmowa, zagadki, opowiadanie, historyjka obrazkowa
- percepcyjne- pokaz
- czynne- zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń
1. Przekazanie przez panią salową paczki dla dzieci.
2. Nauczycielka otwiera paczkę, wyjmuje słoik z brudną wodą i list.
Odczytuje list:
Drogie dzieci, jesteście na pewno zaskoczone i zaciekawione, kto mógłby przysłać do Was tę dziwną paczkę. Zaraz wszystkiego się dowiecie...”
3. Nauczycielka przypina na tablicy pierwszy obrazek (w trakcie czytania z magnetofonu słychać szum, plusk strumyka).
„Nazywam się Kastor. Jestem bobrem i mieszkam z rodziną i przyjaciółmi nad malowniczą Wiklinową Zatoką. Do tej pory żyliśmy tutaj szczęśliwie, w czystej wodzie zatoki chętnie pływałem, ja Kastor i moje dzieci, żabka Kumka, raki i ryby. Żyliśmy w zgodzie wśród zielonych łąk, słuchaliśmy śpiewu ptaków i szumu drzew. Ale oto stała się rzecz straszna.....” (muzyka cichnie).
4. Nauczycielka odsłania następny obrazek.
„Pewnego dnia na brzegu Wiklinowej Zatoki pojawiła się rura. Z tej rury wprost do zatoki wypłynęła czarna, tłusta, nieprzyjemnie pachnąca woda. Nasze śliczne futerka pokryło dziwne, tłuste błoto. Wszystkie raki, które żyły sobie szczęśliwie na dnie rzeki, zaczęły uciekać w górę rzeki. Jesteśmy bardzo zrozpaczeni i przerażeni. Nie mamy gdzie się chronić i musimy opuścić nasz dom- Wiklinową Zatokę, bo inaczej tu zginiemy.
W tym słoiku przysyłam Wam brudną wodę z naszej Zatoki. Popatrzcie, jaka jest ta woda i co w niej pływa. Drogie przedszkolaki, pomóżcie nam! Poradźcie, co można zrobić, jak oczyścić wodę , aby uratować naszą Zatokę. Nie chcemy jej opuszczać, chcemy tu dalej szczęśliwie żyć. Wierzymy, że nam pomożecie, bo jesteśmy Waszymi przyjaciółmi i kochacie wszystkie zwierzęta, rośliny i całą przyrodę. Za dobre rady i pomoc przesyłamy Wam znaczki „Przyjaciele przyrody”.
5. Rozmowa na temat tego co wydarzyło się w Wiklinowej Zatoce.
- Jakie są skutki zanieczyszczenia wody?
- Jak zapobiega się zanieczyszczeniu wód? (przepisy władz o ochronie wód, zmniejszenie masy ścieków doprowadzanych do rzek i jezior, oczyszczalnie ścieków, w niektórych fabrykach wprowadza się obiegi zamknięte wody).
- Jak można pomóc mieszkańcom zatoki?
- Co trzeba byłoby zrobić z wodą? (wyjaśnienie znaczenia słowa- filtr).
Obserwacja wody przesłanej przez bobra- określanie jej koloru, zapachu, zanieczyszczeń w niej pływających
6. Zabawa ruchowa przy muzyce. Dzieci są kroplami wody i tańczą wyrażając
ruchem zmiany tempa i dynamiki słuchanej melodii.
7. Zabawy rozwijające słuch fonematyczny:
- podział wyrazów na głoski: Kastor, żaba, motyl, ryba
- wyszukiwanie obrazków, w których nazwie znajduje się określona głoska
- łączenie w pary obrazków zaczynających się na tę samą głoskę
- rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów słyszanych z kasety (żaby, ryby, ważki)
8. Nauczycielka przypomina dzieciom o prośbie Kastora. Dzieci przechodzą do stolików, każde z nich ma przygotowany „filtr” do wody. Jest to słoik z włożonym papierowym filtrem do kawy lub z gazą umocowaną gumką do otworu słoika. Dzieci przelewają brudną wodę przez „filtry”, obserwują wynik swojego doświadczenia i wyciągają wnioski z przeprowadzonych badań.
9. Nauczycielka wręcza każdemu dziecku zielony znaczek z uśmiechniętą buzią.
http://www.odn.pila.pl/opracowanianauczycieli/gimnazja/olenderska/olenderska1.htm
http://ipe.pl/archiwum/+/html/prace/malinos/program_edukacji_ekologicznej.htm
opracowały:
mgr Ewa Malinoś i mgr Wioletta Oko
Realizując program ścieżki ekologicznej nauczyciele kształtują u uczniów umiejętności, postawy i zachowania mające na celu zrozumienie świata przyrody oraz problemu środowiska regionu i kraju.
Zajęcia prowadzone są metodami interaktywnymi, które nie tylko pogłębiają wiedzę uczniów, ale uczą podejmowania decyzji i działań na rzecz środowiska naturalnego.
Uczniowie wszystkich klas aktywnie uczestniczą w akcjach sprzątania świata i konkursach przyrodniczych organizowanych przez środowiska szkoły i regionu.
Wybrane elementy ścieżki ekologicznej realizowane są w nauczaniu zintegrowanym.
Do programu załączono przykładowe konspekty zajęć oraz tematykę i regulaminy organizowanych konkursów.
1. Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego człowieka.
2. Dostrzeganie niekorzystnych zmian zachodzących w najbliższym środowisku.
3. Określenie sposobu zapobiegania tym zmianom.
4. Dostrzeganie korzystnych zmian zachodzących w najbliższym otoczeniu.
5. Umożliwienie sformułowania własnych projektów rozwoju, korzystnych zmian zachodzących w najbliższym środowisku.
ZADANIA SZKOŁY.
1. Ukazanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka.
2. Przedstawienie mechanizmów i skutków niepożądanych zmian.
3. Kształtowanie postawy proekologicznej ze szczególnym uwrażliwieniem na środowisko lokalne.
4. Ukazanie uczniom możliwości wpływania na procesy planowania i realizacji zmian w najbliższym otoczeniu. Wstęp do procesów demokratycznego podejmowania decyzji dotyczących społeczności lokalnej.
OSIĄGNIĘCIA UCZNIA.
1. Umiejętność prowadzenia obserwacji w najbliższej okolicy.
2. Zdolność samodzielnego wskazania pozytywnych i negatywnych aspektów integracji człowieka ze środowiskiem.
3. Planowanie i podejmowanie działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu oraz próby wypracowania własnej, ekologicznej strategii życiowej ucznia.
4. Umiejętność właściwego zachowania się w miejscach publicznych, zgodnie z zasadami przyjaznych relacji ze środowiskiem.
5. Zdolność analizowania uzyskiwanych wyników pod względem zależności przyczynowo-skutkowych czyli umiejętność wyciągania wniosków.
ZAKRES TREŚCI EDUKACYJNYCH.
CZĘŚĆ I.
Wpływ codziennych zachowań człowieka na stan środowiska naturalnego.
I. Gospodarowanie wodą w skali globalnej oraz ocena zasobów wodnych w najbliższej okolicy.
1. Znaczenie wody w życiu codziennym człowieka.
a. Porównywanie pod względem zużycia wody społeczeństw będących na różnych poziomach cywilizacyjnych (klasowy konkurs na esej historyczny, prezentacja prac).
b. Kulturowe i klimatyczne wyznaczniki zużycia wody (dyskusja).
c. Stan zasobów wody na Ziemi. Obieg wody w atmosferze (praca z mapą, analiza rycin).
d. Stan czystości wód w Polsce (konfrontacja różnych źródeł).
e. Rozpoznanie najbliższych zasobów wodnych i badanie ich czystości (wycieczka, sporządzenie mapki, ćwiczenia laboratoryjne – omówienie wyników).
2. Kultura korzystania z zasobów wodnych.
a. Od kranu do źródła – droga wody do naszych mieszkań (pogadanka, dyskusja).
b. Źródła zanieczyszczenia wody (praca w grupach z wykorzystaniem literatury fachowej).
c. Poszukiwanie lokalnych źródeł zanieczyszczeń (zajęcia terenowe).
d. Niewłaściwe korzystanie z wody w domu i w szkole (ankieta, „burza mózgów”).
e. Możliwości zmniejszenia zanieczyszczeń zasobów wodnych (dyskusja, „fabryka pomysłów”).
f. Zaplanowanie przez uczniów i zrealizowanie działań mogących przyczynić się do poprawy czystości wód lokalnych (praca w grupach – redagowanie petycji, malowanie plakatów o treści ekologicznej, porządkowanie terenu wokół zbiornika wodnego lub w pobliżu cieku wodnego w najbliższej okolicy).
II. Sprawa wywozu śmieci.
1. Źródła i rodzaje śmieci (praca w grupach – dzielenie się obserwacjami z domu).
2. ...
blask22