Program Bezpieczny Przedszkolak
Wstęp. Potrzeba bezpieczeństwa jest elementarną potrzebą człowieka, a jej zaspokojenie warunkiem jego rozwoju. Zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa dzieciom jest podstawowym zadaniem rodziców i nauczycieli. Fala przestępstw, która nasila się w naszym kraju, zmusza nas do zastanowienia się jak przeciwdziałać złu, jak uchronić dziecko przed przemocą, narkomanią, alkoholizmem.Małe dzieci są narażone znacznie bardziej niż osoby dorosłe na sytuacje bezpośrednio zagrażające zdrowiu i życiu. Charakteryzuje je brak przewidywania skutków podejmowanych działań, silna koncentracja na zachowaniu "tu i teraz", słaba kontrola własnych emocji, a także niewielkie doświadczenie życiowe i wąski zasób technik radzenia sobie z różnego typu problemami.Dlatego też obowiązkiem nas dorosłych jest wyposażenie dzieci w umiejętności przewidywania zagrożeń, unikania ich, a jeśli już zaistnieją - w zdolności radzenia sobie z sytuacją trudną.Poprzez realizację przygotowanego programu chciałabym wyposażyć wychowanków w nawyki unikania, zapobiegania i możliwie szybkiego pokonywania niebezpieczeństw.Spotkania z osobami zajmującymi się na co dzień dbaniem o bezpieczeństwo, przykłady zajęć i zabaw, odpowiednio przekazywane utwory literatury dziecięcej służą kształtowaniu tych nawyków i postaw o wiele efektywniej niż moralizowanie i przestrogi. Dlatego też wskazanie dzieciom właściwej drogi, przygotowanie ich w sposób szczególny do życia w nowej rzeczywistości, która niejednokrotnie może okazać się pełna pułapek i bólu jest głównym celem programu "Bezpieczny Przedszkolak". Cele programu: - Poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych,- Wdrażanie do przestrzegania przepisów ruchu drogowego,- Przestrzeganie zakazu zabaw w pobliżu tras komunikacyjnych, zbiorników wodnych, itp.- Zdawanie sobie sprawy z niebezpieczeństw wynikających z zabaw zapałkami oraz manipulowania sprzętem gospodarstwa domowego-kuchenka gazowa, żelazko, mikser, itp.- Przestrzeganie zakazu prowokowania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu innych - podstawianie nogi, spychanie z urządzeń, sypanie piaskiem, gryzienie, itp.- Rozumienie zakazu spożywania nieznanych owoców, roślin, grzybów czy pokarmów (np. słodyczy) nieznanego pochodzenia (np. znalezionych)- Rozumienie zakazu zbliżania się do nieznanych zwierząt,- Wyrabianie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu- zgubienie się w tłumie, pożar mieszkania, itp.- Stosowanie zasady ograniczonego zaufania wobec osób nieznajomych,- Wzbudzanie zaufania do policjanta, strażaka, lekarza jako osób mogących udzielić pomocy w sytuacjach trudnych. - Poznanie numerów telefonów alarmowych oraz zasad ich używania - tylko w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu. Organizacja projektu:Program przeznaczony jest dla dzieci sześcioletnich uczęszczających do naszego przedszkola.Wprowadzenie i utrwalanie treści programu będzie odbywać się w ciągu całego roku szkolnego. Poznanie wiedzy i poziomu umiejętności dziecka nastąpi poprzez zorganizowanie międzygrupowego turnieju pod hasłem: "Umiem dbać o bezpieczeństwo własne i kolegów", analizę kart pracy, obserwację postaw i zachowań dzieci na co dzień. Formy zajęć:1. Organizowanie spotkań z policjantem, strażakiem, płetwonurkiem, przedstawicielami służby zdrowia - ratownik medyczny, pielęgniarka.2. Organizowanie krótkich projekcji filmów video traktujących o potrzebie przestrzegania zasad bezpieczeństwa.3. Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem historyjek obrazkowych, teatrzyków, opowiadań, literatury dziecięcej.4. Utrwalanie wiedzy i umiejętności dziecka w zabawach ruchowych, tematycznych , dydaktycznych oraz w pracach plastycznych.5. Prace indywidualne dzieci w oparciu o przygotowane karty pracy.6. Konkursy i turnieje pomiędzy grupami dzieci.7. Wycieczki i spacery.8. Ulotki kierowane do rodziców dzieci. Treści programowe:
Zadania.
Przewidywane osiągnięcia i umiejętności dzieci
- Wprowadzenie zasad pieszego ruchu drogowego- Uświadomienie zagrożeń wynikających z zabaw w niewłaściwym miejscu. - Uświadomienie zagrożeń wynikających z zabaw podczas nieobecności rodziców- Stosowanie zasady ograniczonego zaufania w stosunku do osób obcych i nieznajomych zwierząt. - Gromadzenie doświadczeń związanych z przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa- Przestrzeganie przyjętych form zachowań
- Dzieci znają zasadę poruszania się lewą stroną jezdni, przechodzenia przez jezdnię po pasach lub na zielonym świetle.- Dzieci rozpoznają i nazywają wybrane znaki drogowe (np. przejście dla pieszych, uwaga dzieci)- Dzieci wyjaśniają dlaczego jazda w foteliku samochodowym jest konieczna dla zachowania bezpieczeństwa.- Dzieci wytłumaczą, że nie należy bawić się w pobliżu tras komunikacyjnych, torowisk, budów, na zamarzniętych zbiornikach wodnych.- Dzieci wyjaśnią, dlaczego zabawy zapałkami i ogniem są niebezpieczne dla ich życia i zdrowia.- Dzieci zrelacjonują, dlaczego zabawa z użyciem fajerwerków bez opieki osób dorosłych jest niebezpieczna.- Dzieci wiedzą, że nie należy manipulować i bawić się sprzętem gospodarstwa domowego -kuchenką gazową, urządzeniami technicznymi: żelazkiem, mikserem, maszynką do mięsa.- Dzieci wyjaśnią dlaczego nie należy korzystać z kąpieli w jeziorze bez opieki osób dorosłych.- Dzieci znają zagrożenia wynikające ze spożywania nieznanych owoców, grzybów, roślin czy pokarmów (słodyczy) nieznanego pochodzenia.- Dzieci wiedzą, że osobom obcym nie należy otwierać drzwi, podawać nr telefonu, oddalać się z nimi, przyjmować od nich prezentów itp.- Dzieci rozumieją zakaz zbliżania się do nieznajomych zwierząt np. psów - Dzieci nabywają umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu np. zgubienie się w tłumie, zalanie mieszkania, pożar itp.- Dzieci poznają numery telefonów alarmowych oraz zasady ich użycia - tylko w sytuacjach uzasadnionych.- Dzieci darzą szacunkiem i zaufaniem policjanta, strażaka, lekarza, wiedzą, że mogą oczekiwać od nich pomocy w sytuacjach trudnych.- Dzieci rozumieją, że zachowania typu: podstawianie nogi, spychanie z urządzeń, sypanie piaskiem w oczy może zagrażać zdrowiu i bezpieczeństwu kolegów
Ewaluacja programu: - Systematyczna analiza przebiegu zajęć. - Analiza kart pracy dzieci. - Obserwacja postaw i zachowań dzieci.
joan631