Doradca-kwiecień.pdf

(2283 KB) Pobierz
Od redakcji
ok szkolny 2008/2009 został nazwany
przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
„Rokiem Przedszkolaka”. Z wielkim entu-
zjazmem i nadzieją przyjęłam tę wiadomość, ponieważ
przez cały, blisko trzydziestoletni okres pracy w zawodzie
nauczyciela przedszkola, niejednokrotnie doświadczyłam,
że praca w przedszkolu to nie praca, to zabawa. A ja uwa-
żam, że edukacja przedszkolna to podstawa, fundament,
na którym człowiek przez wiele lat będzie budował dom
dla siebie samego. Sens takiego spojrzenia na przedszkole
świetnie oddają słowa Roberta Fulghuma: „wszystkiego, co
naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu
– o tym jak żyć, co robić i jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć
i wyobrażać sobie lepszy świat”. To motto powinno na zawsze wpisać się w pamięć wszystkich tych,
którzy decydują o edukacyjnych losach naszych dzieci.
Zatem, jak pomóc dziecku w realizacji tego zadania, by po latach mogło powiedzieć o swoim przed-
szkolu to samo? Jak organizować i zmieniać edukację przedszkolną, by osiągnąć taki efekt? Jak
ulepszać to, co koniecznie trzeba poprawić? Jakie rozwiązania prawne zaproponować, by rzeczywiście
upowszechnić edukację przedszkolną i wyrównać szanse edukacyjne wszystkich przedszkolaków?
Wprowadzana reforma oświatowa gruntownie zmienia obraz polskiej edukacji przedszkolnej. Najistot-
niejsza zmiana dotycząca obniżenia wieku szkolnego budzi wiele kontrowersji i obaw, zarówno samych
nauczycieli, dyrektorów, rodziców, jak i organów prowadzących. Ministerstwo, ze sporym sukcesem,
trzeba to przyznać, mimo kryzysu, konsekwentnie wprowadza założone przez siebie cele. Jakie osta-
tecznie zmiany wprowadzi reforma oświatowa i jakie będą jej skutki – czas pokaże.
Życząc wytrwałości i wiary w sukces, zapraszam Was do współpracy.
Wiesława Mądrowska
ReDakTOR PROwaDZący
Dyrektor Wydawniczy
Magdalena Balanicka
Redaktor Prowadzący
Wiesława Mądrowska
Redaktor Naczelny
Radosław Lewandowski
radoslaw.lewandowski@e-forum.com.pl
Zastępca Redaktora
Naczelnego
Katarzyna Grunt
katarzyna.grunt@e-forum.com.pl
Sekretarz Redakcji
Artur Wojtkowiak
artur.wojtkowiak@e-forum.com.pl
Redaktor Techniczny
Aleksandra Ossowska-Jabłońska
aleksandra.ossowska-jablonska@e-forum.com.pl
Koordynator Wydawniczy
Dagmara Radomirska
dagmara.radomirska@e-forum.com.pl
Korekta
Studio redakcji i korekty LIGATURA
Reklama
Ewa Mokrzycka, tel. (061) 66 55 785
ewa.mokrzycka@e-forum.com.pl
Obsługa klienta i prenumerata
Infolinia 0 801 88 44 22 (061) 66 55 800
prenumerata@dyrektorprzedszkola.pl
Projekt / Ilustracja / DTP
EJ! dizajn
ewaj33@tlen.pl / 506 61 2626
Druk
Drukarnia Interak Sp. z o.o.
Nakład
4800
Serwis zdjęciowy
Dreamstime
Wydawca
Wydawnictwo FORUM Sp. z o.o.
ul. Polska 13, 60-595 Poznań
Redakcja
Wydawnictwo FORUM Sp. z o.o.
ul. Polska 13, 60-595 Poznań
www.dyrektorprzedszkola.pl
redakcja@dyrektorprzedszkola.pl
DoraDca
www.dyrektorprzedszkola.pl
Dyrektora PrzeDszkola 1
803332628.021.png 803332628.022.png 803332628.023.png 803332628.024.png 803332628.001.png 803332628.002.png 803332628.003.png 803332628.004.png
SpISTREśCI
8
TWARZĄWTWARZ
Ideał przyjaźnie
wymagający w oświacie
wywiad z Minister katarzyną Hall
1
50
dyrektor kontra prawo pracy
Meandry art. 207 i 209 k.p.
Od redakcji
3 Aktualności
52 Dyrektorwewspółpracy
zorganemzarządzającym
„Kto silniejszy ten ma
władzę?”
4 TEMATMIESIĄCA
Miny i pułapki feformy oświaty
okiem wizytatorów
czyli, co czeka dyrektora
przedszkola po 1 września 2009 r.
54
dyrektor pod nadzorem
Sprawozdanie z nadzoru
czas zacząć
20 rubryka specjalna
57 Dyrektorainanse
Dyrektor będzie musiał liczyć
dyrektor wobec reformy
Rozkład dnia w dzienniku
a nowa podstawa programowa
Dyskusja nad błędem
w reformie oświatowej
58 W zgodzie z sanepidem
HaccP w stołówce
przedszkolnej
59 bezpieczne przedszkole
kontrolujemy place zabaw
60 Kołoratunkowe
25 Narzędziownia
arkusz analizy programu
wychowania przedszkolnego
Hospitacja a realizacja podstawy
programowej
Protokół z przeglądu placu zabaw
Pierwsza pomoc nieurazowe
krwawienie z nosa
61 Zwizytąw...
Przedszkolu Nr 83 „Zuch”
w Poznaniu
62 FelietOn
Prawa człowieka
w przedszkolu
– nowa podstawa programowa
41 pracownia pedagogiczna
Adaptacja od A do Z
100 pytań o reformę
64
kalendarz
DoraDca
2
Dyrektora PrzeDszkola
kwiecień 2009
803332628.005.png 803332628.006.png 803332628.007.png
 
AKTuAlNośCI
Więcej przedszkoli
w Polsce
Batalia o ustawę o systemie
oświaty zakończona
Wprowadzone w 2008 roku nowe
przepisy, a także dotacje z Unii, spo-
wodowały wzrost liczby przedszkoli
w Polsce. Tylko dwie gminy nie mają
jeszcze przedszkoli, a w ubiegłych latach
takich gmin było ponad 500. Nowe
rozporządzenie o innych formach edu-
kacji przedszkolnej znacznie złagodziło
wymogi organizacyjne przy tworzeniu
placówek przedszkolnych, co zachęciło
zarówno osoby izyczne, jak i samorządy
do otwierania punktów i zespołów
przedszkolnych. Z danych resortu eduka-
cji wynika, że w ubiegłym roku powstało
ponad 636 publicznych i niepublicznych
innych form wychowania przedszkolnego
(497 punktów przedszkolnych oraz 139
zespołów wychowania przedszkolnego).
Przez ostatnie dwa miesiące byliśmy świadkami
wydarzeń, o których żywo dyskutowano nie tylko
w środowiskach oświatowych. Tocząca się batalia o podpisanie ustawy
o systemie oświaty nareszcie znalazła swój inał w sejmie 19 marca
2009 roku. Sejm odrzucił weto prezydenta, tym samym przyjmując
ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych
innych ustaw. Za odrzuceniem weta głosowało 265 posłów, 155 było
przeciw, a 9 wstrzymało się od głosu. W tej sytuacji zgodnie z proce-
sem legislacyjnym prezydent w ciągu 7 dni musi ustawę podpisać, a jej
wejście w życie nastąpi po 14 dniach od ogłoszenia.
Najbliższe projekty organizacyjne
bez opinii kuratora
Wejście w życie znowelizowanej ustawy o systemie oświaty
porządkuje kompetencje między dwoma organami, które bezpo-
średnio czuwały nad prawidłową pracą szkół, przedszkoli i innych
placówek oświatowych podległych ustawie, a organem prowadzą-
cym i nadzorującym.
Przygotowane przez dyrektorów arkusze organizacji oraz ich
aktualizacje nie będą podlegały opiniowaniu przez kuratora oświaty,
a jedynie zatwierdzeniu przez organ prowadzący. Nie oznacza to
braku kontroli kuratora nad organizacją pracy szkoły. Sprawdzanie
zgodności arkuszy z prawem będzie dokonywane przez wizytatorów
w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Przypomnijmy,
że dotychczas procedurę opracowywania, opiniowania i zatwier-
dzania arkuszy organizacyjnych określali poszczególni kuratorzy
oświaty, gdzie terminem do zatwierdzenia przez organy prowadzące
opracowanych projektów organizacyjnych był 30 maja danego roku.
Obecnie to organy prowadzące, zgodnie z kompetencjami, same
będą określały procedurę zatwierdzania projektów organizacyjnych.
Ponadto w związku z tym, że rok szkolny
2008/2009 Ministerstwo Edukacji
ogłosiło „Rokiem Przedszkolaka”, do
samorządów traił informator, w którym
promowano alternatywne formy wycho-
wania przedszkolnego. Na upowszech-
nienie edukacji przedszkolnej w latach
2007–2013 przeznaczono ponad 243
mln euro. Nowe placówki powstają m.in.
dzięki unijnemu doinansowaniu z Prio-
rytetu IX PO Kapitał Ludzki, działanie
9.1.1. Dotąd najwięcej alternatywnych
przedszkoli powstało w województwie
podkarpackim – 114, zachodniopomor-
skim – 93 oraz świętokrzyskim – 65.
Celem Unii Europejskiej jest objęcie
wychowaniem przedszkolnym do 2010
roku 90 procent dzieci. W Polsce jedynie
niektóre gminy Śląska Opolskiego osią-
gają tak wysoki wskaźnik.
Najnowsze ustalenia w sprawie
świadczeń kompensacyjnych
dla nauczycieli
Z końcem 2008 roku nauczyciele utracili prawo wcześniejszego
przechodzenia na emeryturę zgodnie z art. 88 Karty Nauczyciela.
W zamian za utratę tego przywileju nauczycielom będą przysługiwały
świadczenia kompensacyjne lub rekompensata. Według najnowszych
ustaleń poselskiego projektu ustawy o świadczeniach kompensacyj-
nych dla nauczycieli, świadczenie to będzie wynosiło 80% przyszłej
emerytury nauczycielskiej, a prawo do niego uzyskają nauczyciele
zatrudnieni na pół etatu w szkołach i przedszkolach. Świadczenie
będzie mógł uzyskać każdy nauczyciel, który przepracował co naj-
mniej 20 lat w zawodzie. Nauczyciele, którzy wybiorą świadczenie,
stracą prawo do rekompensaty za utratę możliwości przechodzenia
na wcześniejszą emeryturę.
DoraDca
www.dyrektorprzedszkola.pl
Dyrektora PrzeDszkola 3
803332628.008.png 803332628.009.png 803332628.010.png 803332628.011.png 803332628.012.png 803332628.013.png 803332628.014.png 803332628.015.png 803332628.016.png
 
TEMATMIESIĄCA
Od nowego roku
szkolnego zacznie
obowiązywać
zmieniona podstawa
programowa,
która już teraz
zobowiązuje
dyrektorów do
podjęcia szeregu
nowych zadań.
iny
i pułapki
reformy oświaty
okiem wizytatorów
cZylI cO cZeka DyRekTORa PRZeDSZkOla PO 1 wRZeśNIa 2009 ROku
N owa podstawa programowa
macji, które mogą pomóc: rodzicom
w poznaniu stanu gotowości dziecka
do podjęcia nauki w szkole; nauczy-
cielom w rozpoznaniu możliwości roz-
wojowych dziecka i opracowaniu indy-
widualnego programu wspomagania
i korygowania rozwoju dziecka, który
będzie realizowany w roku poprze-
dzającym rozpoczęcie nauki w szkole
podstawowej; pracownikom poradni
psychologiczno-pedagogicznej, do
której zostanie skierowane dziecko
w razie potrzeby pogłębionej diagnozy
związanej ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi. Dotychczas o diagnozie
mówiono w rozporządzeniu w spra-
wie ramowych statutów publicznego
tekst: wiesława Mądrowska
wychowania przedszkol-
nego i prawo nauczyciela do
wyboru programu wychowania przed-
szkolnego może być powodem przy-
słowiowego zawrotu głowy dla wielu
dyrektorów przedszkoli w momencie
wizytacji czy kontroli kuratorium.
Podobnie rzecz się ma z arkuszami
organizacyjnymi, które będą zatwier-
dzane przez organy prowadzące bez
opinii kuratora. Jak sobie zatem pora-
dzić, żeby nie dać się „złapać” lub
„wysadzić”?
Od 1 września 2009 roku zacznie
obowiązywać nowa podstawa progra-
mowa wychowania przedszkolnego dla
przedszkoli, oddziałów przedszkolnych
w szkołach podstawowych oraz innych
form wychowania przedszkolnego
(rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 23 grudnia 2008
roku). Nowa podstawa programowa
zobowiązuje nauczycieli do przepro-
wadzania diagnozy gotowości szkol-
nej dziecka. Diagnoza przedszkolna
powinna być realizowana z począt-
kiem roku poprzedzającego rozpo-
częcie przez dziecko nauki w klasie
pierwszej szkoły podstawowej. Celem
takiej analizy jest zgromadzenie infor-
DoraDca
4
Dyrektora PrzeDszkola
kwiecień 2009
803332628.017.png 803332628.018.png 803332628.019.png
TEMATMIESIĄCA
Pozostały czas – dwie piąte – nauczy-
ciel może dowolnie zagospodarować
(w tej puli czasu mieszczą się jednak
czynności opiekuńcze, samoobsłu-
gowe, organizacyjne i inne). W części
praktycznej naszego pisma podajemy
przykładowy rozkład dnia z podzia-
łem na pięć części dostosowany do
zaleceń określonych w nowej podsta-
wie programowej.
Nowością
jest również
wprowadzenie do
treści podstawy progra-
mowej zapisu dotyczącego
zalecanych warunków i sposobów
realizacji podstawy programowej.
Znalazły się tam zapisy o propor-
cjonalnym zagospodarowaniu czasu
pobytu dziecka w przedszkolu, gdzie
co najmniej jedną piątą czasu należy
przeznaczyć na zabawę swobodną,
przy niewielkim udziale nauczyciela.
Dość stanowczo, bo stwierdzeniem
„najwyżej jedną piątą czasu” okre-
ślono czas przeznaczony na zorgani-
zowane zajęcia dydaktyczne wynika-
jące z realizacji wybranego programu
wychowania przedszkolnego. Okre-
ślono również czas pobytu dzieci na
świeżym powietrzu – w przypadku
dzieci starszych jest to jedna piąta
czasu ich pobytu w przedszkolu,
jednak dla dzieci młodszych ma on
wynosić aż jedną czwartą czasu.
przedszkola
oraz publicznych szkół,
w którym czytamy, że zakres zadań
nauczycieli powinien obejmować
prowadzenie oraz dokumentowanie
obserwacji pedagogicznych mających
na celu poznanie i zabezpieczenie
potrzeb rozwojowych dzieci. Jednakże
w praktyce było różnie. Nie zawsze
nauczyciele rzetelnie wywiązywali
się z tego obowiązku, a i dyrektorzy
radzili sobie różnie z nadzorowa-
niem diagnozowania rozwoju dzieci.
Umieszczenie tego zadania w podsta-
wie programowej nakłada na dyrek-
tora obowiązek przeprowadzania dia-
gnozy przedszkolnej i nadzorowania
jej jakości.
Znajomość podstawy
programowej
Rewolucyjny wręcz jest zapis
o powinności poznania przez nauczy-
cieli przedszkoli, w celu właściwego
przygotowania dzieci do podjęcia
nauki w szkole podstawowej, pod-
stawy programowej kształcenia
ogólnego dla szkół podstawowych
w zakresie pierwszego etapu eduka-
cyjnego, a zwłaszcza klasy pierwszej
szkoły podstawowej. O tym mówiono
od zawsze, jednak nigdy nie było
to zapisane wprost. Na szczęście
zaleca się również, aby nauczyciele
DoraDca
www.dyrektorprzedszkola.pl
Dyrektora PrzeDszkola 5
803332628.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin