PROGRAM ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZYCH KLASA I – I okres
ZAŁOŻENIA ZAJĘĆ
Głównym założeniem zajęć dydaktyczno – wyrównawczych z edukacji polonistycznej i edukacji matematycznej jest wyrównywanie braków, powtarzanie i utrwalanie wiadomości.
Zajęcia te mają za zadanie wdrażać uczniów do posługiwania się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w życiu codziennym.
CELEM ZAJĘĆ JEST:
Usuwanie lub pomniejszanie przyczyn i skutków niepowodzeń szkolnych
Stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych
Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych;
Rozbudzenie motywacji do pracy nad wyrównywaniem braków
· Kształtowanie umiejętności myślenia i poprawnego wypowiadania się.
· Doskonalenie kompetencji w zakresie mówienia, słuchania, czytania, pisania i odbioru tekstów literackich oraz w zakresie wykonywania działań matematycznych.
· Rozbudzanie postaw kreatywnych ucznia w procesie zdobywania wiedzy.
· analiza i synteza słuchowo- wzrokowa wyrazów,
· budowanie schematu i modelu wyrazów, podział wyrazów na sylaby.
· czytanie wyrazów, zdań i krótkich tekstów.
· wypowiadanie się na temat ilustracji, formułowanie odpowiedzi na postawione pytania.
· ustne opowiadanie pojedynczych obrazków oraz historyjki obrazkowej
· kreślenie znaków literopodobnych,
· nauka pisania liter, łączenie ich w wyrazy.
· klasyfikowanie przedmiotów według cech jakościowych.
· rozpoznawanie kształtów figur w otoczeniu, rysowanie podstawowych figur geometrycznych.
· zapisywanie cyfr 0 – 10, porównywanie liczb z użyciem znaków <,>,=.
· dodawanie i odejmowanie w zakresie 10
· rozkładanie liczb na składniki.
· rozwiązywanie prostych zadań tekstowych.
· nazywanie dni tygodnia
Cele ogólne
• Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań twórczych.
• Rozwijanie swojej pomysłowości i oryginalności podczas wykonywania prac.
• Udział w konkursach,
WRZESIEŃ
1. „Wakacyjne wspomnienia"- odwoływanie się do przeżyć i doświadczeń dzieci;
2. Sporządzenie makiety skrzyżowania: malowanie jezdni, skrzyżowania, trawników (pobocza), wycinanie i doklejanie pojazdów
3. „Lala” –ulubione zabawki dziewczynek: ozdabianie szablonu z papieru, wycinanie i sklejanie, zachowanie bezpieczeństwa podczas pracy.
4. „Kogut” – kolorowanka: rysowanie po śladzie, malowanie kredkami świecowymi
PAŹDZIERNIK:
1. Zabawy konstrukcyjne materiałem przyrodniczym: Korale jarzębinowe- wykonanie jarzębinowych korali - porównywanie długości sznurków korali,
2. Wykonywanie laurek dla nauczycieli - swobodna ekspresja twórcza - wybór dowolnej techniki (dostarczanie dzieciom różnorodnych narzędzi i materiałów)
3. „Owoce” - Wycinanka lub wydzieranka z papieru kolorowego: wypełnianie wyciętych sylwet owoców wydzieranką z papieru kolorowego lub bibuły, sporządzenie wystawki prac w formie dużego kosza z owocami
4. ,,Jesienne liście":- stosowanie bogatej gamy kolorów - zachęcanie do eksperymentowania kolorem, łączenie barw - ekspresja plastyczna - dekorowanie sali wykonanymi listkami.
a) ,,Drukowane listki"- Malowanie farbą plakatową powierzchni zasuszonych liści i odbijanie ich
b)Wycinanie liści z bristolu i malowanie ich farbami
LISTOPAD:
1. ,,Wiązanki"- Wykonanie wiązanek na groby z gałązek sosny i kwiatków wykonanych z krepiny, dekorowanie zasuszonymi trawami i liśćmi - ostrożne posługiwanie się narzędziami i drucikiem.
2. „Żaglówki na falach” – wycinanka z kończeniem rysunku według własnego pomysłu
3. Kukiełki do teatrzyku: wycinanie i łączenie z patykiem
4. „Gwiazdki” - papieroplastyka, praca przestrzenna
a) śmieszna gwiazdka sklejana z elementów
b) chmura ze śnieżynkami- do wyciętej chmury na nitkach zawieszone kulki z waty lub gwiazdki
GRUDZIEŃ
1. Stemplowanie na papierze- wykonanie papieru do pakowania prezentów, pokaz różnych sposobów pakowania upominków
2. „Ozdoby świąteczne”
a) łańcuchy: połączone koraliki, słomki , żyłki, ,,motylki” bibułowe lub z folii, pasmanteria itp.
b) „Aniołki”- połączone 2 składane papierowe harmonijki z doklejonymi twarzami z aureolą.
3. „Choinka”-
a) odbijanie choinki z dłoni i ozdabianie wyciętymi elementami dekoracyjnymi, brokatem itp.
STYCZEŃ
1. ,,Noc sylwestrowa”- rysowanie kredkami świecowymi kolorowych fajerwerków , zamalowywanie tła – nocnego nieba czarną akwarelą.
2. ,,Cztery pory roku - zima”- praca w grupach na dużych arkuszach papieru, zastosowanie techniki collage, łączenia rysunku i akwareli z naklejaniem wyciętych z gazet elementów odpowiadających treści pracy, zwrócenie uwagi na cechy charakteryzującezimę
3. W ptasim karmniku: zwrócenie uwagi na kolorowe upierzenie ptaków, dekorowanie ptaszkami gałązek ,,ośnieżonych” watą lub ,,oszronionych” pokruszonym styropianem.
4. Upominki na ,,Dzień Babci i Dziadka”
paskuda321