plan_październik_krasnale.doc

(293 KB) Pobierz
Zadania wychowawczo- dydaktyczne oddziału I -KRASNOLUDKI- na miesiąc październik

 

PAŹDZIERNIK

 

 

TEMATY KOMPLEKSOWE: opracowała w oparciu o przewodniki i literaturę

                                                                                                         Grażyna Burda

 

I.                       DROGA DO PRZEDSZKOLA- PRZEJŚCIE PRZEZ ULICĘ.

II.                   MOJE PANIE W PRZEDSZKOLU.

III.              PRZYSZŁA DO NAS JESIEŃ.

IV.               W CO SIĘ BAWIĆ?

 

 

LITERATURA:

 

E.Szelburg- Zarembina              „Renia idzie do przedszkola”

I.Salach              „Przygoda na ulicy”

I.Salach              „Światło”

Z.Obiński              „Pan policjant”

W.Szuchowa              „Przygoda z małpką”

H.Bachlerowa              „Mój samochód”

A.Nosalska              „Fiacik”

 

I.Salach              „Nasza pani”

I.Salach              „Pomagamy pani”

I.Salach              „Co możemy zrobić dla pani”

L.Wiszniewski              „W przedszkolu”

I.Salach              „Jak ona się ubiera”

M.Cukierówna, Z.Kroch              „Idzie Jola do przedszkola”

 

A.Chdorowska              „Kasztanowy ludek”

Białyszew              „Uparty kotek”

M.Czerkawska-              „Listki”

J.Tajc              „Jarzębinka”

L.Krzemienicka              „Ola i liście”

I.Salach              „Orzeszki”

J.Osińska              „Kasztanki”

 

Cz.Janczarski              „W sklepie z zabawkami”

Cz.Janczarski              „W sklepie”

Cz.Janczarski              „PUFF, PUFF, PUFF”

I.Salach              „Kto naprawi szkodę?”

              „Naprawa misia”

Cz.Janczarski              „Lalka”

Z.Bogdanowicz              „Lalka nie ma mebelków”

Z.Bronikowski, F.Leszczyńska              „Różowy miś”

 

 

 

 

I.  DROGA DO PRZEDSZKOLA- PRZEJŚCIE PRZEZ ULICĘ.

 

Cele ogólne:

ü      Poznanie w zabawach elementarnych przepisów ruchu drogowego. reagowanie na umowne znaki, przestrzeganie zakazu poruszania się po drogach bez opieki dorosłych.

ü      Zapoznanie z wyglądem sygnalizatora świetlnego, utrwalenie znajomości barw.

ü      Zaznajomienie z rolą policjanta- ufne podchodzenie w sytuacjach problemowych.

ü      Rozwijanie umiejętności wypowiadanie się na określony temat.

ü      Znajomość własnego imienia i nazwiska, miejsca zamieszkania.

 

            Środki realizacji.

       Zakładana efekty, cele szczegółowe.                           Dzieci potrafią:

   Pomoce:

* Historyjka obrazkowa na podstawie wiersza E.Szelburg- Zarembiny „Renia idzie do przedszkola”- zwrócenie uwagi na poprawę zachowania się dzieci w stosunku do osób przyprowadzających dziecko do przedszkola. Zapoznanie                         z elementarnymi przepisami ruchu drogowego.

 

* Opowiadanie nauczycielki ilustrowane obrazkami historyjki „Przygoda na ulicy” I.Salach -ukazanie niewłaściwego zachowania na ulicy (wbieganie na ulicę, przechodzenie w miejscach niedozwolonych). Zapoznanie z rolą policjanta.

 

* Spotkanie z przedstawicielem Policji w przedszkolu

 

 

 

* Słuchanie wiersza pt. „Światło”        I.Salach. Zapoznanie z wyglądem          i znaczeniem sygnalizatora świetlnego, utrwalenie znajomości barw- wykorzystywanie opowiadania „Pan policjant” Z.Obiński.

 

 

 

 

* „Przygoda z małpką”- opowiadanie H.Szuchowej- próba oceny postępowania bohatera.

 

 

 

 

* Zabawa dydaktyczna „Samochody”- zapoznanie ze słowami określającymi ciężar przedmiotów: „ciężki- lekki”.

 

 

 

 

 

 

* Zabawa dydaktyczna „Garaże”- porównywanie liczebności zbiorów samochodów, prawidłowe określanie liczebności przez używanie określeń :

„dużo- mało”.

 

 

* Budowanie z klocków gąbkowych na dywanie nt. dowolny, zainspirowane oglądaniem obrazków nt. „Ruch drogowy”.

 

 

* Malowanie farba plakatową             nt. dowolny na dużych arkuszach papieru. Zapoznanie z barwą żółtą; różnicowanie koloru czerwonego          i zielonego.

 

 

* Układanie z elementów geometrycznych nt. dowolny, zainspirowane oglądaniem sygnalizatora świetlnego.

 

 

* Rysowanie kredkami świecowymi nt. dowolny, zainspirowane rozmową przy gazetce tematycznej pt. „Samochody”. Obcowanie z ilustracją artystyczną.

 

 

* Wzbogacenie kącika książki                        w pozycje dotyczące „Ruchu drogowego”. Uwrażliwienie                       na piękno języka ojczystego poprzez  budzenie potrzeby wielostronnego obcowania z książką.

 

 

* Słuchanie piosenki „Mój samochód” muz. M.Cukierówna, sł. W.Bechlerowa. Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki- określenie jej nastroju.

 

 

 

* Zabawa inscenizowana do piosenki „Mój samochód” m. M. Cukierówna, sł. H. Bechlebowa.

 

 

 

* Opowieść ruchowa „Na ulicy”, kształcenie wyobraźni- rozwijanie twórczych samodzielnych pomysłów.

             

 

 

-Zestaw zabaw ruchowych nr 4 „Samochody” wg scenariusza                 Grażyn Burda

 

 

 

- wykorzystać zdobytą wiedzę dotyczącą  właściwego zachowania w stosunku                        do dorosłych,

- przestrzegać podstawowe zasady ruchu drogowego

 

 

 

 

 

- wyróżnić bohaterów opowiadanie,

- ocenić i wypowiedzieć się na temat zachowania Grzesia na ulicy,

- naśladować odgłosy wydawane przez pojazdy,

- reagować ruchem na określony sygnał,

- pokolorować samochód w konturach.

 

 

- słuchać opowiadanie policjanta,

- zadawać pytania,

- współdziałać z dziećmi w czasie zabaw             z policjantem.

 

- uważnie wysłuchać i dokończyć wierszyk,

- nazwać kolory sygnalizatora i właściwie zareagować na kolor czerwony i zielony                w czasie zabawy „Pojazdy”,

- rozpoznać głosy wydawane przez pojazdy (tramwaj, motor, ciężarówka),

- rozróżnić uczestników ruchu drogowego: pies, kierowcy, pasażerowie

 

- słuchać opowiadania nauczycielki oraz odważnie wypowiadać własnej myśli przy opowiadaniu treści obrazka,

- powiedzieć jak się nazywa i gdzie mieszka,

- odzwierciedlić ruchem opowiadanie nauczycielki.

 

- porównać ciężar przedmiotów i posługiwać się określeniami „ciężki- lekki”,

- pojedynczo udzielać odpowiedź,

- naśladować odgłosy wydawane przez pojazdy na zgłoskach: „ter”, „ti”, „tur”, „dryń”.

 

- prawidłowo określić liczebność samochodów używając określeń: „dużo- mało”,

- zbudować garaż dla swojego samochodu                z klocków,

- uporządkować klocki i samochody                        po zabawie.

 

- wykorzystać klocki do budowania garaży, ulic i połączyć kilka elementów w całość,

- zachować porządek w miejscu zabawy oraz uporządkować po zabawie.

- zgodnie bawić się i budować z klocków.

 

- właściwie posługiwać się pędzlem w czasie malowania,

-umiarkowanie nabierać farbę na pędzel                   i płukać przy zmianie koloru,

- rozróżnić i nazwać kolor czerwony, zielony   i żółty.

 

- układać kompozycję z wykorzystaniem mozaiki, połączyć kilka elementów w całość,

- wypowiadać się na temat własnego wytworu pracy.

 

- właściwie trzymać kredkę w czasie rysowania,

- rozróżnić i nazwać kolory: czerwony, zielony i żółty,

- wypowiadać się na temat rysunku.

 

- obcować z książką, kulturalnie oglądać              przy stoliku, umiejętnie odwracać kartki,

- wypowiadać się na temat oglądanych ilustracji – określać nazwy znanych samochodów,

- rozwiązywać zagadki słowne,

- odkładać książkę na swoje miejsce na półce.

 

- określić nastrój piosenki,

- rozróżnić dynamikę: głośno- cicho,

- szybko ustawiać się na zbiórkę,

- rozróżniać i nazywać słyszane odgłosy                   z ulicy,

- podskakiwać po całej sali w rozsypce.

 

- indywidualnie zinterpretować piosenkę                i odzwierciedlić ruchem,

- dobrać się parami,

- pokonać nieśmiałość przy przedstawianiu własnych rozwiązań.

 

- odzwierciedlić ruchem opowiadanie nauczyciela,

- pokonać nieśmiałość,

- poruszać się po całej sali bez potrącania,

- szybko reagować na umowne sygnały.

 

- wysłuchać i wykonać polecenie,

- właściwie zareagować na sygnał dźwiękowy i wzrokowy,

- ustawić się w kole, rzędzie, rozsypce,

- zachować równowagę w czasie chodzenia po powierzchni zwężonej.

-historyjka obrazkowa

 

 

 

 

 

 

 

 

-obrazki do opowiadania,

-obręcze,

-kartki,

-kredki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-ilustracje do opowiadania,

-sygnalizator,

-książki,

-obręcze,

-nagranie.

 

 

 

 

-historyjka obrazkowa

 

 

 

 

 

 

 

-samochody,

-obręcze,

-krążki:

   * czerwony

   * zielony

 

 

 

-samochody,

-klocki

 

 

 

 

 

 

 

-klocki,

-samochody

 

 

 

 

-kartki,

-farby,

-pędzle.

 

 

 

 

- mozaika geometryczna

 

 

 

- kartki,

- kredki

 

 

 

 

 

- książki,

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin