raport_medialny_-_polska_pilka_maj_2012.pdf

(1492 KB) Pobierz
Raport medialny
POLSKA PIŁKA
maj 2012
915985367.016.png
POLSKA PIŁKA
maj 2012
Spis treści
Wstęp.........................................................................................................................................................3
Komentarz ..................................................................................................................................................4
Dane historyczne .........................................................................................................................................6
Medialność w regionach..............................................................................................................................11
Rozdział I – Dane miesięczne ................................................................................................................12
Prasa + internet ........................................................................................................................................12
Rozdział II – Ekstraklasa .......................................................................................................................15
Prasa ........................................................................................................................................................15
Ekwiwalent reklamowy ...............................................................................................................................18
Internet ....................................................................................................................................................19
Rozdział III – I liga ................................................................................................................................20
Prasa ........................................................................................................................................................20
Ekwiwalent reklamowy ...............................................................................................................................23
Internet ....................................................................................................................................................24
Rozdział IV – Bramkarze ........................................................................................................................25
Prasa ........................................................................................................................................................25
Ekwiwalent reklamowy ...............................................................................................................................26
Internet ....................................................................................................................................................27
Rozdział V – Podsumowanie ..................................................................................................................28
Prasa + internet ........................................................................................................................................28
Strona 2
media intelligence
915985367.017.png 915985367.018.png 915985367.019.png
POLSKA PIŁKA
maj 2012
Wstęp
Na podstawie materiałów medialnych zebranych w maju 2012 roku, opracowano raport podsumowujący i systematyzujący
pozyskane informacje. Analizie poddano kluby piłkarskie występujące w Ekstraklasie oraz I lidze. Ponadto w raporcie
przedstawiono dane na temat jednego czołowego zawodnika z każdej z drużyn Ekstraklasy (Piłkarze wybierani przez rzeczników
prasowych każdego z zespołów). Zestawienia pokazują również medialne zainteresowanie polskimi bramkarzami, występującymi
w zachodnioeuropejskich drużynach. Analizie poddano dziesięciu goalkeeperów: Artura Boruca, Łukasza Fabiańskiego, Tomasza
Kuszczaka, Wojciecha Szczęsnego, Przemysława Tytonia, Grzegorza Sandomierskiego, Łukasza Załuskę, Marcina Cabaja,
Wojciecha Kowalewskiego i Pawła Kieszka.
Artykuły poddane analizie pochodzą z monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej, regionalnej, branżowej i specjalistycznej
oraz z 20 wybranych portali internetowych: www.sport.onet.pl, www.sport.wp.pl, www.sport.interia.pl, www.sportfan.pl,
www.se.com.pl,
www.efakt.pl,
www.dziennik.pl,
www.rp.pl,
www.sport.pl,
www.sports.pl,
www.sport.tvp.pl,
www.ekstraklasa.net,
www.tvn24.pl,
www.eurosport.pl,
www.90minut.pl,
www.pilkanozna.pl,
www.sportowefakty.pl,
www.futbol.pl, www.tylkopilka.pl oraz www.sport24.pl.
Raport składa się z następujących części:
Dane historyczne: podsumowanie trzech najbardziej medialnych klubów piłkarskich
z Ekstraklasy, I ligi oraz gwiazd Ekstraklasy oraz polskich bramkarzy występujących w ligach
zagranicznych.
Medialność w regionach: Mapa przedstawiająca sumę informacji prasowych na temat
wszystkich klubów Ekstraklasy oraz I ligi w podziale na zasięg tytułów regionalnych.
Rozdział I – Dane miesięczne: podsumowanie polskich klubów Ekstraklasy i I ligi oraz
zestawienia prezentujące polskie gwiazdy i bramkarzy z lig europejskich. Publikacje zawarte w tym
rozdziale pochodzą z analizy prasy i internetu. Przedstawiają statystyki z analizowanego miesiąca.
Rozdział II – Ekstraklasa: rozdział ukazujący zestawienia ilościowe publikacji na temat
zespołów występujących w Ekstraklasie. Analizie poddane zostały tytuły prasowe oraz wybrane
portale internetowe. Wykresy prezentują najbardziej medialne kluby piłkarskie, najaktywniejsze
województwa oraz najczęściej piszące o poszczególnych zespołach gazety i portale. W rozdziale
tym można znaleźć również wycenę publikacji prasowych dla poszczególnych zespołów
Ekstraklasy.
Rozdział III – I liga: rozdział ukazujący zestawienia ilościowe publikacji na temat zespołów
występujących w I lidze. Analizie poddane zostały tytuły prasowe oraz wybrane portale
internetowe. Wykresy prezentują najbardziej medialne kluby piłkarskie i najaktywniejsze
województwa. W rozdziale tym można znaleźć również wycenę publikacji prasowych dla
poszczególnych zespołów I ligi.
Rozdział IV – Bramkarze : rozdział ukazujący zestawienia ilościowe publikacji, w których
występują nazwiska polskich bramkarzy grających w zachodnioeuropejskich klubach. Analizie
poddane zostały tytuły prasowe oraz wybrane portale internetowe. Wykresy prezentują ilości
publikacji na temat zawodników oraz wycenę materiałów prasowych.
Rozdział V – Podsumowanie: graficzne zestawienie wybranych informacji prasowych
i internetowych. Prezentacja bieżących wyników i danych z poprzednich miesięcy. Każdy kolejny
raport będzie uzupełniany o aktualne wiadomości.
Strona 3
media intelligence
915985367.001.png 915985367.002.png 915985367.003.png 915985367.004.png 915985367.005.png 915985367.006.png 915985367.007.png 915985367.008.png 915985367.009.png
POLSKA PIŁKA
maj 2012
Komentarz
W maju zmniejszyła się liczba informacji dotyczących klubów T-Mobile Ekstraklasy.
Wiąże się to z zakończeniem sezonu ligowego oraz położeniem przez dziennikarzy
nacisku na informowanie o Mistrzostwach Europy. Polskie kluby zeszły na drugi plan i
wszystko zanotowały spadek liczby publikacji. W tym kontekście pierwsze miejsce
zachowała Legia Warszawa, która już od kwietnia jest najbardziej medialnym polskim
klubem piłkarskim.
Warszawianie wyprzedzają mistrza Polski – Śląsk Wrocław oraz Lecha Poznań, który po
miesięcznej przerwie powrócił na podium. Prócz dwóch klubów z zachodniej Polski,
miejsce w klasyfikacji poprawiła Wisła Kraków. „Biała Gwiazda” awansowała z szóstego
na czwarte miejsce, po tym jak w ubiegłym miesiącu zanotowała bolesny spadek pozycji
lidera poza pierwszą piątkę.
Rozpiętość zainteresowania klubami występującymi na najwyższym szczeblu krajowych
rozgrywek była w maju znaczna. O pierwszej Legii Warszawa napisano 2,6 tys.
publikacji, natomiast o 16. ŁKS-ie zaledwie 0,6 tys. Łódzki Klub Sportowy nie obronił się
przed spadkiem i w przyszłym sezonie zagra w I lidze, stąd niewielkie zainteresowanie
drużyną. Zespół w ciągu całego sezonu plasował się z reguły w ogonie stawki, dlatego
jego majowa pozycja nie dziwi – nawet w kontekście zupełnie innego wyniku, jaki
osiągnął drugi spadkowicz – Cracovia. „Pasy” wprawdzie odnotowały wyraźny spadek
medialności, ale w klasyfikacji były zdecydowanie wyżej od ŁKS-u (miejsce 5.). Wynika
to jednak z organicznie większego zainteresowania mediów wydarzeniami w klubie.
Znamienny jest spadek w klasyfikacji Ruchu Chorzów. Jeszcze w kwietniu media mocno
interesowały się „Niebieskimi”. W maju trend ten osłabł, pomimo że zespół do końca
walczył o koronę mistrza Polski. Chorzowianie przegrali też dopiero w finale Pucharu
Polski. Przypomnijmy, że w kwietniu Ruch był tym klubem, który najczęściej występował
na pierwszych stronach tytułów prasowych. Obecnie w tej klasyfikacji plasuje się dopiero
na czwartym miejscu.
Czarnym koniem najnowszego rankingu jest bez wątpienia Pogoń Szczecin. Najbardziej
medialny klub w rozgrywkach I-ligowych, gdyby klasyfikowany był wśród klubów T-
Mobile Ekstraklasy, znalazłby się na miejscu ósmym. Z kolei gdyby ten sam zabieg
wykonać przy rankingu najczęściej występujących na pierwszych stronach gazet nazw
klubów – znalazłby się na podium, wyprzedzając nawet Lecha Poznań. Ekwiwalent
reklamowy publikacji na temat szczecinian wyniósł ponad 6 mln złotych.
Przyczyną znakomitych wyników medialnych „Portowców” jest oczywiście wywalczenie
awansu do Ekstraklasy. Klubem, z którym należałoby ją porównać, jest Piast Gliwice –
Strona 4
media intelligence
915985367.010.png 915985367.011.png 915985367.012.png
POLSKA PIŁKA
maj 2012
zwycięzca rozgrywek I ligi. Znalazł się on jednak dopiero na czwartej pozycji wśród
drużyn pierwszoligowych i budził zdecydowanie mniejsze zainteresowanie dziennikarzy.
Pogoń miała w minionym miesiącu 1,4 tys. publikacji, natomiast Piast – 1,1 tys. Częściej
w mediach pojawiał się walczący do ostatnich chwil o awans Zawisza Bydgoszcz oraz
Arka Gdynia.
Analiza objęła również popularność polskich bramkarzy występujących zagranicą.
Pierwsze miejsce od kilkunastu miesięcy, z dużą przewagą zajmuje Wojciech Szczęsny.
Co zaskakujące, za nim znalazł się Łukasz Fabiański, który okazał się zdecydowanie
bardziej medialny od Przemysława Tytonia. Gracz PSV prawdopodobnie w przyszłym
miesiącu znajdzie się na czele klasyfikacji, dzięki zastąpieniu Szczęsnego w roli
pierwszego bramkarza na Euro, jednak na dokładne wyniki musimy jeszcze poczekać.
Tytoń uzyskał w maju podobną medialność do Grzegorza Sandomierskiego. Obaj
zdecydowanie wyprzedzili Artura Boruca.
Strona 5
media intelligence
915985367.013.png 915985367.014.png 915985367.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin