6_nawykow_skutecznego_szefa_6nawyk.pdf

(330 KB) Pobierz
6 nawyków skutecznego szefa
skutecznego szefa
Autorzy: Stephen E. Kohn, Vincent D. OConnell
T³umaczenie: Joanna Krupa, Micha³ Lipa
ISBN: 83-246-0481-2
Format: A5, stron: 208
Czy Twoi podw³adni potrzebuj¹ jeszcze lepszego szefa?
Jakie umiejêtnoœci mened¿erów s¹ najbardziej cenione?
Jak dostosowywaæ nagrody i nagany do typów osobowoœci pracowników?
Jak wykrywaæ i neutralizowaæ Ÿród³a konfliktów w organizacji?
Efekty z³ego przywództwa s¹ widoczne w wielu organizacjach. Nietrudno je wymieniæ.
Najlepsi ludzie odchodz¹cy z firmy. Przewaga indywidualnych dzia³añ nad prac¹
zespo³ow¹. Procedury utrudniaj¹ce wykonywanie obowi¹zków. ObraŸliwe plotki pod
adresem prze³o¿onych. Powstawanie w¹skich grup wzajemnej adoracji. Klimat intryg
i wzajemnych oskar¿eñ. Konflikty bior¹ce górê nad rozs¹dn¹ strategi¹ rozwoju.
Takie organizacje prêdzej czy póŸniej s³abn¹ i upadaj¹. Oto, co siê dzieje, gdy
mened¿erowie zaniedbuj¹ tak zwan¹ „miêkk¹” stronê zarz¹dzania. Podejmij œrodki
zapobiegawcze, zanim zaczniesz zauwa¿aæ podobne objawy s³aboœci w swojej firmie
i w³asnym zespole.
Wychwytuj sygna³y ostrzegaj¹ce o z³ych relacjach prze³o¿ony — podw³adny.
Przetestuj swoje umiejêtnoœci w zakresie samokontroli i zdolnoœæ
do obiektywnej oceny sytuacji.
Naprawiaj charaktery ludzi trudnych we wspó³pracy.
Rozwijaj inteligencjê emocjonaln¹ — intuicjê lidera.
Buduj relacje wzajemnoœci; przejdŸ od podejrzliwego nadzoru do zaufania.
ZnajdŸ kompromis pomiêdzy autokratycznym i demokratycznym stylem
zarz¹dzania.
Poszerz swoje zdolnoœci mened¿erskie.
Zostañ budowniczym relacji miêdzyludzkich!
6 nawyków
773272638.007.png 773272638.008.png 773272638.009.png 773272638.010.png 773272638.001.png 773272638.002.png
Przedmowa
9
Wstęp
17
Rozdział 1.
21
Prawdziwa strategia zarządzania ludźmi
Rozdział 2.
39
Znaki ostrzegawcze — sygnały problemów
z zarządzaniem ludźmi
Rozdział 3.
49
6 nawyków skutecznego szefa
Rozdział 4.
55
Nawyk nr 1 — rozwój samoświadomości
Rozdział 5.
87
Nawyk nr 2 — praktykowanie empatii
Rozdział 6.
113
Nawyk nr 3 — przestrzeganie „złotych zasad”
Rozdział 7.
127
Nawyk nr 4 — utrzymywanie odpowiednich granic
Rozdział 8.
147
Nawyk nr 5 — umiejętne krytykowanie
Rozdział 9.
167
Nawyk nr 6 — dostosowywanie się do różnych typów osobowości
773272638.003.png
8
6 NAWYKÓW SKUTECZNEGO SZEFA
EPILOG
189
Koniec i prawdopodobnie początek
Słowniczek
191
Skorowidz
197
O autorach
205
ROZDZIAŁ 1
Wiele organizacji formułuje dziś chętnie „strategie zarządzania
ludźmi”. Zazwyczaj jest to rozprowadzany w ramach organizacji
dokument opisujący wysiłki podejmowane przez przedsiębiorstwo
w celu wykorzystania kapitału ludzkiego w dążeniu do realizacji
misji korporacji. Firmy zazwyczaj wskazują na te strategie w swoich
znakach logo, umieszczając w nich takie hasła, jak: „Ludzie są
na pierwszym miejscu” 1 albo „Ludzie przed strategią” 2 .
Stawianie ludzi na pierwszym miejscu jest, oczywiście, szlachet-
nym działaniem. Firma skupiająca się na zasobach posiadanych
przez pracujących w niej ludzi może ukształtować wewnętrzne
środowisko biznesowe sprzyjające odkrywaniu talentów i rozwijają-
ce sposoby angażowania i wzmacniania potencjału tych talentów.
Niemniej jednak przedsiębiorstwa dysponują ograniczonymi za-
sobami i codziennie muszą zaspokajać potrzeby bardzo wyma-
gających klientów. W związku z tym trzeba podjąć decyzję co do
tego, które cele dotyczące rozwoju ludzi są najważniejsze i w jaki
1 Motto firmy Ernst & Young (LLP).
2 Motto firmy Hay Group opisujące jej podejście do usług doradczych
oraz rozwoju talentów w ramach organizacji. Patrz www.haygroup.com .
773272638.004.png 773272638.005.png
22
6 NAWYKÓW SKUTECZNEGO SZEFA
sposób należy je propagować i realizować. Jakie są więc główne
czynniki określające optymalną strategię zarządzania ludźmi
w korporacji?
Niektóre organizacje budują nowe modele wynagradzania,
kładąc szczególny nacisk na nagradzanie doskonałej wydajności
w pracy za pomocą środków finansowych. Inne mogą stosować
w tym celu pakiety świadczeń socjalnych. Takie strategie są
ważne, ale badania wykazały, że tego rodzaju nagrody pochodzące
z zewnątrz często nie są tak dobrymi bodźcami zwiększającymi
efektywność pracy, jak wewnętrzna satysfakcja z wykonywania
tejże pracy 3 .
Praca często bywa źródłem wielu możliwości, które mogą stać
się swego rodzaju wewnętrznymi nagrodami — na przykład moż-
liwości uczenia się, rozwoju nowych umiejętności czy socjalizacji
w pracy zespołowej, a nawet bardziej altruistycznej satysfakcji
czerpanej z pomagania klientom w rozwijaniu ich przedsiębiorstw
i obserwowania ich późniejszego rozkwitu. Z naszego doświad-
czenia wynika, że kiedy ludzie dobrze czują się w organizacji,
która ich zatrudnia, i kiedy ekscytuje ich codzienne chodzenie
do pracy, ich pozytywne nastawienie — wynikające z wewnętrz-
nych nagród wiążących się z pracą — można zazwyczaj przypisać
jakości relacji łączących ich ze zwierzchnikami. Najważniejsza
jest więź istniejąca pomiędzy pracownikiem a jego bezpośrednim
przełożonym. Nie jest pustosłowiem twierdzenie, że najważniej-
szym elementem korporacyjnej strategii zarządzania ludźmi
powinien być rozwój umiejętności pielęgnowania więzi między-
ludzkich łączących menedżerów z ich bezpośrednimi podwładnymi
w codziennych interakcjach indywidualnych i grupowych . Kiedy
pomiędzy kierownikami a ich bezpośrednimi podwładnymi panują
doskonałe relacje, jest duże prawdopodobieństwo, że wewnętrzne
nagrody związane z pracą będą znaczne i wysoko cenione. Kiedy
pracownicy podziwiają sposób, w jaki się nimi zarządza, kiedy
3 Intrinsic and Extrinsic Motivation: The Search for Optimal Motivation
and Performance , red. Carole Sansone, Academic Press, sierpień 2000.
773272638.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin