z zakresu edukacji polonistycznej
1. Data:
2. Grupa wiekowa: 5-6 latki
3. Treści programowe:
- układanie wypowiedzi na temat obrazka składającej się z 4 zdań,
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich,
- wykonuje pracę plastyczną nową techniką
4. Temat zajęć: „Nasze Bajki”
5. Cele edukacyjne (dziecko):
- śpiewa piosenkę,
- układa puzzle z obrazka
- wypowiada się nt ilustracji w czterech zdaniach
- liczy wypowiadane zdania,
- tworzy prace plastyczną nową techniką, stemplowanie
- ocenia swoją pracę plastyczną,
6. Metody nauczania:
- słowna: rozmowa, objaśnienie, instrukcja
- czynna (działalność praktyczna dzieci): kierowanie własną działaniem, zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń,
- oglądowa: pokaz
7. Formy organizacyjne
- indywidualna,
- zbiorowa,
- zespołowa
8. Środki dydaktyczne:
Ilustracje bajek jedna zakryta puzlami, kolejne trzy pocięte na puzzle, koperty, tamburyno, liście, farby plakatowe, kubeczki z wodą, kartki
9. Literatura przedmiotu:
Czapara E., Żaba-Żabińska W.[red.] „Przedszkole czterolatka. Przewodnik metodyczny”, wyd. MAC Edukacja, Kielce 2008;
Kwaśniewska M., Żaba-Żabińska W. „Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci”, wyd. MAC Edukacja, Kielce 2009;
10. Przebieg zajęć
Tok zajęć
Czynności n-la
Czynności dzieci
Czynności organizacyjno-porządkowe
Wprowadzenie do tematyki zajęć
Uświadomienie celu zajęć
Realizacja tematu – układanie wypowiedzi nt ilustracji
Rozwijanie spostrzegania wzrokowego
Zabawa orientacyjno-porządkowa
Poznanie nowej formy plastycznej - stemplowania
Podsumowanie i ocena pracy dzieci
- zaproszenie dzieci na dywan,
- wspólny śpiew piosenki powitalnej „Wszyscy są, witam Was…”
- S-tka przypina jesienną ilustrację z bajki pt. „Kubuś Puchatek” na tablicy, przykrytą kolorowymi puzzlami, dzieci wybierają kolor który chcą odkryć i próbują odgadnąć ilustrację. S-tka podpowiada, że jest to ilustracja z bajki,
- S-tka prosi, by dzieci opowiedziały obrazek w czterech zdaniach. Wspólnie z dziećmi liczy ilość wypowiadanych zdań.
- s-tka dzieli dzieci na cztery grupy, każdej rozdaje kopertę z pociętym obrazkiem, zadaniem dzieci jest ich złożenie w całość i przyklejenie na kartkę,
- S-tka rozkłada w czerech różnych miejscach w sali przyklejone przez dzieci obrazki z różnych bajek. Wyjaśnia na czy polegać będzie zabawa:
Kiedy ja gram na tamburynie, wy biegacie po sali, kiedy przestanę musicie odgadnąć zagadkę „Jaka to bajka” i podejść do obrazka który ją przedstawia.
- s-tka zaprasza dzieci do stolików, wyjaśnia na czy polegać będzie zadanie dzieci: Będziecie malować liście farbami plakatowymi i odbijać je na kartkach papieru,
- oglądanie prac dzieci, udzielenie pochwały wszystkim,
- dzieci siadają przed tablicą
- dzieci śpiewają piosenkę i pokazują do jej słów
- dzieci określają kolor puzla, który ma zostać odkryty, po odkrytym fragmencie próbują odgadnąć co to za bajka,
- dzieci układają krótkie wypowiedzi nt. ilustracji składające się z czterech zdań
- dzieci układają pocięte obrazki,
- dzieci biegają po sali, nast. odgadują zagadkę i szukają odpowiadającego jej obrazka,
- malują farbkami plakatowymi liście, stemplują nimi kartkę,
- dzieci oglądają prace kolegów i koleżanek oraz swoja,
goska007