ściągi zarządzanie.doc

(55 KB) Pobierz
Kierowanie:

Kierowanie:

-Sztuka pracowania poprzez innych ludzi

-Wskazywanie dróg oraz kontrola działania podwładnych

-Pobudzanie ludzi do działania

Kierujący- kierowany(istota żywa, rzecz)

Działanie zmierzające do spowodowania działania innych ludzi zgodnie z celem prowadzącego.

Zarządzanie- wiedza(nauka), umiejętność(sztuka)

Zarządzanie to działalność kierownicza polegająca na ustalaniu celów i powodowaniu ich realizacji w organizacjach, podległych zarządzającemu na podstawie własności środków produkcji lub prawo dysponowania nimi

Zarządzanie:

-wiedzą

-czasem

-zasobami ludzkimi

-zasobami rzeczowymi

*Majątek obrotowy(zapasy, należności i roszczenia, środki pieniężne, krótkotrwałe papiery wartościowe, rozliczenia międzyokresowe)

*Majątek trwały(rzeczowy majątek trwały, wartości niematerialne i prawne, finansowe, należności długoterminowe)

Organizacja- rodzaj całości podmiotowej, której wszystkie składniki współ przyczyniają się do powodzenia całości

Organizacja- wyodrębniona względnie z otoczenia całość ludzkiego działania, mająca określoną strukturę skierowaną na osiągnięcie jakiegoś celu lub celów

Organizacja- społeczna, gospodarcza, polityczna

Podstawowe własności organizacji:

-celowość (istnienie celu ogólnego lub wielu celów)

-złożoność (wielość różnorodnych części składających się na całość)

-odrębność( wyodrębnienie celów i struktury)

Trzy znaczenia organizacji:

rzeczowym(instytucjonalnym)

-ludzie wyposażeni w środki rzeczowe)

-atrybutowym(strukturalnym-podmioty wewnętrzne zorganizowane)

-czynnościowym(działanie zorganizowane, skierowane na cel)

 

 

Menedżer- osoba, której podstawowym zadaniem jest realizacja procesu zarządzania(podejmowanie decyzji strategicznych i operacyjnych, planowanie i organizowanie)

Menedżer:

-najwyższego szczebla(naczelnego kierownictwa)

-średniego szczebla

-pierwszej linii

Menedżer w organizacji:

-ekonomista

-finansista

-marketingowiec

-psycholog

Cechy menedżera:

-umiejętność podejmowania decyzji

-przywództwo, entuzjazm

-wyobraźnia

-chęć do ciężkiej pracy

-skłonność do ryzyka

-przedsiębiorczość

-elokwencja

-ambicja

-konsekwencja

-umiejętność abstrakcyjnego myślenia

Planowanie:

Proces definiowania celów oraz określania skutecznych i adekwatnych do przyszłych warunków działania, środków ich osiągania

- diagnoza obecnej sytuacji

-projektowanie i wybór celów

-projektowanie i wybór sposobów realizacji celów

Właściwości charakteryzujące przebieg procesów planowania:

-sformalizowanie

-zorientowanie na otoczenie

-heurystyczność

-adaptacyjność

-złożoność i kosztowność

System planów przedsiębiorstwa:

-plany strategiczne

-plany operatywne

Plany dodatkowe:

-plan trwale obowiązujący

-biznes plan

Plany strategiczne:

*wyznaczają ogólna strategię przedsiębiorstwa

*dotyczą jednostek strategicznych

*określają strategie zarządzania funkcjami

Plany operatywne

*rzeczowe

*finansowe

*preliminarze finansowe(budżet)(delegacja, konferencje)

Plany trwale obowiązujące:

*wytyczne, polityki

*procedury, instrukcje

*reguły

Biznes plany:

*przedsiębiorstw

*przedsięwzięć gospodarczych

Np. inwestycyjnych

Planowanie strategiczne:

*zdefiniowanie misji i wizji przedsiębiorstwa

*sformułowanie polityki przedsiębiorstwa

*określenie długo i krótkoterminowych celów przedsiębiorstwa

*badanie możliwych strategii (analiza SWOT- identyfikacja mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa)

Planowanie operatywne:

*plan produkcji

*zaopatrzenia

*zatrudnienia

*finansowy:

-wydatków(przychody, koszty)

-bilansów(aktywa, pasywa)

-przepływów pieniężnych(zysk, strata, amortyzacja, zmiany w kapitalne obrotowym, wydatki inwestycyjne, wypłata dywidendy, zmiana kapitałów własnych)

Misje i cele przedsiębiorstwa- naczelne kierownictwo, rada nadzorcza

Cele szczegółowe jednostek organizacyjnych- kierownicy średniego szczebla

Konkretne cele i zadania- kierownicy jednostek wykonawczych

Zasady planowania:

*misja, cele i strategia przedsiębiorstwa muszą być jasno sformułowane i przedstawione kierownikom niższych szczebli oraz personelowi firmy

*planowanie musi rozpoczynać się na najwyższym szczeblu struktury organizacyjnej

*funkcja planowania wymaga właściwego systemu informacji o poszczególnych obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa i jego otoczenia

*planowanie musi mieć charakter systematyczny- musi być procesem ciągłym a nie okazjonalnym

*plany powinny odznaczać się uzasadnioną elastycznością, aby przedsiębiorstwo mogło szybko reagować na niekorzystne zmiany lub nowe możliwości

*planowanie musi być zorganizowane

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Baza wiedzy organizacji:

1,wiedza podzielona między wszystkich pracowników

2.dostepna dla organizacji wiedza indywidualna i kolektywna

3.niedostępna dla organizacji wiedza indywidualna i kolektywna

4.pozostała wiedza leżąca w otoczeniu

1 i 2 –organizacja

3 i 4 – otoczenie

Prognoza- w nadchodzących latach przestaną liczyć się dobra materialne; INFORMACJA;

Coraz większego znaczenia nabierze produkt niematerialny; NAJNOWSZA WIEDZA

Organizacja ucząca się

Kultura organizacji uczącej się:

*jest otwarta na eksperymenty i nowe doświadczenia

*zachęca do odpowiedniego podejmowania ryzyka

*jest gotowa do akceptacji błędów i ciągłego uczenia się

*wykorzystanie doświadczenia do kreowania nowej wiedzy

W uczącej się organizacji są otwarte granice między przełożonym a podwładnym.

Warunki niezbędne do osiągnięcia efektów uczenia się:

*otwartość

*myślenie systemowe

*kreatywność

*skuteczność

*zdolność uczenia się

Myślenie systemowe:

Zdolność dostrzegania związków i zależności zachodzących między zdarzeniami i poszczególnymi elementami sieci

Strategia uczenia się:

Zarządzanie- Coaching, rozwijanie myśli

Kultura- język, tworzenie wartości

Klienci- partnerstwo, wspólny rozwój produktu

Inteligentna firma rozwija zdolność uczenia się razem z klientem.

Pozwala to:

*lepiej poznać własne przedsiębiorstwo

*przebudować własne kompetencje kluczowe

*lepiej zrozumieć partnerów zewnętrznych

*zorganizować system komunikacji

Zalety:

*rozwój organizacji

*konkurencyjność

*zapewnienie sobie przetrwania

Wyzwania:

*konieczność ciągłego doskonalenie wiedzy

*konieczność przekwalifikowania pracowników

 

 

Organizacja pracy i produkcji.

Podsystemy systemu działalności przedsiębiorstwa:

-działalność podstawowa

-obsługa działalności podstawowej

- zarządzanie

System działalności:

-kadry

-finanse/płace

-materiał do produkcji

Przygotowanie produkcji:

Uporządkowany ciąg działań poprzedzających podstawowy proces produkcyjny, określony także jako proces naukowo- techniczny

Organizacja procesu produkcji:

Działalność prowadząca do racjonalnego rozmieszczenia oraz uporządkowania produkcji w przestrzeni i czasie

Proces produkcyjny:

Ogól czynności pozwalających z materiału wyjściowego uzyskać produkt a złożonych cechach, w wyniku oddziaływania pracownika na środki produkcji.

Proces produkcyjny:

-przygotowanie produkcji

-proces technologiczny- podstawowa część procesu produkcyjnego

-proces pomocniczy

-proces obsługi

Typy produkcji:

-produkcja jednostkowa wykonywana na zamówienie konkretnego odbiorcy, pojedynczych egzemplarzy wyrobów

-produkcja seryjna to wytwarzanie określonej liczby wyrobów o podobnej konstrukcji i technologii

-produkcja masowa to ciągłe wytwarzanie bardzo dużej ilości sztuk określonego wyrobu w jednym lub kilku podobnych wariantach

Zasady racjonalnej organizacji produkcji:

Organizowanie procesu produkcyjnego polega na podziale czynności między wykonawców, wyborze właściwych form powiązania pracowników w procesie pracy, zorganizowaniu stanowisk pracy, określenie sposobów obsługi oraz stworzeniu właściwych warunków pracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

Zasady organizowania procesu produkcji:

- proporcjonalność

-liniowość

-specjalizacja

-równoległość przebiegu procesów cząstkowych

-koncentracja

-ciągłość

-rytmiczność/ równomierność

Organizacja pracy:

Optymalne łączenie ludzi i techniki w procesach wytwórczych zapewniające najbardziej efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich i rzeczowych.

Polega na:

-określeniu niezbędnej wielkości powierzchni produkcyjnej oraz powierzchni lub pomieszczeń na środki i przedmioty pracy

- wyposażeniu w urządzenia

- Opracowaniu racjonalnej metody pracy (wydajność, czas)

-racjonalnym rozmieszczeniu urządzeń

-prowadzeniu dokumentacji organizacyjnej stanowiska

Organizacja pracy:

*rozwój samodzielności

*aktywizacja pracowników

*normowanie pracy

*podział pracy

*organizowanie stanowiska pracy

*warunki pracy

*przygotowywanie pracowników, podnoszenie poziomu kwalifikacji

Controlling - proces planowania, koordynowania i kontroli przebiegu procesów ekonomicznych dla utrzymania organizacji na drodze do osiągnięcia wyznaczonych celów 
Zarządzanie jest sztuką osiągania zamierzonych rezultatów przez innych ludzi, zarządzający (menedżerowie) osiągają cele organizacji poprzez organizowanie pracy innych, a nie przez wykonywanie zadań osobiście. Zarządzanie to działalność kierownicza polegająca na ustalaniu celów i powodowaniu ich realizacji w organizacjach podległych zarządzającemu, na podstawie własności środków produkcji lub dyspozycji nimi (wg Gilińskiego).

Zgłoś jeśli naruszono regulamin