JAO-php-lab1.pdf
(
589 KB
)
Pobierz
19.10.2010 14:52:37
Języki, automaty, obliczenia
Laboratorium 1
Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z podstawami programowania w języku PHP.
Należy napisać program, który wczyta z dysku plik zawierający informację o
N
zbiorach, zapamięta
tę informację w odpowiednich zmiennych i wyświetli wczytane dane zbiory na konsoli. Zawartość
pliku z danymi:
{A,B,C,D,E}
{1,2,3}
{x1,x2,x3,x4}
{y1,y2,y3,y4,y5}
1. Wstęp do ćwiczenia
Język programowania PHP jest językiem skryptowym, łączącym elementy programowania
strukturalnego i obiektowego. Ponieważ programowanie strukturalne należy obecnie do historii
informatyki, na zajęciach skupimy się na programowaniu obiektowym.
1.1. Program w języku PHP
Wg paradygmatu programowania obiektowego, program składa się z klas. Dobra praktyka
programistyczna nakazuje umieszczać deklarację jednej klasy w jednym pliku. Nazwa klasy jest jest
identyczna z nazwą pliku. Do klasy możemy przypisać pola lub metody:
• pole to zmienna przypisana do klasy,
• metoda to funkcja przypisana do klasy.
Klasy są podobne do struktur z języka C – oprócz danych zawierają też kod operacji na danych.
W powyższym kodzie pokazano klasę o nazwie
ProgramJAO
, która posiada pole o nazwie
wynik
i metodę o nazwie
main
. Metoda
main
otrzymuje dwa parametry. Słowo public mówi, że pole
i metoda mogą być używana przez dowolną inna klasę.
1.2. Zmienne, funkcje, parametry funkcji w języku PHP
• W języku PHP nazwa zmiennej musi być poprzedzona znakiem $.
• W przeciwieństwie do języka C, nie trzeba deklarować zmiennych. Deklaracja następuje
w momencie pierwszego przypisania wartości do zmiennej.
1
• W PHP występują następujące typy zmiennych:
boolean
,
integer
,
float
,
string
,
array
i typy obiektowe. Interpreter PHP przypisuje typ do zmiennej podczas wykonywania
programu.
• W deklaracji funkcji nie określamy typów parametrów.
1.3. Konwencje nazewnicze
Przez lata rozwoju informatyki programiści wypracowali pewne nawyki, których bezwzględnie
należy przestrzegać:
1. Nazwy klas piszemy zawsze wielką literą, np. klasa
ProgramJAO
.
2. Nazwy zmiennym piszemy zawsze małą literą, np.
$parametr
.
3. Nazwy funkcji i metod piszemy zawsze małą literą.
4. Na granicy słów stosujemy wielką literę, np. klasa
StudentPolitechniki
, zmienna
$ocenaKoncowa
, funkcja
wystawOcenę($student)
.
1.4. Klasy i obiekty
Klasa jest opisem informacji i zachowania pewnej grupy obiektów, charakteryzujących się wspólnymi
cechami. Obiekt jest instancją klasy.
Powyższy kod deklaruje zmienną o nazwie
program
i przypisuje do niej obiekt klasy
ProgramJAO
. Druga linijka wywołuje metodę
main
obiektu
program
. Trzecia linijka wyświetla
wartość pola
wynik
obiektu
program
. Operatorem dostępu do pól i metod obiektu jest „
->
”.
1.5. Dostęp do pól w klasie
Z kodu metody klasy możemy uzyskać dostęp do pól klasy, poprzedzając ich nazwy słowem
kluczowym
this
:
class ProgramJAO {
public $wynik;
public function main($parametr1, $parametr2) {
//zwróć uwagę, gdzie jest znak $
$this->wynik = $parametr1 + $parametr2;
}
}
1.6. Tablice
W języku PHP występuja asocjacyjne tablice dynamiczne, tworzone następująco:
$tablica1 = array(); // tworzy pustą tablicę
$tablica1[] = 1; // dodaje element do tablicy
$tablica2[] = 2;
$tablica3[] = ”abc”;
$tablica2 = array(1, 2, ”abc”); // tworzy tablicę
W powyższym przykładzie
$tablica1
i
$tablica2
zawierają identyczne dane.
2
1.7. Wczytywanie danych tekstowych z pliku
Używamy instrukcji podobnych do języka C.
Linia 36 otwiera plik o nazwie
dane.txt
w trybie do odczytu. W pętli
while
(linia 38) wczytujemy
kolejne linie tekstu z pliku (linia 40). W linii 42 sprawdzamy, czy przeczytano pustą linię.
Po zakończeniu operacji na pliku, plik jest zamykany (linia 47).
1.8. Pobieranie znaków z tekstu
W celu odczytania z łańcucha tekstowego znaku z pozycji
n
, używamy funkcji:
1.9. Zastępowanie znaków w tekście
W języku PHP do zastępowania znaków w tekście używamy funkcji
str_replace
:
W linii 41 tworzymy tablicę zawierającą znaki, które będą wyszukiwane w tekście. Linia 42 powinna
zawierać tablicę przechowującą znaki, którymi zastąpione zostaną znalezione. Ponieważ zmienna ta
jest pusta, funkcja
str_replace
usunie znalezione znaki. Linia 43 wykonuje operację zastąpienia.
Ze zmiennej
linia
usunięte zostaną elementy tablicy
znaki
.
1.10. Usuwanie znaków
W języku PHP do usunięcia znaków z początku lub końca linii uzywamy funkcji
ltrim
i
rtrim
:
$linia = rtrim($linia, ","); // usuwa ”,” z końca linii
$linia = ltrim($linia, "#"); // usuwa ”#” z początku linii
$linia = trim($linia, "-+"); // usuwa ”+-” z początku i końca linii
3
1.11. Zamiana tekstu na tablicę
W języku PHP zamianę tekstu na tablicę wykonuje funkcja
explode
:
// jeżeli jest $linia=”a:b:c”;
// to będzie $zbior=array(”a”, ”b”, ”c”);
$zbior = explode(”:”, $linia);
Pierwszym parametrem funkcji
explode
jest separator elementów tablicy. W przykładzie powyżej
w zmiennej
zbior
pojawi się tablica utworzona z zawartości zmiennej
linia
.
1.12. Łączenie i wyświetlanie tekstów
Operatorem łączenia łańcuchów tekstowych w języku PHP jest „.” (kropka):
$linia = $linia . " tekst";
Do wyświetlania informacji na konsoli służy m.in. funkcja
echo
:
echo "{" . $linia . "}\n";
Do wyświetlania zmiennych w sposób zrozumiały dla człowieka służy funkcja
print_r
:
print_r($tablica);
2. Przebieg ćwiczenia
Uruchom program N
etbeans
. Z menu
Window
wybierz polecenie
Projects
. Pojawi się okno
z projektami (może być puste). Jeżeli okno ma aktywny przycisk dokowania (po ustawieniu kursora
myszy, pojawi się podpowiedź
Pin
), kliknij go.
2.1. Zamknij otwarte projekty w Netbeans
Może się zdarzyć, że po uruchomieniu środowiska
Netbeans
, otwarte zostaną projekty z innych zajęć.
Zamknij je wszystkie.
Na rysunku poniżej otworzone są trzy projekty. Dla każdego projektu:
• kliknij lewym przyciskiem myszy w
nazwę projektu
, żeby go podświetlić,
• wciśnij na klawiaturze klawisz z napisem
Delete
lub
Del
,
• w okienku
Delete Project
zaznacz opcję
Also delete sources
,
• w okienku
Delete Project
kliknij przycisk z napisem
Yes
.
4
Nazwa
projektu
x
Czy po wykonaniu tych czynności okno projektów w Netbeans wygląda tak, jak na rysunku niżej?
?
NIE
→ wykonaj jeszcze raz punkt
2.1.
TAK
→ przejdź do punktu
2.2.
2.2. Utworzenie Projektu
Upewnij się, czy wykonany został punkt
2.1.
instrukcji do ćwiczenia.
Utwórz nowy projekt z kategorii
PHP
, typ
PHP Application
, wybierając z menu
File
polecenie
New
Project
.
5
Plik z chomika:
czarny0803
Inne pliki z tego folderu:
JAO-php-lab1.pdf
(589 KB)
JAO-php-lab2.pdf
(248 KB)
JAO-php-lab3.pdf
(388 KB)
JAO-php-lab5.pdf
(163 KB)
JAO-php-lab6.pdf
(196 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin