opis ogulny edc.pdf
(
258 KB
)
Pobierz
Doppelseite
Ogólny opis EDC
3
System podstawowy
3
Wartość graniczna tlenku azotu w g/kWh
5
Zalety urządzenia EDC
6
Różnice w systemach EDC
7
Funkcje
8
Procedura uruchamiania
8
Regulacja liczby obrotów biegu jałowego
8
Działanie hamulca silnikowego
8
Ograniczenie momentu obrotowego, ograniczenie ilości dymu
9
Wyłączanie za pomocą kluczyka
9
Blokada zapłonu
9
Ochrona przed przegrzaniem
9
System recyrkulacji spalin
9
AE03A_EDC_01_PL
ED Stan: luty 2003
1.1
Notatki:
1.2
ED Stan: luty 2003
AE03A_EDC_01_PL
Ogólny opis EDC
Aby napędzać nowoczesny pojazd w sposób ekonomiczny, wygodny i
przyjazny dla środowiska, nie wystarcza już system mechanicznej
regulacji dozowania paliwa.
Wtryskiwana ilość paliwa musi być dokładnie dostosowana do
warunków eksploatacji silnika, aby mógł on równomiernie przenosić
moc, a jednocześnie, by powstawało niewiele substancji szkodliwych i
hałasu.
Opracowany wspólnie z firmą Bosch system elektronicznej regulacji
wtrysku paliwa EDC (Elektronic Diesel Control) spełnia te wymagania.
System podstawowy
Tak, jak w przypadku mechanicznych systemów wtrysku, również
system EDC składa się z pompy wtryskowej i regulatora. Układ niskiego
ciśnienia paliwa jest zasilany przez mechaniczną pompę tłoczącą.
W systemie EDC
MS 6.4
sterowanie
rozdzielczej pompy wtryskowej
odbywa się poprzez zawory elektromagnetyczne.
W systemach
EDC M 7
,
MS 5
,
M(S) 5
,
MS 6.1
zamontowana jest
rzędowa pompa wtryskowa
z regulatorem elektromagnetycznym. Za
pomocą magnesu liniowego steruje on dźwignią regulacyjną, a tym
samym ilością wtryskiwanego paliwa. W systemach
MS 5
i
MS 6.1
za
pomocą
drugiego
magnesu liniowego przestawia się dodatkowo
początek tłoczenia.
System
EDC 7
jest to system wtrysku z zasobnikiem, zwany
systemem common rail. System wytwarzania ciśnienia i system wtrysku
nie są z sobą sprzężone. Paliwo dla poszczególnych cylindrów
pochodzi ze wspólnego zasobnika, w którym wartość ciśnienia
utrzymywana jest stale na wysokim poziomie. Ciśnienie w zasobniku
jest wytwarzane przez pompę wysokiego ciśnienia i w zależności od
warunków eksploatacji jego wartość może być zmieniana. Każdy
cylinder wyposażony jest we wtryskiwacz, sterowany poprzez zawór
elektromagnetyczny.
AE03A_EDC_01_PL
ED Stan: luty 2003
1.3
Sterowanie magnesami liniowymi w układzie regulacji pomp rzędowych
i sterowanie zaworami elektromagnetycznymi w pompie rozdzielczej
odbywa się poprzez elektroniczny sterownik, w którego pamięci
zachowane są charakterystyki, ustalone dla wszystkich stanów
eksploatacji silnika.
W ten sposób regulator może być zawsze identyczny, niezależnie od
charakterystyki danego silnika. Charakterystyki i korekty określane są
wyłącznie przez program sterownika.
W systemie EDC nie występuje mechaniczne połączenie pedału gazu z
regulatorem. Pedał gazu sprzężony jest z czujnikiem
potencjometrycznym położenia pedału gazu (potencjometrem).
Ustawienie pedału gazu dokonane przez kierowcę jest przekazywane
do elektronicznego sterownika. W celu określenia właściwej ilości
wtryskiwanego paliwa i właściwego momentu wtrysku dla każdego trybu
pracy sterowniki przetwarzają ponadto informacje z zewnętrznych
systemów czujników, jak: temperatura czynnika chłodniczego,
temperatura paliwa, temperatura powietrza doładowania, ciśnienie
ładowania, położenie dźwigni regulacyjnych, liczba obrotów, prędkość
jazdy, moment wtrysku.
Za pomocą czujnika liczby obrotów i czujnika ruchu iglicy następuje
obliczenie danego początku wtrysku oraz jego korekta.
1.4
ED Stan: luty 2003
AE03A_EDC_01_PL
Wtryskiwana ilość paliwa w decydujący sposób wpływa na rozruch, bieg
jałowy, moc silnika, emisję sadzy i zachowanie się pojazdu podczas
jazdy. W związku z tym w sterowniku zaprogramowano charakterystyki
rozruchu, biegu jałowego, pełnego obciążenia, charakterystykę pedału
gazu, redukcji spalin i charakterystykę pompy.
Kierowca za pomocą potencjometru rejestrującego położenie pedału
podaje żądaną wartość momentu obrotowego, względnie liczby
obrotów. Sterownik, uwzględniając zapisane w pamięci charakterystyki i
wartości z czujników określa ilość wtryskiwanego paliwa, względnie
żądaną wartość dla pompy wtryskowej.
Wartość graniczna tlenku azotu w g/kWh
14
12
14,1
10
8
9,0
6
7,0
4
5,0
2
3,5
0
1988
1992
1995
2000
2005
AE03A_EDC_01_PL
ED Stan: luty 2003
1.5
Plik z chomika:
viktoria811
Inne pliki z tego folderu:
eTECH-CD2.iso
(664942 KB)
eTECH-CD1.iso
(680350 KB)
sharan-diagnostyka.rar
(12609 KB)
Błędy klimy(1).doc
(47 KB)
Błędy klimy.doc
(47 KB)
Inne foldery tego chomika:
Aforyzmy, cytaty i inne
animacje muzyczne
Ćwiczenia na bóle kręgosłupa
Dzień Taty
Dzwonki mp3
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin