1
Dr hab. Aleksandra Tokarz
Psychologia emocji motywacji: ćwiczenia, r. a. 2008/2009
WYMAGANIA
Ø Czynna obecność na ćwiczeniach
Ø Lektura, prace domowe
Ø Zaliczenie sprawdzianów
Ø Wygłoszenie referatu i przekazanie SŁUCHACZOM STRESZCZENIA w dniu referatu,1 strona/
Ø Wykonanie prac pisemnych.
UWAGI NA TEMAT WARUNKÓW ZALICZENIA
1. Możliwe dwie nieobecności nieusprawiedliwione.
2. Dwie nieobecności pod rząd (i te usprawiedliwione, i te nieusprawiedliwione)trzeba zdać (na dyżurze).
3. Więcej jak 5 nieobecności, niezależnie od powodów, wyklucza możliwość zaliczenia.
4. Każde zadanie powinno być wykonane, należy napisać każdy sprawdzian, oddać pracę i wygłosić referat.
PRACA PISEMNA, złożona do dnia: 18 kwietnia 2009:
Kulturowe uwarunkowania przebiegu procesu emocjonalnego
Wskazania dotyczące formalnych właściwości rozprawek:
Nęcka E., Stocki R. (1996) /lub nowsze/. Jak pisać prace naukowe z psychologii? Kraków: Universitas.
Minimum 5 referencji, należy wykorzystać: wszystkie podręczniki i lektury czytane na ćwiczeniach, można wykorzystać inne prace naukowe: monografie i artykuły w czasopismach.
Należy cytować tylko prace przez siebie przeczytane.
OBJĘTOŚĆ TEKSTU, BEZ LITERATURY CYTOWANEJ:
5 ZNORMALIZOWANYCH STRON, CZYLI 10 TYSIĘCY ZNAKÓW ŁĄCZNIE ZE SPACJAMI.
Punktacja – podstawa zaliczenia ćwiczeń na ocenę
1. Rozprawka: max. 20 punktów, wg kryteriów opracowanych przez Prowadzącą/Prowadzącego ćwiczenia i podanych na końcu tego syllabusa
2. Zadania domowe, dwa, każde 5 punktów, w sumie 10.
3. Sprawdziany w liczbie 4, każdy sprawdzian max. 10 p. w sumie 40 punktów.
4. Referat - ocenie podlega streszczenie (sensowność, zwięzłość, kompletność) – max. 10 punktów.
5. Aktywność na zajęciach (trafne wypowiedzi w dyskusjach) – max. 10 punktów.
Zaliczenie od 46 punktów.
Egzamin:
Lista lektur, materiał z ćwiczeń i wykładów.
Forma: 100 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru.
BONUSY za ćwiczenia, tylko w pierwszym terminie, tylko dla osób, które zdały na egzamin na dostateczny: bdb= 4 punkty, db plus= 3 punkty, db= 2 punkty, plus dost= 1 punkt.
1. Organizacja zajęć, wymagania, lektury, praca pisemna. Co to są emocje i czym jest motywacja?
Oatley, K., Jenkins, J.M. (2003). Zrozumieć emocje .Warszawa: PWN. R.1. Podejścia teoretyczne do emocji (7-38).
2. Klasyczne i współczesne teorie emocji –natura procesów emocjonalnych w świetle analizy różnorodnych koncepcji. Przegląd problematyki - ważne pytania i różne sposoby udzielania na nie odpowiedzi.
Wszyscy:
Wrońska J. (1990) Niektóre kontrowersje w psychologii emocji. Przegląd Psychologiczny,1, 147 – 164.
Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski. W., Marszał - Wiśniewska. M. (2008). Emocje i motywacja. W; J. Strelau, D. Doliński, (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I. (Teorie emocji: 537- 553). Gdańsk: GWP.
Referat:
Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. (1998). P. Ekman, R.J. Davidson (red., red.). Przekład: B. Wojciszke. Gdańsk: GWP, s. 30 – 54.(poglądy Shwedera i Scherera na istotę emocji)
ZADANIE I na piśmie, na ćwiczenia nr 2:
Znaleźć i opisać na 1 stronie jedną metodę badania dyspozycji emocjonalnych lub procesu emocjonalnego.
Źródła: Przegląd Psychologiczny, Studia Psychologiczne, Czasopismo Psychologiczne, czasopisma z bazy EBSCO.
3. Badanie procesu emocjonalnego. Przegląd strategii, metod i technik badawczych stosowanych w badaniu emocji. Wskaźniki procesu emocjonalnego i ich właściwości.
Gasiul H.(2002). Teorie emocji i motywacji. Rozważania psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. R.IX. Sposoby badania emocji, 201 –220.
UMACL - Przymiotnikowa Skala Nastroju UMACL (Gerald Matthews, A. Graham Chamberlain, Dylan M. Jones) w adaptacji Ewy Goryńskiej (prezentacja w wykonaniu osoby Prowadzącej ćwiczenia).
Referaty:
Walbott H.G., Scherer K.R. (1989) Assessing emotion by questionnaire. In: R. Plutchik. H. Kellerman (eds) Emotion. Theory. Research and experience. Vo.4, New York: Academic Press, 55 – 81.
4. Mechanizmy wzbudzania emocji – aspekt biologiczny i kulturowy.
LeDoux J. E., Phelps, E.A. (2000/2005). Sieci emocjonalne w mózgu. W: M. Lewis, J.M. Haviland-Jones (red.) Psychologia emocji. (210-229) Gdańsk: GWP.
Łosiak. W. Psychologia emocji. Warszawa: WAiP. R. Podrozdział 7.3. Uniwersalność i kulturowe zróżnicowanie ekspresji emocji.
LeDoux J. (2000). Mózg emocjonalny. Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego. Przekład: A. Jankowski. Poznań. Media Rodzina. R. 4.Świety Graal, s. 85 – 119.
Oatley, K.,Jenkins, J.M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. R. 2. Kulturowe interpretacje emocji (39-60) (ewentualnie).
Łosiak. W (2007). Psychologia emocji. Warszawa: WAiP. R.9. Różnice indywidualne w reagowaniu emocjonalnym. (180-193).
Sarni, C. (2000/2005). Kompetencja emocjonalna i samoregulacja w dzieciństwie. W: P. Salovey, D.J. Sluyter (red., red.) Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. (75-218) Poznań: Rebis.
Salovey P., Bedell, B.T., Detweiler J.B., Mayer J.D. (2000/2005). Aktualne kierunki w badaniach nad inteligencją emocjonalną. W: M. Lewis, J.M. Haviland-Jones (red.) Psychologia emocji. (534-654) Gdańsk: GWP.
Jaworowska A., Matczak A. (2001). Kwestionariusz Inteligencji emocjonalnej INTE - N.S. Schutte, J.M. Malouffa, I.E. Hall, D.J. Haggerty’go, J.T. Cooper, C.J. Goldena, L. Dornheim. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
6. Funkcje emocji oraz ich ekspresja: aspekty poznawcze i regulacyjne.
Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski. W., Marszał- Wiśniewska. M. (2008). Emocje i motywacja. W; J. Strelau, D. Doliński, (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I. ( 7.4. Współdeterminowanie zachowania przez emocje i poznanie 571-587). Gdańsk: GWP.
Przykłady: Załazińska A. (2000) Schematy myśli wyrażane w gestach. Gesty metaforyczne obrazujące abstrakcyjne relacje i zasoby podmiotu mówiącego. Kraków: Universtas. R. 2 (10 –32) i przykłady z R. 3 (także model podziału przestrzeni gestykulacji, s.51) [prezentacja w wykonaniu osoby Prowadzącej ćwiczenia).
Keltner, D., Ekman, P. (200/2005). Wyrażanie emocji twarzą. W: M. Lewis, J.M. Haviland-Jones (red.) Psychologia emocji.(307-323). Gdańsk: GWP.
Oatley, K.,Jenkins, J.M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. (248-284). R.9. Funkcje emocji i ich wpływ na procesy poznawcze i perswazję.
Węgrzecki A. (1990) O irracjonalności uczuć. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 310, 5 – 17.
[Przeczytać w celu lepszego zrozumienia referatu] Hildebrand D.v. (1985). Serce. Rozważania o uczuciowości ludzkiej i uczuciowości Boga – Człowieka. Poznań: W drodze. Rozdział: Uczuciowość duchowa i nie duchowa (46 – 67).
Hildebrand D.v. (1985). Serce. Rozważania o uczuciowości ludzkiej i uczuciowości Boga – Człowieka. Poznań: W drodze. Rozdział: Uczuciowość duchowa i nie duchowa (46 – 67).
ZADANIE II na piśmie, na ćwiczenia nr 2:
Znaleźć i opisać dowolną metodę badania dyspozycji motywacyjnych lub procesu motywacyjnego.
8. Metody badania motywacji i procesu motywacyjnego.
Rheinberg, F (2006). Psychologia motywacji. Przełożył. J. Zychowicz. Kraków: WAM. R. 8. Aktualne kierunki badań: motywy, cele i dobre samopoczucie.(191-208). R.9. Jak mierzy się motywację? (209-217).
Brzozowski, P. (2007). Wzorcowa hierarchia wartości. Polska, europejska czy uniwersalna? Psychologiczne badania empiryczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 4. Uniwersalność struktury wartości – koncepcja S. H. Schwartza (52-69).
Rheinberg, F (2006). Psychologia motywacji. Przełożył. J. Zychowicz. Kraków: WAM. Motywacja do sprawowania władzy (101-127).
Skala wartości Schelerowskich P. Brzozowskiego według: Brzozowski, P. (2007). Wzorcowa hierarchia wartości. Polska, europejska czy uniwersalna? Psychologiczne badania empiryczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
9. Podmiotowa geneza motywacji: sprawstwo (istota i rodzaje, prawidłowości empiryczne), samoregulacja, kontrola, poczucie własnej wartości.
Kofta M. (2001) Poczucie kontroli, złudzenia na temat siebie, odpowiedzialność psychologiczna. W: M. K...
dida1979