MARZEC.doc

(101 KB) Pobierz
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej dla dzieci 5-letnich

MARZEC

 

W MARCU JAK W GARNCU

GDZIE PRACUJĄ KOBIETY

ZIMA PAKUJE WALIZKI

WITAMY WIOSNĘ

KTO SIĘ ŚMIEJE, GDY WIOSENNE SŁONKO GRZEJE?

 

 

W MARCU JAK W GARNCU

 

§         Prowokowanie do stawiania pytań, poszukiwania odpowiedzi.

§         Organizowanie działań umożliwiających poznawanie pogody marcowej.

§         Kształtowanie prawidłowych nawyków warunkujących zdrowie.

§         Stwarzanie warunków do rozwijania ekspresji słownej, plastycznej, muzycznej i ruchowej. w sferze językowej,

§         Wyrażanie siebie –własnych uczuć.

 

 

 

Cele operacyjne

 

 

02.03. – 06.03

 

 

„Tunel”- zabawa ruchowa z elementem  czworakowania.

 

„Jaka jest dzisiaj pogoda? -rozmowy w małych zespołach.

 

„Jak kropelka bawiła się z Jasiem w chowanego?”- tworzenie wypowiedzi kilkuzdaniowych na podstawie utworu Stanisława Karaszewskiego. Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie. Poznanie różnych  stanów skupienia wody w przyrodzie. Utrwalenie znajomości dni tygodnia.  Doskonalenie umiejętności redagowania ustnych wypowiedzi.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg W. Sherborne- ruch kreatywny i prowadzący do współdziałania.

 

„Śpiewaj dalej”- zabawa muzyczna. Kształcenie umiejętności podjęcia wspólnego zadania w zespole.

 

„Słonko świeci- deszcz pada”- zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń ortofonicznych.

 

„Kasza marcowa”- wprowadzenie i nauka I zwrotki piosenki.

Zabawa muzyczna „Ciepło- zimno”, wykorzystanie różnych efektów akustycznych do określenia stanu pogody.

„W marcowym garnku”- na podstawie przysłowia uzupełnianie garnka elementami graficznymi.

 

„Rozmówki na cztery sznurówki”- w oparciu o utwór Marcina Przewoźnika wprowadzenie pojęcia „para”. Porównywanie różnego rodzaju obuwia, dobieranie butów do pary, przeliczanie par.

„Ćwiczę z partnerem”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych  wg W. Sherborne

 

 

„ Pierwiosnek”- zapoznanie dzieci z wierszem, wypowiedzi na temat treści, rytmizacja. Wprowadzenie pojęcia kwiaty chronione.

 

„Wiatr i wiaterek”- zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń ortofonicznych i oddechowych.

 

 

„Co się dzieje na przedwiośniu?” -wyjście do ogrodu przedszkolnego. Obserwacja środowiska przyrodniczego.

 

„ Jak się zachować?”- na podstawie wiersza „Ona i ja’ uświadamianie dzieciom prawa do bycia innym, do niepowodzeń i do wyrażania swoich emocji.

 

„Kasza marcowa”- nauka drugiej zwrotki piosenki. Zabawa słuchowa „Kogo zbudzi marzec?”

„Przejście po kamieniach”- zabawa ruchowa z elementem równowagi (z krążkami).

-czworakuje poprawnie ustawiając stopy i dłonie

-wypowiada się na temat własnych obserwacji

 

 

 

 

-tworzy wypowiedź na podstawie wysłuchanego opowiadania, dostrzega kolejność zdarzeń, wymienia nazwy dni tygodnia, wie, że woda znajduje się  we mgle, w śniegu, gradzie,

deszczu, szronie, lodzie

 

 

 

 

 

-ćwiczy wg pokazu i instrukcji nauczyciela, tworzy własny ruch i kolegą, przestrzega zawartych umów

-podejmuje śpiew w określonej kolejności

 

-biega przy muzyce, na przerwę reaguje rytmicznie wypowiada sylaby i słowa związane z pogodą

 

 

 

-zna słowa pierwszej zwrotki piosenki, nuci jej melodię, pokazuje ruchem kierunek melodii

-potrafi naleźć schowany przedmiot wykorzystując podpowiedzi kolegów

 

-właściwie interpretuje przysłowie ozdabiając garnek, prawidłowo trzyma kredkę, dba o estetykę pracy

 

-wymienia rodzaje butów występujących w wierszu, dzieli wyraz buty na sylaby i głoski, przelicza pary, dobiera odpowiednie buty do pogody

 

-ćwiczy z partnerem przestrzegając zasad dotyczących bezpieczeństwa własnego i kolegi

 

 

-potrafi wyrażać swoje myśli na temat treści wiersza,  wyróżnia na ilustracji poznany w wierszu kwiatek wie, że jest to pierwszy kwiat symbolizujący zbliżającą się wiosnę, że nie należy go zrywać, bo jest pod ochroną

 

 

 

 

-dostrzega zmiany w przyrodzie, dzieli się uwagami na temat własnych spostrzeżeń

 

-dostrzega charakterystyczne cechy charakteru własnego i innych, mówi o nich, wie, ze ma prawo do porażek, do wyrażania własnych emocji

 

-zna słowa II zwrotki piosenki, śpiewa całą piosenkę indywidualnie i w zespole

 

-zachowuje równowagę podczas przejścia po krążkach

 

GDZIE PRACUJĄ KOBIETY?

 

§         kształtowanie szacunku dla człowieka i jego pracy.

§         zainteresowanie dzieci pracą zawodową kobiet i budzenie dla nich szacunku na podstawie utworów literackich;

§         obserwowanie pracy ludzi różnych zawodów w bliskim i dalszym otoczeniu przedszkola; zaznajomienie dzieci z pracą krawcowej, fryzjerki, kucharki

 

 

Cele operacyjne

Dziecko:

 

08.03- 13.03

 

 

Rozmowa kierowana na temat różnych zawodów kobiet, wskazanie przez dzieci w jakim zawodzie pracuje ich mama; zapoznanie z podstawowymi przyborami krawcowej: igła, nici, maszyna do szycia, miara, naparstek, wykrój  na podst. Wiersza H. Ożogowskiej „Zabawa w krawcową”; analiza i synteza poznanych wyrazów; wybór przez dzieci ilustracji i przedmiotów dotyczących pracy krawcowej i jej wytworów; ukazanie czynności krawcowej (przerabianie, skracanie, poszerzanie ubrań), zorganizowanie warsztatu krawcowej; zabawa „Szukamy ukrytych narzędzi” – ćwiczenie orientacji i kierunku;

„Tajemnicza mama”- na podstawie utworu Jaworczkowej kształcenie umiejętności dostrzegania kolejności wydarzeń, poszerzenie wiadomości o pracy kobiet.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych- wg  gimnastyki twórczej R. Labana, K. Orffa.

 

„Tunel”- zabawa ruchowa z elementem czworakowania.

 

„Jak szukano igiełki Hani”- teatrzyk sylwet na podstawie utworu J.Porazińskiej, inicjowanie zabawy w teatr. Ćwiczenia ortofoniczne przy odtwarzaniu głosów zwierząt. Przeliczanie rekwizytów krawcowej.

 

„Kwiaty dla kobiet”- malowanie farbami.

 

„Bawimy się w projektantów mody”- obrysowywanie postaci na arkuszu papieru, ubieranie jej resztkami materiału, bibuły. Rozwijanie wyobraźni i pomysłowości.

  

Wyszywanie”- zabawa ruchowa z elementem podskoku.

 

„Zakładamy kącik fryzjerski” –zapoznanie z wyglądem gabinetu fryzjerskiego.

 

„Modne fryzury”- oglądanie czasopism z różnorodnymi fryzurami, swobodne wypowiedzi na ich temat.

 

„Zaprojektuj fryzurę”- tworzenie różnorodnych fryzur (odświętnych i codziennych) podczas rysowania grzebieniem na podkładzie z farby i mąki.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych –wyścigi w rzędach  (opracowanie własne). Przestrzeganie zasad zgodnej rywalizacji.

 

„Zegary’- zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń ortofonicznych.

 

„Praca kucharki”- zapoznanie z wyglądem i wyposażeniem kuchni podczas pobytu w kuchni. Przybliżenie pracy kucharki.

 

„Pieczenie ciasta”- zabawa pantomimiczna.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową „Krawcowa” z wykorzystaniem woreczków i chustek; zabawy rytmiczno – ruchowe z przyborami.

„Nasza bajeczka o gałganeczkach” wg E. Szelburg Zarembiny; na podstawie utworu zapoznanie z różnymi rodzajami tkanin,

  „Trzy bałwanki” zapoznanie z nową piosenką, omówienie treści z uwzględnieniem podziału na zwrotki i refren, wykorzystanie znanej piosenki „Uciekaj zimo” do zabawy rytmizowanej przy akompaniamencie instrumentów perkusyjnych,

Zabawa ruchowa „Igła i nitka” i zabawa z przyborami „Taniec krawcowej”.

-zna nazwy niektórych zawodów, w których pracują kobiety, wypowiada się na temat opowiadania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-przechodzi od ćwiczeń łatwiejszych do bardziej intensywnych, umiejętnie porusza się w przestrzeni posługując się pomysłowością

 

-czworakuje prawidłowo stawiając stopy i dłonie

 

-wie, o czym jest opowiadanie, odegra krótką scenkę przedstawiającą treść opowiadania własnymi słowami w teatrzyku sylwet, potrafi naśladować odgłosy zwierząt, przelicza rekwizyty, zna figury geometryczne

 

-maluje kwiaty dobierając odpowiednie kolory

 

-potrafi obrysować kolegę na arkuszu papieru pakunkowego, projektuje ciekawy strój z różnych materiałów, zachowuje czystość w miejscu pracy

 

-potrafi skakać obunóż w prawo i zygzakiem

 

-wie, jak wygląda zakład fryzjerski, nazywa przybory, których używa fryzjer

 

-nazywa różne fryzury, wypowiada się na temat ilustracji

 

 

-umie zaprojektować i „uczesać” różne fryzury

 

-wykonuje ćwiczenia gimnastyczne pamiętając o zgodnej rywalizacji

-wykonuje ćwiczenia głowy, szyi i tułowia naśladując odgłosy zegara

 

 

potrafi nazwać urządzenia, które znajdują się w kuchni, wie, jak one działają i do czego służą, wie, jak przygotowuje się niektóre potrawy

-przedstawia gestem kolejne etapy pieczenia ciasta

 

 

 

- ilustruje ruchem

 

 

 

-rozumie pojęcia: ukośnie, co drugi, równolegle, wzdłuż, w poprzek,

 

 

 

 

 

 

 

-rytmizuje krótki tekst,

-wygrywa rytm na instrumencie perkusyjnym

 

 

 

 

 

 

 

ZIMA PAKUJE WALIZKI

 

§         zapoznanie z charakterystycznymi dla przedwiośnia częstymi zmianami atmosferycznymi: roztopy, pierwsze wiosenne kwiaty, powroty ptaków;

§         kształtowanie przyjaznego odnoszenia się do zwierząt i roślin oraz przyswajanie zasad ochrony przyrody;

§         stwarzanie sytuacji dla bezpośredniego kontaktu z przyrodą; dzielenie się spostrzeżeniami, uogólnianie i wiązanie zjawisk występujących wiosną;

 

Zadania edukacyjne wyzwalające  

     aktywność i działalność dzieci.

Zakładane efekty, cele szczegółowe.

Dzieci potrafią:

 

15.03.-19.03

 

 

 

 

„Wiosna i misie”- ćwiczenia artykulacyjne, emisyjne i fonetyczne.

 

„Przelot ptaków”- zabawa ruchowa z elementem biegu.

 

„Co zima zapakuje do swojej walizki?”- dobieranka obrazkowa, ćwiczenia językowe. Doskonalenie sprawności językowych.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych –Wlaźnik nr XV

 

„ Marcowe słoneczko”- malowanie farbami plakatowymi. Kształcenie umiejętności płynnego posługiwania się pędzlem. Dbanie o estetykę pracy.

 

„Czy zima już pakuje walizki?”- obserwacja przyrody w trakcie wyjścia do ogrodu  przedszkolnego.

 

 

„ Wiosna tuż, tuż” - wprowadzenie piosenki (Kalendarz muzyczny w przedszkolu)

 

”Bazie- kotki”- łączenie papieru kolorowego z plasteliną i watą lub prażoną kukurydzą (praca w zespołach).

 

„Rowerzyści”- zabawa ruchowa z elementem biegu

 

„ Co zabierze zima, co przyniesie wiosna?”- tworzenie zbiorów różnorodnych elementów związanych z porami roku.

 

„Kto i co się obudzi wiosną”- szukanie odpowiedzi w trakcie dobieranki obrazkowej i wyrazowej (elementy Majchrzak) .

 

„Gaik”- przybliżenie dzieciom zwyczajów ludowych związanych z powitaniem wiosny. Wykonanie gaika z bibułkowych kwiatków, kolorowych wstążek, zdobywanie doświadczeń w toku działania.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową, z wykorzystaniem krążków, szybkie reagowanie na sygnał.

 

„Co chciałbyś, aby zima zabrała do swojej walizki z przedszkola?”- wyrażanie własnych uczuć.

 

Inscenizacja ruchowa na podstawie wysłuchanego wiersza „Popatrzcie bocian” T. Kubiaka.

Słuchanie wiersza H. Ożogowskiej „Czy już?” Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Czy już jest wiosna?”. Zachęcanie dzieci do wyrażania własnego zdania.

Słuchanie opowiadania S. Szuchowej i H. Zdzitowieckiej „Szukamy wiosny”. Nawiązanie rozmowy ukierunkowanej pytaniem „Jakie zwiastuny wiosny znalazły dzieci?”.

Słuchanie wiersza A. Nosalskiego „Chora zima”. Rozmowa z dziećmi na temat „Co zaszkodziło zimie?”. Praca z ilustracją – poszukiwanie właściwej kolejności obrazków w historyjce obrazkowej.

 

Dziecko:

-wykonuje ćwiczenia artykulacyjne, fonetyczne i emisyjne

 

 

-biega naśladując lot ptaków

 

-zna elementy charakterystyczne dla pogody zimowej, wypowiada się w mowie wiązanej na ich temat

 

-ćwiczy wg pokazu nauczyciela, przestrzega zasad bezpieczeństwa

-maluje grube linie oraz wypełnia kontur słoneczka farbą, zna pojecie koła, miesza farbkę żółtą z czerwoną i dowiaduje się, że powstanie nowy kolor: pomarańczowy

 

-potrafi zaobserwować najbardziej charakterystyczne zmiany w przyrodzie

 

 

-słucha śpiewu nauczycielki  określa o czym jest piosenka

wie, że na wiosnę przylatują do nas bociany, zna i określa słowo: ozimina

-tworzy bazie z kolorowego papieru, plasteliny, waty

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin