MAJ.doc

(77 KB) Pobierz
Kwiecień - 2006

Maj

 

1.  ZACZAROWANY ŚWIAT KSIĄŻEK

2.  ZWIERZĘTA NA WSI I W ZOO

3.  MOJA MAMA                       

4. JA  I  MOI   KOLEDZY                

 

 

ZACZAROWANY ŚWIAT KSIĄŻEK

 

 

§          kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki, jako źródła wiadomości i przeżyć, promowanie hasła „książka naszym przyjacielem”;

§          wprowadzenie dzieci w świat poezji, bajek i baśni zawierających wartości wychowawcze, poznawcze i kształcące;

§          organizowanie okolicznościowych „wystawek” książek.

§          zainteresowanie dzieci swoim rodzinną miejscowością poprzez udział w spacerach i wycieczkach bliższych i dalszych, m.in.  Biblioteka, wycieczka w pobliżu sadu, ogrodów

§          rozwijanie umiejętności dokonywania prostych operacji umysłowych – analiza i synteza, porównywanie, uogólnianie;

 

 

Zadania edukacyjne wyzwalające

aktywność i działalność dzieci.

Zakładane efekty, cele szczegółowe.

Dziecko potrafi:

 

 

 

04.05 – 08. 05

 

 

Co jest długie, co szerokie, a co jest wysokie?” - mierzenie różnymi jednostkami miary.

 

„Szukaj obrazka”- utrwalenie umiejętności wyodrębniania pierwszej głoski w nazwach obrazków.

 

Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie z urządzeń ogrodowych, prawidłowy ubiór.

 

„Dlaczego zepsuł się bębenek?” -opowiadanie  nauczycielki z akompaniamentem instrumentów perkusyjnych. Utrwalenie znajomości instrumentów perkusyjnych i techniki gry na nich.

 

„Wiemy, jak powstaje książka i jak należy dbać o książki” – na podstawie utworu „Skarga książki”(W. Huszcza) poszerzenie słownictwa dzieci.

 

„Nasze ulubione książki”- zorganizowanie w sali kącika ulubionych książek.

 

„Jaka to książka?” – zagadki pantomimiczne.

 

„Moja książeczka” – projektowanie i ilustrowanie.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg metody twórczej (A. i M. Kniessów) –zestaw XII (opracowany przez R. Gałuszkę).

 

„Trudne słowa”- zabawa ortofoniczna na podstawie utworu L. Marjańskiej „Muzyka”.

 

„W bibliotece”- wycieczka do biblioteki publicznej. Zapoznanie z pracą bibliotekarki.

 

Zabawa taneczno – rytmiczna „Wężyk Hop”, „Pociąg”, ćwiczenia w sprawnym układzie w dwóch szeregach, w kole, w parach;; utrwalenie piosenki „Książeczki, bajeczki”;

 

Inscenizacja przygotowana przez dzieci z wykorzystaniem pluszowych zabawek do wybranej  bajki z książki  Cz. Janczarskiego „Przygody Misia Uszatka”; stwarzanie dzieciom warunków do ekspresyjnego wyrażania własnymi słowami i ruchem zabawek – kukiełek, treści bajki;

 

Praca plastyczna z wykorzystaniem techniki orgiami z koła na temat „Miś Usztek”; umiejętne składanie i przyklejanie kółek, dorysowywanie brakujących elementów – nos, oczy,

 

Zabawa dydaktyczna „Jaka to bajka”

Dziecko:

-porównuje „na oko” i potrafi zmierzyć długość i szerokość sali zabaw krokami, stopami, patyczkiem i paskiem kartonu, porównuje długość skakanki, stolika, biurka,

-wyodrębnia pierwszą głoskę w podanym słowie, szuka obrazków na podaną głoskę

 

-bawi się w ogrodzie przedszkolnym przestrzegając zawartych umów dotyczących bezpieczeństwa

 

-odróżnia dźwięki wysokie od niskich, zna nazwę i technikę gry na instrumentach perkusyjnych (bębenek, kołatka, tamburin, trójkąt, grzechotka, talerze)

 

-wie, w jaki sposób  powstaje książka i w jaki sposób należy dbać o książki

-potrafi wymienić kilka tytułów ulubionych książek, wypowiada się na temat ich treści

-wyraża ruchem treść wybranej książki, wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas odgadywania zagadek

 

 

 

-samodzielnie projektuje treść i wykonuje wg wzoru książeczkę, którą dowolnie ilustruje

-dostosowuje ruch do muzyki, ćwiczy wykorzystując przybory (woreczki, klocki, szarfy)

 

-naśladuje odgłosy przyrody ożywionej

-wypowiada się na temat własnych marzeń, ulubionych zawodów, rozwiązuje zagadki językowe, obrazkowe i ruchowe

-wie, na czym polega praca bibliotekarki, jak jest urządzona biblioteka, kto może z niej korzystać

 

-doskonali poczucie rytmu,

-zapamiętuje kolejność kroków

 

 

-wyzwala inwencję twórczą,

-nabiera wiary we własne możliwości;

 

 

 

 

-dba o estetykę pracy,

-właściwie wykorzystuje klej;

-odczuwa satysfakcję z samodzielnego wykonania pracy.

 

-rozpoznaje utwory na podstawie treści i ilustracji;

 

 

 

 

 

 

 

ZWIERZĘTA NA WSI I W ZOO

 

§          wzbogacenie wiedzy o świecie roślin i pogodzie, rozumienie zależności przyrody od zjawisk pogody, podejmowanie obserwacji przyrodniczych

§          rozpoznawanie i nazywanie najbardziej popularnych drzew, krzewów i kwiatów kwitnących wiosną, np. forsycja, jabłoń, konwalia;

§          poznanie zmysłowe kwiatów: wąchanie, dotykanie, określanie kolorów;

§          uczenie szacunku i opiekuńczości wobec zwierząt – naszych „braci mniejszych” (ślimaki, motyle, dżdżownice, żuki)

 

 

 

 

Zadania edukacyjne wyzwalające

aktywność i działalność dzieci.

Zakładane efekty, cele szczegółowe.

Dziecko potrafi:

 

11,05. –15.05.

 

 

„Kaczki” – zabawa ruchowa.

 

Na podstawie opowiadania „Wiosna w wiejskiej zagrodzie” D.Niewoli wprowadzenie dzieci w tematykę dotyczącą wsi. Odwołanie się do doświadczeń i obserwacji dzieci. Wzbogacenie słownictwa, kształcenie mowy komunikatywnej.

 

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej pt. „Na wiejskim podwórku”.

 

Zabawy  muzyczne przy piosence „Zwierzęta w gospodarstwie”  (płytoteka „Wesołej Szkoły”), rozróżnianie dźwięków wysokich, niskich i średnich.

 

„Rodziny zwierząt” – lepienie z masy solnej wybranej rodziny zwierząt.

 

„Podwórkowe dialogi” – naśladowanie i odgadywanie różnych wymyślonych sytuacji z wiejskiego podwórka (elementy dramy).

 

Na podwórku”- ćwiczenia językowe i ortofoniczne w trakcie dopasowywania podpisów do sylwet zwierząt i naśladowaniu ich głosów.

 

Inscenizacja w oparciu o wiersz J. Brzechwy „Koziołeczek”- kształcenie mowy dialogowej, ukazanie korzyści płynących z  hodowli zwierząt.

 

Zabawy w ogrodzie przedszkolnym –wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznej zabawy, poprawnego korzystania z urządzeń ogrodowych.

„Czujne lwy” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.

 

„Jakie zwierzęta żyją w ZOO?” – zestawienie rysunków zwierząt z zagadkami literackimi. Tworzenie zbiorów zwierząt egzotycznych, przeliczanie ich i porównywanie.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg  pomysłu nauczyciela, z wykorzystaniem pluszowych zabawek

 

 

„Zwierzęta”- ćwiczenia graficzne, łączenie

kropek ciągłą linią prowadząc ją od punktu wyjścia zgodnie ze strzałką.

„Wąż”- zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych i oddechowych.

 

„Wesołe zebry”- wycinanie wg wzoru i ozdabianie.

 

„Jaka to piosenka?”- rozwiązywanie zagadek muzycznych. Utrwalenie poznanych piosenek mówiących o zwierzętach.

 

 

-naśladuje poruszanie się kaczek na wiejskim podwórku

 

-wie, jakie zwierzęta Marcin zobaczył na podwórku oraz wie, gdzie one mieszkają, używa określeń: obora, chlew, kurnik, stajnia

wiedzą, dlaczego ludzie na wsi mają dużo pracy,

rozwiązuje zagadki słowne na temat zwierząt hodowlanych

 

-wykonuje ćwiczenia naśladujące zachowanie zwierząt na podwórku

 

-potrafi rytmicznie wyklaskać tekst, dokonuje analizy treści piosenki, bawi się naśladując zwierzęta

(ich ruchy i odgłosy)

 

-potrafi ulepić zwierzęta z masy solnej, wypowiada się na temat wykonanych zwierząt

 

-potrafi poprzez mimikę i modulację głosu, w wybranym przez siebie języku zwierząt przedstawić rozmowę (kłótnia, opowiadanie, smutek, radość z czegoś).

-odczytuje napisy – nazwy zwierząt, naśladuje zwierzęta z podwórka

 

 

-recytuje wybrane kwestie z wiersza, wie, jakie korzyści ma człowiek z hodowli zwierząt

 

 

-zna zasady bezpiecznej zabawy w ogrodzie przedszkolnym i ich przestrzega

 

-naśladuje zachowanie zwierząt

 

-dobiera odpowiednie rysunki do rozwiązań zagadek, przelicza utworzone zbiory zwierząt, porównuje ich liczebność

 

-potrafi skupić się dłużej na powierzonym im zadaniu ruchowym

wierzy we własne siły i cieszy się z pochwały za prawidłowe wykonanie zadania, ćwiczy mięśnie grzbietu, stóp oraz równowagę i koordynację wzrokowo-ruchową

 

 

 

- ruchem i głosem naśladuje węża

 

 

-wycina zebrę po konturach, koloruje  ją według wzoru

 

-zna melodię i rytm wprowadzonych piosenek o zwierzętach, śpiewa je indywidualnie i w grupie

 

 

 

 

MOJA MAMA

 

 

§          wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do rodziców;

§          prowadzenie rozmów na temat pracy domowej i zawodowej rodziców z podkreśleniem jej społecznej wartości;

§          kształtowanie świadomości własnej roli społecznej w rodzinie ( prawa – obowiązki ) oraz ról innych członków rodziny;

§          prezentowanie własnych umiejętności poprzez przygotowanie drobnych prezentów oraz wspólne zabawy z rodzicami podczas obchodów Dnia Rodziców;dostarczanie dzieciom radości, dobrej zabawy, nowych wrażeń w czasie konkurencji sportowych, konkursów plastycznych,  obdarowanie upominkami z okazji Dnia Dziecka.

 

 

 

 

Zadania edukacyjne wyzwalające

aktywność i działalność dzieci.

 

 

 

Zakładane efekty, cele szczegółowe.

Dziecko potrafi:

 

18.05 -22.05.

 

„Uśmiechy dla mamy”- ćwiczenia narządów mowy.

 

„Moja mama”- ćwiczenia gramatyczne na podstawie wiersza „Nasze mamy” oraz przyniesionych zdjęć.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg w. W. Sherborne (ćwiczenia w parach).

 

"Kwiatek dla mamy"- kształcenie sprawności manualnej i przestrzennej w trakcie przygotowania niespodzianki dla mamy, na podstawie wiersza" Kosz wiosenny" - (E. Skarżyńska, "Wychowanie w Przedszkolu", 1/85)

 

„Moja mama jest najpiękniejsza” –wprowadzenie piosenki, nauka pierwszej zwrotki i refrenu.

 

„Co jest potrzebne mojej mamie?” – ćwiczenia pantomimiczne.

 

„Kwiaty dla mamy”- porównywanie liczebności zbiorów, segregowanie ich wg jakości, liczebności (wg E, Gruszczyk Kolczyńskiej).

 

„Co może sprawić mojej mamie radość?”-

ciąg zdań niedokończonych.

 

„Taniec kwiatów”- dowolne improwizacje ruchowe przy muzyce.

 

„Moja mama”- na podstawie wypowiedzi na temat wyglądu zewnętrznego swojej mamy malowanie jej portretu.

 

„Kwiaty na wietrze”- zabawa orientacyjno – porządkowa.

 

Przybliżenie dzieciom codziennych trosk i kłopotów mamy na podstawie opowiadania H. Bechlerowej " Zajączek z rozbitego lusterka".

 

Zabawa badawcza z lusterkami- wyjaśnienie zjawiska powstawania cienia i półcienia, odbicia światła.

 

„Jesteśmy sprawni i pomagamy mamie”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych (opracowanie własne).

 

„Kto przygotował te bukiety dla mamy i co jeszcze?”- zabawa dydaktyczna. Dobieranie podpisów i właściwych kwiatów.

 

„Jaka jest moja mama?” –układanie zdań o mamie i ich śpiewanie.

Zabawy ruchowe  w ogrodzie przedszkolnym – z piłką ( poznanie zasad zabawy „Zbijany”).

 

„Goście w przedszkolu” –uroczystość z okazji Dnia Matki. Montaż słowno – muzyczny w wykonaniu dzieci, wspólna zabawa z mamą (konkursy, zawody, taniec, itp.)

 

-poprawnie wykonuje ćwiczenia narządów mowy,

 

-wypowiada się na temat pracy swojej mamy, jej zainteresowań, wglądu zewnętrznego, tworzy wypowiedź kilkuzdaniową powiązaną logicznie

-ćwiczy wyrażając ruchem uczucia do kolegów, dba o jego bezpieczeństwo

 

-pragnie przygotować niespodziankę dla swojej mamy, wykonuje ją z kolorowego papieru dbając o jej estetyczne wykończenie

 

 

 

-śpiewa pierwszą zwrotkę i refren piosenki, wyraża ruchem jej treść

 

-rozpoznaje nazwę przedmiotu po geście kolegi, wie o czym marzy  mama

-zna liczebniki główne i porządkowe w zakresie 6, porządkuje zbiory kwiatów, wykonuje określone czynności matematyczne

 

 

-zna swoją mamę i wie co może sprawić jej radość...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin