Maj
1. ZACZAROWANY ŚWIAT KSIĄŻEK
2. ZWIERZĘTA NA WSI I W ZOO
3. MOJA MAMA
4. JA I MOI KOLEDZY
ZACZAROWANY ŚWIAT KSIĄŻEK
§ kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki, jako źródła wiadomości i przeżyć, promowanie hasła „książka naszym przyjacielem”;
§ wprowadzenie dzieci w świat poezji, bajek i baśni zawierających wartości wychowawcze, poznawcze i kształcące;
§ organizowanie okolicznościowych „wystawek” książek.
§ zainteresowanie dzieci swoim rodzinną miejscowością poprzez udział w spacerach i wycieczkach bliższych i dalszych, m.in. Biblioteka, wycieczka w pobliżu sadu, ogrodów
§ rozwijanie umiejętności dokonywania prostych operacji umysłowych – analiza i synteza, porównywanie, uogólnianie;
Zadania edukacyjne wyzwalające
aktywność i działalność dzieci.
Zakładane efekty, cele szczegółowe.
Dziecko potrafi:
04.05 – 08. 05
Co jest długie, co szerokie, a co jest wysokie?” - mierzenie różnymi jednostkami miary.
„Szukaj obrazka”- utrwalenie umiejętności wyodrębniania pierwszej głoski w nazwach obrazków.
Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie z urządzeń ogrodowych, prawidłowy ubiór.
„Dlaczego zepsuł się bębenek?” -opowiadanie nauczycielki z akompaniamentem instrumentów perkusyjnych. Utrwalenie znajomości instrumentów perkusyjnych i techniki gry na nich.
„Wiemy, jak powstaje książka i jak należy dbać o książki” – na podstawie utworu „Skarga książki”(W. Huszcza) poszerzenie słownictwa dzieci.
„Nasze ulubione książki”- zorganizowanie w sali kącika ulubionych książek.
„Jaka to książka?” – zagadki pantomimiczne.
„Moja książeczka” – projektowanie i ilustrowanie.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg metody twórczej (A. i M. Kniessów) –zestaw XII (opracowany przez R. Gałuszkę).
„Trudne słowa”- zabawa ortofoniczna na podstawie utworu L. Marjańskiej „Muzyka”.
„W bibliotece”- wycieczka do biblioteki publicznej. Zapoznanie z pracą bibliotekarki.
Zabawa taneczno – rytmiczna „Wężyk Hop”, „Pociąg”, ćwiczenia w sprawnym układzie w dwóch szeregach, w kole, w parach;; utrwalenie piosenki „Książeczki, bajeczki”;
Inscenizacja przygotowana przez dzieci z wykorzystaniem pluszowych zabawek do wybranej bajki z książki Cz. Janczarskiego „Przygody Misia Uszatka”; stwarzanie dzieciom warunków do ekspresyjnego wyrażania własnymi słowami i ruchem zabawek – kukiełek, treści bajki;
Praca plastyczna z wykorzystaniem techniki orgiami z koła na temat „Miś Usztek”; umiejętne składanie i przyklejanie kółek, dorysowywanie brakujących elementów – nos, oczy,
Zabawa dydaktyczna „Jaka to bajka”
Dziecko:
-porównuje „na oko” i potrafi zmierzyć długość i szerokość sali zabaw krokami, stopami, patyczkiem i paskiem kartonu, porównuje długość skakanki, stolika, biurka,
-wyodrębnia pierwszą głoskę w podanym słowie, szuka obrazków na podaną głoskę
-bawi się w ogrodzie przedszkolnym przestrzegając zawartych umów dotyczących bezpieczeństwa
-odróżnia dźwięki wysokie od niskich, zna nazwę i technikę gry na instrumentach perkusyjnych (bębenek, kołatka, tamburin, trójkąt, grzechotka, talerze)
-wie, w jaki sposób powstaje książka i w jaki sposób należy dbać o książki
-potrafi wymienić kilka tytułów ulubionych książek, wypowiada się na temat ich treści
-wyraża ruchem treść wybranej książki, wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas odgadywania zagadek
-samodzielnie projektuje treść i wykonuje wg wzoru książeczkę, którą dowolnie ilustruje
-dostosowuje ruch do muzyki, ćwiczy wykorzystując przybory (woreczki, klocki, szarfy)
-naśladuje odgłosy przyrody ożywionej
-wypowiada się na temat własnych marzeń, ulubionych zawodów, rozwiązuje zagadki językowe, obrazkowe i ruchowe
-wie, na czym polega praca bibliotekarki, jak jest urządzona biblioteka, kto może z niej korzystać
-doskonali poczucie rytmu,
-zapamiętuje kolejność kroków
-wyzwala inwencję twórczą,
-nabiera wiary we własne możliwości;
-dba o estetykę pracy,
-właściwie wykorzystuje klej;
-odczuwa satysfakcję z samodzielnego wykonania pracy.
-rozpoznaje utwory na podstawie treści i ilustracji;
ZWIERZĘTA NA WSI I W ZOO
§ wzbogacenie wiedzy o świecie roślin i pogodzie, rozumienie zależności przyrody od zjawisk pogody, podejmowanie obserwacji przyrodniczych
§ rozpoznawanie i nazywanie najbardziej popularnych drzew, krzewów i kwiatów kwitnących wiosną, np. forsycja, jabłoń, konwalia;
§ poznanie zmysłowe kwiatów: wąchanie, dotykanie, określanie kolorów;
§ uczenie szacunku i opiekuńczości wobec zwierząt – naszych „braci mniejszych” (ślimaki, motyle, dżdżownice, żuki)
11,05. –15.05.
„Kaczki” – zabawa ruchowa.
Na podstawie opowiadania „Wiosna w wiejskiej zagrodzie” D.Niewoli wprowadzenie dzieci w tematykę dotyczącą wsi. Odwołanie się do doświadczeń i obserwacji dzieci. Wzbogacenie słownictwa, kształcenie mowy komunikatywnej.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej pt. „Na wiejskim podwórku”.
Zabawy muzyczne przy piosence „Zwierzęta w gospodarstwie” (płytoteka „Wesołej Szkoły”), rozróżnianie dźwięków wysokich, niskich i średnich.
„Rodziny zwierząt” – lepienie z masy solnej wybranej rodziny zwierząt.
„Podwórkowe dialogi” – naśladowanie i odgadywanie różnych wymyślonych sytuacji z wiejskiego podwórka (elementy dramy).
„Na podwórku”- ćwiczenia językowe i ortofoniczne w trakcie dopasowywania podpisów do sylwet zwierząt i naśladowaniu ich głosów.
Inscenizacja w oparciu o wiersz J. Brzechwy „Koziołeczek”- kształcenie mowy dialogowej, ukazanie korzyści płynących z hodowli zwierząt.
Zabawy w ogrodzie przedszkolnym –wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznej zabawy, poprawnego korzystania z urządzeń ogrodowych.
„Czujne lwy” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.
„Jakie zwierzęta żyją w ZOO?” – zestawienie rysunków zwierząt z zagadkami literackimi. Tworzenie zbiorów zwierząt egzotycznych, przeliczanie ich i porównywanie.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg pomysłu nauczyciela, z wykorzystaniem pluszowych zabawek
„Zwierzęta”- ćwiczenia graficzne, łączenie
kropek ciągłą linią prowadząc ją od punktu wyjścia zgodnie ze strzałką.
„Wąż”- zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych i oddechowych.
„Wesołe zebry”- wycinanie wg wzoru i ozdabianie.
„Jaka to piosenka?”- rozwiązywanie zagadek muzycznych. Utrwalenie poznanych piosenek mówiących o zwierzętach.
-naśladuje poruszanie się kaczek na wiejskim podwórku
-wie, jakie zwierzęta Marcin zobaczył na podwórku oraz wie, gdzie one mieszkają, używa określeń: obora, chlew, kurnik, stajnia
wiedzą, dlaczego ludzie na wsi mają dużo pracy,
rozwiązuje zagadki słowne na temat zwierząt hodowlanych
-wykonuje ćwiczenia naśladujące zachowanie zwierząt na podwórku
-potrafi rytmicznie wyklaskać tekst, dokonuje analizy treści piosenki, bawi się naśladując zwierzęta
(ich ruchy i odgłosy)
-potrafi ulepić zwierzęta z masy solnej, wypowiada się na temat wykonanych zwierząt
-potrafi poprzez mimikę i modulację głosu, w wybranym przez siebie języku zwierząt przedstawić rozmowę (kłótnia, opowiadanie, smutek, radość z czegoś).
-odczytuje napisy – nazwy zwierząt, naśladuje zwierzęta z podwórka
-recytuje wybrane kwestie z wiersza, wie, jakie korzyści ma człowiek z hodowli zwierząt
-zna zasady bezpiecznej zabawy w ogrodzie przedszkolnym i ich przestrzega
-naśladuje zachowanie zwierząt
-dobiera odpowiednie rysunki do rozwiązań zagadek, przelicza utworzone zbiory zwierząt, porównuje ich liczebność
-potrafi skupić się dłużej na powierzonym im zadaniu ruchowym
wierzy we własne siły i cieszy się z pochwały za prawidłowe wykonanie zadania, ćwiczy mięśnie grzbietu, stóp oraz równowagę i koordynację wzrokowo-ruchową
- ruchem i głosem naśladuje węża
-wycina zebrę po konturach, koloruje ją według wzoru
-zna melodię i rytm wprowadzonych piosenek o zwierzętach, śpiewa je indywidualnie i w grupie
MOJA MAMA
§ wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do rodziców;
§ prowadzenie rozmów na temat pracy domowej i zawodowej rodziców z podkreśleniem jej społecznej wartości;
§ kształtowanie świadomości własnej roli społecznej w rodzinie ( prawa – obowiązki ) oraz ról innych członków rodziny;
§ prezentowanie własnych umiejętności poprzez przygotowanie drobnych prezentów oraz wspólne zabawy z rodzicami podczas obchodów Dnia Rodziców;dostarczanie dzieciom radości, dobrej zabawy, nowych wrażeń w czasie konkurencji sportowych, konkursów plastycznych, obdarowanie upominkami z okazji Dnia Dziecka.
18.05 -22.05.
„Uśmiechy dla mamy”- ćwiczenia narządów mowy.
„Moja mama”- ćwiczenia gramatyczne na podstawie wiersza „Nasze mamy” oraz przyniesionych zdjęć.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg w. W. Sherborne (ćwiczenia w parach).
"Kwiatek dla mamy"- kształcenie sprawności manualnej i przestrzennej w trakcie przygotowania niespodzianki dla mamy, na podstawie wiersza" Kosz wiosenny" - (E. Skarżyńska, "Wychowanie w Przedszkolu", 1/85)
„Moja mama jest najpiękniejsza” –wprowadzenie piosenki, nauka pierwszej zwrotki i refrenu.
„Co jest potrzebne mojej mamie?” – ćwiczenia pantomimiczne.
„Kwiaty dla mamy”- porównywanie liczebności zbiorów, segregowanie ich wg jakości, liczebności (wg E, Gruszczyk Kolczyńskiej).
„Co może sprawić mojej mamie radość?”-
ciąg zdań niedokończonych.
„Taniec kwiatów”- dowolne improwizacje ruchowe przy muzyce.
„Moja mama”- na podstawie wypowiedzi na temat wyglądu zewnętrznego swojej mamy malowanie jej portretu.
„Kwiaty na wietrze”- zabawa orientacyjno – porządkowa.
Przybliżenie dzieciom codziennych trosk i kłopotów mamy na podstawie opowiadania H. Bechlerowej " Zajączek z rozbitego lusterka".
Zabawa badawcza z lusterkami- wyjaśnienie zjawiska powstawania cienia i półcienia, odbicia światła.
„Jesteśmy sprawni i pomagamy mamie”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych (opracowanie własne).
„Kto przygotował te bukiety dla mamy i co jeszcze?”- zabawa dydaktyczna. Dobieranie podpisów i właściwych kwiatów.
„Jaka jest moja mama?” –układanie zdań o mamie i ich śpiewanie.
Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym – z piłką ( poznanie zasad zabawy „Zbijany”).
„Goście w przedszkolu” –uroczystość z okazji Dnia Matki. Montaż słowno – muzyczny w wykonaniu dzieci, wspólna zabawa z mamą (konkursy, zawody, taniec, itp.)
-poprawnie wykonuje ćwiczenia narządów mowy,
-wypowiada się na temat pracy swojej mamy, jej zainteresowań, wglądu zewnętrznego, tworzy wypowiedź kilkuzdaniową powiązaną logicznie
-ćwiczy wyrażając ruchem uczucia do kolegów, dba o jego bezpieczeństwo
-pragnie przygotować niespodziankę dla swojej mamy, wykonuje ją z kolorowego papieru dbając o jej estetyczne wykończenie
-śpiewa pierwszą zwrotkę i refren piosenki, wyraża ruchem jej treść
-rozpoznaje nazwę przedmiotu po geście kolegi, wie o czym marzy mama
-zna liczebniki główne i porządkowe w zakresie 6, porządkuje zbiory kwiatów, wykonuje określone czynności matematyczne
-zna swoją mamę i wie co może sprawić jej radość...
Marusia901