Ćwiczenia języka:1. „Sklejanie pierogów” – nagryzanie brzegów języka zębami (masaż) i rozciąganie języka).2. „Wyżymaczka” – przeciskanie języka przez maksymalnie zbliżone do siebie zęby.3. „Łopatka” – wysuwanie szerokiego języka z buzi nie dotykając zębów.4. „ Konik” – kląskanie czubkiem języka o podniebienie twarde (zmiana układu warg jak przy głosce u - i.5. „Zaczarowane miejsce” – odklejanie czubkiem języka z przedniej części podniebienia twardego chrupki, opłatka, czekolady, nutelli, kropli miodu, itp.6. Przytrzymywanie czubkiem języka, ssanie cukierka pudrowego lub naśladowanie.7. Zdmuchiwanie skrawka papieru umieszczonego na czubku języka.8. „Młotek” – szybkie wypowiadanie głoski [l] dotykając czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy.9. „Trzepanie dywanów” – szybkie i kilkukrotne uderzanie językiem o górną wargę wybrzmiewając [ly].10. „Piosenkarz” – śpiewanie różnych melodii na sylabach, poruszając jedynie językiem – nie brodą, przy szeroko otwartych ustach:la, la, la,lo, lo, lo,le, le, le,lu, lu, lu,ly, ly, ly.11. Wypowiadanie zbitki sylabowej lalolule najpierw wolno, potem coraz szybciej.12. „Chiński język” - wypowiadanie zbitek sylabowych – szybko i kilkakrotnie:nalapatada,nolopotodo,nelepetede,nuluputudu,nylypytydy.13. „Traktor” – wielokrotne, coraz szybsze wypowiadanie zbitki bd, a następnie sylab:bda, bdo, bde, bdu, bdy,pta, pto, pte, ptu, pty,bda – pta,bdo – pto, bde – pte,bdu – ptu,bdy – pty.14. „Paplanie” – wielokrotne coraz szybsze wypowiadanie:tedamwa,tat tedat,ente dente,lelum polelum,ble, ble, ble,tla, tlo, tlu.15. „Karabin maszynowy” - wielokrotne, energiczne wypowiadanie [ttt], [ddd], [td] [tdn] (najpierw wolno, potem coraz szybciej) dotykając czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach, potem sylaby:te, te, te,ty, ty, ty,de, de, de,dy, dy, dy.A następnie zbitki sylabowe:teda – teda,tede – tede,tedo – tedo,tedu – tedu,tedy – tedy.16. Wypowiadanie rymowanki - głoska [t] wymawiana w sposób przytępiony, tzn. z językiem na podniebieniu:Kto to tutaj tak tupie?To tato tutaj tak tupie. Ach, tato tutaj tak tupie! 17. „Piła” - wybrzmiewanie przedłużonego [d] z równoczesnymi energicznymi, poziomymi ruchami palcem po wędzidełku podjęzykowym.18. „Suszarka” – mocne dmuchanie na czubek języka uniesiony do wałka dziąsłowego, aż do pojawienia się tr.19. „Zepsuty traktor” – mocne akcentowanie głoski [t] w czasie wybrzmiewania zbitek tll, tll, trl najpierw szeptem, potem głośno.20. „Mały ptaszek uczy się śpiewać” – powtarzanie sylab szeptem, a następnie głośno:la, la, la, trla,lo, lo, lo, trlo,lu, lu, lu, trlu,le, le, le, trle,ly, ly, ly, trly,li, li, li, trli.21. „Śpiew ptaków” – szeptem i głośno wypowiadanie trla, trlo, trle, trlu, trly.22. Wyrazy dźwiękonaśladowcze – naśladowanie odgłosów zaczynając od szeptu:gra na trąbce – tra ta ta, tru tu tu, tre te te,zepsuty karabin maszynowy – tr tr tr, dr dr dr,groźny pies – wrr, wrr, wrr,traktor – tur tur tur, tyr tyr tyr, pyr pyr pyr,fruwające ptaki – fru, fru, fru,ćwierkające wróble – ćwir, ćwir, ćwir,świnka – chrum, chrum,zatrzymanie konia – pr, pr,śpioch – chr, chr, chr,dzwonek – dryń, dryń,szorowanie zębów – szuru, szuru,zapalanie światła – pstryk,pękający balonik – trach,wrona – kra, kra,samochód – brum, brum.
skrzydlaty86