1), Co obejmują współczesne wyzwania zarządzania. Wymień popularne teorie zarządzania.
· Globalizacje działalności gospodarczej; jakości i wydajności; zmniejszania rozmiarów produkcji; redukcja personelu, problemy własności, etyki i odpowiedzialności społecznej, a także różnorodność siły roboczej.
· Pomysłowe podejście do zarządzania obejmujące między innymi modem typu Z oraz troskę o doskonałość.
2), Co to jest kierowanie? Wymień funkcje kierowania.
· Proces dobrowolnego lub wymuszonego ograniczenia swobody działań ludzi, realizowanym dla osiągnięcia prowadzonego działania zbiorowego. Istotą tego procesu jest koordynacja zbiorowych wysiłków na pożądanym poziomie.
· Planowanie; organizowanie; przewodzenie; kontrola.
3), Co składa się na otoczenie polityczno-prawne w zarządzaniu międzynarodowym?
· Stabilność rządu; zachęty dla kapitału; kontrola handlu; wspólnoty gospodarcze.
4), Co to jest benchmarking? Wymień jego rodzaje.
· Porównywanie z najlepszymi; dorównywanie im, orientacja na najlepszą klasę wyrobów lub usług, uczenie się od konkurentów.
· Wewnętrzny; konkurencyjny; funkcjonalny.
5), Co jest istotą zarządzania przez innowacje? Wymień główne bariery innowacyjne w organizacji.
· Metoda promująca innowacje i zmiany we wszystkich obszarach działania organizacji.
· Zasobowe; prawne; organizacyjne; psychospołeczne.
6), Co to jest jakość? Wymień podstawowe wymiary jakości.
· Jest to stopień, w jakim produkt spełnia wymagania klienta.
· Wyniki; cechy; niezawodność; zgodność; trwałość; łatwość obsługi; estetyka postrzegania jakości.
7), Wymień techniki badania czasu pracy w organizacji.
· Technika obserwacji ciągłej; migawkowych; techniki chronometrażu.
8), Na co w szczególności wpływają systemy informacyjne w organizacji?
· Na jej wyniki; na jej organizację; na zachowanie jej członków.
9), Co jest istotą percepcji? Jak się dzieli percepcja?
· Wykorzystywanie procesów używanych przez ludzi do odbierania i interpretowania informacji płynących z otoczenia.
· Percepcja selektywna; organizacji percepcji.
10), Wymień podstawowe działania konstrukcyjne wykorzystywane przy konstruowaniu organizacji.
· Projektowanie stanowisk pracy; grupowanie stanowisk pracy; ustalenie relacji podporządkowania; układ władzy w organizacji; działalność koordynacyjna; różnicowanie stanowisk pracy.
11), Co to jest strategia organizacji? Jakie są jej podstawowe obszary?
· Proces określania długofalowych celów, zamierzeń organizacji oraz przyjęcia kierunków działania, a także alokacji zasobów, koniecznych do zrealizowania tych celów.
· Zasięg; dystrybucja zasobów;....... Kompetencje; synergia.
12), Co jest istotą szkolenia i doskonalenia pracowników w organizacji?
· Szkolenie i uczenie pracowników technicznych i wykonawczych sposobów wykonywania czynności na stanowisku, na jakim zostali zatrudnieni.
· Doskonalenia: uczenie menadżerów i pracowników...... Niezbędnych...... Obecnym i przyszłym stanowisku.
13), Co to jest hierarchia Maslova w procesie motywowania zasobów ludzkich do pracy.
· Teoria sugerująca, że ludzie muszą zaspokoić pięć kolejnych grup potrzeb: fizjologicznych; bezpieczeństwa; przynależności; szacunku; samorealizacji.
1), Co jest istotą spojrzenia ilościowego na zarządzanie? Wymień jego teorie.
· Koncentruje się na zastosowaniu modeli i procesów matematycznych do sytuacji kierowniczych.
· Ilościowa teoria zarządzania;... Zarządzanie operacyjne.
2), Kto to jest zarządzający? Wymień prawa zarządzającego.
· Zarządzający jest kierownikiem o szczególnym zakresie uprawnień i odpowiedzialności. Jego zachowania koordynujące odnoszą się nie tylko do zachowań ludzi, lecz także do zachowań organizacji rozumianej jako twór złożony z ludzi i technicznych środków działania.
· Prawo do decydowania lub współdecydowania o misji i celach organizacji działania zespołowego; kierunkach i sposobach wykorzystywania zasobów organizacji, działania zespołowego; tworzeniem materialnych, finansowych, handlowych i organizacyjnych warunków realizacji misji, celów i zadań.
3), Co składa się na otoczenie ekonomiczne w zarządzaniu międzynarodowym?
· System gospodarczy; zasoby naturalne; infrastruktura.
4), Co to jest controling? Wymień podstawowe jego rodzaje.
· Metoda kierowania przedsiębiorstwem polegająca na tworzeniu i aktualizowaniu architektury systemu planowania, konstruowanie wskaźników i mierników oceny finansowej organizacji oraz przygotowywanie informacji bieżących i strategicznych dla podejmowania decyzji w organizacji.
· Strategiczne; operacyjne.
5), Co to jest potencjał innowacyjny organizacji. Wymień główne postawy członków organizacji wobec innowacji.
· Zdolność organizacji do efektywnego wprowadzania nowych pomysłów technicznych i rozwiązań organizacyjnych do procesu produkcji i na rynek.
· Akceptacja; obojętność; bierny opór; czynny opór.
6) Przedstaw hierarchię dokumentacji w systemach jakości.
· Dokumenty zewnętrzne; normy ISO; NK; NB.
· Dokumenty wewnętrzne systemu; księga jakości; procedury; instrukcje; zapisy jakości.
7), Co to jest czas roboczy pracownika w organizacji i jak się dzieli.
· Czas obecności pracownika w organizacji.
· Czas pracy aktywnie wykonywanych zadań; czas przerw
8) Wymień podstawowe systemy informacyjne w organizacji
· System SPDT; SLK; SWD; SINK.
9), Na czym polega zarządzanie przez komunikowanie się. Jaki charakter może mieć komunikacja interpersonalna?
· Zarządzanie przez komunikację polega na budowie i doskonaleniu systemu stałego informowania załogi o głównych celach, problemach i kłopotach przedsiębiorstwa, zamierzeniach kierownictwa oraz o aktualnej i docelowej pozycji na rynku.
· Komunikacja ustna, komunikacja pisemna
10) Wymień etapy cyklu życia organizacji.
11) Wymień etapy formułowania strategii organizacji. Na jakich poziomach jest ona formułowana.
Etapy formułowania strategii: 1. Analiza otoczenia 2. Analiza organizacji 3. Wzajemne dopasowanie organizacji i otoczenia
Wyróżniamy następujące poziomy i strategii: 1.Strategia na poziomie przedsiębiorstwa, 2.Strategia na poziomie autonomicznej jednostki gospodarczej – koncentracja na wybranych obszarach działania 3. Strategia na poziomie funkcjonalnym – dla jednego obszaru funkcjonalnego np. produkcja.
12), Na czym polega przewidywanie popytu w procesie planowania zasobów ludzkich w organizacji.
13) Przedstaw istoty procesu motywacyjnego w procesie motywowania do pracy.
1), Co jest istotą spojrzenia behawioralnego na zarządzanie? Wymień zasady sprawnego zarządzania wg. Fayola.
· Koncentruje się na zachowaniu pracownika w kontekście organizacyjnym.
· Autorytet; dyscyplina; jedność rozkazodawstwa i kierownictwa; podporządkowanie interesu osobistego intelektowi ogółu; wynagrodzenie; centralizacja; hierarchia; ład; sprawiedliwość; inicjatywa; harmonia; stabilizacja personalna.
2), Na czym polega funkcja planowania i organizowania w procesie zarządzania organizacją?
· Planowania polega na przewidywaniu przyszłego układu warunków i środków działania i na formułowaniu celów działania, dostosowanych do tego układu.
· Organizowania polega na wykonaniu czynności mających na celu powiązanie różnorodnych działań członków organizacji w pewne bardziej lub mniej trwałe zespoły działań.
3), Co składa się na otoczenie kulturowe w zarządzaniu międzynarodowym.
· Wartości; symbole; wierzenia; język.
4), Co jest istotą koncepcji Time Base Management w organizacji? Na jakich opiera się ona założeniach?
· Koncepcja zarządzania w oparciu o czas, u której podstawy leży efektywne wykorzystanie czasu w przedsiębiorstwie.
· Orientacja na: czynnik czasu; skok ilościowy; pracę; wartości; zespół.
5) Wymień etapy procesu twórczego. Wymień artykuły twórczych jednostek.
· Przygotowanie; inkubacja; przełomowe odkrycie; weryfikacja.
· Doświadczenie życiowe; osobowość; zdolności poznawcze.
6), Czego dotyczą normy ISO 9001, 9002, 9003, 9004.
· Model zapewnienia jakości podczas projektowania, kontynuowania, produkcji, instalowania obsługi.
· --- | | --- produkcji i instalowania
· --- | | --- kontroli i badań ostatecznych
· Zarządzanie jakością i elementy systemu jakości krytyczne
7), Na czym polega badanie czasu techniką chronometrażu? Jak dzielą się metody normowania pracy?
· Pomiar czasu trwania elementów cyklu pracy za pomocą odpowiednich przyrządów, zarejestrowanie wyników w formularzu i oszacowanie tempa pracy.
· Sumaryczne; szacunkowe; doświadczalna; statystyczna.
8), Co to jest informacja. Wymień cechy informacji użytecznej.
· Informacja to dane zaprezentowane w sposób mający znaczenie
· Cechy użytecznej informacji:
1.Dokładna 2.Aktualna 3. Kompletna 4. Odpowiednia
9) Wymień główne formy komunikacji w organizacji. Wymień czynniki warunkujące sprawne komunikowanie w organizacji.
* Forma komunikacji interpersonalnej * Forma komunikacji grupowej i organizacyjnej
· Czynniki psychologiczne i sytuacyjne.
10) Wymień podstawowe czynniki sytuacyjne mające wpływ na projekt, strukturę organizacji.
· Technika – procesy stosowane w organizacji
· Otoczenie organizacji
· Wielkość organizacji
· Cykl życia organizacji
· Strategia organizacji
11), Co jest istotą wdrażania strategii organizacji. Wymień sposoby jej wdrażania.
12), Co to jest uwiarygodnienie w procesie selekcji kandydatów do pracy w organizacji. Wymień jego rodzaje.
· Określenie zakresu, w jakim dane narzędzie doboru rzeczywiście pozwala przewidzieć przyszłą sprawność wykonywania funkcji objętych danym stanowiskiem
13), Co jest istotą teorii dwuczynnikowej w procesie motywowania zasobami ludzkimi do pracy.
· Teoria motywacji sugerująca, że zadowolenie i niezadowolenie ludzi z pracy kształtują asię pod wpływem dwóch niezależnych zestawów czynników – motywacji i higieny psyhicznej.
1) Co to jest zarządzanie? Wymień teorie zarządzania.
· Jest to działalność kierownicza polegająca na ustalaniu celów podległej organizacji oraz dysponowania jej zasobami dla osiągnięcia tych celów.
· Planowania ; organizowania ; motywowania ; kontroli.
2) Co to jest styl zarządzania? Wymień podstawowe style zarządzania.
...
WEST_zespol_muzyczny