Organizacja i zarzadzanie - EGZAMIN 02.doc

(79 KB) Pobierz
GRUPA 3

1), Co obejmują współczesne wyzwania zarządzania. Wymień popularne teorie zarządzania.

·         Globalizacje działalności gospodarczej; jakości i wydajności; zmniejszania rozmiarów produkcji; redukcja personelu, problemy własności, etyki i odpowiedzialności społecznej, a także różnorodność siły roboczej.

·         Pomysłowe podejście do zarządzania obejmujące między innymi modem typu Z oraz troskę o doskonałość.

2), Co to jest kierowanie? Wymień funkcje kierowania.

·         Proces dobrowolnego lub wymuszonego ograniczenia swobody działań ludzi, realizowanym dla osiągnięcia prowadzonego działania zbiorowego. Istotą tego procesu jest koordynacja zbiorowych wysiłków na pożądanym poziomie.

·         Planowanie; organizowanie; przewodzenie; kontrola.

3), Co składa się na otoczenie polityczno-prawne w zarządzaniu międzynarodowym?

·         Stabilność rządu; zachęty dla kapitału; kontrola handlu; wspólnoty gospodarcze.

4), Co to jest benchmarking? Wymień jego rodzaje.

·         Porównywanie z najlepszymi; dorównywanie im, orientacja na najlepszą klasę wyrobów lub usług, uczenie się od konkurentów.

·         Wewnętrzny; konkurencyjny; funkcjonalny.

5), Co jest istotą zarządzania przez innowacje? Wymień główne bariery innowacyjne w organizacji.

·         Metoda promująca innowacje i zmiany we wszystkich obszarach działania organizacji.

·         Zasobowe; prawne; organizacyjne; psychospołeczne.

6), Co to jest jakość? Wymień podstawowe wymiary jakości.

·         Jest to stopień, w jakim produkt spełnia wymagania klienta.

·         Wyniki; cechy; niezawodność; zgodność; trwałość; łatwość obsługi; estetyka postrzegania jakości.

7), Wymień techniki badania czasu pracy w organizacji.

·         Technika obserwacji ciągłej; migawkowych; techniki chronometrażu.

8), Na co w szczególności wpływają systemy informacyjne w organizacji?

·         Na jej wyniki; na jej organizację; na zachowanie jej członków.

9), Co jest istotą percepcji? Jak się dzieli percepcja?

·         Wykorzystywanie procesów używanych przez ludzi do odbierania i interpretowania informacji płynących z otoczenia.

·         Percepcja selektywna; organizacji percepcji.

10), Wymień podstawowe działania konstrukcyjne wykorzystywane przy konstruowaniu organizacji.

·         Projektowanie stanowisk pracy; grupowanie stanowisk pracy; ustalenie relacji podporządkowania; układ władzy w organizacji; działalność koordynacyjna; różnicowanie stanowisk pracy.

11), Co to jest strategia organizacji? Jakie są jej podstawowe obszary?

·         Proces określania długofalowych celów, zamierzeń organizacji oraz przyjęcia kierunków działania, a także alokacji zasobów, koniecznych do zrealizowania tych celów.

·         Zasięg; dystrybucja zasobów;....... Kompetencje; synergia.

12), Co jest istotą szkolenia i doskonalenia pracowników w organizacji?

·         Szkolenie i uczenie pracowników technicznych i wykonawczych sposobów wykonywania czynności na stanowisku, na jakim zostali zatrudnieni.

·         Doskonalenia: uczenie menadżerów i pracowników...... Niezbędnych...... Obecnym i przyszłym stanowisku.

13), Co to jest hierarchia Maslova w procesie motywowania zasobów ludzkich do pracy.

·         Teoria sugerująca, że ludzie muszą zaspokoić pięć kolejnych grup potrzeb: fizjologicznych; bezpieczeństwa; przynależności; szacunku; samorealizacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1), Co jest istotą spojrzenia ilościowego na zarządzanie? Wymień jego teorie.

·         Koncentruje się na zastosowaniu modeli i procesów matematycznych do sytuacji kierowniczych.

·         Ilościowa teoria zarządzania;... Zarządzanie operacyjne.

2), Kto to jest zarządzający? Wymień prawa zarządzającego.

·         Zarządzający jest kierownikiem o szczególnym zakresie uprawnień i odpowiedzialności. Jego zachowania koordynujące odnoszą się nie tylko do zachowań ludzi, lecz także do zachowań organizacji rozumianej jako twór złożony z ludzi i technicznych środków działania.

·         Prawo do decydowania lub współdecydowania o misji i celach organizacji działania zespołowego; kierunkach i sposobach wykorzystywania zasobów organizacji, działania zespołowego; tworzeniem materialnych, finansowych, handlowych i organizacyjnych warunków realizacji misji, celów i zadań.

3), Co składa się na otoczenie ekonomiczne w zarządzaniu międzynarodowym?

·         System gospodarczy; zasoby naturalne; infrastruktura.

4), Co to jest controling? Wymień podstawowe jego rodzaje.

·         Metoda kierowania przedsiębiorstwem polegająca na tworzeniu i aktualizowaniu architektury systemu planowania, konstruowanie wskaźników i mierników oceny finansowej organizacji oraz przygotowywanie informacji bieżących i strategicznych dla podejmowania decyzji w organizacji.

·         Strategiczne; operacyjne.

5), Co to jest potencjał innowacyjny organizacji. Wymień główne postawy członków organizacji wobec innowacji.

·         Zdolność organizacji do efektywnego wprowadzania nowych pomysłów technicznych i rozwiązań organizacyjnych do procesu produkcji i na rynek.

·         Akceptacja; obojętność; bierny opór; czynny opór.

6) Przedstaw hierarchię dokumentacji w systemach jakości.

·         Dokumenty zewnętrzne; normy ISO; NK; NB.

·         Dokumenty wewnętrzne systemu; księga jakości; procedury; instrukcje; zapisy jakości.

7), Co to jest czas roboczy pracownika w organizacji i jak się dzieli.

·         Czas obecności pracownika w organizacji.

·         Czas pracy aktywnie wykonywanych zadań; czas przerw

8) Wymień podstawowe systemy informacyjne w organizacji

· System SPDT; SLK; SWD; SINK.

9), Na czym polega zarządzanie przez komunikowanie się. Jaki charakter może mieć komunikacja interpersonalna?

· Zarządzanie przez komunikację polega na budowie i doskonaleniu systemu stałego informowania załogi o głównych celach, problemach i kłopotach przedsiębiorstwa, zamierzeniach kierownictwa oraz o aktualnej i docelowej pozycji na rynku.

· Komunikacja ustna, komunikacja pisemna

10) Wymień etapy cyklu życia organizacji.

11) Wymień etapy formułowania strategii organizacji. Na jakich poziomach jest ona formułowana.

Etapy formułowania strategii: 1. Analiza otoczenia 2. Analiza organizacji 3. Wzajemne dopasowanie organizacji i otoczenia

Wyróżniamy następujące poziomy i strategii: 1.Strategia na poziomie przedsiębiorstwa, 2.Strategia na poziomie autonomicznej jednostki gospodarczej – koncentracja na wybranych obszarach działania 3. Strategia na poziomie funkcjonalnym – dla jednego obszaru funkcjonalnego np. produkcja.

12), Na czym polega przewidywanie popytu w procesie planowania zasobów ludzkich w organizacji.

13) Przedstaw istoty procesu motywacyjnego w procesie motywowania do pracy.


1), Co jest istotą spojrzenia behawioralnego na zarządzanie? Wymień zasady sprawnego zarządzania wg. Fayola.

· Koncentruje się na zachowaniu pracownika w kontekście organizacyjnym.

· Autorytet; dyscyplina; jedność rozkazodawstwa i kierownictwa; podporządkowanie interesu osobistego intelektowi ogółu; wynagrodzenie; centralizacja; hierarchia; ład; sprawiedliwość; inicjatywa; harmonia; stabilizacja personalna.

2), Na czym polega funkcja planowania i organizowania w procesie zarządzania organizacją?

·         Planowania polega na przewidywaniu przyszłego układu warunków i środków działania i na formułowaniu celów działania, dostosowanych do tego układu.

·         Organizowania polega na wykonaniu czynności mających na celu powiązanie różnorodnych działań członków organizacji w pewne bardziej lub mniej trwałe zespoły działań.

3), Co składa się na otoczenie kulturowe w zarządzaniu międzynarodowym.

·         Wartości; symbole; wierzenia; język.

4), Co jest istotą koncepcji Time Base Management w organizacji? Na jakich opiera się ona założeniach?

·         Koncepcja zarządzania w oparciu o czas, u której podstawy leży efektywne wykorzystanie czasu w przedsiębiorstwie.

·         Orientacja na: czynnik czasu; skok ilościowy; pracę; wartości; zespół.

5) Wymień etapy procesu twórczego. Wymień artykuły twórczych jednostek.

·         Przygotowanie; inkubacja; przełomowe odkrycie; weryfikacja.

·         Doświadczenie życiowe; osobowość; zdolności poznawcze.

6), Czego dotyczą normy ISO 9001, 9002, 9003, 9004.

·         Model zapewnienia jakości podczas projektowania, kontynuowania, produkcji, instalowania obsługi.

·         --- | | --- produkcji i instalowania

·         --- | | --- kontroli i badań ostatecznych

·         Zarządzanie jakością i elementy systemu jakości krytyczne

7), Na czym polega badanie czasu techniką chronometrażu? Jak dzielą się metody normowania pracy?

·         Pomiar czasu trwania elementów cyklu pracy za pomocą odpowiednich przyrządów, zarejestrowanie wyników w formularzu i oszacowanie tempa pracy.

·         Sumaryczne; szacunkowe; doświadczalna; statystyczna.

8), Co to jest informacja. Wymień cechy informacji użytecznej.

·        Informacja to dane zaprezentowane w sposób mający znaczenie

·         Cechy użytecznej informacji:

         1.Dokładna 2.Aktualna 3. Kompletna 4. Odpowiednia

9) Wymień główne formy komunikacji w organizacji. Wymień czynniki warunkujące sprawne komunikowanie w organizacji.

* Forma komunikacji interpersonalnej * Forma komunikacji grupowej i organizacyjnej

· Czynniki psychologiczne i sytuacyjne.

10) Wymień podstawowe czynniki sytuacyjne mające wpływ na projekt, strukturę organizacji.

· Technika – procesy stosowane w organizacji

· Otoczenie organizacji

· Wielkość organizacji

· Cykl życia organizacji

· Strategia organizacji

11), Co jest istotą wdrażania strategii organizacji. Wymień sposoby jej wdrażania.

12), Co to jest uwiarygodnienie w procesie selekcji kandydatów do pracy w organizacji. Wymień jego rodzaje.

·                    Określenie zakresu, w jakim dane narzędzie doboru rzeczywiście pozwala przewidzieć przyszłą sprawność wykonywania funkcji objętych danym stanowiskiem

13), Co jest istotą teorii dwuczynnikowej w procesie motywowania zasobami ludzkimi do pracy.

· Teoria motywacji sugerująca, że zadowolenie i niezadowolenie ludzi z pracy kształtują asię pod wpływem dwóch niezależnych zestawów czynników – motywacji i higieny psyhicznej.


1) Co to jest zarządzanie? Wymień teorie zarządzania.

·         Jest to działalność kierownicza polegająca na ustalaniu celów podległej organizacji oraz dysponowania jej zasobami dla osiągnięcia tych celów.

·         Planowania ; organizowania ; motywowania ; kontroli.

2) Co to jest styl zarządzania? Wymień podstawowe style zarządzania.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin