czy_mozna_zyc_bez_powietrza.doc

(44 KB) Pobierz
Autor scenariusza:

III miejsce w konkursie na najciekawszy scenariusz zajęć z wykorzystaniem programów edukacyjnych serii „Królik Bystrzak” oraz programów do nauki matematyki – „Matematyczna przygoda” i „Wesołe działania matematyczne”.

 

Autor scenariusza: Anna Wicek             

Szkoła Podstawowa nr 12 w Gdyni

 

Temat scenariusza: „Czy można żyć bez powietrza?”

Programy wykorzystane podczas zajęć: Królik Bystrzak dla Zerówki” – demo z płyty Bajtusia 1/03, „Wesołe Działania Matematyczne”

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych

Adresat zajęć: klasa III

Prowadząca: Anna Wicek

Temat bloku: Poznajemy tajemnice powietrza

Tematy dnia:  Co to jest powietrze?

                            Czy można żyć bez powietrza?

                            (ten dzień opisano w scenariuszu)

                            Dlaczego powietrze jest zanieczyszczone?

                            Ptaki – gospodarze powietrznych przestrzeni.

Metody nauczania:

-          werbalne,

-          oglądowe,

-          praktyczne.

Formy pracy: zbiorowa, grupowa jednolita, jednostkowa jednolita

Środki dydaktyczne: list od Bystrzaka, karta pracy dla ucznia, tekst piosenki, gry komputerowe (Bajtuś 1/03, Wesołe Działania Matematyczne), balony, piłki do skakania, butelki, miski, wrzątek.

Przewidywane efekty dydaktyczno-wychowawcze:

Uczeń:

-          bada, wyjaśnia właściwości powietrza,

-          układa i pisze wnioski z doświadczenia,

-          potrafi wyjaśnić, na czym polega prawidłowe oddychanie,

-          potrafi mnożyć w zakresie 100,

-          układa treść zadania do formuły matematycznej,

-          rozróżnia wyrazy rymujące się,

-          układa własne rymowanki na dany temat,

-          aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych,

-          śpiewa i bawi się przy muzyce,

-          korzysta z gier multimedialnych.

Przebieg zajęć:

1.      Wprowadzenie do tematu zajęć – odczytanie listu od Królika Bystrzaka i Lwa Leona (załącznik 1)

2.      Eksperymentalne badanie właściwości powietrza:

a)      czytanie instrukcji,

b)     przeprowadzenie doświadczenia,

c)      grupowe redagowanie i zapisanie wyniku eksperymentu.

(załącznik 2)

3.      „Lot do Balonii” – przejście do pracowni komputerowej

Uczniowie wychodzą na korytarz. Tam znajdują nadmuchane balony z imionami uczniów. Zadaniem dzieci jest znalezienie swojego balonu i przywiązanie go do krzesła w pracowni komputerowej.

4.      Wysłuchanie piosenki „Tu w Balonii” (na stanowisku nauczyciela uruchamiamy płytę Bajtuś 1/03, na której są piosenki Królika Bystrzaka)

5.      Spotkanie z Felą Skorupką – „Rymowanki to jest to, co mi zawsze dobrze szło” – Fela opowiada o sposobie uwolnienia powietrza – trzeba ułożyć rymowanki, ale należy do tego odpowiednio przygotować się.

6.      Gra w rymy – uruchomienie gry demo z Bajtusia.

W sali gimnastycznej w Balonowym Mieście czekają na dzieci Kosz i Koszykówka. Koszykówka rzuca piłki, które można wrzucać do Kosza, ale tylko te, na których napisane są wyrazy rymujące się z wyrazem na tablicy.  Jeżeli uczeń zdobędzie 4 punkty, w nagrodę dostaje tekst piosenki „Tu w Balonii”.

7.      Nauka piosenki „Tu w Balonii” (załącznik 3)

8.      Układanie i zapisywanie rymowanek na temat powietrza (jego właściwości, ochrony, uwięzienia, wg pomysłu dzieci).

9.      Zabawy ruchowe z balonami – na korytarzu

a)            rzucanie i chwytanie balonów w parach

b)            „Wędrujące balony” – dzieci stoją w rzędach i na sygnał podają balony górą nad głowami. Ostatni zawodnik odebrawszy balon, przybiega na początek rzędu i rozpoczyna kolejną serię podań. Zwycięża zespół, w którym zawodnik zaczynający zabawę ponownie znajdzie się na początku rzędu.

c)            „Uwolnij powietrze” – mieszamy balony. W tym czasie dzieci udają się do sali po swoje rymowanki, przynoszą je i stają w kręgu. Po głośnym odczytaniu rymowanki uczeń może uwolnić powietrze – przekłuć balon.

10.  Słuchanie czytanego przez nauczyciela tekstu „Jak oddychamy?” – (załącznik 4) – tekst z podręcznika do kl. III (wyd. Nowa Era).

11.  Odpowiadanie na pytania umieszczone pod tekstem:

a)      Dlaczego na innych planetach nie mogą żyć ludzie i zwierzęta?

b)     Czy człowiek może żyć bez powietrza?

c)      Wyjaśnij, na czym polega prawidłowe oddychanie?

12.  Walka z wirusami – „Mnożeniowe Tunele” (Wesołe Działania Matematyczne)

Niestety, wcześniej nie znaliśmy zasad prawidłowego oddychania. W czasie zabawy z balonami mieliśmy otwarte buzie. Nasze gardła zaatakowały wirusy. Musimy je zwalczyć komputerowym sposobem.

Na dole ekranu znajduje się zapis działania (mnożenie), które dziecko musi wykonać. Za pomocą myszki dziecko celuje w wirusa z prawidłowym wynikiem i strzela.

Uwaga!

Ze względu na ograniczoną liczbę gier z licencją w tam samym czasie część uczniów wykonuje karty pracy (zadanie na mnożenie), potem zamiana.

13.  Pożegnanie z Balonią:

-          odśpiewanie piosenki

-          powrót na Ziemię – w podskokach na dużych gumowych piłkach udajemy się do sali lekcyjnej, potem zwykłym marszem do szatni.

 

Załącznik 1

 

Ratunku! Pomocy!

Wczoraj uczyliście się o tym, co to jest powietrze i dlaczego jest ważne dla ludzi i zwierząt. Niestety zostało ono uwięzione w balonach i zabrane z Ziemi. Jeżeli nie pomożecie nam uwolnić go, to Ziemi grozi zagłada.

Udajcie się do krainy Balonii, gdzie sympatyczna Fela Skorupka wyjaśni Wam, co macie dalej robić. Jako środków transportu użyjcie balonów, które możecie nadmuchać w pewien tajemniczy sposób. Zajrzyjcie do kart pracy.

                                                                                                                Królik Bystrzak i Lew Leon

 

Załącznik 2

 

Karta pracy

Zadanie 1

Podzielcie się na stałe grupy zadaniowe i wykonajcie eksperyment. Potrzebne materiały: butelka, balon, miska, wrzątek (podaje pani !).

Przebieg eksperymentu:

-          naciągnij balon na szyjkę butelki,

-          poproś panią o nalanie wrzątku do miseczki,

-          włóż butelkę do wody,

-          obserwuj, co się dzieje i zapisz to.

Co się stało?  ..........................................................................................................................

.................................................................................................................................................

Wniosek .................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

Zadanie 2

Ułóż i zapisz rymowankę na temat powietrza:

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

Zadanie 3

Pomóż Leonowi obliczyć.                            8*7=....                            5*9=....

4*8=....                            6*6=....                            9*9=....                            7*7=....

 

Rysunek

 

 

5*9=....                            9*3=....              4*8=....

Do wybranego działania ułóż na odwrocie zadanie tekstowe.

 

 

Załącznik 3

Tu w Balonii

 

Jest taki kraj,

Nie powiem gdzie,

W nim nikt po ziemi

Nie przechadza się.

Popatrz sam.

Czy widzisz, że

Fajnie jest

Tak odbijać się.

Ref.:               Tu w Balonii

              Tu w Balonii

                            Skacz w dół, w dół, w dół

                            Tu w Balonii.

                            Bo w Balonii

                            Och w Balonii

Tutaj zabawa czeka nas

Tutaj wesoło jest cały czas!

Nieważne, czy

Upadniesz w przód, czy w tył.

Odbijesz się,

jakbyś z gumy był.

Skacz, skacz, skacz,

Wysoko tak,

Tak wysoko

Lata tylko ptak!

Ref.:               Tu w Balonii....

                           

Załącznik 4

Jak oddychamy?

Już wiesz, że powietrze jest niezbędne do utrzymania życia na naszej planecie. Wiesz także, że Ziemia jest jedyną planetą Układu Słonecznego, na której dzięki tlenowi zawartemu w powietrzu, mogą żyć ludzie i zwierzęta. Pobieramy go z powietrza podczas oddychania. Oddychając prawidłowo, wciągamy powietrze przez nos. W naszym organizmie wędruje ono do płuc, a potem wraz z drobinkami krwi tlen zawarty w powietrzu dociera do każdej części ciała.

              W nosie są niewielkie włoski, dzięki którym wdychane powietrze ogrzewa się i oczyszcza. Na nich pozostają drobinki kurzu i pyłu. Jeśli będziesz wdychać powietrze ustami, nie zdąży się ono ogrzać i oczyścić. Dotrze od razu do płuc. Wtedy może się pojawić niebezpieczeństwo przeziębienia.

 

1.      Dlaczego na innych planetach nie mogą żyć ludzie i zwierzęta?

2.      Czy człowiek może żyć bez powietrza?

3.      Wyjaśnij, na czym polega prawidłowe oddychanie?

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin