notatka z 13 XI.doc

(35 KB) Pobierz
A

A. Wrogi model rozdziału państwa i kościoła
I. Francja).
1. Pierwszy w Europie rozdział państwa i kościoła wprowadzony 21.02.1795 przez Konwent- parlament francuski.
2. Geneza wprowadzenia rozdziału państwa i kościoła
a) Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela – sierpień 1789r
• Art. 10. „ Nikt nie może być niepokojony ze względu na swoje przekonania, także religijne” – ( zarys tolerancji religijnej)
b) Rewolucja Francuska – wymierzona przeciwko wszystkim którzy propagowali l`ancien régime( stary ład= absolutyzm) , dlatego też bezpośrednio uderza w kościół katolicki- zarówno jako w instytucje jak i w uprzywilejowany stan jakim było duchowieństwo.
• Kościół zostaje podporządkowany rewolucjonistom
• Uderzenie w podstawy materialne kościoła- 02.11.1789 – ustawa o sekularyzacji majątków kościoła ( przejmuje je państwo)
v Likwidacja majątków
v Wymuszenie posłuszeństwa na duchowieństwie
v Podreperowanie budżetu Francji
c) Luty 1790
• KONSTYTUANTA- ustawa likwidująca zakony we Francji ( za wyjątkiem zakonów szpitalnych)
d) Lipiec 1790 – „Konstytucja cywilna Kleru”
• Dostosowanie ustroju terytorialnego kościoła do reformy administracji terytorialnej we Francji( podział na departamenty)
• Sieć diecezji i Archidiecezji podporządkowana departamentom
• Dotychczasowe 134 archidiecezje zostają zamienione na 83( tyle utworzono departamentów)
• Duchowieństwo wybierane przez wiernych( zarówno proboszczowie jak i arcybiskupi)
• Konstytucja cywilna kleru została potępiona przez papieża Piusa VII i nastąpiło zerwanie stosunków dyplomatycznych między Francją a Stolica Apostolską
e) Listopad 1790 – konstytuanta- obowiązek złożenia przez kler przysięgi na wierność królowi- przysięga na konstytucje( paradoks bo w )Jtym czasie nie było jeszcze spisanej konstytucji
• Schizma w kościele francuskim – przeciwnicy zmian oraz kościół konstytucyjny, „państwowy”
• Kler buntujący się przeciw nowym zasadom schodzi do katakumb
• Jedynie 4 biskupów złożyło przysięgę
• Brak przysięgi skutkował zwolnieniem z pełnionego stanowiska
f) Panowanie Jakobinów we Francji
g) Refleksja nad sytuacja panującą w państwie, chęć uspokojenia nastrojów społecznych- ustawa z 1795r.
3. Zarys dalszych przemian stosunków państwo a związek wyznaniowy na tle historycznym.
a) Po wprowadzeniu ustawy z 1795 roku rodzi się nieufność kościoła
• Wprowadzony rozdział był rozdziałem jednokierunkowym (wrogi)
• Rozdziela kościół od państwa- kościół traci wpływy w życiu publicznym, ale państwo może daleko ingerować w sprawy kościoła
• Prywatyzacja religii- zamykanie człowieka tylko we własnym sumieniu lub świątyni- poza te obszary życia religia nie może wykraczać. [ Obecnie we Francji brak jakichkolwiek symboli religijnych w życiu publicznym]
• Ustawa z 1795 r ie spacyfikowała sytuacji w państwie
b) w czasach Napoleońskich chęc uspokojenia sytuacji społecznej
• 1801 – Konkordat między stolica apostolską a Francją Napoleońską
v Stolica apostolska uznaje częściowo sekularyzacje
Państwo rezygnuje z „obsadzania stanowisk kościelnych na zasadachv cywilnych”- papież odzyskuje władze nadawania instytucji kanonicznej
c) Po 1801 roku rozdział państwa i kościoła przechodzi do historii
d) Restauracja- powrót Burbonów na tron
e) 1875r. – III Republika francuska- narodowy spór o monarchie( zlikwidowana w 1870r) i republikę – konflikt między państwem kościelnym a państwem świeckim
f) Grudzień 1905r – wprowadzenie francuskiego rozdziału państwa i kościoła
• Nawiązuje do ustawy 1795r
• Dalej idąca prywatyzacja religii
• Ograniczenie wpływu prawa kanonicznego na związki wyznaniowe
• Obowiązuje prawo o religijnych stowarzyszeniach, które wprowadza regulacje dotyczące osobowości prawnej, majątku itp.
• Na podstawie prawa o stowarzyszeniach religijnych wszystkie związki wyznaniowe muszą przyjmować taka formę, jaką dopuszcza ustawa z 1905r.
• Związki wyznaniowe – regulowane przepisami państwowymi

II. Radziecki rozdział państwa i kościoła
1. 1918- Dekret rady komisarzy ludowych republiki radzieckiej
a) od 1922r. obowiązuje całe ZSSR
b) dekret o „rozdziale Cerkwi od państwa i szkoły”
2. Ojcowie doktryny : Marks, Engels, Lenin
a) Marks- krytyka religii, zbliżona do krytyki, która w XIXw stanowiła element polityki liberalnej. Przekłada krytykę religii na grunt rozważań o podziale klasowym nazywając religię „opium dla mas”
• Stanowiło to naturalne źródło krytyki religii – „ religia wobec laicyzacji państwa przestanie istnieć, gdy istnieć przestaną podziały klasowe”
• Gdy nie będzie klas nie potrzebna będzie religia jako środek wpływania na masy.
b) Lenin- Dokonywał zabiegu budowania hybrydalnej konstrukcji:
• Zawsze deklarował koniecznośc gwarancji wolności w odniesieniu do religii – to powinno być fundamentalnym prawem, kanonem dla jednostki
• Sprzeczne zadanie partii bolszewickiej wobec religii – brak kompromisów, bolszewik = ateista.
3. Jedność między państwem a „jedyną partią”
a) państwo realizuje politykę partii
b) krwawa, brutalna praktyka wobec religii np. zamienianie cerkwi w składy zboża
c) likwidowanie wszystkich wyznań
SYSTEM TEN NIE MIAŁ NIC WSPÓLNEGO Z PAŃSTWEM ŚWIECKIM W JEGO WSPÓŁCZESNEJ FORMIE.

• obecnie w państwie świeckim obowiązuja zasada nienaruszalności religii
• Państwo świeckie to państwo neutralne
• w związku radzieckim religia była niszczona, zakazana
• W ZSRR – indoktrynacja, narzucanie określonego światopoglądu
4. Religia materialistyczna
a) Przypomina religie idealistyczna
b) W tekście z 1923 roku porównywana jest religia idealistyczna z religią materialistyczna. Argumenty potwierdzające teze:
• W materializmie obecność świętych, dogmatów
• Zjazdy partii socjalistycznych do złudzenia przypominają obrzędy religijne w ateistycznym wydaniu
5. Forma relacji państwo i kościół w ZSRR
a) Błędne jest nazywanie ZSRR państwem, w którym występuje rozdział państwa i religii
b) Jest to państwo wyznaniowe, w którym występuje religia materialistyczna.



B. Pozytywny rozdział
I. Republika Weimarska
a) rozdział Niemiecki jest rozdziałem kompromisowym
b) państwo uznaje walor pierwiastków religijnych w życiu publicznym
c) państwo umożliwia funkcjonowanie w życiu publicznym związków wyznaniowych
• nauka religii w szkole
d) państwo służy religii tzw świeckie ramie kościoła
• 10% podatków przekazywane jest na rzecz związków wyznaniowych
• W żadnym związku wyznaniowym nie przejawiają się informacje o konieczności „dawania na ofiarę” „ płacenia za sakramenty” – jest to finansowane z podatków.
e) państwo dokonuje recepcji przepisów – stosowane sa w stosunkach cywilno-prawnych np. zawieranie małżeństw konkordatowych
f) możliwość uzyskania dotacji państwowych na rzecz działania instytucji związanych z jakimś wyznaniem
C. Fundamentalne zasady państwa świeckiego.
1. Państwo a-wyznaniowe, brak religii panującej
2. Laicyzacja prawa i różnych dziedzin życia
3. Niekompetencja państwa do ingerowania w sfery działalności, które tworzyły konflikty między państwem a kościołem np. obsadzanie urzędów , wewnętrzny ustrój związków
4. Neutralność religijno- światopoglądowa państwa
a) odrzucenie wszelkich form ideologii opartych na religii
b) państwo szanuje „ wartości wspólne” – dekalog etyczny dla jednostek i organizacji społecznych
D. Prawo wyznaniowe w Polsce
1. Dokumenty zawierające regulacje prawa wyznaniowego w II RP
a) konstytucja marcowa 1921.
• Inwokacja
• Art. 54
• Art. 111-116
• Art. 120
• Twórcy konstytucji przywiązywali dużą wagę do relacji państwo-kościół
c) Konstytucja kwietniowa
2) Geneza tworzenia się prawa wyznaniowego w Polsce.
a) 1918 - liczne dylematy dotyczące konstrukcji ustroju
b) W okresie zaborów próba zniszczenia polskości i religii- Kultur Kampf
c) Rozważania nad wybraniem jednego z 2 systemów
• brak możliwości wprowadzenia systemu obowiązującego podczas zaborów
• centra prawicowe- wizja Polski katolickiej, państwo wyznaniowe, nawiązanie do I-ej konstytucji
• partia socjalistyczna- państwo świeckie
d) 02.1919 – Projekt konstytucji marcowej,

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin