javascript.-zaawansowane-programowanie ebook.pdf

(21568 KB) Pobierz
710601742 UNPDF
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
JavaScript. Zaawansowane
programowanie
Autor: praca zbiorowa
T³umaczenie: Maciej Gónicki, Adam Jarczyk, Daniel
Kaczmarek, Aleksandra Tomaszewska, Tomasz Wrona
ISBN: 83-7197-687-9
Format: B5, stron: 1222
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
JavaScript jest jêzykiem sieci. Jest to jêzyk intuicyjny i ³atwy do przyswojenia.
Jego wielk¹ zalet¹ jest dostêpnoæ w wiêkszoci nowoczesnych przegl¹darek WWW.
Dziêki JavaScriptowi mo¿emy tworzyæ dynamiczne, interaktywne strony WWW. Jêzyk
ten najczêciej wykorzystywany jest do sprawdzania poprawnoci formularzy, tworzenia
dynamicznych menu, a tak¿e do programowania gier. Jednak mo¿liwoci tego jêzyka s¹
znacznie wiêksze. Trudno powiedzieæ, czy istnieje chocia¿ jedna komercyjna witryna
WWW, która nie zawiera w ogóle JavaScriptu.
Ksi¹¿ka „JavaScript. Zaawansowane programowanie” zawiera wszechstronny opis
jêzyka JavaScript, jego sk³adni i zastosowañ. Na pocz¹tek zaprezentujemy najnowsze
przegl¹darki i standardy stosowane w WWW, a nastêpnie przedstawimy praktyczne
techniki w postaci krótkich przyk³adów oraz bardziej szczegó³owych i z³o¿onych analiz
konkretnych rozwi¹zañ. Niniejsza ksi¹¿ka koncentruje siê wy³¹cznie na wykorzystaniu
JavaScriptu w przegl¹darkach WWW, poniewa¿ g³ównie w nich jêzyk ten jest
stosowany.
Dla kogo jest ta ksi¹¿ka?
Dla ka¿dego, komu potrzebny jest JavaScript do tworzenia aplikacji WWW
uruchamianych po stronie klienta. Czytelnikom znaj¹cym ju¿ jêzyk JavaScript, ksi¹¿ka
ta mo¿e pos³u¿yæ jako aktualny, zaawansowany poradnik; natomiast tym, którzy znaj¹
ju¿ inny jêzyk programowania, pozwoli opanowaæ JavaScript jako now¹ umiejêtnoæ.
Co opisuje ta ksi¹¿ka?
• Podstawowe programowanie w JavaScripcie
• Wykorzystanie w skryptach obiektów przegl¹darek
• Pracê z multimediami
• Standardy WWW, w tym XML, CSS i W3C DOM
• Dynamiczny HTML
• Techniki uruchamiania skryptów
• Wyra¿enia regularne i walidacjê formularzy
• Analizê przyk³adów zastosowañ praktycznych
• Propozycja ECMAScript Edition 4
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
710601742.001.png 710601742.002.png 710601742.003.png
Spis treci
O Autorach...................................................................................................................................................17
Wprowadzenie............................................................................................................................................21
Cz I JavaScript w Sieci
27
Rozdział 1. JavaScript, przegldarki i Sie!.............................................................................................29
JavaScript i Sie ........................................................................................................... 29
Techniczny ksek..................................................................................................... 30
Stan i historia przegldarek...................................................................................... 34
Obecna u"yteczno# Sieci ........................................................................................ 37
Ograniczenia Sieci i trendy........................................................................................ 40
Standardy sieciowe i JavaScript ..................................................................................... 42
Typy standardów...................................................................................................... 43
Podstawowe standardy znaczników ........................................................................... 43
Pomocnicze standardy ............................................................................................. 44
Narzucanie standardów............................................................................................ 46
Programowanie w JavaScripcie....................................................................................... 47
Nad czym b+dziesz sp+dzał czas............................................................................... 47
Z kim b+dziesz sp+dzał czas..................................................................................... 48
Narz+dzia programowania WWW ............................................................................... 49
Podsumowanie ............................................................................................................. 51
Rozdział 2. Rdze# j%zyka JavaScript.......................................................................................................53
Pisanie skryptów a standard Unicode ............................................................................. 53
Dodawanie własnego kodu JavaScript do strony internetowej ........................................... 55
Instrukcje, bloki oraz komentarze................................................................................... 56
Zmienne i stałe............................................................................................................. 57
Wyra"enia i warunki....................................................................................................... 59
Operatory arytmetyczne............................................................................................ 59
Operatory relacji............................................................................................................ 60
Operatory logiczne ................................................................................................... 61
Rozmaite operatory jednoargumentowe ..................................................................... 62
Operatory przypisania............................................................................................... 64
Inne operatory......................................................................................................... 65
Typy danych.................................................................................................................. 66
Proste typy danych................................................................................................... 66
Inne podstawowe typy danych................................................................................... 69
4 JavaScript. Zaawansowane programowanie
Sterowanie przepływem................................................................................................. 70
if else................................................................................................................. 70
while ...................................................................................................................... 72
do while.............................................................................................................. 73
for.......................................................................................................................... 73
break and continue.................................................................................................. 75
switch..................................................................................................................... 76
Funkcje........................................................................................................................ 77
Tworzenie własnych funkcji....................................................................................... 77
Zasi+g zmiennych funkcji.......................................................................................... 79
Funkcje w wyra"eniach ............................................................................................. 80
Funkcje zaimplementowane w JavaScripcie................................................................ 80
Obiekty ........................................................................................................................ 82
Czym s obiekty ...................................................................................................... 82
Wbudowane obiekty w JavaScripcie........................................................................... 84
Operatory obiektowe i sterowanie przepływem............................................................ 90
Funkcje to równie" obiekty........................................................................................ 92
Konwersje typów danych i porównywanie......................................................................... 93
Prosta i bezpieczna zmiana typu ............................................................................... 94
Konwersja prostych typów ........................................................................................ 94
Operatory i mieszane typy danych ............................................................................. 96
Podsumowanie ............................................................................................................. 98
Rozdział 3. Techniki programowania obiektowego i JavaScript...........................................................101
Czym s obiekty?........................................................................................................ 101
Abstrakcja danych.................................................................................................. 102
Cz+#ci składowe obiektu........................................................................................ 102
Rozszerzenia......................................................................................................... 103
Kapsułkowanie...................................................................................................... 105
Dlaczego obiekty s takie wa"ne?........................................................................... 106
JavaScript .................................................................................................................. 107
Obiekty JavaScript ................................................................................................. 107
Kontekst wykonania, kod funkcji i zasi+g ................................................................. 109
Konstruktory obiektu.............................................................................................. 113
Ponowne u"ycie kodu............................................................................................. 113
Techniki programowania obiektowego i JavaScript ......................................................... 115
Konstruktory obiektów, klasy oraz instancje............................................................. 115
Dziedziczenie obiektów........................................................................................... 122
Dodawanie chronionych elementów danych do j+zyka JavaScript..................................... 132
Metody chronione.................................................................................................. 133
Kod ?ródłowy dla metody chronionej........................................................................ 136
Podsumowanie ........................................................................................................... 140
Rozdział 4. Okna i ramki...........................................................................................................................143
Ramki........................................................................................................................ 143
Jak zbudowane s zestawy ramek........................................................................... 144
Porzdek ładowania ramek..................................................................................... 157
Kod ró"nych ramek ................................................................................................ 160
Zdarzenia ramki..................................................................................................... 168
Okna.......................................................................................................................... 168
Łatwe okna ........................................................................................................... 169
Tworzenie nowego okna przegldarki....................................................................... 170
Spis tre0ci 5
Kod ró"nych okien ................................................................................................. 176
Zamykanie okien ................................................................................................... 181
Podsumowanie ........................................................................................................... 182
Rozdział 5. Formularze i dane..................................................................................................................185
Formularze ................................................................................................................. 185
Obiekty formularza................................................................................................. 186
Elementy formularza .............................................................................................. 192
Otrzymywanie danych bez formularzy ....................................................................... 200
Dane ......................................................................................................................... 204
Trwało# danych na stronie internetowej.................................................................. 204
Porównywanie archiwów ......................................................................................... 210
Sprawdzanie poprawno#ci ...................................................................................... 210
Układ formularza ................................................................................................... 215
Podsumowanie ........................................................................................................... 226
Rozdział 6. Multimedia oraz moduły rozszerzajce.............................................................................227
Krótka historia multimediów w Internecie...................................................................... 227
Dołczanie multimediów do strony internetowej............................................................. 229
EMBED................................................................................................................. 229
NOEMBED............................................................................................................. 230
Netscape 6........................................................................................................... 231
OBJECT................................................................................................................. 231
Alternatywne przegldarki....................................................................................... 233
Wzgl+dy specjalne ................................................................................................. 233
Rozpoznawanie i kontrolowanie modułu przy u"yciu JavaScriptu...................................... 235
Rozpoznawanie komponentów za pomoc IE 5.0+.................................................... 235
Tworzenie instancji dla rozpoznania obiektów ActiveX ............................................... 237
Problemy rozpoznawania — IE na Macintoshu.......................................................... 238
U"ycie obiektów przegldarki — obiekt navigator...................................................... 239
Danie główne — skrypt rozpoznajcy moduły rozszerzajce ....................................... 241
Kontrolowanie popularnych formatów medialnych przy u"yciu j+zyka JavaScript ................ 247
Macromedia.......................................................................................................... 247
RealNetworks........................................................................................................ 249
Microsoft Windows Media Player............................................................................. 252
Apple QuickTime.................................................................................................... 253
JavaScript oraz Java.................................................................................................... 257
Porównanie i kontrast ............................................................................................ 257
Pocztek............................................................................................................... 257
Element APPLET .................................................................................................... 258
Pisanie prostych apletów Javy................................................................................. 258
Integracja apletów z JavaScriptem........................................................................... 260
Model bezpieczeHstwa w Javie................................................................................ 262
Nowe technologie ....................................................................................................... 263
SMIL..................................................................................................................... 263
HTML+TIME .......................................................................................................... 263
Skalowalna grafika wektorowa — SVG..................................................................... 267
J+zyk interfejsu u"ytkownika oparty na XML (XUL)..................................................... 270
Podsumowanie ........................................................................................................... 271
6 JavaScript. Zaawansowane programowanie
Cz II Ku standaryzacji
273
Rozdział 7. XML i XHTML..........................................................................................................................275
Wprowadzenie do j+zyka XML....................................................................................... 275
Historia j+zyka XML..................................................................................................... 276
SGML ................................................................................................................... 276
HTML i sie WWW.................................................................................................. 276
Dane i XML ........................................................................................................... 277
Dobrze sformułowany XML........................................................................................... 277
Znaczniki, atrybuty i elementy................................................................................. 278
Deklaracja dokumentu XML .................................................................................... 280
Instrukcje przetwarzania......................................................................................... 281
Komentarze, obiekty i inne ..................................................................................... 281
PrzestrzeH nazw..................................................................................................... 282
Przykład tekstu XML............................................................................................... 284
Obowizujcy XML....................................................................................................... 284
XML DTD............................................................................................................... 285
W3C XML Schema................................................................................................. 287
Inne technologie tworzenia schematów.................................................................... 290
Parsery i walidacja ...................................................................................................... 290
Wy#wietlanie XML ....................................................................................................... 291
Wy#wietlanie XML za pomoc CSS.......................................................................... 291
Wy#wietlanie XML za pomoc XSLT......................................................................... 292
XML i JavaScript ......................................................................................................... 297
XML DOM.............................................................................................................. 297
XHTML.................................................................................................................. 300
XML i nowe specyfikacje.............................................................................................. 303
SVG — Scalable Vector Graphics............................................................................ 303
SMIL..................................................................................................................... 304
RDF — Resource Description Framework................................................................. 304
MathML................................................................................................................ 305
Podsumowanie ........................................................................................................... 306
Rozdział 8. Kaskadowe arkusze stylów i JavaScript ..........................................................................307
Cele rozwoju CSS........................................................................................................ 308
CSS1 i CSS 2........................................................................................................ 310
Przyszło# — CSS 3 .............................................................................................. 312
Korzystanie z CSS....................................................................................................... 313
Aktualny stan dost+pno#ci CSS .............................................................................. 314
Składnia CSS........................................................................................................ 315
Jednostki miar....................................................................................................... 319
Modularyzacja CSS ................................................................................................ 321
Model obiektu CSS ..................................................................................................... 322
Dost+p do obiektu stylu elementu........................................................................... 324
Modyfikowanie obiektu stylu elementu.......................................................................... 326
Dokumenty i kolekcje arkuszy stylów....................................................................... 328
Obiekty StyleSheet...................................................................................................... 330
Reguły stylów.............................................................................................................. 331
Zasi+g sterowania stylami CSS............................................................................... 333
Pseudoklasy i elementy.......................................................................................... 337
Umieszczanie tre#ci przed i za ................................................................................ 340
Zgłoś jeśli naruszono regulamin