Scenariusz - Pomocnicy Sw Mikolaja.doc

(30 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

 

Temat dnia: Pomocnicy Świętego Mikołaja

Temat kompleksowy: Spotkanie z choinką

 

Grupa: 4-5 - latki 

 

 

 

Cele ogólne:

-         rozwijanie kompetencji językowych,

-         poznawanie zwyczajów i tradycji związanych z Bożym Narodzeniem,

-         stwarzanie okazji do uzewnętrzniania uczuć,

-         wdrażanie do pracy w grupie.

Metody: pedagogiki zabawy, zabawowo – naśladowcza, pracy we współpracy, stawiania zadań.

Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.

 

Sytuacja edukacyjna

Zadania dla dzieci:

Cele operacyjne

Dziecko:

Środki dydaktyczne

1. Powitanie piosenką „Dzień dobry, witam was…”

N-lka pokazuje sztalugę z zasłoniętym obrazem. Wyjaśnia, że obraz ten pokazuje o kim, będziemy dziś rozmawiać. Aby dowiedzieć się, kto to jest, musimy odpowiedzieć na kilka pytań. Pytania oznaczone są kropkami (od 1 do 6); każda poprawna odpowiedź daje możliwość odsłonięcia z obrazu kartki oznaczoną taką samą ilością kropek, co na kartce z pytaniami.

Rozwiązanie zagadki : Św. Mikołaj.

 

- potrafi się przywitać w określony sposób,

 

 

- potrafi liczyć do 6,

- zna zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem,

 

- rozpoznaje postać Mikołaja po fragmencie ilustracji,

 

 

 

 

Obraz Mikołaja na sztaludze, kartki z pytaniami oznaczone kropkami od 1 do 6.

2. Zabawa „Mikołaj i nastrój”. Siedzimy w kręgu. Zadaniem dzieci jest wypowiedzieć słowo „Mikołaj” w określony, podany wcześniej przez prowadzącego, sposób, np.: smutno, wesoło, ze zdziwieniem, z wściekłością.

 

- potrafi wyrazić określony nastrój miną i barwą głosu,

 

3.Zabawa integracyjna „Kulig imion” na podstawie zabawy „Ciuchcia”.

Uczestnicy stoją w kręgu.N-l wyjaśnia, że Mikołaj podróżuje saniami. Dziś zaprasza nas, abyśmy się dołączyli do jego sań i utworzyli kulig. Żeby Mikołaj wiedział kto się dołącza,  dzieci muszą mu o tym mówić, np. skandują „to Zosia, to Zosia, to Zosia, Zosia, Zosia”. I Zosia wybiera kolejne dziecko. Zabawę kontynuujemy do momentu, aż wszystkie dzieci utworzą długi kulig.

 

- zna i przestrzega zasady zabawy,

- zna imiona wszystkich kolegów,

 

4. N-lka wyjaśnia, że kulig pędził, tak szybko i wszystko się pomieszało: worki z reniferami, renifery z saniami, itd.

Zabawa „Święta” na podstawie zabawy „Sałatka owocowa”.

Siedzimy w kręgu na krzesłach, dzielimy dzieci na 4 grupy, każdej grupie przypisujemy nazwę przedmiotu (Mikołaj, renifer, worek oraz sanie).Wywołane przedmioty zmieniają miejsca. Na hasło „Święta” – wszyscy zamieniają się miejscami.

 

- reaguje na sygnał słowny,

 

- chętnie uczestniczy  w zabawie,

4 rodzaje obrazków zawieszone na sznurkach, krzesła

5. Podział dzieci na grupy wg oznaczeń z poprzedniej zabawy.

Każda z a grup ma za zadanie pomóc Mikołajowi w przedświątecznych przygotowaniach, tzn. określić, których zabawek jest więcej, a których mniej poprzez łączenie w pary.

 

- potrafi porównać liczebność dwóch zbiorów poprzez łączenie elementów w pary,

- określa o ile jest mniej, o ile więcej,

- potrafi współpracować w grupie,

4 rodzaje obrazków zawieszone na sznurkach, 4 worki, w których znajdują się 2 rodzaje zabawek o różnej ilości.

6. Siedzimy w kręgu. N-lka układa w środku kręgu 4 dowolne przedmioty, np. mydło, samolot, szal, długopis. Następnie opowiada historię o św. Mikołaju. W pewnym momencie przerywa, a zadaniem dzieci jest dokończenie historii z wykorzystaniem podanych rekwizytów.

 

- słucha uważnie opowiadania,

- potrafi ułożyć wypowiedź o podanym rekwizycie w powiązaniu z historią o Mikołaju.

Dowolne przedmioty wybrane przez n-lkę,

7. Rysowanie w workach wymarzonych prezentów.

 

- potrafi wypowiedzieć się w formie rysunku,

Worki z papieru oklejone zieloną bibułą, kredki.

8. Prezentacja prac utworzenie z worków grupowej choinki – wypowiadanie się  przed grupą  na temat swojego prezentu.

 

- wypowiada się przed grupą na temat swojej pracy plastycznej,

Szary papier, worki z narysowanymi prezentami, klej.

9. Relaksacja – wysłuchanie jeszcze raz historii o Mikołaju (wraz z fragmentem ułożonym przez dzieci) przy odprężającej muzyce.

- potrafi wyciszyć się, słuchając spokojnej muzyki oraz opowiadania

CD z muzyką relaksacyjną

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin