PrzeSP-2008-03.pdf

(3870 KB) Pobierz
86073928 UNPDF
przegląd
ISSN 1897-8444
SŁUŻBY RUCHU
LOTNICZEGO
STR. 35
SATELITY ROZPOZNAWCZE NA PRZEŁOMIE WIEKÓW str. 4
KONCEPCJE NOWYCH ŚMIGŁOWCÓW TRANSPORTOWYCH str. 14
sił powietrznych
MIESIĘCZNIK | MARZEC 2008 | NR 3 (009)
przegląd
przegląd
86073928.011.png 86073928.012.png 86073928.013.png
TRENDY
str. | 32
FORUM SIŁ POWIETRZNYCH
str. | 4
Satelity
rozpoznawcze
na przełomie wieków
Nowości
w Portugalii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii
SZTUKA OPERACYJNA I TAKTYKA
TRENDY
str. | 14
Wsparcie lotnicze
w operacjach w Iraku
W drugiej połowie XX wieku zmieniły się
zarówno zasady współdziałania sił lądo-
wych z siłami powietrznymi, jak i zasady
użycia innych komponentów sił zbrojnych.
Przemiany te dotyczą zadań wykonywa-
nych przez lotnictwo w walce zbrojnej.
Koncepcje
nowych śmigłowców
transportowych
str. | 21
Możliwości operacyjne wojsk działających
na śmigłowcach będą zależały m.in. od możliwości
samych śmigłowców transportowych
i transportowo-desantowych.
str. | 35
SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
Służby ruchu lotniczego
Ustanowienie służb ruchu lotniczego i zapewnienie
ich sprawnego działania należy do obowiązków
państwa wynikających z funkcji zwierzchnictwa
w przestrzeni powietrznej oraz z międzynarodowych
zobowiązań.
86073928.014.png 86073928.001.png 86073928.002.png
¢ trendy
przegląd
sił powietrznych
Satelity rozpoznawcze na przełomie wieków,
kpt. Przemysław Sasim ........................................................................4
MARZEC 2008 | NR 3 (009)
Koncepcje nowych śmigłowców transportowych,
ppłk w st. spocz. dr inż. Jerzy Garstka ..............................................14
Szanowni
Czytelnicy!
Marcowy numer
„PSP” rozpoczyna
artykuł kpt. Prze-
mysława Sasima,
w którym przedstawia on wykorzystanie
satelitarnych systemów rozpoznawczych
w konfliktach przełomu XX i XXI wieku.
Ppłk w st. spocz. Jerzy Garstka w swoim
materiale prezentuje projekty śmigłow-
ców transportowych, transportowo-
-desantowych i wersji CSAR oraz modele
i prototypy, które znajdują się już w fazie
badań (B+R). Mjr Adam Wetoszka pisze
o operacjach prowadzonych w Iraku:
„Pustynna burza” i „Iracka wolność”.
Przedstawia i porównuje w nich bezpo-
średnie wsparcie lotnicze. Problem funk-
cjonowania służb ruchu lotniczego
w Polsce porusza natomiast
płk rez. Telesfor Marek Markiewicz.
Wyszczególnia i szeroko charakteryzuje
najważniejszą ze służb – służbę kontroli
ruchu lotniczego, z jej podziałem na kon-
trolę lotniska, zbliżania i obszaru, służbę
informacji powietrznej oraz służbę alar-
mową. Autor przybliża także obszary
odpowiedzialności poszczególnych służb.
I tak w przestrzeni kontrolowanej zapew-
niane są wszystkie rodzaje służb, nato-
miast w przestrzeni niekontrolowanej –
obowiązkowo służba alarmowa i na
żądanie służba informacji powietrznej.
Życzę przyjemnej lektury oraz zachę-
cam do większej aktywności publicystycz-
nej na łamach „PSP”.
ppłk rez. nawig. dr
Roman Szustek,
redaktor prowadzący
¢ SZtUKA OPerACyJnA i tAKtyKA
Wsparcie lotnicze w operacjach w Iraku,
mjr dr inż. Adam Wetoszka ............................................................. 21
AKTUALNOŚCI ................................................................................ 26
¢ FOrUM SiŁ POWietrZnyCH
Nowości w Portugalii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii,
mjr Tomasz Kołodziejczyk .............................................................. 32
¢ SZKOlenie i beZPieCZeńStWO lOtóW
Służby ruchu lotniczego,
płk rez. pil. dr Telesfor Marek Markiewicz .......................................35
Zespół redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Artur Bartkiewicz
tel.: CA MON 845-365, 845-685;
faks: 845-503
Zastępca dyrektora: ppłk Lech Mleczko
tel.: CA MON 845-685,
e-mail: lech.mleczko@redakcjawojskowa.pl
Redaktor prowadzący: dr Roman Szustek
tel.: CA MON 845-186,
e-mail: przeglad-sz@redakcjawojskowa.pl
Redaktor merytoryczny: Paulina Glińska,
dr Jan Brzozowski tel.: CA MON 845-186
Skład i łamanie: Katarzyna Usiądek
Opracowanie stylistyczne: Renata Gromska,
Katarzyna Kocoń, Aleksandra Ogłoza,
Teresa Wieszczeczyńska
Kolportaż i reklamacje: Bellona SA
(0-22) 457-04-37, 687-90-41, CA MON 879-041
Informacje o kolportażu: Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840 400, (022) 684 04 00
Reklama: reklama@redakcjawojskowa.pl
Zdjęcie na okładce: Mariusz Adamski –
– Skrzydlata Polska
Projekt graficzny: Łukasz Kaugan, CaStudio
Druk: Drukuj Tanio.com
ul. Ludźmierska 29, 34-400 Nowy Targ
„Przegląd Sił Powietrznych” ukazuje się od listopada 1928 r.
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, 022 6845365,
022 6845685, www.zolnierz-polski.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
2008/03
przegląd sił powietrznych
86073928.003.png 86073928.004.png
TRENDY nowoczesność w konl iktach
Trudno dziś sobie wyobrazić działania
prewencyjne i stabilizacyjne czy wojenne
o dużym natężeniu, w których nie
wykorzystywano by satelitów.
kpt. PRZEMYSŁAW SASIM
56 Kujawski Pułk
Śmigłowców Bojowych
Satelity
rozpoznawcze
na przełomie wieków
Perskiej często wykorzystywano sa-
telity, głównie wywiadowcze. Moż-
na spotkać nawet opinie, że była to
pierwsza wojna w kosmosie. A jak wykorzy-
stywano rozpoznanie satelitarne podczas kon-
fliktów na przełomie XX i XXI wieku?
Konflikt w byłej Jugosławii
Kiedy 25 czerwca 1991 r. Słowenia i Chor-
wacja ogłosiły niepodległość, a dwa dni póź-
niej wojska federalne wkroczyły do Słowenii,
na Bałkanach rozpoczęła się wojna. Działania
trwały aż do 1995 r. Stacjonujące w byłych
republikach jugosłowiańskich wojska ONZ
były chronione osłoną lotniczą wojsk NATO.
Mimo podpisania traktatu pokojowego sytu-
acja na Bałkanach była napięta. Sojusz rozpo-
czął 24 marca 1999 r. operację „Allied Force”
w celu obrony etnicznej narodowości albań-
skiej w Kosowie przed Serbami. Operacja
trwała 78 dni – do 20 czerwca 1999 roku.
Nad terenem, na którym prowadzono ope-
rację, dominuje łańcuch górski ciągnący się
przez około 650 km z południowo-wschod-
niej części Europy, przez zachodnią Jugo-
sławię, centrum Bułgarii aż do Morza Czar-
nego. Góry wznoszą się na wysokość
2400 m. Obszar bałkański stanowi przedłu-
żenie masywu Karpat. Jest pocięty licznymi
wzgórzami i dolinami, pokryty lasami i buj-
ną roślinnością. Już pobieżna analiza geogra-
ficzno-fizyczna tego terenu wskazuje (fot. 1)
na trudności w prowadzeniu rozpoznania.
Fot. 1. Zdjęcie satelitarne rejonu działań
w byłej Jugosławii
Źródło: Software Web Design, http://www.theodora.com/
maps/yugoslavia_map.html/.
4 przegląd sił powietrznych
2008/03
P odczas pierwszej wojny w Zatoce
86073928.005.png 86073928.006.png 86073928.007.png 86073928.008.png 86073928.009.png
Armia byłej Jugosławii
Amerykanie i siły NATO dysponowali do-
kładnymi mapami lotniczymi i satelitarnymi
rejonu działań. W latach 1992–1995 wyko-
nano bowiem ponad 500 lotów obserwacyj-
no-rozpoznawczych (m.in. w czasie operacji
„Deny Flight” w 1993 r.) oraz cały czas pro-
wadzono obserwację satelitarną.
Trudności
W operacji „Allied Force” duże znacze-
nie miało rozpoznanie bezpośrednie i kon-
trolne. Chociaż już na początku operacji si-
ły NATO osiągnęły dominację w powietrzu
(100 serbskich samolotów zniszczono na
ziemi i obezwładniono rakietową obronę
przeciwlotniczą), bardzo trudno było uzy-
skiwać dane rozpoznawcze. Wynikało to
z kilku powodów 3 :
• złych warunków atmosferycznych – przez
większość dni (około 70% czasu operacji)
utrzymywały się pełne zachmurzenie (fot. 2)
i niska podstawa chmur, a widoczność wyno-
siła tylko 4 km;
Siły i środki Jugosławii:
• 114 tys. żołnierzy,
• 1400 dział artyleryjskich,
• 1270 czołgów,
• 825 transporterów opancerzonych,
• 240 samolotów (MiG-21, MiG-29)
• 48 śmigłowców bojowych,
• 100 wyrzutni rakiet przeciwlotniczych
różnego typu
• 1850 dział przeciwlotniczych.
W Kosowie zgromadzono 25% ogółu ciężkiego
sprzętu armii jugosłowiańskiej. Stacjonowało
tam prawie 40 tys. serbskich żołnierzy.
Z drugiej strony takie ukształtowanie ułatwia
maskowanie.
W operacji uczestniczyły siły powietrzne
13 państw członków NATO, w składzie 305
samolotów bojowych i prawie 400 zabezpie-
czających 1 .
Przygotowania do operacji
Operacja „Allied Force” miała dwa główne
cele: strategiczny – zniszczenie infrastruktu-
ry i sprzętu o wysokiej wartości militarnej
(m.in. budynków rządowych i dowództwa ar-
mii w Belgradzie), oraz taktyczny – zniszcze-
nie serbskiego wojska i sprzętu bojowego
w Kosowie, zwłaszcza ciężkiego sprzętu pan-
cernego i artyleryjskiego.
Ponieważ nie planowano użycia wojsk lą-
dowych na początku operacji, wojska NATO
liczyły tylko 31 tys. żołnierzy. Utworzono
natomiast silne zgrupowanie lotnicze – 700
samolotów różnego przeznaczenia, w tym
305 bojowych – oraz zgrupowanie okrętów
wojennych na Adriatyku 2 . Lotnictwo dzia-
łało głównie z baz lądowych we Włoszech
i z lotniskowców.
U
Fot. 2. Zdjęcie satelitarne typowej pogody
w rejonie Kosowa
Źródło: W. S. Cohen: Kosowo Operation Allied Force After
Action Report . Report to Congress from Secretary of Defense
z 31 stycznia 2000 r.
1 M. Gala: Kontrola przestrzeni powietrznej w konflikcie bałkańskim . „Przegląd Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej” 2003
nr 10, s. 48.
2 Defense Fourteworth Report, http://www.parliament.the-stacionary-office.co.uk/pa/cm19990/cmselect/cmdefence/347/
34702.htm/ z 18 marca 2006 r.
3 W. S. Cohen: Kosovo Operation Allied Force After Action Report . Report to Congress from Secretary of Defense
z 31 stycznia 2000 r., s. 91.
2008/03
przegląd sił powietrznych 5
86073928.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin