Przegląd Sił Powietrznych 2011-02.pdf

(7375 KB) Pobierz
454221747 UNPDF
przegląd
ISSN 1897-8444
LATANIE
LOTNICTWO W WALCE Z SIŁAMI NIEREGULARNYMI str. 10 |
SZKOLENIE SYMULATOROWE NA F-16 A BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW str. 23
sił powietrznych
MIESIĘCZNIK | LUTY 2010 | NR 2 (044)
przegląd
przegląd
str. 4
ELEKTRYCZNE
454221747.011.png 454221747.012.png 454221747.013.png 454221747.014.png 454221747.001.png 454221747.002.png
TRENDY
SZTUKA OPERACYJNA I TAKTYKA
Lotnictwo
w walce z siłami
nieregularnymi
str. | 10
str. | 18
Przegląd powietrznej
fl oty transportowej
DOŚWIADCZENIA
str. | 40
SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
str.|28
Wielki powrót
sterowców?
INNE ARMIE
str. | 60
Przedwczesne
wybudowy silników
lotniczych
Modernizacja lotnictwa
wojskowego Rumunii
Dyrektor:
Marek Sarjusz-Wolski
tel.: CA MON 845 365, 845-685, faks: 845 503
sekretariat@zbrojni.pl
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa
Redaktor prowadzący:
ppłk rez. nawig. dr Roman Szustek
tel.: CA MON 845-186,
e-mail: przeglad-sz@zbrojni.pl
Redaktorzy merytoryczni:
płk rez. dr Jan Brzozowski,
mjr Grzegorz Predel
Opracowanie stylistyczne:
Teresa Wieszczeczyńska
Katarzyna Kocoń, Urszula Zdunek
Skład i łamanie:
Jolanta Muszyńska
Informacje o kolportażu:
Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840 400,
0 22 684 04 00
Zdjęcie na okładce: Marlena Bielewicz
Druk:
Interak Drukarnia sp. z o.o., Czarnków
„Przegląd Sił Powietrznych” ukazuje się od listopada 1928 roku.
Od 1 stycznia 2011 r. korespondencję do Gazety Internetowej Wojskowego Instytutu Wydawniczego prosimy kierować na adres: portal@zbrojni.pl
Od 1 września 2009 r. korespondencję do Gazety Internetowej Redakcji Wojskowej prosimy kierować na adres: portal@redakcjawojskowa.pl
454221747.003.png 454221747.004.png 454221747.005.png
TRENDY
przegląd
sił powietrznych
Elektryczne latanie
ppłk w st. spocz. pil. mgr inż. Maciej Kamyk ............................................. 4
LUTY 2011 | NR 02 (044)
Szanowni Czytelnicy!
Lotnictwo w walce z siłami nieregularnymi
mjr Sebastian Maślanka, mjr Artur Kuptel ............................................. 10
Numer otwiera opra-
cowanie dotyczące
silników elektrycz-
nych. Wiąże się to
również z mniejszą
liczbą czynności ob-
sługowych oraz ogra-
nicza możliwość awarii, co w przypadku
samolotu jest niezmiernie ważne. Na przy-
kład w przypadku katastrofy nie ma zbiornika
paliwa, który może pęknąć i eksplodować.
Jedynym problemem jest zwykle duża waga
akumulatorów. Rozwiązaniem mogą być
jednak baterie litowo-jonowe, o wiele lżejsze
od innych akumulatorów.
Tematem kolejnego artykułu jest udział lot-
nictwa w walce z siłami nieregularnymi.
Analiza opracowań teoretycznych dotyczą-
cych przeciwdziałania aktywności sił niere-
gularnych pozwala stwierdzić, iż zauważal-
na jest tendencja do stosowania rozwiązań
obejmujących szerokie spektrum przedsię-
wzięć o charakterze politycznym, ekono-
micznym, społecznym oraz militarnym.
Przeważają tym samym koncepcje prowa-
dzenia operacji na zasadzie oczekiwanych
rezultatów. Niewątpliwie jednym z ważniej-
szych ogniw prowadzenia walki z przeciwni-
kiem niepaństwowym jest wykorzystywanie
sił militarnych, których obecność w rejonie
prowadzenia operacji niejednokrotnie staje
się jedynym skutecznym rozwiązaniem.
Koncepcja użycia sił militarnych przeciwko
siłom nieregularnym wskazuje na dominu-
jącą rolę sił lądowych oraz sił specjalnych,
niemniej można zauważyć wzrost znacze-
nia lotnictwa.
Życzę przyjemnej lektury i zachęcam do
przeczytania pozostałych artykułów.
SZTUKA OPERACYJNA I TAKTYKA
Przegląd powietrznej floty transportowej
ppłk dr inż. Tadeusz Zieliński ................................................................. 18
SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
Szkolenie symulatorowe na F-16 a bezpieczeństwo lotów
płk pil. Adam Bondaruk .......................................................................... 23
Przedwczesne wybudowy silników lotniczych
płk Tadeusz Wnuk ................................................................................... 28
DOŚWIADCZENIA
Wielki powrót sterowców? (cz. I)
płk dypl. rez. nawig. inż. Józef Maciej Brzezina ...................................... 40
Być liderem – doświadczenia z kursu podoficerów USAF
kpt. rez. mgr inż. Andrzej Janusz Michalski ........................................... 45
Silnik piatej generacji – EJ200 (cz. I)
mgr inż. Maciej Ługowski ....................................................................... 47
INNE ARMIE
Z kabiny pilota i nawigatora
kmdr por. dypl. rez. pil. inż. Zenon Chojnacki,
płk dypl. rez. nawig. inż. Józef Maciej Brzezina ..................................... 55
Modernizacja lotnictwa wojskowego Rumunii
ppłk w st. spocz. dr inż. Jerzy Garstka .................................................... 60
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, +4822 6845365,
+4822 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@zbrojni.pl,
ppłk rez. nawig. dr
Roman Szustek,
redaktor prowadzący
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.polska-zbrojna.pl
2011/02
przegląd sił powietrznych 3
454221747.006.png 454221747.007.png
TRENDY Napęd z przyszłością
ppłk w st. spocz. pil.
mgr inż. Maciej
KaMYK
Służbę wojskową
zakończył w 1991 r.
jako zastępca
dowódcy pułku
ds. szkolenia.
Wcześniej był
dowódcą eskadry
w Tomaszowie
Mazowieckim.
Jego nalot wynosi
3500 godzin.
Był także
oblatywaczem.
Obecnie jest
przewodniczącym
rady gminy
Lubochnia.
Elektryczne latanie
Gdy producenci elektrycznych samochodów stale ulepszają
swoje naziemne pojazdy, w powietrze wzbijają się – bez specjalnego
rozgłosu – różnego rodzaju statki powietrzne zasilane energią
z akumulatorów.
pędów elektrycznych w latają-
cych maszynach byli entu-
zjaści lotnictwa.
Randall Fishman, emerytowany jubi-
ler z New Jersey, zapalony pilot, wiele
godzin spędził na lataniu lotnią nad
rzeką Hudson. Po 30 latach takiego lata-
nia postanowił czynić to w sposób bar-
dziej przyjazny środowisku. W 2006 ro-
ku usunął ze swojej motolotni mały
silnik spalinowy i zastąpił go silnikiem
elektrycznym z akumulatorem. Wcale nie
próbował być sympatykiem stowarzyszeń
ochrony przyrody, po prostu nie lubił
wibracji i hałasu silnika spalinowego.
W Ameryce, Europie i Azji coraz licz-
niejsza jest grupa lotników, którzy lata-
ją na urządzeniach zasilanych energią
elektryczną. Od lotni i mikrolotni, przez
pełnowymiarowe szybowce konstrukto-
rzy doszli do dwumiejscowych samolo-
tów elektrycznych. Oczekuje się, że kil-
kanaście takich samolotów pojawi się
w czerwcu na Green Aviation Show na
francuskim lotnisku w Le Bourget.
Z pewnością będą one również ekspo-
nowane na corocznym lipcowym
spotkaniu Experimental Aircraft Asso-
ciation w Oshkosh w USA.
Latać wysoko w ciszy
Wykonywanie lotów samolotami z na-
pędem elektrycznym ma wiele zalet.
Silnik elektryczny może zapewnić wy-
soki moment obrotowy, czyli siłę obra-
cającą śmigło. Moment ten pozwala na
osiagnięcie w samochodach elektrycz-
nych dużego przyspieszenia, jest także
wykorzystywany do napędu śmigła.
przegląd sił powietrznych
2011/02
P ionierami w stosowaniu na-
454221747.008.png
Silniki elektryczne nie potrzebują skrzyni biegów,
dzięki czemu wyróżniają się mniejszą masą
i mniejszą mechaniczną złożonością konstrukcji.
To zaś oznacza mniej czynności obsługowych oraz
mniejszą awaryjność, co w przypadku samolotu
ma duże znaczenie. A jeśli nawet zaistniałaby awa-
ria, to ze względu na brak zbiornika paliwa nie
wystąpi ryzyko eksplozji.
Natomiast problemem stają się akumula-
tory – zwykle są ciężkie. Rozwiązaniem może
być zastosowanie o wiele lżejszych baterii lito-
wo-jonowych. Paul Robertson z University of
Cambridge obliczył, że gęstość energii akumu-
latora litowo-jonowego wynosi 0,15 kWh/kg. Jest
to ekwiwalent gęstości energii benzyny
(12,5 kWh/kg) i chociaż wykorzystuje tylko 30%
tej energii, nadal stanowi to 3,7 kWh/kg, czyli
25 razy więcej niż w przypadku baterii. Zdaniem
Robertsona, możliwe jest budowanie samolotów
elektrycznych, ale pod warunkiem, że będą one
miały efektywne, wytwarzające dużą siłę nośną
skrzydła.
W aerodynamice siła nośna jest funkcją masy,
ciągu oraz oporu powietrza. Profil aerodynamicz-
ny skrzydła samolotu wytwarza więcej siły
nośnej niż oporu, ale istotne znaczenie ma kon-
strukcja skrzydła oraz prędkość opływającego go
powietrza. W przypadku lekkich samolotów
stosunek siły nośnej do oporu, czyli doskonałość,
zazwyczaj wynosi 10:1; w przypadku lotni –
około 15:1 (wskaźnik ten oznacza, że lotnia nie-
napędzana, wykonująca lot ze stałą prędkością,
przemieści się 15 m na każdy metr zniżania).
Doktor Robertson pracuje nad dwoma ultralekki-
mi samolotami, napędzanymi silnikami elektrycz-
nymi, o skrzydłach o rozpiętości 10 m oraz do-
skonałości 18:1. Aby utrzymać się w powietrzu,
konstrukcja taka wymaga ciągu. Konstruktor prze-
widuje, że samolot będzie zdolny wykonać oko-
ło 40-minutowy lot, a z dodatkowymi akumula-
torami – nawet dłuższy. Jak mówi Robertson, lot
samolotem z elektrycznym napędem jest cichym
i tanim sposobem unoszenia się w powietrzu.
Nowoczesny, o długich, smukłych skrzydłach
szybowiec wyczynowy jest najbardziej efek-
tywnym aerodynamicznie statkiem powietrz-
nym – jego doskonałość wynosi około 50:1.
W 1996 roku firma Lange Aviation, producent
szybowców z siedzibą w Zweibrücken w RFN,
rozpoczęła prace nad szybowcem napędzanym
energią elektryczną. Niektóre aparaty mogą
startować za pomocą chowanego śmigła, napę-
dzanego przez niewielki silnik spalinowy. Jest
ono zwykle montowane na wysięgniku za
kabiną pilota i podnoszone do startu (lub zwięk-
szania wysokości albo zasięgu lotu w powie-
trzu), a następnie chowane w kadłubie. Problem
stanowi to, że silniki spalinowe są hałaśliwe,
FOT. 1. ANTARES 20E – szybowiec z chowanym śmigłem
2011/02
przegląd sił powietrznych
454221747.009.png 454221747.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin