Przegląd Sił Powietrznych 2011-10.pdf

(6061 KB) Pobierz
712576572 UNPDF
przegląd ISSN 1897-844 4
DLACZEGO
WYBRAŁA F-16? str. 23
JAK WALCZYĆ Z UTRATĄ ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ str. 12 |
RACJONALIZACJA W SIŁACH POWIETRZNYCH W 2010 ROKU str. 18 |
sił powietrznych
MIESIĘCZNIK | PAŹDZIERNIK 2011 | NR 10 (052)
przegląd
przegląd ISSN 1897-8444
POLSKA
712576572.006.png 712576572.007.png 712576572.008.png 712576572.009.png 712576572.001.png
SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
DOŚWIADCZENIA
str.|23
Jak walczyć
z utratą orientacji
przestrzennej
Dlaczego Polska wybrała
F-16?
str.|12
INNE ARMIE
INNE ARMIE
str.|62
str.|48
Modernizacja
indyjskiego lotnictwa
wojskowego
Śmigłowiec bojowy
Mi-28N
Redaktor prowadzący:
ppłk rez. nawig. dr Roman Szustek
Zdjęcie na okładce:
Stanisław Czeszejko
Kolportaż i reklamacje:
TOPLOGISTIC
mobile: +48 500 259 909
tel.: +48 22 389 65 87
faks: +48 22 301 86 61
email: biuro@toplogistic.pl
Druk: Interak Drukarnia sp. z o.o.,
Czarnków
Dyrektor:
Marek Sarjusz-Wolski
tel.: CA MON 845 365, 845 685, faks: 845 503
sekretariat@zbrojni.pl
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa
tel.: CA MON 845 186,
e-mail: przeglad-sz@zbrojni.pl
Redaktorzy merytoryczni:
płk rez. dr Jan Brzozowski,
mjr Grzegorz Predel
Opracowanie stylistyczne:
Maria Janowska
Skład i łamanie:
Jolanta Muszyńska
„Przegląd Sił Powietrznych” ukazuje się od listopada 1928 roku.
Od 1 stycznia 2011 r. korespondencję do Gazety Internetowej Wojskowego Instytutu Wydawniczego prosimy kierować na adres: portal@zbrojni.pl
Od 1 września 2009 r. korespondencję do Gazety Internetowej Redakcji Wojskowej prosimy kierować na adres: portal@redakcjawojskowa.pl
712576572.002.png
¢ TRENDY
Projekt przepisów operacyjnego ruchu lotniczego
dla państw ECAC (cz. II)
płk rez. pil. dr Telesfor Marek Markiewicz ................................................. 4
przegląd
sił powietrznych
PAŹDZIERNIK 2011 | NR 10 (052)
Szanowni Czytelnicy!
¢ SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
Jak walczyć z utratą orientacji przestrzennej
płk w st. spocz. pil. dr Jerzy Szczygieł ..................................................... 12
Racjonalizacja w Siłach Powietrznych w 2010 roku
płk rez. dr inż. Henryk Czyżyk.................................................................. 18
Numer otwiera część
druga artykułu płk.
rez. pil. dr. Telesfora
Marka Markiewicza.
Autor podkreśla, że
w związku z istotnymi
różnicami w krajo-
wych przepisach dotyczących wykonywa-
nia lotów według wskazań przyrządów
w operacyjnym ruchu lotniczym (OAT-IFR)
istnieje konieczność ich zharmonizowania
na poziomie państw ECAC. Jest to szczegól-
nie istotne z punktu widzenia zapewnienia
niezbędnej swobody i elastyczności działań
lotnictwa wojskowego państw UE/NATO, za-
równo w środowisku przyszłych funkcjonal-
nych bloków przestrzeni (FABs), jak i całej
jednolitej europejskiej przestrzeni powietrz-
nej. Nowe przepisy określają jasno sprecyzo-
wane jednolite wytyczne dla załóg wojsko-
wych statków powietrznych, zapewnią tym
samym wojskowym i cywilnym kontrolerom
ruchu lotniczego przewidywalność działań
podejmowanych przez pilotów.
Kolejny artykuł, autorstwa płk. w st. spocz.
pil. dr. Jerzego Szczygła, poświęcono pro-
blematyce utraty orientacji przestrzennej.
Najczęściej pilot traci ją podczas długiego
lotu w chmurach. Po kilku minutach zaczyna
on ulegać złudzeniom, szczególnie jeśli
oderwie wzrok od sztucznego horyzontu
i obserwuje chmury za kabiną. Taki błąd
nierzadko kończy się katastrofą. Pilot, wyko-
nujący przez długi czas lot w chmurach, do-
znaje, na przykład, uczucia lotu z przechy-
leniem, wykonywania zakrętu oraz wzno-
szenia lub nurkowania.
Życzę przyjemnej lektury i zachęcam do
laktury pozostałych artykułów.
¢ DOśWIaDCZENIa
Dlaczego Polska wybrała F-16? (cz. I)
Barre R. Seguin
tłum. i oprac. gen. dyw. pil. dr Leszek Cwojdziński ................................ 23
Przywództwo w środowisku Sił Zbrojnych RP (cz. II)
płk pil. dr Władysław Leśnikowski .......................................................... 35
¢ INNE aRmIE
Z kabiny pilota i nawigatora
płk dypl. rez. nawig. inż. Józef Maciej Brzezina ..................................... 40
Modernizacja indyjskiego lotnictwa wojskowego
ppłk w st. spocz. dr inż. Jerzy Garstka .................................................... 48
Śmigłowiec bojowy Mi-28N
ppłk dypl. nawig. Piotr Cieślik ................................................................. 62
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, +4822 6845365,
+4822 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@zbrojni.pl
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.polska-zbrojna.pl
ppłk rez. nawig. dr
Roman Szustek,
redaktor prowadzący
2011/10
przegląd sił powietrznych
712576572.003.png
TRENDY Umiędzynarodowiona przestrzeń
płk rez. pil. dr
Telesfor Marek
Markiewicz
akademia obrony
Narodowej
Utworzył Szefostwo
Służby Ruchu
Lotniczego SZRP.
Obecnie pracuje jako
kierownik Zakładu
Obrony Powietrznej
Instytutu Lotnictwa
i Obrony Powietrznej
w Wydziale
Zarządzania
i Dowodzenia AON.
Projekt przepisów
operacyjnego ruchu
lotniczego dla
państw ECAC (cz. II)
Efektem planowanego na koniec 2011 roku wdrożenia przepisów
EUROAT będzie zwiększenie bezpieczeństwa i sprawności operacji
lotnictwa wojskowego w przestrzeni dostępnej dla żeglugi
powietrznej, bez negatywnego wpływu na stale zwiększający się
ruch cywilnych statków powietrznych.
Z e względu na istotne różnice
wanie na poziomie państw należących
do Europejskiej Konferencji Lotnictwa
Cywilnego (European Civil Aviation
Conference – ECAC). Szczególnie waż-
ne jest to z punktu zapewnienia nie-
zbędnej swobody i elastyczności dzia-
w przepisach krajowych, do-
tyczących wykonywania lotów
według wskazań przyrządów
w operacyjnym ruchu lotniczym (OAT-
-IFR), jest konieczne ich zharmonizo-
przegląd sił powietrznych
2011/10
712576572.004.png
łań lotnictwa wojskowego państw Unii Europej-
skiej i NATO w środowisku, zarówno przyszłych
funkcjonalnych bloków przestrzeni (Functional
Airspace Blocks – FABs), jak i całej jednolitej
europejskiej przestrzeni powietrznej. Organizacja
Eurocontrol (Europejska Organizacja ds. Bez-
pieczeństwa Żeglugi Powietrznej) opracowała
specyfikację takich przepisów (EUROAT).
W nowych przepisach jasno sprecyzowano jed-
nolite wytyczne dla załóg wojskowych statków
powietrznych. W ten sposób, zarówno wojskowi,
jak i cywilni kontrolerzy ruchu lotniczego mają
możliwość przewidywania działań podejmo-
wanych przez pilotów.
sytuacje awaryjne
Istotną część przepisów EUROAT stanowią
procedury na wypadek utraty łączności radiowej
podczas lotu w ugrupowaniu oraz utraty z pola
widzenia prowadzącego statku powietrznego.
Jeśli załoga statku powietrznego, który wykonu-
je lot w ugrupowaniu, stwierdzi całkowitą utratę
łączności radiowej, powinna postępować zgodnie
z procedurami określonymi dla tego typu wy-
padków przez standardowe procedury operacyj-
ne (Standard Operating Procedures – SOP),
wydane przez odpowiedni organ krajowej władzy
lotniczej.
Jeśli procedury te wymagają odstępstw od
wyznaczonych warunków lotu, lider formacji lub
pilot samolotu mający sprawną radiostację powi-
nien poinformować właściwy organ służby kon-
troli ruchu lotniczego (ATC) o zaistniałej sytuacji
i poprosić o inne instrukcje/wytyczne (warunki
lotu). W wypadku gdy żaden ze statków powietrz-
nych ugrupowania nie ma łączności radiowej,
lider formacji powinien postępować zgodnie
z ogólnymi procedurami Organizacji Międzyna-
rodowego Lotnictwa Cywilnego (International
Civil Aviation Organization – ICAO) dotyczący-
mi braku łączności radiowej. Jeśli podejście do
lądowania i bezpieczne lądowanie wymagają
rozpuszczenia ugrupowania, piloci wszystkich
statków powietrznych z jego składu lub liderzy
poszczególnych elementów ugrupowania powin-
ni ustawić na transponderze kod 7600 w modzie
3/A natychmiast po zainicjowaniu przez lidera
rozpuszczenia formacji i kontynuować zadanie
zgodnie z ogólnymi procedurami ICAO dotyczą-
cymi braku łączności radiowej 1 .
W sytuacji utraty z pola widzenia prowadzące-
go zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa lotu
ma natychmiastowe ustalenie wstępnej bezpiecz-
nej odległości między statkami powietrznymi,
która pozwoli uniknąć kolizji w powietrzu. Dla-
tego też każdy skrzydłowy, po utracie kontaktu
wzrokowego ze statkiem lecącym przed nim lub
w razie gdy utrzymanie ugrupowania jest niemoż-
liwe z innych przyczyn, ma obowiązek natych-
miast zastosować procedury odpowiednie do swo-
jego miejsca w ugrupowaniu i przejść do wyko-
nywania lotu według wskazań przyrządów oraz
wznowić prowadzenie nawigacji własnej.
Należy zwrócić uwagę, iż niezależnie od usta-
nowionych w poszczególnych krajach procedur,
na wypadek utraty z pola widzenia prowadzące-
go, ich wykonanie może prowadzić do utraty
minimalnej odległości (IFR) w odniesieniu do
innych statków powietrznych. Oznacza to dla
służby kontroli ruchu sytuację zagrożenia 2 .
W związku z tym zaleca się, aby w celu natych-
miastowego zaalarmowania ATC i umożliwienia
bez zwłoki bezpiecznego rozwiązania potencjal-
nej sytuacji kolizyjnej, oprócz odpowiedniej pro-
cedury na wypadek utraty prowadzonego/skrzy-
dłowego, wykonać następujące czynności:
– lider formacji podaje komendę EMERGEN-
CY i informuje jak najszybciej odpowiedni organ
kontroli ruchu lotniczego;
– każdy pilot wykonujący procedurę utraty
skrzydłowego przyjmuje i potwierdza komendy
Ułatwienia
Nowe przepisy wyznaczają tylko pewne standardy
minimalne i pozostawiają państwom członkowskim
możliwość wprowadzenia niezbędnych odstępstw lub
uzupełnień w celu lepszego ich dostosowania do
lokalnej organizacji służb ruchu lotniczego.
1 Procedury stosowane w odniesieniu do statku powietrznego, który
utracił łączność radiową, gdy są zapewniane służby dozorowania ATS,
zawarto w rozdziale 8, dział 8.8.3 PANS-ATM (Doc 4444).
2 Sytuacja zagrożenia to poważna, niespodziewana i często niebez-
pieczna sytuacja, która wymaga natychmiastowego działania.
2011/10
przegląd sił powietrznych
712576572.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin