5
Luty
I. W co się bawić zimą?
II. Polska – moja Ojczyzna.
Zadania wychowawcze
1. Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu. Wyrabianie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
2. Wprowadzenie w „świat rozrywek umysłowych” – dostrzeganie przyjemności w samodzielnej pracy umysłowej i odczuwanie satysfakcji z uzyskanych efektów. Nabywanie wiary we własne siły.
3. Tworzenie więzi uczuciowej ze środowiskiem, w którym dziecko wzrasta.
4. Budzenie świadomości narodowej.
Temat dnia
Cele
Uwagi
W co się bawić zimą?
„Zabawy na cztery pory roku”
- opowiadają treść obrazów tematycznych „Nasze zabawy”, nazywają przedstawione na nich sprzęty sportowe,
- przedstawiają w formie zagadki, za pomocą uniwersalnych środków wyrazu (ruchu ciała, gestu, mimiki) czynności oraz rodzaj sprzętu, którego „używają”,
- starannie wykonują ćwiczenia w ABC. Książce sześciolatka.
„Zabawy klockami”
- segregują klocki geometryczne ze względu na posiadane cechy, określają je przez wymienianie wyodrębnionych cech (próby definiowania),
- liczą elementy zbiorów figur geometrycznych, łączą rysunek z symbolicznymi oznakowaniami liczebności zbiorów (figurami liczbowymi i cyframi), ABC. Książka sześciolatka, s. 46,
- rozwijają inwencję twórczą w zabawie „Kto zbuduje najładniejszy dom?”
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VIII. - czworakowanie z omijaniem przeszkód, doskonalenie orientacji w przestrzeni i oceny kierunku.
„Na lodowisku… i nie tylko”
- układają opowiadanie o 3 – częściowej strukturze, określając czas i miejsce akcji,
- oceniają postępowanie bohaterów,
- potrafią przewidzieć skutki ślizgania się na naturalnych zbiornikach wodnych,
- malują farbami plakatowymi na temat „Zimowe zabawy” – przedstawiają zimowy krajobraz i swoją ulubioną zabawę na świeżym powietrzu
„Zabawy na niepogodę”
- rozwiązują krzyżówki (na miarę swoich możliwości),
- określają nastrój i charakter piosenki „Podajmy sobie ręce”,
- rozpoznają melodię refrenu, realizując określone zadania ruchowo – rytmiczne,
- w swobodnych wypowiedziach udzielają odpowiedzi na pytanie „Kto to jest przyjaciel?”
Rozwiązują plątaninki literowe, układają zdania rozwinięte z odczytanymi wyrazami; porządkują liczby 1 – 10 wg wzrastającej liczebności (zabawa w „kartofelki”),
„Chcę zdobyć tytuł mistrza w rachowaniu
- sprawdzenie kompetencji dzieci w zakresie opanowania dodawania i odejmowania,
- ćwiczenia w rachowaniu pomagające dzieciom przejść na poziom dodawania i odejmowania w pamięci,
- kształtowanie odporności emocjonalnej: podejmowanie wysiłku intelektualnego w sytuacjach pełnych napięć,
- Zestaw zabaw ruchowych według metody C. Orffa – „Zabawy z gazetami” - rozwijanie naturalnej ruchliwości dziecka, kształcenie inwencji twórczej.
„W świecie bajek”
- rozwiązują zagadki o postaciach z bajek, powstrzymują chęć wypowiadania się w czasie odpowiedzi kolegi (koleżanki),
- przedstawiają w sposób niewerbalny bohaterów bajek,
- ilustrują określonymi formami ruchu treść bajki „Czerwony Kapturek”,
- rozwijają umiejętność skojarzeń oraz przypominania i wiązania faktów w czasie słuchania bajki „Poplątane – pomieszane”,
- rozpoznają przedstawione na obrazach postaci i akcesoria z bajek, uzupełniają brakujące elementy – praca z ABC. Książka sześciolatka, s. 52.
„Gdzie jest moja czapka?”- czytają podpisy w formie zdań pod obrazkami, poznają książeczki z serii „Słoneczna Biblioteka”, wykazują chęć samodzielnego czytania „prawdziwych” książek
Polska – moja Ojczyzna
„Czy znasz swoje miasto?”
- Rozpoznają na zdjęciach i nazywają charakterystyczne obiekty miasta,
- określają różnice między zabytkowymi a współczesnymi budowlami,
- potrafią wyjaśnić pojęcie „zabytek”,
- słuchają piosenki pt. „Piosenka o naszym mieście” i omawiają jej treść; śpiewają refren,
- rysują kredkami na temat: „Moje miasto” - przedstawiają dowolny obiekt uwzględniając jego cechy charakterystyczne.
„Legendy naszego miasta”
- uważnie...
malgorata