Grupy nacisku i zjawisko lobbingu.pdf

(193 KB) Pobierz
Grupy nacisku i zjawisko lobbingu we współczesnych państwach
JacekSrokosz
Grupynaciskuizjawiskolobbingu
wewspółczesnychpaństwach
W systemie demokratycznym decyzje władz państwowych oraz
stanowioneprzeznieprawopowinnymiećnaceluzapewnienierealizacji
interesuogółuobywateli.ProblemzaczynapojawiaćsięwsytuacjiduŜej
rozbieŜnościinteresówposzczególnychgrupspołecznych.Wpolitologii
ukształtowałysiędwastanowiskadotyczącerozwiązywaniatejkwestii.
Pierwsze z nich – funkcjonalistyczne – zakłada moŜliwość eliminacji
sprzecznych interesów w ramach społeczeństwa poprzez zawarcie
konsensusucodotreścipraw,istotyproblemóworazpotrzeb.Wtakim
ujęciu społeczeństwo ujmowane jest jako homogeniczna całość o
wspólnymsystemiewartościustanowionymwdrodzekonsensusu 1.
Inaczejnatenproblempatrząrzecznicyteoriineofunkcjonalizmu,
którzywskazująnaniemoŜnośćsprowadzeniadowspólnegomianownika
częstokroć przeciwstawnych interesów i potrzeb jednostek w
społeczeństwie.Społeczeństwowtymujęciujestsumąjednostekigrup
interesu, kierujących się partykularnymi interesami, której to sumy nie
łączyŜadne„dobrowspólne”.Rywalizującezesobąpodmiotyzgadzają
się tylko co do jednego, a mianowicie co do ustalenia procedur
utrzymaniaporządkuwpaństwieorazmetodrozstrzyganiakonfliktów 2 .
W tej koncepcji wyartykułowane została olbrzymia rola grup interesu
(nacisku) oraz lobbing, czyli metody wpływania na kształt rozwiązań
politycznychiprawnych.
Pojęciegrupnaciskuilobbingu
OgrupieinteresumoŜemymówić,jeśliistniejejakaśzbiorowość
połączona wspólnymi celami lub interesami, która podejmuje działania
wpływające na politycznych decydentów, mające na celu realizacji
1 S.Konopacki,NeofunkcjonalistycznateoriaintegracjipolitycznejErnstaHaasa
iLeonaLindberga,StudiaEuropejskie,nr3z1998,s.106.
2 Ibidem.
123
swoich postulatów 1 . Jak więc moŜna zauwaŜyć, grupy interesu nie są
czymśnowymwdziejachludzkościipojawiłysięwrazztworzeniemsię
pierwszych ognisk władzy państwowej. Podobnie rzecz się ma z
lobbingiem,zwanyminaczejrzecznictweminteresu.
Samo pojęcie lobbing pochodzi od angielskiego słowa lobby
oznaczające kuluary jakiegoś budynku. Nowe znaczenie to pojecie
uzyskało w XIX, wskutek praktyki spotkań obywateli z
parlamentarzystamibrytyjskimiwkuluarachIzbyGmin.Wczasietakich
spotkań interesanci zazwyczaj próbowali nakłaniać deputowanych do
podejmowania konkretnych działań w pewnych interesujących ich
dziedzinachŜyciapublicznego.Zczasemtakądziałalnośćokreślonojako
lobbing.
Współcześnie praktyki lobbystczne rozumie się jako „zdolność
przekonywania decydenta do zrobienia czegoś, czego w normalnych
warunkach nie zrobiłby bez perswazji lobbysty, lub teŜ do zaniechania
czegoś,conormalniebyzrealizował” 2 .JakwynikazpowyŜszego,lobbing
polega na oddziaływaniu na rządzących, które ma doprowadzić do
korzystnychustaleńdlaoddziaływującego.
NiekaŜdedziałaniemającenaceluwpływanienawładzęmoŜna
określić mianem lobbingu. Zdaniem Krzysztofa Jasieckiego o lobbingu
moŜemy mówić dopiero wtedy, gdy jest spełnionych łącznie kilka
warunków, a mianowicie: gdy podmiotem oddziaływanie jest władza
publiczna, oddziaływanie jest zamierzone, prowadzone przez jakiegoś
pośrednika w imieniu innych osób (moŜna być lobbystą, takŜe gdy
występuje się we własnym imieniu, pod warunkiem jednak, Ŝe
równocześnie reprezentuje się interesy innych), wreszcie musi być to
forma komunikacji, jako technika wpływu na decydenta 3 . Lobbystą w
takim układzie jest osoba, która w interesie jakiejś grupy interesu
podejmuje działania mające na celu skuteczne wpłynięcie na treść
rostrzygnieciaorganuwładzypublicznej.
1 S. Ehrlich, Władza i interesy – studia struktury politycznej kapitalizmu,
Warszawa1974,s.47–51;B.Szmulik,M.śmigrodzki,GrupyNacisku,[w:],M.
Chmaj,Państwo,ustrój,samorządterytorialny,Lublin1997,s.72.
2 D.R.Mastromarco,A.P.Saffar,M.Zieliński,U.Biedrzycka,K.Hryciuk,Sztuka
lobbinguwPolsce,Warszawa1995,s.10.
3
124
K.Jasiecki,M.MolędaZdzech,U.Kurczewska,Lobbing.Sztukaskutecznego
wywieraniawpływu,Kraków2000,s.20.
Przedmiotipodmiotyoddziaływanialobbystycznego
Podmiotem,naktóryjestskierowaneoddziaływanielobbysty,jest
organwładzypublicznej.Lobbystabędziechciał,abyodpowiedniorgan
podjąłokreślonedziałania(np.ustanowiłodpowiednieprzepisy,uchylił
obowiązująceprawo,wydałkorzystnądecyzję)lubteŜbyswoichdziałań
zaniechał(np.zrezygnowałzplanówregulacjiprawnejjakiejśdziedziny
Ŝycia) 1 .GłównycięŜarnaciskuwywieranegoprzezrzecznikainteresujest
skierowany na ustawodawstwo oraz jednostkowe decyzje
administracyjne. Nie jest to oczywiście katalog zamknięty działań
rzecznictwainteresu,gdyŜwpraktyceobejmiewszelkiedziałaniaorganu
władzypublicznejmieszczącesięwjegokompetencji.
Podmiotami, na których będzie wywierany wpływ, będą
funkcjonariusze publiczni mający kompetencje do decydowania o
kwestiach politycznych, prawnych i administracyjnych. Dotyczy to w
pierwszej kolejności parlamentarzystów i urzędników administracji
państwowej (zwłaszcza na szczeblu rządowym) i obejmuje radnych i
urzędników samorządowych, ale takŜe np. pracowników agencji
gospodarczych, czyli jednym słowem wszystkich podmiotów w
jakikolwiek sposób decydujących o w sprawach o charakterze
publicznym,nawetjeślibyuprawnieniadopodejmowaniadecyzjizostały
imtylkodelegowane.
Na przeciwnym biegunie znajdują się konkretne grupy
zainteresowane przyjęciem określonych rozwiązań ustawowych,
politycznych lub administracyjnych.. Grup takich moŜe być oczywiście
nieskończeniewiele.Charakterkonkretnejgrupyinteresudecydujeocelu
oddziaływania.Ogólnierzeczujmując,lobbystówmoŜnapodzielićnatrzy
grupy, a mianowicie środowiska gospodarcze, grupy zawodowe oraz
grupyspołeczne 2 .
Celem środowisk gospodarczych zazwyczaj jest korzystne
rozwiązania prawne dotyczące danej branŜy gospodarki. Czasami
działania te mają na celu rywalizację o koncesje lub przywileje
przetargowe.Najczęściejoddziaływająnarząd,zwłaszczaministrów,ale
takŜe na urzędników agencji gospodarczych. Z kolei grupy zawodowe
najczęściejdomagająsiękorzystnychregulacjipłacowychiprawnych,np.
górnicy–wcześniejszychemerytur.Organizacjepozarządoweispołeczne
zwykle ubiegają się o środki finansowe i uprzywilejowany dostęp do
B.Szmulik,M.śmigrodzki,op.cit.,s.74.
2 Ibidem.
125
1
mediówpublicznych,atakŜeowpływnaustawodawstwodotycząceich
statusuprawnego 1 .
WśródtypowychgrupinteresuwPolscenajczęściejwymieniasię
duŜeprzedsiębiorstwaikorporacje,politykówigrupyinteresupowiązane
z władzą państwową, branŜowe grupy interesów, związki zawodowe,
organizacje i stowarzyszenia gospodarcze, związki, organizacje i
stowarzyszenia społeczne, władze lokalne i samorządowe,
wyspecjalizowanefirmydoradczeikonsultingowe 2 .
Strategiaitaktykalobbysty
Strategia działania lobbysty zaleŜeć będzie w głównej mierze od
celu prowadzonej kampanii. WyróŜnić tu moŜna strategie ofensywne i
defensywne. Ze strategią ofensywną będziemy mieli do czynienia, gdy
jakaśgrupainteresudostrzegaproblemy,mogącesiędopieropojawić,i
podejmujedziałania,mającezapobiegaćzmianomwprawodawstwiebądź
w działaniach politycznych, które mogłyby zmniejszyć znaczenia danej
grupy.Przykłademzastosowaniatejstrategiibyłydziałaniapodjęteprzez
Kazimierza Grabka, mające na celu ochronę jego uprzywilejowanej
pozycji na rynku Ŝelatyny 3 . Z kolei celem strategii defensywnej
utrzymaniedotychczasowegostatusquo,mającegokorzystnywpływna
interesygrupy,przyjednoczesnymdąŜeniudecydentówdozmianwtym
zakresie,np.kampaniaobronywojewództwaopolskiegowroku1997 4 .
Powyborzestrategiidziałaniaokreślasiętaktykęoddziaływaniaw
celu osiągnięcia zamierzonego rezultatu. Ze względu na sposób
oddziaływania lobbystów moŜna wyróŜnić lobbing bezpośredni –
K. Jasiecki, Lobbing Gospodarczy, artykuł zamieszczony na stronie
internetowej: http://www.epr.pl/czytelniatrzy.php?id=262&itemcat=1; B.
Woszczyk,LobbingwUniiEuropejskiej,Toruń2004,s.113.
2 Szerszącharakterystykęwymienionychpodmiotówzob.:K.Jasiecki,Lobbing
Gospodarczy...;K.Jasiecki,M.MolędaZdzech,U.Kurczewska,op.cit.,s.179–
192, zob. teŜ: G. Rippel, Skutecznośćwchodzikuchennymidrzwiami...rzeczo
lobbingu, artykuł zamieszczony na stronie internetowej:
http://swiatmarketingu.pl/index.php?rodzaj=01&id_numer=667579; Lobby:
pociąg do władzy, artykuł zamieszczony na stronie internetowej:
http://www.cafebabael.com/pl/article.asp?T=T&Id=8541; M. Biernacka, J.
Inorowicz,Silnagrupanacisku,PulsBiznesu,12września2005.
3 SzerzejometodachdziałańK.Grabkazob.:K.Jasiecki,M.MolędaZdzech,U.
Kurczewska,op.cit.,s.99–101.
4 Ibidem,s.B.Woszczyk,op.cit.,s.113.
126
1
docierającydodecydentówbezpośrednio,orazpośredni,gdywpływasię
na środowisko danego polityka, które to dopiero wpłynie na jego
zachowanie. Pierwsza forma oddziaływania jest najskuteczniejszym
sposobemdziałańlobbystycznych 1 .
Najlepszą metodą zaliczaną do lobbingu bezpośredniego jest
osobisty, najlepiej jak najczęstszy, kontakt z decydentem oraz
przekonanie go do konkretnych postulatów, albo chociaŜ wywołanie
Ŝyczliwego zainteresowania omawianym problemem. Bardzo skuteczne
jest znalezienie osoby, spośród grona decydującego, przychylnie
nastawionej do danej sprawy. W takiej sytuacji osoba z środowiska
decydentamazawszemawiększemoŜliwościoddziaływanianiŜktośz
zewnątrz.NatakiejzasadziedziaławSejmiePolskieLobbyKobiet 2 .Inną
metodą jest ubiegnięcie ruchu nieprzychylnego sprawie polityka
tłumaczącego swoje propozycje rozwiązań jakimś określonym dobrem
społecznym. Lobbysta dostarcza gotowe propozycje regulacji z
wskazaniem korzyści, jakie przyniosą dla dobra społecznego, np.
zwiększeniebezpieczeństwa,zmniejszenieemisjizanieczyszczeń.WaŜną
kwestią jest, by wartości postulowane były w odbiorze decydenta
waŜniejszeniŜte,naktóresiępowołuje.
Lobbysta często występuje jako ekspert, specjalista w danej
dziedzinie,dostarczającinformacji,wynikibadańiekspertyzy 3 .Wtym
zakresie określone środowiska mogą wnosić gotowe propozycje tekstu
regulacji bądź teŜ teksty ekspertyz, opisy aktualnej sytuacji czy teŜ
postulaty zmian. Ułatwia to osobie, na którą się wywiera wpływ,
ustosunkowaniesiędodanegozagadnienia,zwalniającjązkonieczności
zbytniego wgłębiania się w poszczególne problemy. Pozwala teŜ
dostarczone projekty traktować jako własną propozycje regulacji. Taką
taktykę częstokroć stosuje Business Centre Club – m.in. postulując
zmianywzakresieprzepisówpodatkowych 4 .
JeŜeli przedmiotem oddziaływania jest polepszenie statusu
prawnego danej grupy, a zmiana reguły ustanowionej w prawie jest
zadaniemkarkołomnymzewzględunaoddźwiękspołecznyizbytduŜe
trudności uniemoŜliwiające przeprowadzenie ponownego procesu
1 Ibidem,s.117.
2 Szerzejoprogramieidziałalnościzob.:LobbyKobietwparlamenciepolskim
1989–2005,Warszawa2005.
3 B.Szmulik,M.śmigrodzki,op.cit.,s.75.
4
127
K.Jasiecki,M.MolędaZdzech,U.Kurczewska,op.cit.,s.20;B.Woszczyk,
op.cit.,s.110.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin