SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
Osoba prowadząca: Agnieszka Bok
Data: 18.09.2009r.
Grupa wiekowa: 3-4 latki
Temat kompleksowy: Jacy jesteśmy?
Temat dnia: Warto mieć przyjaciela.
Cele operacyjne: dziecko:
- śpiewa piosenkę dla przyjaciela,
- współdziała w zabawach i sytuacjach zadaniowych,
- swobodnie wypowiada się na temat przyjaźni i przyjaciół,
- wie, co oznacza określenie „prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”,
- uważnie słuch wiersza „Mój przyjaciel”,
- uczestniczy w zabawach ruchowych,
- wycina elementy kwiatków i przykleja je na kartce.
Metody:
- oparte na aktywności dziecka: śpiew, taniec, aktywność ruchowa, swobodna wypowiedź, odpowiedzi na pytania, wycinanie elem. kwiatka, wyklejanie kwiatka dla przyjaciela.
- oparte na aktywności nauczyciela: pokaz, śpiew, zadawanie pytań, czytanie wiersza, pogadanka, pochwała.
Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa, grupowa
Środki dydaktyczne: nagrania piosenek do zabaw ruchowych, wiersz A. Frączka „Mój przyjaciel”, obrazki kwiatka, nożyczki, klej, kartki.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa twórcza „Witamy tych …”
Nauczyciel mówi, kogo wita, a dzieci, które uważają, że ich to dotyczy, na chwilę wstają.
Np. Witamy tych, którzy: lubią lody, dobrą zabawę, śpiew i taniec; są dziś uśmiechnięci; wyspali się itd.
2. Zabawa w kole do piosenki „Do mnie przyjaciele” (Trzylatki śpiewają)
Jedno dziecko stoi w kole i śpiewa 1 zwrotkę, podczas refrenu zaprasza do siebie przyjaciela, z którym stworzy małe kółko. W trakcie 2 zwrotki dzieci z zew. koła klaszczą, a przy dźwiękach refrenu do środka wchodzi kolejny przyjaciel.
1. Mam trzy latka i nie jestem sam
Bo w przedszkolu już przyjaciół mam
Ref: Do mnie, do mnie moi przyjaciele
Z wami zawsze, zawsze jest weselej
Jest weselej mi, jest weselej mi
2. Tu w przedszkolu wciąż wesoło jest
Baw się z nami jeśli tylko chcesz
3. Zabawa muzyczno-ruchowa „Przyjazny koncert”
(na podstawie zabawy „Wiosenny koncert” wg M. Staniek, (w:) Papierowe czary – zabawy muzyczno-ruchowe z zastosowaniem różnorodnych form papieru)
Dzieci siedzą w kole i kolejno naśladują grę na skrzypcach, gitarze i wiolonczeli, śpiewając:
Mój mały przyjaciel na skrzypeczkach gra, zawsze jest wesoły raz i dwa.
Mój mały przyjaciel na gitarze gra, zawsze mnie wysłucha raz i dwa.
Mój mały przyjaciel na wiolonczeli gra, zawsze mi pomoże raz i dwa.
4. Słuchanie wiersza A. Frączek „Mój przyjaciel”
Po wysłuchaniu wiersza wypowiedzi dzieci na temat przyjaciół i przyjaźni:
- kogo możemy nazwać przyjacielem?
- jaki powinien być przyjaciel?
- czy przyjacielem może być chłopiec, czy dziewczynka?
5. Zabawa ruchowa „Wzajemna pomoc”
Dzieci spacerują parami po sali. Na hasło nauczyciela zatrzymują się, a następnie wykonują polecenia, np.:
- jest ślisko, pomóż koledze iść po śliskim chodniku,
- pada deszcz, weź kolegę pod parasol,
- wspinamy się razem na wysoką górę,
- pomóż koledze znaleźć zaginiony klucz,
- idziemy uśmiechając się do siebie.
6. Wyjaśnienie pojęcia „prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”
7. Zabawa przy piosnce „Nie chcę cię znać” (M. Bogdanowicz, W co się bawić z dziećmi, cz.2)
Nie chcę cię, nie chcę cię, nie chcę cię znać - pary oddalają się od siebie, gest odepchnięcia
Choć do mnie, choć do mnie rączkę mi daj - przybliżają się do siebie, przywołując się
Prawą mi daj, lewą mi daj - podają sobie rączki, chwyt skrzyżny
I już się na mnie nie gniewaj - obracają się wkoło
8. Rytmizowanie zdania: „Bardzo dobra rzecz – przyjaciela mieć”
9. Zabawa przy piosence „Przyjaciel do walca” (Trzylatki śpiewają)
W pierwszej zwrotce dzieci tworzą pary i wirują w kółeczku w rytm walca. W drugiej zwrotce szukają nowego partnera do tańca. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
1. Mam przyjaciela do tańca, do tańca
Zatańczę dzisiaj z nim walca, z nim walca
W kółeczko kręcisz się ty i ja
Muzyka dla nas dziś pięknie gra.
2. Teraz partnera szukam nowego,
Może zatańczysz ze mną kolego.
Dziś właśnie tobie rączki swe dam,
Zatańczyć walca ochotę mam.
10. Zabawa muzyczno- ruchowa „Lustra” (Rymowana gimnastyka dla smyka)
Dzieci naśladują ruchem treść piosenki:
Dobieramy się parami,
Żegnamy się oklaskami.
Pocieramy się noskami
I stykamy się łokciami.
Chwytamy ręce kolegi,
Trenujemy razem biegi.
A teraz wszyscy kucamy
I swoje ręce puszczamy.
A na podłodze parami
Stopami się spotykamy.
I za ręce się chwytamy,
Delikatnie się bujamy.
Teraz wstajemy parami,
Jesteśmy swymi lustrami.
Jeden z nas ruch pokazuje,
A drugi go naśladuje
11. Ćwiczenia plastyczne
Wykonanie kwiatuszka dla kolegi lub koleżanki – wycinają wzór kwiatka i przyklejają go na kartce.
agag61