mójtymczasowy.odt

(1483 KB) Pobierz

I.   Opis techniczny obiektu

1                 Założenia projektowe

Celem opracowania jest sporządzenie projektu mostu drogowego z pomostem drewnianym na dźwigarach stalowych pod obciążeniem klasy „E” zgodnie z PN-S-10030/1985 Obiekty mostowe. Obciążenia. Będzie to most tymczasowy, jednoprzęsłowy o konstrukcji stalowo-drewnianej. Szerokość użytkowa jezdni wynosi 5,5m oraz dodatkowo dwa chodniki o szerokości 1,5m każdy. W planie przęsło mostu usytuowane jest prostopadle do osi podłużnej przeszkody (rzeki Brynicy). Most zaprojektowano na trasie Czeladź- Będzin.

 

2                 Opis elementów konstrukcji i wyposażenia

Zaprojektowano ustrój nośny jako jednoprzęsłowy o rozpiętości teoretycznej przęsła 14,4m. Szerokość całkowita przęsła wynosi 11,0 m. Długość całkowita mostu wynosi 19,06 m. Projektowany most posiada ustrój belkowy o siedmiu dźwigarach głównych wykonanych z walcowanych kształtowników  stalowych o przekroju  HEB 550 i długości 15,0 m. Usztywnienie konstrukcji stanowią poprzecznice stalowe wykonane z ceowników C280 o długości 1,24 m rozstawione co 2,4 m. Przymocowane są do dźwigarów śrubami M16 klasy 8.8. Każdy z dźwigarów spoczywa na oczepie, który przenosi obciążenia na sosnowe pale ustawione w jednym rzędzie w rozstawie równym 1,25 m. Na dźwigarach głównych umieszczono pasy z papy asfaltowej w celu zabezpieczenia stali przed korozją, a następnie sosnowe poprzecznice w rozstawie co 1,2 m. Na jedną poprzecznicę składają sie cztery bale o wymiarach 20x26 cm i długości 4 m. Na poprzecznicach ułożono dylinę dolną w postaci podłużnie ułożonych bali o wymiarach 10x10/14 cm na przemian. Natomiast dylina pokryta została betonem asfaltowym o grubości od 4 do 12,5 cm zapewniającym 2% spadek nawierzchni. Na oczepach ustawione są łożyska stalowe, z jednej strony stałe, z drugiej przesuwne. Do wykonania łożyska przesuwnego użyto stalowych wałków o średnicy 10 cm. Konstrukcję nośną chodników stanowią wydłużone drewniane bale o zmiennej wysokości od 14- 16 cm zapewniające spływ wody 1% spadku) z chodnika wykonanego z poprzecznie ułożonych desek o wymiarach 5x10x151 cm. Naroże krawężnikowe na całej długości mostu wzmocniono kątownikiem stalowym 50x50x5 mm. Pochwyt poręczy mostu wykonany jest ze ściętych krawędziaków o wymiarach 14x14 cm, które opierają sie na pionowych słupkach (14x14cm) ustawionych w rozstawie co 2,4m. Dodatkowo do słupków przymocowane sa przeciągi, wykonane z desek o wymiarach 5x12cm. Dla wzmocnienia tej konstrukcji zastosowano zastrzał drewniany 14x14cm ustawiny zgodnie z rysunkiem [1]. Odwodnienie mostu realizowane jest przez zarówno spadek poprzeczny, podłużny jak i stalowe rury spustowe o średnicy 60 mm, rozstawione co 1,50 m wzdłuż mostu. Dylatację stanowi 3 centymetrowa szczelina między pomostem a przyczółkiem. Konstrukcję najazdów stanowią dwa rzędy pali drewnianych o średnicy 20 cm. Pomiędzy te dwa rzędy ułożono w poziomie belki drewniane o tej samej średnicy. Na palach drewnianych ułożono płytę przejściową wykonaną z belek drewnianych 7,5x10 cm i długości 2,0 m.

Wszystkie elementy stalowe w moście zabezpieczone są powłokami malarskimi po uprzednim wyczyszczeniu ich do 1 stopnia czystości. Natomiast elementy drewniane będą impregnowane i również zabezpieczone powłokami malarskimi.

 

3                 Zakres i kolejność wykonywania robót mostowych

3.1           Wytyczenie osi podpór mostu.

3.2           Przygotowanie pali drewnianych.

3.3           Ustawienie i wbijanie pali.

3.4           Wykonanie oczepów na palach.

3.5           Wykonanie przyczółków mostu.

3.6           Ułożenie dźwigarów stalowych na palach (nasuwanie).

3.7           Połączenie dźwigarów stężeniami w postaci ceowników.

3.8           Wykonanie poprzecznic drewnianych.

3.9           Ułożenie poprzecznic.

3.10       Ułożenie podkładu z belek pod chodnikami.

3.11       Wykonanie poręczy mostowych i nawierzchni drewnianej na chodnikach.

3.12       Ułożenie dyliny dolnej.

3.13       Wykonanie odwodnienia mostu.

3.14       Ułożenie nawierzchni asfaltowej na moście i na dojazdach.

3.15       Zabezpieczenie konstrukcji drewnianej mostu powłokami malarskimi.

 

4                 Bibliografia

 

4.1           Wołowicki W., Madaj A. Podstawy projektowania budowli mostowych, Wyd. 1,               Warszawa, WKŁ, 2003, ISBN 83-206-1509-7

 

4.2           Zobel H., Alkhafaji T., Mosty drewniane, Wyd. 1, Warszawa, WKŁ, 2006, ISBN               83-206-1618-7

 

4.3           Normy:

4.3.1.1                       PN-85/S-10030- Obiekty mostowe. Obciążenia.

PN-82/S-10052- Obiekty mostowe. Konstrukcje stalowe. Projektowanie.

PN-92/S-10082- Obiekty mostowe. Konstrukcje drewniane. Projektowanie.

PN-EN 1993-1-1- Projektowanie konstrukcji stalowych. Reguły ogólne dla budynków.

PN-EN 338 (1999)- Drewno konstrukcyjne. Klasy drewna.

II.  Obliczenia statyczno- wytrzymałościowe

 

    1.          Wymiarowanie pokładu nośnego (dyla)

Nawierzchnia asfaltobetonowa; grubość na dylach i ułożonych w ząb na poprzecznicach.

 

      1.1 .                      Obciążenia stałe na dyl o szerkości 10 cm i długosci 1 m

Wyszczególnienie

Wymiar

Wymiar

Ciężar obj.

Obciążenie char.

Współczynnik

Obciążenie obl.

Asfaltobeton

0,1

0,083

23,0

0,191

1,5

0,287

Dyl sosnowy

0,1

0,12

6,0

0,072

1,2

0,086

Suma obc.

-

-

-

 

-

0,373

 

      1.2 .                      Obciążenia zmienne

       1.2.1 .             Rozkład obciążeń pod kołem pojazdu



Równolegle do osi mostu                                          Prostopadle do osi mostu

       1.2.2 .             Obciążenie taborem samochodowym typu K + q

nacisk na oś 60 kN



       1.2.3 .             Obciążenie pojazdami samochodowymi typu S

 



 

         1.2.3.1 .   Obciążenie równomiernie rozłożone na jezdni

       1.2.4 .            

         1.2.4.1 .   Obciążenie  tłumem chodników (charakterystyczne)

         1.2.4.2 .   Nacisk koła taborem samochodowym K

         1.2.4.3 .   Nacisk koła pojazdu samochodowego S

 

       1.2.5 .             Obciążenie rownomiernie rozłożone przypadające na dyl

         1.2.5.1 .  

Współczynnik dynamiczny dla dyla

przyjęto

         1.2.5.2 .   Intensywność obciążenia dyla od koła pojazdu S

         1.2.5.3 .   Obciążenie równomiernie rozłożone na powierzchni

         1.2.5.4 .   Obciążenie przypadające na jeden dyl

 

      1.3 .                      Obliczenie sił wewnętrznych w dylu

       1.3.1 .             Moment zginający w środku przęsła

         1.3.1.1 .  

       1.3.2 .             Siła tnąca na podporze



         1.3.2.1 .  

      1.4 .                      Sprawdzenie nośności dla dyla

       1.4.1 .             Charakterystyki geometryczne przekroju



         1.4.1.1 .   Wskażnik wytrzymałości przekroju na zginanie

         1.4.1.2 .   Moment bezwładności

         1.4.1.3 .   Moment statyczny brutto połowy przekroju wzgledem osi x

         1.4.1.4 .   Pole przekroju

Przyjęto:

Drewno klasy C27 (o wilgotności 15%)

       1.4.2 .             Nośność belki na zginanie

       1.4.3 .             Nośność belki na ścinanie

 

 

    2.          Wymiarowanie poprzecznicy

 

      2.1 .                      Obciążenia stałe na 1 mb poprzecznicy

 

 

Wyszczególnienie

Wymiar

Wymiar

Ciężar obj.

Obciążenie char.

Współczynnik

Obciążenie obl.

Asfaltobeton

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin