Path: polsl.gliwice.pl!newsfeed.silweb.pl!news.man.lodz.pl!merkury.piotrkow.tpsa.pl!orion.cst.tpsa.pl!news.tpnet.pl!not-for-mail Od: "Sanchon" <sanchon@poczta.wp.pl> Grupy news: pl.soc.religia Temat: Ciemna strona chrzescijanstwa - Intro Lines: 89 X-Priority: 3 X-MSMail-Priority: Normal X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.00.2919.6600 X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.00.2919.6600 ID-Wiadomo�ci: <QyOa5.44990$Qw1.1061050@news.tpnet.pl> Data: Wed, 12 Jul 2000 00:00:48 GMT NNTP-Posting-Host: 213.76.32.45 X-Complaints-To: abuse@tpsa.pl X-Trace: news.tpnet.pl 963360048 213.76.32.45 (Wed, 12 Jul 2000 02:00:48 MET DST) NNTP-Posting-Date: Wed, 12 Jul 2000 02:00:48 MET DST Organizacja: TPNET - http://www.tpnet.pl Xref: polsl.gliwice.pl pl.soc.religia:167030 polskie znaki - kodowanie <srodkowoeuropejskie ISO> Ciemna strona chrzescijanstwa - wprowadzenie. Ko�ci� chrze�cija�ski przej�� spu�cizn�, kt�ra latami przesi�ka�a ka�d� dziedzin� �ycia spo�ecze�stwa zachodniego, i to zar�wno pod wzgl�dem �wieckim jak i religijnym. Jest to dziedzictwo pogl�d�w popieraj�cych seksizm, rasizm, nietolerancj� wszystkiego co odmienne oraz profanacj� �rodowiska naturalnego. Przez wi�ksz� cz�� okresu swojej historii Ko�ci� demonstrowa� brak poszanowania dla wolno�ci, godno�ci oraz d��enia do samookre�lenia si� cz�owieka. Stara� si� sterowa�, panowa� i ogranicza� rozw�j duchowych wi�zi jednostki z Bogiem. Religia chrze�cija�ska wspiera�a rozw�j spo�ecze�stwa, w kt�rym ludzie s� obcy nie tylko w stosunku do samych siebie, ale r�wnie� w stosunku do wiary. Tak zwane "chrze�cija�stwo ortodoksyjne" osadzone jest w wierze w jedynego apodyktycznego Boga p�ci m�skiej, kt�ry domaga si� bezwzgl�dnego pos�usze�stwa i bezlito�nie karze wszelkie odst�pstwa od wiary. Ortodoksyjni chrze�cijanie uwa�aj�, �e strach jest podstaw� tego, co oni postrzegaj� za �wi�ty nakaz hierarchicznego porz�dku, w kt�rym na samym szczycie niepodzielnie panuje niebia�ski B�g, z dala od �wiata i rodzaju ludzkiego. Chocia� ortodoksyjni chrze�cijanie od samego pocz�tku reprezentowali jeden z wielu kierunk�w wczesnej religii chrze�cija�skiej, to jednak byli tymi, kt�rzy zdobyli polityczn� w�adz�. Poprzez dostosowanie swoich pogl�d�w przenikn�li do rz�du rzymskiego, zdobywaj�c autorytet i bezprecedensowe przywileje. Nowo zdobyta w�adza umo�liwi�a im narzucenie przestrzegania ich zasad i rytua��w. Jednak�e, prze�ladowanie tych, kt�rzy nie stosowali si� do nakaz�w, wymaga�o od Ko�cio�a oczyszczenia jego w�asnej doktryny i ideologii oraz dok�adnego okre�lenia co jest, a co nie jest herezj�. Wprowadzaj�c to w �ycie, Ko�ci� bez przerwy zmienia� doktryny i pogl�dy, wybieraj�c te, kt�re najbardziej wspiera�y mo�liwo�ci kontroli jednostki i spo�ecze�stwa. Po upadku Cesarstwa Rzymskiego i przej�ciu w�adzy w Europie, Ko�ci� w przys�owiow� perzyn� obr�ci� nauk�, technik�, edukacj�, medycyn�, histori�, sztuk� i gospodark�. Zgromadzi� niezmierzone bogactwa, a tymczasem reszta spo�ecze�stwa gin�a w mroku dziej�w. Gdy dramatyczne zmiany spo�eczne zapocz�tkowane na prze�omie tysi�cleci, doprowadzi�y do upadku ery izolacji, Ko�ci� rozpocz�� walk� o utrzymanie zwierzchnictwa i kontroli nad spo�ecze�stwem. Polega�a ona na podsycaniu wrogiego nastawienia do rzeczywistych przeciwnik�w Ko�cio�a, nawo�uj�c do ataku na muzu�man�w, wschodnich chrze�cijan ortodoksyjnych i �yd�w. Kiedy wyprawy krzy�owe nie doprowadzi�y do ich ujarzmienia, Ko�ci� zwr�ci� swoje si�y przeciwko narodom europejskim, przyst�puj�c do brutalnego szturmu na po�udniu Francji i powo�uj�c �wi�ta Inkwizycj�. Krzy�owcy i �wi�ta Inkwizycja w pierwszych wiekach ich dzia�alno�ci niewiele czyni�y, aby nauczy� zwyczajnych ludzi prawdziwego zrozumienia religii ortodoksyjnych chrze�cijan. Zrealizowa� to dopiero ruch reformatorskich protestant�w i liberalnych katolik�w. Jedynie w okresie Reformacji posp�lstwo w Europie przej�o wi�cej ni� tylko og�ad� chrze�cija�sk�; ludzie byli terroryzowani tak�e zagro�eniem ze strony diab�a i czarownic. Powszechnie s�dzono, �e �wiat fizyczny przenikni�ty by� obecno�ci� Boga, co w okresie Reformacji, jak gdyby za dotkni�ciem czarodziejskiej r�d�ki, zast�piono now� wiar� g�osz�c�, �e boskie wsparcie nie jest ju� d�u�ej mo�liwe, a �wiat fizyczny nale�y wy��cznie do diab�a. Nadszed� 300 letni okres niszczenia wszystkich, kt�rzy mieli odwag� wierzy� w bosk� opiek� i magi�, co ostatecznie zapewnia�o nawr�cenie Europy na ortodoksyjn� wiar� chrze�cija�sk�. Dzi�ki przekonaniu o tym, �e B�g jest oddzielony od �wiata fizycznego, ortodoksyjni chrze�cijanie prawdopodobnie nie�wiadomie po�o�yli fundamenty nowoczesnego �wiata, �wiata mechanistycznego i zdeterminowanego, �wiata, w kt�rym B�g, w najlepszym razie, jest odleg�ym, bezosobowym stw�rc�. Ludzie zacz�li zdawa� sobie spraw� ze swojej s�abo�ci, nie tyle z grzesznej natury cz�owieka, ile z jego znikomego znaczenia w takim �wiecie. Teorie naukowc�w i filozof�w, takich jak Izaak Newton, Rene Descartes (Kartezjusz) i Karol Darwin, potwierdza�y wiar� ortodoksyjnych chrze�cijan w nieuchronno�� walki i potrzeb� dominacji. Jednak�e pogl�dy te s� obecnie uwa�ane nie tylko za archaiczne, ale tak�e maj� ograniczon� warto�� naukow�. Ortodoksyjni chrze�cijanie wywarli r�wnie� niszczycielski wp�yw na zwi�zek cz�owieka z przyrod�. Od czasu, kiedy ludzie zacz�li wierzy�, �e B�g jest daleko i ma lekcewa��cy stosunek do �wiata fizycznego, stracili sw�j szacunek do przyrody. �wi�ta, w czasie kt�rych wyra�ano zwi�zek p�r roku z �yciem cz�owieka, zamieni�y si� w uroczyste obchody wydarze� biblijnych, bez jakiegokolwiek powi�zania z cyklami natury. Postrzeganie czasu zmieni�o si� tak, �e ju� d�u�ej nie by� wi�zany z cyklicznymi zmianami w przyrodzie. Nauka Newtona zdaje si� potwierdza�, �e �wiat nie by� niczym innym, jak tylko nieuchronnym rezultatem mechanicznego dzia�ania nieo�ywionych obiekt�w; oznacza�o to, �e Ziemia utraci�a swoj� �wi�to��. Mroczna strona dziej�w chrze�cija�stwa mo�e pom�c nam zrozumie� si�� naszych zwi�zk�w z Ko�cio�em i udzieli� lekcji o najbardziej podst�pnej i niebezpiecznej formie niewolnictwa: kontroli ludzi poprzez zapanowanie nad sfer� �ycia duchowego. Te, cz�sto nieznane, karty historii mog� wy�wietli� idee i wiar�, kt�re podsyca�y �amanie praw cz�owieka, nietolerancj� wobec odmienno�ci oraz profanacj� �rodowiska naturalnego. Kiedy raz je poznamy, mo�emy uchroni� wiar� od ponownego zwyci�stwa element�w destrukcyjnych. Hellen Ellerbe
natalea1