0.txt

(6 KB) Pobierz
Path: polsl.gliwice.pl!newsfeed.silweb.pl!news.man.lodz.pl!merkury.piotrkow.tpsa.pl!orion.cst.tpsa.pl!news.tpnet.pl!not-for-mail
Od: "Sanchon" <sanchon@poczta.wp.pl>
Grupy news: pl.soc.religia
Temat: Ciemna strona chrzescijanstwa - Intro
Lines: 89
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.00.2919.6600
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.00.2919.6600
ID-Wiadomo�ci: <QyOa5.44990$Qw1.1061050@news.tpnet.pl>
Data: Wed, 12 Jul 2000 00:00:48 GMT
NNTP-Posting-Host: 213.76.32.45
X-Complaints-To: abuse@tpsa.pl
X-Trace: news.tpnet.pl 963360048 213.76.32.45 (Wed, 12 Jul 2000 02:00:48 MET DST)
NNTP-Posting-Date: Wed, 12 Jul 2000 02:00:48 MET DST
Organizacja: TPNET - http://www.tpnet.pl
Xref: polsl.gliwice.pl pl.soc.religia:167030

polskie znaki - kodowanie <srodkowoeuropejskie ISO>

Ciemna strona chrzescijanstwa - wprowadzenie.

Ko�ci� chrze�cija�ski przej�� spu�cizn�, kt�ra latami przesi�ka�a ka�d�
dziedzin� �ycia spo�ecze�stwa zachodniego, i to zar�wno pod wzgl�dem
�wieckim jak i religijnym. Jest to dziedzictwo pogl�d�w popieraj�cych
seksizm, rasizm, nietolerancj� wszystkiego co odmienne oraz profanacj�
�rodowiska naturalnego. Przez wi�ksz� cz�� okresu swojej historii Ko�ci�
demonstrowa� brak poszanowania dla wolno�ci, godno�ci oraz d��enia do
samookre�lenia si� cz�owieka. Stara� si� sterowa�, panowa� i ogranicza�
rozw�j duchowych wi�zi jednostki z Bogiem. Religia chrze�cija�ska wspiera�a
rozw�j spo�ecze�stwa, w kt�rym ludzie s� obcy nie tylko w stosunku do samych
siebie, ale r�wnie� w stosunku do wiary. Tak zwane "chrze�cija�stwo
ortodoksyjne" osadzone jest w wierze w jedynego apodyktycznego Boga p�ci
m�skiej, kt�ry domaga si� bezwzgl�dnego pos�usze�stwa i bezlito�nie karze
wszelkie odst�pstwa od wiary. Ortodoksyjni chrze�cijanie uwa�aj�, �e strach
jest podstaw� tego, co oni postrzegaj� za �wi�ty nakaz hierarchicznego
porz�dku, w kt�rym na samym szczycie niepodzielnie panuje niebia�ski B�g, z
dala od �wiata i rodzaju ludzkiego.
Chocia� ortodoksyjni chrze�cijanie od samego pocz�tku reprezentowali jeden z
wielu kierunk�w wczesnej religii chrze�cija�skiej, to jednak byli tymi,
kt�rzy zdobyli polityczn� w�adz�. Poprzez dostosowanie swoich pogl�d�w
przenikn�li do rz�du rzymskiego, zdobywaj�c autorytet i bezprecedensowe
przywileje. Nowo zdobyta w�adza umo�liwi�a im narzucenie przestrzegania ich
zasad i rytua��w. Jednak�e, prze�ladowanie tych, kt�rzy nie stosowali si� do
nakaz�w, wymaga�o od Ko�cio�a oczyszczenia jego w�asnej doktryny i ideologii
oraz dok�adnego okre�lenia co jest, a co nie jest herezj�. Wprowadzaj�c to w
�ycie, Ko�ci� bez przerwy zmienia� doktryny i pogl�dy, wybieraj�c te, kt�re
najbardziej wspiera�y mo�liwo�ci kontroli jednostki i spo�ecze�stwa.
Po upadku Cesarstwa Rzymskiego i przej�ciu w�adzy w Europie, Ko�ci� w
przys�owiow� perzyn� obr�ci� nauk�, technik�, edukacj�, medycyn�, histori�,
sztuk� i gospodark�. Zgromadzi� niezmierzone bogactwa, a tymczasem reszta
spo�ecze�stwa gin�a w mroku dziej�w. Gdy dramatyczne zmiany spo�eczne
zapocz�tkowane na prze�omie tysi�cleci, doprowadzi�y do upadku ery izolacji,
Ko�ci� rozpocz�� walk� o utrzymanie zwierzchnictwa i kontroli nad
spo�ecze�stwem. Polega�a ona na podsycaniu wrogiego nastawienia do
rzeczywistych  przeciwnik�w Ko�cio�a, nawo�uj�c do ataku na muzu�man�w,
wschodnich chrze�cijan  ortodoksyjnych i �yd�w. Kiedy wyprawy krzy�owe nie
doprowadzi�y do ich  ujarzmienia, Ko�ci� zwr�ci� swoje si�y przeciwko
narodom europejskim, przyst�puj�c  do brutalnego szturmu na po�udniu Francji
i powo�uj�c �wi�ta Inkwizycj�.
Krzy�owcy i �wi�ta Inkwizycja w pierwszych wiekach ich dzia�alno�ci niewiele
czyni�y, aby nauczy� zwyczajnych ludzi prawdziwego zrozumienia religii
ortodoksyjnych chrze�cijan. Zrealizowa� to dopiero ruch reformatorskich
protestant�w i  liberalnych katolik�w. Jedynie w okresie Reformacji
posp�lstwo w Europie przej�o  wi�cej ni� tylko og�ad� chrze�cija�sk�;
ludzie byli terroryzowani tak�e zagro�eniem ze  strony diab�a i czarownic.
Powszechnie s�dzono, �e �wiat fizyczny przenikni�ty by�  obecno�ci� Boga, co
w okresie Reformacji, jak gdyby za dotkni�ciem czarodziejskiej  r�d�ki,
zast�piono now� wiar� g�osz�c�, �e boskie wsparcie nie jest ju� d�u�ej
mo�liwe, a �wiat fizyczny nale�y wy��cznie do diab�a. Nadszed� 300 letni
okres  niszczenia wszystkich, kt�rzy mieli odwag� wierzy� w bosk� opiek� i
magi�, co  ostatecznie zapewnia�o nawr�cenie Europy na ortodoksyjn� wiar�
chrze�cija�sk�.
Dzi�ki przekonaniu o tym, �e B�g jest oddzielony od �wiata fizycznego,
ortodoksyjni chrze�cijanie  prawdopodobnie nie�wiadomie  po�o�yli fundamenty
nowoczesnego �wiata, �wiata mechanistycznego i zdeterminowanego, �wiata, w
kt�rym  B�g, w najlepszym razie, jest odleg�ym, bezosobowym stw�rc�. Ludzie
zacz�li zdawa�  sobie spraw� ze swojej s�abo�ci, nie tyle z grzesznej natury
cz�owieka, ile z jego  znikomego znaczenia w takim �wiecie. Teorie naukowc�w
i filozof�w, takich jak Izaak  Newton, Rene Descartes (Kartezjusz) i Karol
Darwin, potwierdza�y wiar�  ortodoksyjnych chrze�cijan w nieuchronno�� walki
i potrzeb� dominacji. Jednak�e  pogl�dy te s� obecnie uwa�ane nie tylko za
archaiczne, ale tak�e maj� ograniczon�  warto�� naukow�. Ortodoksyjni
chrze�cijanie wywarli r�wnie� niszczycielski wp�yw na  zwi�zek cz�owieka z
przyrod�. Od czasu, kiedy ludzie zacz�li wierzy�, �e B�g jest daleko i ma
lekcewa��cy stosunek do �wiata fizycznego, stracili sw�j szacunek do
przyrody. �wi�ta, w czasie kt�rych wyra�ano zwi�zek p�r roku z �yciem
cz�owieka,  zamieni�y si� w uroczyste obchody wydarze� biblijnych, bez
jakiegokolwiek  powi�zania z cyklami natury. Postrzeganie czasu zmieni�o si�
tak, �e ju� d�u�ej nie by�  wi�zany z cyklicznymi zmianami w przyrodzie.
Nauka Newtona zdaje si�  potwierdza�, �e �wiat nie by� niczym innym, jak
tylko nieuchronnym rezultatem  mechanicznego dzia�ania nieo�ywionych
obiekt�w; oznacza�o to, �e Ziemia utraci�a  swoj� �wi�to��.
Mroczna strona dziej�w chrze�cija�stwa mo�e pom�c nam zrozumie� si�� naszych
zwi�zk�w z Ko�cio�em i udzieli� lekcji o najbardziej podst�pnej i
niebezpiecznej formie  niewolnictwa: kontroli ludzi poprzez zapanowanie nad
sfer� �ycia duchowego. Te, cz�sto nieznane, karty historii mog� wy�wietli�
idee i wiar�, kt�re podsyca�y �amanie praw cz�owieka, nietolerancj� wobec
odmienno�ci oraz profanacj� �rodowiska naturalnego. Kiedy raz je poznamy,
mo�emy uchroni� wiar� od ponownego zwyci�stwa element�w destrukcyjnych.

Hellen Ellerbe
Zgłoś jeśli naruszono regulamin