18_Kosicka[1].pdf

(184 KB) Pobierz
18_Kosicka.p65
P R A C A O R Y G I N A L N A
Bogumiła Kosicka 1 , Irena Wrońska 2
1 Katedra i Zakład Zarządzania w Pielęgniarstwie Akademii Medycznej w Lublinie
2 Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa Akademii Medycznej w Lublinie
R
ola pielęgniarki w edukacji
chorych na cukrzycę
The role of nurses in education the patients with diabetes
Adres do korespondencji:
mgr pielęgniarstwa
Bogumiła Kosicka
ul. Paganiniego 5/15
20–854 Lublin
STRESZCZENIE
Wstęp. We współczesnym leczeniu cukrzycy bardzo duży nacisk kładzie się na edukację chorych. Na
tę edukację składa się zarówno wyposażenie w wiadomości o cukrzycy, jak i kształtowanie odpowied-
nich umiejętności. Ważną rolę odgrywa tutaj pielęgniarka, która — jak się wydaje — jest osobą szczegól-
nie powołaną do prowadzenia tej działalności.
Cel pracy. Celem niniejszej pracy było określenie roli pielęgniarki w edukacji pacjentów chorych na
cukrzycę.
Materiał i metody. Badaniami objęto 100 chorych na cukrzycę — pacjentów Kliniki Endokrynologii
i Poradni Endokrynologicznej Samodzielnego Szpitala Klinicznego nr 4 w Lublinie oraz Oddziału
Wewnętrznego Szpitala Wojskowego w Lublinie. W badaniach wykorzystano specjalnie skonstru-
owany do tego celu kwestionariusz ankiety, składający się z 34 pytań, z których 23 dotyczyły wiedzy
o cukrzycy.
Wyniki i wnioski. Uzyskane wyniki wskazują, że wiedza pacjentów chorych na cukrzycę jest na pozio-
mie dobrym w grupie chorych edukowanych przez pielęgniarkę oraz zadowalającym w grupie cho-
rych edukowanych przez inne osoby. Pielęgniarki zdecydowanie lepiej przekazują wiedzę o cukrzycy,
nie ograniczając się jedynie do samej istoty choroby i leczenia, ale również obejmują szeroki zakres
samoopielęgnacji w tej chorobie. Pielęgniarka pełni rolę głównego edukatora w zakresie wiedzy
o cukrzycy.
Słowa kluczowe: cukrzyca, pielęgniarka, edukacja
ABSTRACT
Introduction. The modern treatment of diabetes base on education of patients. The range of educa-
tion in diabetes include outfit in the knowledge about diabetes as well as forming of proper ability. The
nurse plays here an important role, she seems be the person particularly appointed to conduct this
activity.
Objective. The aim of research was to assess the role of nurses in education the patients with diabetes.
Material and methods. The research has covered a group of diabetic patients hospitalized in the
Department and Clinic of Endocrinology of Medical University in Lublin and Department of Internal
Diseases at the Military Hospital in Lublin. The specially made survey was used in researches. The
survey contains 34 questions (23 concern of knowledge about diabetes).
Results and conclusions. The analysis of the survey has shown that knowledge of diabetic patients is
at a good level in a group of the people which was educated by nurse and satisfactory in a group
educated by the other people. However, nurses much better teach about diabetes, they do not limit to
the illness itself and treatment but also show a wide range of ways of self-care.
Key words: diabetes, nurse, education
187
621664340.001.png
PROBLEMY PIELĘGNIARSTWA 2007, tom 15, zeszyt nr 2, 3
Wstęp
Na podstawie 23 pytań ankiety określono rzeczy-
wistą wiedzę chorych na temat cukrzycy i samoopie-
ki. W tym celu każdemu z tych pytań przyporządko-
wano 1 punkt za prawidłową odpowiedź, 0 za brak
odpowiedzi i –1 za błędną odpowiedź. W sytuacji gdy
odpowiedzi prawidłowych było więcej niż jedna, za
każdą odpowiedź przydzielano odpowiedni ułamek
punktu, na przykład w przypadku 3 prawidłowych
odpowiedzi za każdą udzielano po 1/3 punktu. Ana-
logicznie przydzielono ujemne punkty dla odpowie-
dzi nieprawidłowych. W ten sposób każdy ankietowa-
ny biorący udział w badaniu mógł otrzymać od –23
punktów (zakreślone tylko nieprawidłowe odpowie-
dzi) do +23 punktów (zakreślone tylko prawidłowe
odpowiedzi).
W celu wnioskowania statystycznego zastosowano test
t - Studenta, który miał na celu określenie prawdopodo-
bieństwa istotności różnic między 2 wartościami średni-
mi wyrażonymi w skalach przedziałowych. Weryfikacja
testu polegała na wyliczeniu wartości funkcji t -Studenta
i porównaniu ich z postulowanymi przez hipotezę ze-
rową wartościami liczbowymi tych funkcji, przyjmując
za prawdopodobieństwo popełnienia błędu wartości
p = 0,05, p = 0,02, p = 0,01 lub p = 0,001.
W pracy zastosowano następujące oznaczenia:
M — średnia arytmetyczna,
SD — odchylenie standardowe,
N — liczebność,
p — prawdopodobieństwo popełnienia błędu,
t — wartość funkcji t -Studenta,
NS — wartość nieistotna statystycznie.
Cukrzyca jest chorobą przewlekłą i nieuleczalną,
w której główną przyczyną inwalidztwa i zgonów są prze-
wlekłe powikłania [1]. Dlatego bardzo istotnym elemen-
tem postępowania w tej chorobie jest minimalizacja jej
dotychczasowych skutków, jak również niedopuszczanie
do powstawania nowych powikłań [2]. We współczesnym
leczeniu cukrzycy bardzo duży nacisk kładzie się na eduka-
cję chorych, ponieważ w odróżnieniu od innych chorób le-
czenie cukrzycy zależy wyłącznie od samego pacjenta [3].
Edukacja chorych na cukrzycę obejmuje zarówno
przekazanie wiadomości o cukrzycy, jak również kształ-
towanie odpowiednich umiejętności samoopieki w ści-
słym połączeniu z umocnieniem osobowościowym i psy-
choemocjonalnym chorych.
Należy pamiętać, że dobre przyswojenie przez pacjen-
ta ogólnej wiedzy na temat cukrzycy jest podstawą za-
równo do wyrabiania odpowiednich umiejętności, jak
i wykształcania motywacji do uczestnictwa w leczeniu
i pogłębianiu wiedzy. Dobrze przeprowadzona edukacja
umożliwia nie tylko wyrównanie cukrzycy, ale daje rów-
nież możliwość spełnienia ról życiowych pacjenta pomi-
mo jego ograniczeń spowodowanych chorobą [4].
Edukacja chorych na cukrzycę jest wspólną działal-
nością zespołu medycznego, w którym szczególną rolę
odgrywa pielęgniarka, która ma najczęstszy i najbliższy
kontakt z chorym, przez co wydaje się osobą szczegól-
nie powołaną do prowadzenia tej działalności [5].
Cel pracy
Celem niniejszej pracy było określenie roli pielęgniar-
ki w podnoszeniu poziomu wiedzy pacjentów chorych
na cukrzycę.
Wyniki
W zależności od osób realizujących działania eduka-
cyjne (wskazanych przez pacjenta) respondentów po-
dzielono na 2 grupy: I — składającą się z 61 pacjentów
edukowanych przez pielęgniarki oraz II — złożoną
z 39 pacjentów edukowanych przez inne osoby (leka-
rze, inni chorzy).
Podstawowym celem edukacji w cukrzycy jest prze-
kazanie choremu odpowiedniego zakresu informacji
dotyczących istoty choroby, sposobu leczenia i wszelkiej
wiedzy niezbędnej do samoopieki.
Z przeprowadzonej analizy odpowiedzi udzielonych
przez 100 badanych na pytanie odnoszące się do zakre-
su informacji przekazanych podczas edukacji wynika, że
pielęgniarki zdecydowanie lepiej informowały chorych
na tematy związane z cukrzycą niż inne osoby. Jak wyni-
ka z danych przedstawionych w tabeli 1, tylko w przy-
padku działania doustnych leków przeciwcukrzycowych
nie stwierdzono różnicy istotnej statystycznie pomiędzy
odpowiedziami udzielanymi przez badanych. Jest to jed-
nocześnie temat, o którym pielęgniarki najrzadziej
informowały chorych (35,48%).
Materiał i metody
Część badawcza pracy została oparta na badaniach
przeprowadzonych w Samodzielnym Szpitalu Klinicz-
nym nr 4 w Lublinie w Klinice Endokrynologii i Poradni
Endokrynologicznej oraz w Szpitalu Wojskowym
w Lublinie na Oddziale Wewnętrznym.
Przebadano grupę 100 losowo wybranych chorych na
cukrzycę, u których średni czas trwania choroby wynosił
4–8 lat. Badania przeprowadzono w okresie od 12 stycz-
nia 2006 roku do 15 maja 2006 roku.
Podstawową metodą zastosowaną w badaniu był son-
daż diagnostyczny, w ramach, którego zastosowano tech-
nikę ankietową. Skonstruowany kwestionariusz ankiety
składał się z 34 pytań, które miały charakter zamknięty
i dotyczyły: danych społeczno-demograficznych, wiedzy
pacjenta na temat cukrzycy i udziału pielęgniarki w edu-
kacji pacjenta.
188
 
Bogumiła Kosicka, Irena Wrońska, Rola pielęgniarki w edukacji chorych na cukrzycę
Tabela 1. Tematy, o których byli informowani chorzy na cukrzycę
Table 1. Subjects, which diabetes patients were informed about
Temat edukacji
Osoba informująca
t
p
pielęgniarka
inna osoba
N%
N%
Co to jest cukrzyca
57
91,94
4
9,77
16,265
< 0,001
Przyczyny i objawy przecukrzenia i niedocukrzenia
53
85,48
20
50,00
5,324
< 0,001
Pomiar stężenia glukozy we krwi
54
87,10
23
57,50
5,215
< 0,001
Pomiar stężenia glukozy i acetonu w moczu
31
50,00
15
37,50
4,954
< 0,01
Pielęgnacja i kontrola stanu stóp
41
66,13
19
47,50
7,564
< 0,001
Odżywianie w cukrzycy
51
82,26
22
55,00
6,365
< 0,001
Aktywność fizyczna w cukrzycy
36
58,06
15
37,50
4,025
< 0,01
Działanie doustnych leków przeciwcukrzycowych
22
35,48
13
32,50
0,125
NS
Działanie i rodzaje insuliny
32
51,61
15
37,50
4,213
< 0,01
Prawidłowe nabieranie, wstrzykiwanie
i przechowywanie insuliny
38
61,29
13
32,50
3,565
< 0,02
Obsługa wstrzykiwacza „PEN”
35
56,45
13
32,50
4,885
< 0,01
Objaśnienia skrótów w tekście.
Najczęściej pielęgniarki tłumaczyły, co to jest cukrzy-
ca (91,94%), a także uczyły pomiaru stężenia glukozy
we krwi (87,10%). W grupie ankietowanych informo-
wanych przez inne osoby tylko co 10. badanemu (9,77%)
została objaśniona istota cukrzycy. Najczęściej chorzy
z tej grupy byli informowani o pomiarach stężenia glu-
kozy we krwi.
Wynikiem dobrze przeprowadzonej edukacji wśród
chorych na cukrzycę jest wysoki poziom wiedzy pacjen-
ta na jej temat. Dlatego też w badaniach zwrócono szcze-
gólną uwagę na rzeczywisty poziom wiedzy chorych na
cukrzycę. Do otrzymanych wartości punktowych uzyska-
nych z 23 pytań ankiety przyporządkowano wskaźniki:
3 — bardzo dobra, 2 — dobra, 1 — zadowalająca,
0 — niezadowalająca, określające wiedzę badanych.
Na podstawie testu sprawdzającego zasób wiadomości
stwierdzono, że I grupa respondentów miała wiedzę zde-
cydowanie wyższą niż grupa pacjentów edukowanych przez
inne osoby i wiedza ta była na poziomie dobrym. W grupie
II natomiast plasowała się na poziomie zadowalającym. Jest
to różnica wysoce istotna statystycznie (p < 0,02) (tab. 2).
Poziom wiedzy pacjentów biorących udział w bada-
niu według ich subiektywnej oceny w obu porównywa-
nych grupach był podobny. W 4-stopniowej skali
(3 — bardzo dobra, 2 — dobra, 1 — zadowalająca,
0 — niezadowalająca) respondenci, którym wiedzę na
temat cukrzycy i metod postępowania przekazała pielę-
gniarka, otrzymali średnio 1,44 punktu. Nieznacznie
wyżej ocenili się pacjenci poinformowani o cukrzycy
przez inne osoby, którzy otrzymali 1,58 punktu.
Osoby informowane na temat cukrzycy przez pielę-
gniarkę oceniały własny poziom wiedzy w tym zakresie
znacznie niżej w stosunku do adekwatnego poziomu
wiedzy, jaki uzyskały podczas testu sprawdzającego.
Odwrotna sytuacja była w grupie badanych informowa-
nych na temat cukrzycy przez inne osoby. Badani w tej
grupie oceniali swój poziom wiedzy wyżej w stosunku
do poziomu wiedzy, który uzyskali w teście.
W przeprowadzonych badaniach określono również
poziom wiedzy pacjentów według ich subiektywnej oce-
ny, co zobrazowano w tabeli 3.
Jak wynika z powyższych badań, chorzy z większym
zasobem informacji są świadomi konieczności ciągłego
ulepszania własnej wiedzy i umiejętności. Odwrotnie na-
tomiast jest w grupie osób z niskim poziomem wiedzy.
Dyskusja
W leczeniu cukrzycy bardzo istotna jest edukacja
zdrowotna, która nie tylko wpływa wspomagająco na
leczenie, ale także sama nim jest, poprzez uczenie osób
chorych, jak dbać o własne zdrowie [2]. W edukacji cho-
rych na cukrzycę zasadniczą rolę odgrywa pielęgniarka,
która kontaktuje się z pacjentem najczęściej i ma szcze-
gólną możliwość podejmowania działań edukacyjnych
[3]. Według W. Ciechaniewicz pielęgniarka jest często
najbardziej bezpośrednim źródłem wiedzy dla pacjenta
oraz lepiej niż ktokolwiek inny jest w stanie ocenić po-
trzeby i gotowość pacjenta do uczenia się [6].
Z analizy badań własnych wynika, że ponad połowa
ankietowanych (61 osób) wskazała, że ich głównym źró-
dłem wiedzy na temat cukrzycy była pielęgniarka.
Edukacja jest bardzo istotna formą opieki pielęgniar-
skiej i stanowi jedną z funkcji pielęgnowania. Na funk-
cje edukacyjną pielęgniarki składa się wiele szczegóło-
189
621664340.002.png
PROBLEMY PIELĘGNIARSTWA 2007, tom 15, zeszyt nr 2, 3
Tabela 2. Poziom wiedzy chorych na cukrzycę określony
za pomocą testu sprawdzającego
Table 2. The level of knowledge about diabetes define be-
hind assistance of tes
w uzyskaniu tego typu zachowania u chorych na cukrzy-
cę jest przekazanie im właściwych informacji o choro-
bie, metodach leczenia, samkontroli oraz prowadzeniu
aktywnego życia [7]. Należy też podkreślić, że dobry za-
kres wiedzy na temat choroby wpływa pozytywnie na
świadomość pacjenta i jego zaangażowanie w proces le-
czenia. Natomiast niski poziom wiedzy, może spowodo-
wać przyjęcie biernej postawy wobec terapii i przez to
zmniejszać jej skuteczność [3].
Osoby informowane na temat cukrzycy przez pielę-
gniarkę oceniały własny poziom wiedzy z zakresu cu-
krzycy znacznie niżej w stosunku do adekwatnego po-
ziomu wiedzy, jaki uzyskały podczas testu sprawdzają-
cego. Odwrotnie było w grupie badanych informowa-
nych na temat cukrzycy przez inne osoby. Badani w tej
grupie oceniali swój poziom wiedzy na temat cukrzycy
wyżej w stosunku do poziomu wiedzy uzyskanego z te-
stu sprawdzającego. Bardzo podobne wyniki uzyskano
w wyżej wspomnianych badaniach E. Naszydłowskiej,
z których wynika, że chorzy w stopniu niewystarczającym
przygotowani do samoopieki sami oceniają to przygo-
towanie dość wysoko [2].
Jak wynika z powyższych badań, chorzy z większym
zasobem informacji są świadomi konieczności ciągłego
poszerzania własnej wiedzy i podnoszenia umiejętności.
Odwrotnie natomiast jest w grupie osób z niskim pozio-
mem wiedzy.
O losach pacjenta chorego na cukrzycę decyduje
przede wszystkim on sam. Dlatego tak bardzo ważna
jest jakość prowadzonej edukacji, gdyż od niej zależy
stan wiedzy samego pacjenta. Osoba cierpiąca na cu-
krzycę musi rozumieć, czym jest choroba i jaki może być
jej wpływ. Pełna wiedza o cukrzycy daje pacjentowi moż-
liwość samodzielnego kierowania życiem, umożliwia mu
zdobycie autonomii i bezpieczeństwa. Edukacja daje
pacjentowi możliwość panowania nad chorobą i osiąga-
nia wyznaczonych celów życiowych [5, 8].
Na podstawie analizy danych literatury oraz prze-
prowadzonych badań można stwierdzić, że najlepszą
osobą do koordynowania procesu edukacji jest pielę-
gniarka. Proces edukacyjne prowadzony przez pielę-
gniarkę nie tylko zwiększa wiedzę pacjenta na temat
cukrzycy, ale przyczynia się do nabrania pewności
w codziennym funkcjonowaniu poprzez naukę czynności
instrumentalnych.
Wiedza chorych
M
SD
edukowanych przez
Pielęgniarkę
2,03
0,64
Inną osobę
1,32
0,54
t
3,325
p
< 0,02
Objaśnienia skrótów w tekście.
Tabela 3. Poziom wiedzy chorych na cukrzycę według oce-
ny własnej badanych
Table 3. The level of knowledge about diabetes according
to personal estimate
Wiedza chorych
M
SD
edukowanych przez
Pielęgniarkę
1,44
0,34
Inną osobę
1,58
0,63
t
1,654
p
NS
Objaśnienia skrótów w tekście.
wych zadań i czynności, których celem jest przygotowa-
nie osób do samoopieki i samokontroli, jak również sys-
tematyczne motywowanie pacjenta do działania na rzecz
własnego zdrowia [6].
Z przeprowadzonych badań wynika, że to pielęgniar-
ka pełni główną rolę edukatora w cukrzycy. Przekazuje
wiedzę z zakresu istoty cukrzycy, kontroli glikemii, odży-
wiania, aktywności fizycznej oraz kształtuje umiejętno-
ści związane z podawaniem insuliny.
Pacjenci informowani przez pielęgniarkę mają znacz-
nie wyższy poziom wiedzy na temat cukrzycy i metod
postępowania w cukrzycy niż grupa chorych informo-
wanych przez inne osoby.
Analizując literaturę przedmiotu, możemy się spo-
tkać z innymi wynikami badań dotyczących udziału i roli
pielęgniarki w edukacji pacjenta chorego na cukrzycę.
W pracy E. Naszydłowskiej respondenci bardzo rzadko
wskazują na osobę pielęgniarki jako źródło wiedzy
o cukrzycy. Według tej grupy badanych udział pielęgniar-
ki w edukacji chorego jest niewielki. Przeprowadzone
w tej grupie badania wskazują na znaczny deficyt wie-
dzy na temat cukrzycy [2].
Wykształcenie silnych mechanizmów motywacyjnych
do codziennej realizacji zaleceń leczniczych, samokon-
troli i samoobserwacji jest jednym z istotnych czynni-
ków wyrównania cukrzycy. Wymogiem podstawowym
Wnioski
1. Wiedza pacjentów edukowanych na temat cukrzycy
przez pielęgniarkę jest większa od wiedzy grupy cho-
rych edukowanych przez inne osoby i jest ona na
poziomie dobrym.
2. Pacjenci informowani przez pielęgniarkę na temat
cukrzycy mają większą świadomość poszerzania wie-
dzy z zakresu cukrzycy.
190
621664340.003.png
Bogumiła Kosicka, Irena Wrońska, Rola pielęgniarki w edukacji chorych na cukrzycę
3. Pielęgniarka jest wskazywana przez pacjentów jako
główne źródło wiedzy na temat cukrzycy, przez co
pełni główną rolę edukatora.
3. Szymańska-Pomorska G., Lisowczyk J. Przygotowanie pielę-
gniarek do działań edukacyjnych wśród chorych na cukrzycę.
W: Abramczyk A., Łopatyński J., Prusek W. Cukrzyca — pro-
blem społeczny. Zakład Pielęgniarstwa Społecznego AM we
Wrocławiu, Wrocław 2002: 142–151.
4. Krzemińska S. Edukacja chorego na cukrzycę. Magazyn Piel.
i Poł. 2006; 1–2: 30–31.
5. Hillson R. Cukrzyca — praktyczne zasady opieki. a–medica
Press, Biesko-Biała 1997.
6. Ciechaniewicz W. Funkcje zawodowe pielęgniarek. Część IV:
Funkcja wychowawcza. Pielęgniarstwo 2000 1997; 6 (35): 14.
7. Tatoń J., Czech A. Diabetologia. Tom 1. PZWL, Warszawa
2001.
8. Tatoń J., Czech A. Edukacja zdrowotna jako metoda leczenia
i ulepszania stylu życia osób z cukrzycą. Diabetol. Pol. 2000;
7 (1): 56–62.
Piśmiennictwo
1. Brodawko B., Mosiewicz J.,Czepło C. Przewlekłe powikłania
cukrzycy i świadomość osób z cukrzycą odnosząca się do pro-
blemów ich choroby. Medycyna Metaboliczna 2005; X (2): 90–
–94.
2. Naszydłowska E., Kozieł D., Trawczyńska M. Udział pielę-
gniarki w podnoszeniu jakości życia pacjentów z cukrzycą. Piel.
XXI wieku 2003; 3: 53–56.
191
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin