Droga zamiejska klasy G przechodząca przez zaznaczone na planie sytuacyjno-wysokościowym punkty A –B- C.
Opis geometrii drogi.
Klasa drogi: G
Prędkość projektowa: 60 km/h
Szerokość pasa ruchu – 3,50 m
Szerokość pobocza gruntowego – 1,25 m
Grubość nawierzchni – 0,41 m
Pochylenie poprzeczne jezdni na prostej – 2 %
Pochylenie poprzeczne jezdni na łuku poziomym – 5 %
Pochylenie poprzeczne pobocza na prostej – 6 %
Pochylenie poprzeczne pobocza zewnętrznego na łuku – 5 %
Pochylenie poprzeczne pobocza wewnętrznego na łuku – 7 %
I. Obliczenia geometrii drogi.
Wyznaczenie parametrów odcinka krzywoliniowego.
1.
Rmin≥Vm2127bdopg+0,01∙i
Rmin≥1002127∙(19,81ms2+0,01∙5)=518,2428 m
Przyjmuję promień łuku kołowego dla pochylenia 5% i Vm=100 km/h: R=800 m
2.
Amin≥0,146 Vp3∆a
Amin≥81,10184
Przyjmuję A=300
3. 13R ≤A ≤R
266,66666 ≤300 ≤800
Warunek został spełniony
4. k=Vp3A2 ≤ ∆a
k=0,05144≤0,7 [ms2]
II. Wyznaczanie długości krzywej przejściowej i łuku kołowego
5. τ=LKP2R
τ=112,51600=0,07031RAD=4,0286 °
LKP=A2R [m]
LKP=90000800=112,5 [m]
6. α=γ-2∙τ [°]
α=49-2∙4,0286
α=40,9428 [°]
7. LŁK=π∙R∙α180 [m]
LŁK=571,6707 [m]
8. LŁKmin=Vp∙2sek=33,3333 m
III. Wyznaczenie krzywej przejściowej
9. X=L-L540A4+L93456 ∙A8
0
5
4,99999999
10
9,999999691
15
14,99999766
20
19,99999012
25
24,99996986
30
29,999925
35
34,9998379
40
39,99968395
45
44,99943047
50
49,9990355
55
54,99844667
60
59,99760004
65
64,99641895
70
69,99481283
75
74,99267611
80
79,98988701
85
84,98630641
90
89,98177671
95
94,97612065
100
99,96914021
105
104,9606154
110
109,9503033
112,5
112,4443944
10. Y=L36A2-L7336A6+L114224A10
...
dziunix1