kontroling (6 str).doc

(204 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

1. Definicja budżetu.

Plan działania pb-a, wyrażony w ujednoliconej dla pb-a formie finansowo- ilościowej.

 

2.Proces kształtowania budżetu.

1)powołanie zespołu ds. budżetowania na szczeblu zarządu;

2)określenie struktury organizacyjnej pb-a oraz wydzielenie centrów kosztów, zysków i inwestowania.

3)określenie zasad rejestracji dokumentów kosztowych;

4)wybór systemu rachunku kosztów dla potrzeb budżetu;

5) określenie ścieżki budżetowej;

6)przygotowanie kart budżetowych.

7) przygotowanie instrukcji budżetowej.

 

3.Budżetowanie i proces budżetowania.

Budżetowanie to metoda polegająca na zarządzaniu pb-em, określająca zasady planowania, realizacji i kontroli wykorzystania środków finansowych i niefinansowych w celu efektywnego wykonywania powierzonych zadań.

 

Proces budżetowania- rozumiany jako krótkookresowe planowanie to sformalizowany proces kierowania  działaniami zmierzający do osiągnięcia zamierzonych celów w okresach nie przekraczających jednego roku.

 

4.Cele budżetowania.

1)       Wsparcie planowania rocznej działalności

2)       Koordynacja działań różnych części organizacji oraz upewnienie się, że     działanie tych części harmonizuje się.

3)       Komunikowanie zamierzeń kierownikom centrów  odpowiedzialności.

4)       Motywowanie menadżerów do przykładania starań dla osiągnięcia celów wytyczonych przez całą organizacje.

5)       Sterowanie działalnością kontrola.

6)       Ocena pracy menadżerów.

 

5.Funkcje  budżetu. (powody sporządzania).

1)       Sterowania- zapewnienie wykorzystania potencjału gosp. pb-a w dążeniu do osiągania celu.

2)       Optymalizacyjna- kształtowanie najkorzystniejszego ekonomicznie rozwoju pb-a.

3)       Motywacyjna- stosowanie bodźców finansowych w celu wyrównania pozytywnych postaw  pracowników.

4)       Równowagi ekonomicznej- utrzymanie prawidłowych relacji bilansowych i płynności finansowej.

5)       Kontrolna- kontrola procesów gromadzenia i wykorzystania środków finansowych pod względem realności i efektów.

6)        

6.Całosciowy budżet:

1) b. operacyjnycel: dostarczenie  informacji o procesach lub zasobach będących elementami budżetów całościowych ( finansowych):

              a) b. sprzedaży- podstawa opracowania pozostałych budżetów np. wpływów e sprzedaży, b. należności, b. produkcji i innych. To ilościowe zestawienie wszystkich produktów które pb-o zamierza sprzedać oraz  zakładane ceny

ich sprzedaży.

              b) b. produkcji- zawiera przewidywaną wielkość produkcji w poszczególnych okresach.

Algorytm: wielkość produkcji= przewidywana ilość sprzedaży w danym okresie+ wymagany zapas produkcji na koniec danego okresu- wymagany zapas produkcji na początek okresu.

              c) b. materiałów bezpośrednich- zestawienie zużycia materiałów bezpośrednich, wielkość zakupów oraz przewidywane płatności za zakupione materiały.

Formuła: zakup materiałów= zużycie materiałów w okresie+ wymagany zapas końcowy- zapas początkowy.

              d) b. robocizny- zestawienie kosztów płac bezpośrednich  oraz świadczeń bezpośrednich na rzecz pracowników.

              e)b. kosztów pośrednich- zestawienie planowanych kosztów wydziałowych kontrolowanych i niekontrolowanych.

 

2) b. finansowy- system informacyjny, analiza planowa systemu finansowego i majątku jednostki gospodarczej.

              a)b. rachunku zysków i strat- określa efektywność planowanych zamierzeń. Powinien być dostosowany do wariantu sporządzania sprawozdania finansowego, ułatwia to ocenę i kontrolę elementów kształtujących wynik finansowy oraz odchyleń od założeń budżetu.

              b) b. środków pieniężnych- określa się przepływy środków pieniężnych (wpływy i wydatki), a więc planuje wypłacalność firmy w poszczególnych okresach.

              c) planowany bilans- zestawia się planowe stany(zapasy) majątku oraz źródła ich finansowania. Podstawa sporządzania to wielkości początkowe, elementy aktywów i pasywów.

 

Próg rentowności- narzędzie badania relacji pomiędzy zmianami wielkości sprzedaży (produkcji) a zmianami kosztów operacyjnych i ich wpływu na  wynik finansowy (wynik sprzedaży, wynik na działalności operacyjnej) w krótkim okresie czasu. Cel: określenie punktu równowagi ( przychody ze sprzedaży= kosztom operacyjnym( produkcji) tzn. przedsięwzięcie nie przynosi

zysku operacyjnego ( rentowność 0) ani straty operacyjnej.

 

Dźwignia operacyjna- zmiana sprzedaży musi powodować ponadproporcjonalną  zmianę zysku operacyjnego. Dotyczy kształtowania struktury majątku i jego optymalnego wykorzystania w istniejących warunkach rynkowych.

 

 

 

 

7.Rodzaje budżetów.

Kryterium

Rodzaj

 

1) zmiany wielkości produkcji

b. stałe- określona wielkość produkcji, dla jednego poziomu produkcji

b. elastyczny( ruchomy)- dla różnych wielkości produkcji.

2) okres objęty budżetowaniem

b. statyczne- do jednego przedziału czasowego

b. ciągłe- dla kilku(-nastu) przedziałów czasowych;

b. kroczący- ciągle aktualizowanie przez eliminację wielkości okresu minionego i wprowadzenie danych okresu następnego.

3) zakres budżetowania

b. operacyjny- ujmujące dane o pojedynczych procesach występujących w firmie np. b. zużycia materiałów.

b. finansowy- będący syntezą b. operacyjnego na budżetowanie zysku i strat.

 

8.Etapy procesu budżetowania.

1)       opracowanie założeń rocznego planu operacyjnego pb-a.

2)       Opracowanie założeń rocznego planu zadaniowego dla ośrodków odpowiedzialności.

3)       Sporządzenie i negocjowanie budżetów podmiotowych i przedmiotowych.

4)       Koordynacja, weryfikacja i finalne zatwierdzenie budżetu

5)       Zbieranie i ewidencja danych o kosztach rzeczywistych danego okresu.

6)       Kontrola i wykonanie budżetów- monitoring

7)       Zatwierdzenie i przyjęcie budżetów.

 

 

Konstrukcja sprawozdań finansowych pro forma

 

Całość planów należy podsumować w formie planowanego sprawozdania z przepływu środków pieniężnych za:

·          styczeń 19XX roku,

·          cały rok 19XX

oraz planowanym bilansem na:

·          31 stycznia 19XX oraz

·          31 grudnia 19XX

 

= Sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych pro forma[1]=

 

·          przydatne do przybliżonego określenia płynności przedsiębiorstwa

·          (bieżące) sporządzane w okresach jak najkrótszych

·          dostarcza informacji o saldach środków pieniężnych na koniec badanego okresu (dnia, tygodnia, dekady, miesiąca, kwartału), a nie o kształtowaniu się wielkości środków pieniężnych w trakcie trwania okresu badawczego

·          stopień szczegółowości planu i długość okresów budżetowych zależne są od zmienności otoczenia, ryzyka itp.

·          dostarcza obraz planowanych sald środków pieniężnych i umożliwia interwencję w razie wykrycia znacznych przejściowych lub permanentnych niedoborów czy nadwyżek

·          plan na dalsze okresy może być miesięczny lub kwartalny, co wymaga w miarę upływu czasu uszczegóławiania (kwartalny > miesięczny > tygodniowy …)

 

Plan bilansu na dzień kończący prognozę nie ma tak wielkiego znaczenia jak planowany rachunek wyników czy plan przepływów środków pieniężnych. Jest swego rodzaju sprawdzeniem przyjętych w procesie planowania założeń.

 

Sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych pro forma za styczeń 19XX roku oraz cały rok 19XX.

 

 

01.01.XX-31.01.XX

01.01.XX-31.12.XX

A. Przepływy środków pieniężnych działaln. operacyjnej

 

 

I. Zysk netto[2]

40 089

481 063

II. Korekty o pozycje:

-398 397

201 103

1. Amortyzacja

54 500

654 000

2. Zmiany w kapitale pracującym

-452 897

-452 897

III. Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej

- 358 308

682 167

B. Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej

 

 

I. Nabycie aktywów trwałych (trwałych ich remonty)

- 80 000

-950 000

II. Nabycie lokat kapitałowych

0

-50 000

III. Środki pieniężne netto z działaln. inwestycyjnej

- 80 000

-1 000 000

C. Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin