atm_01_2007.pdf

(17778 KB) Pobierz
290348361 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 1 (587) styczeñ 2007
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
NowoœcI w dIeSlach
MNIEJSZE SIlNIKI
WIêKSZA MOC
Bmw x5
– CO ZA MASZyNA
ma£e mINIvaNy
– DU¯E MO¯lIWOŒCI
Silniki w Formule 1
rozrz¥d
W MOTOCyKlACH
290348361.010.png 290348361.011.png 290348361.012.png 290348361.013.png 290348361.001.png
290348361.002.png
przynosi czasami efekty odwrotne
od zamierzonych. Dobrym motory-
zacyjnym przykładem jest tu kwestia rodzaju
silnika, jaki wybieramy przy zakupie auta.
Wszyscy wiedzą, że „diesle palą mniej”. I to
w zasadzie jest prawda. Nie każdy już zauwa-
ża, że także kosztują więcej przy zakupie.
Niestety, w każdym samochodzie osobowym
niskiej i średniej klasy koszt jednostki napę-
dowej bardzo waży w cenie całego samocho-
du, a diesle, szczególnie te nowoczesne, mu-
szą kosztować więcej. Ponieważ pracują przy
dużych ciśnieniach nad tłokiem, muszą być
solidniej zbudowane od jednostek benzyno-
wych. Ponadto mają bardzo skomplikowany
i precyzyjny osprzęt – turbosprężarkę, układ
wtryskowy pracujący przy ciśnieniach do
2000 barów, skomplikowany układ oczysz-
czania spalin. Wyższa cena samego silnika jest
uzasadniona, doliczmy do tego większe sprzę-
gło, mocniejszą skrzynię biegów i półosie,
lepsze zawieszenie jednostki napędowej eli-
minujące drgania... Niestety, mały samochód
z dieslem musi być droższy. Czy zużywa mniej
paliwa? Tak. Czy jeździ się nim przyjemniej?
Z tym bywa różnie. Czy warto go kupować?
Nie! Oczywiście są wyjątki, na przykład, gdy
posiadacz małego samochodu uprawia zawód
komiwojażera i pokonuje tysiące kilometrów
miesięcznie. Ale dla przeciętnego kierowcy,
który jeździ
15 tys. km
Taniej
jest drozej?
rocznie, marzenia o dieslu to de-
likatnie mówiąc, pomyłka. Nawet
taksówkarze dużo przecież jeżdżą-
cy nie zawsze decydują się na diesla
i jeżeli tak, to wtedy, gdy posługują
się dużą limuzyną. I tu jest właśnie
pies pogrzebany – silniki wysoko-
prężne sprawdzają się tym lepiej,
im większy samochód napędzają. To
bardzo łatwo wytłumaczyć: w dużym
lub bardzo luksusowym samochodzie
wyższa cena silnika „ginie” w ogól-
nych kosztach, zużycie samochodu
w dużym aucie jest także duże, więc
różnica miedzy tymi kosztami dla diesla
i silnika spalinowego staje się znacząca
(sprawdza się to szczególnie w autach
terenowych i dostawczych) i wreszcie
dużym samochodem zazwyczaj jeź-
dzimy na długich trasach. Dodajmy
do tego większą łatwość wytłumienia
dieslowskich odgłosów w obszernym
nadwoziu i sprawa staje się jasna.
Są jednak ludzie, których trudno prze-
konać. Pewien znajomy, oszczędny
Krakowianin, sprawiwszy sobie kie-
dyś diesla średniej klasy cieszył się
jak dziecko. Zapytałem go: po co Ci
to właściwie? A on odpowiedział: „tak
mnie cieszy, gdy na stacji benzynowej
płacę mniej niż inni...”. Cóż, mogą być
różne powody do zadowolenia, ale po zrównaniu cen
obu paliw nawet i ten przestał być sensownym.
Radzimy więc przed zakupem samochodu, no-
wego czy używanego, intensywnie skorzystać
z kalkulatora, mimo że współczesne diesle to
naprawdę cuda techniki.
Naszym Czytelnikom ży-
czymy, by w Nowym Roku
mieli same takie problemy
oraz żeby pod choinką zna-
leźli kluczyki do swego samocho-
du marzeń.
Wszystkiego najlepszego życzy
Państwu redakcja ATM.
Jerzy Dyszy
B e z m y ś l n e o s z c z ę d z a n i e
.
290348361.003.png 290348361.004.png
w styczniowym numerze
Nowości
10 Porsche Cayenne
11 Chevrolety z Polski
4
Podsumowanie roku
w technice
Prezentacje
4 Podsumowanie roku w technice
22 Małe minivany
32 BMW X5
38 VW Touran
40 Mini Cooper
42 Volvo C30
44 Alfa Romeo Q2
48 Opel GT
54 Firma Paradowscy AMP
Technika
16 Nowości w dieslach
51 Elementy jednostek napędowych
58 Mapy cyfrowe
62 Napędy rozrządu w motocyklach
28 Eksploatacja
Koszty utrzymania auta
Eksploatacja
28 Koszty utrzymania auta
30 Kia Picanto benzynowa i diesel
56 Instalacje gazowe zimą
Bezpieczeństwo
70 Hamowanie z głową
Tuning i sport
66 Silniki w Formule 1
Elementy jednostek
napędowych
Technika
51
Publicystyka
14 Diesle na świecie
Finanse
60 Leasing pojazdów
32 Prezentacja
Historia motoryzacji
BMW X5
74 Nadwozia w okresie classic (1931–1947)
Polecamy
Dziwny patent
78 Dwusuwuwowy silnik z zapłonem
samoczynnym
72 Prenumerata
73 W następnym numerze
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
290348361.005.png 290348361.006.png 290348361.007.png 290348361.008.png
290348361.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin