Jak korzystac z Tabulatur
Oznaczenie strun - Hammer-on - Pull-of - Slide - Bend - Pre-bend - Band and release - Pre-bend and release - Pick Slide - Tapping - Vibrato - Tryl - Rake - Natural harmonic - Muffed strings - Palm Muting - Tremolo bar - Kostkowanie na dól - Kostkowanie do góry
Oznaczenie strun
E|---2-----------------| -- 1
H|-----------0---------| -- 2
4 G|------3--------------| -- 3
4 D|---------4-----------| -- 4
A|---------------0-----| -- 5
E|-------------2-------| -- 6
Sześć lini oznacza sześć strun gitary. Najwyżej położona jest struna najcieńsza a najniżej najgrubsza, czyli od najcienszej do najgrubszej E H G D A E (1,2,3,4,5,6). Jakiekolwiek cyfry pojawiające się na liniach oznaczają dany próg na którym daną strunę należy nacisnąć.W tym przypadku: na strunie E jest to drugi próg, na strunie H jest to struna pusta, na strunie G jest to trzeci próg, na stunie D jest to czwarty próg, na strunie A jest to ponownie struna pusta i na strunie E jest to drugi próg.
Pusta struna oznacza uderzenie danej struny bez skracania jej na progu.
Liczby (4 4) wyznaczają metrum.
Hammer-on
E|--------------|
H|----2-H-3-----|
G|--------------|
D|--------------|
A|--------------|
Hammer-on - jest to technika polegajaca na zagraniu niższego dźwięku i uderzeniu palcem lewej ręki tak aby wydobył się dzwięk bez trącania struny prawą ręką.
Pull-of
H|----3-P-2-----|
Pull-of - jest to technika polegajaca na zagraniu wyższego dźwięku i oderwania palca lewej ręki tak aby wydobył się dzwięk bez trącania struny prawą ręką.
Slide
Wersja I:
H|--------------|
G|----2-/(4)----|
Slide - jest to technika polegajaca na zagraniu pierwszego dźwięku i przesunięciu palca dociskając cały czas strunę do gryfu na określony próg. W tym przypadku jest to podjazd na strunie G z drugiego progu na czwarty. Po przesunięciu palca na odpowiedni próg nie uderzamy struny. Drugi dźwięk jest wydobywany bez użycia prawej ręki.
Wersja II:
G|----2-/-4-----|
Analogicznie jak w pierwszej wersji tylko po przesunięciu palca na odpowiedniu próg, prawą ręką uderzamy określoną strunę kostką, trzymając palec na danym progu (w tym rzypadku będzie o czwarty próg) Drugi dźwięk jest wydobywany z użyciem prawej ręki.
Wersja III:
E|----------------|
H|----------------|
G|----4-\-(2)-----|
D|----------------|
A|----------------|
Jest to zjazd z określonego progu na strunie G na dany próg (w tym przypadku z czwartego na drugi). Po wykonaniu zjazdu nie uderzamy kostką struny. Drugi dźwięk jest wydobywany bez użyciem prawej ręki.
Wersja IV:
G|----4-\-2-----|
Jest to zjazd z określonego progu na strunie G na dany próg (w tym przypadku z czwartego na drugi). Po wykonaniu zjazdu uderzamy kostką strunę. Drugi dźwięk jest wydobywany z użyciem prawej ręki.
Wersja V:
G|------/-6-----|
Przed zagraniem dźwięku należy przeciągnąć palec lewej ręki z nieokreślonego niżej progu na danej strunie na dany próg (w tym przypadku szósty) i wtedy uderzyć prawą ręką daną strunę.
Wersja VI:
G|------6-\-----|
Jest to zagranie danego dźwięku a następnie zjechanie do nieokreślonego niżej progu.
Bend
full
/
E|------/-------|
H|-----/--------|
G|---8/---------|
Podciągnięcie struny do określonej wysokości: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Pre-bend
|
E|---|----------|
H|---|----------|
G|---8----------|
Podciągnięcie struny do określonej wysokości przed zagraniem dzwięku: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Band and release
1/4
/\
E|-----/--\----|
H|----/----\---|
G|--8/------\--|
D|-------------|
A|-------------|
E|-------------|
Podciągnięcie struny i opuszczenie o odpowiednią wartość: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Pre-bend and release
|\
E|--|-\--------|
H|--|--\-------|
G|--8---\------|
Podciągnięcie struny a następnie uderzenie struny i opuszczenie o odpowiednią wartość: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Pick Slide
E|------------|
H|------------|
G|------------|
D|-----X\-----|
A|-------\----|
E|--------\---|
Przejechanie brzegiem kostki po strunie, w określonym kierunku.
Tapping
H|---8-T-12---|
D|------------|
A|------------|
Litera "T" oznacza to, iż prawą ręką gramy tak jak lewą czyli na gryfie. Palec lewej ręki jest na ósmym progu struny H, a palcem prawej ręki uderzamy w gryf na dwunastym pragu strunę H (można też uderzyć a następnie oderwać palec techniką "pull-of"
Vibrato
~~~~~~~~
H|---9--------|
Jest podciąganie i opuszczanie struny dociśniętej na określonym progu. Wykonyje się to dość szybko, rytmicznie.
/\/\/\/\
Analogicznie do piewszej wersji tyle że podciąganie i opuszczanie struny jest głębsze.
Tryl
tr.
H|-----5-(6)--|
Szybkie granie dwóch dźwięków - najpierw hammer-on a potem pull-of.
Rake
H|------5-----|
G|-----X------|
D|----X-------|
Rake - jest techniką polegającą na przytłumieniu lewą ręką kilku strun przed zagraniem właściwego dźwięku.
Natural harmonic
Harm.
E|-----12-----|
Natural harmonic - polega to na tym, iż kładziemy palec (nie dociskamy) lewej ręki na 5, 7 lub 12 progu i kostką trącamy strunę a następnie puszczamy strunę po zagraniu.
Muffed strings
H|-----X------|
D|-----X------|
A|-----X------|
Muffled strings - jest to technika polegająca na położeniu palca lub palców na strunie lub strunach (nie dociskając) a kostką uderzać w te struny. Powstaje twardy dźwięk.
Palm Muting
P.M.---|
E|---0-0-0-0--|
Palm muting - tłumienie strun prawą ręka trzymając ją blisko mostku i jednocześnie uderzając kostką.
tremolo bar
-1 +1
G|--8---------|
Tremolo bar - jest podnoszenie i opuszczanie ramienia wibratora o określoną wartość: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Kostkowanie na dol
-
G|-----7------|
...
dominik7322