Litak S., Historia wychowania tom 1.doc

(1145 KB) Pobierz

 

STANISŁAW LITAK

Historia Wychowania Tom I

DO WIELKIEJ REWOLUCJI FRANCUSKIEJ

KRAKÓW " 2004

 

Spis treści

Wprowadzenie              9

I. Najstarsze cywilizacje              .-       J^-

II. Starożytna Grecja              21

1. Wspólne cechy wychowania greckiego              21

2.  Sparta. Wychowanie wojskowe              23

3. Ateny. Wychowanie obywatelskie              25

4. Sofiści                                                              '              27

5. Sokrates              28

6. Platon              29

7. Isokrates              31

8. Arystoteles              32

III. Hellenizm              33

1. Charakterystyka i ramy czasowe              33

2.Wielkie ośrodki kultury hellenistycznej.

Nowy model wychowania i szkolnictwa              34

IV. Rzym              37

1. Ogólna charakterystyka              37

2. Wychowanie rodzinne i wpływy greckie              37

3. Organizacja szkół              39

4. Rzymska myśl pedagogiczna okresu republiki

i cesarstwa              40

a) Seneka Młodszy              40

b) Marek Fabiusz Kwintylian                        41

c) Plutarch z Cheronei                       42

V. Wychowanie i szkolnictwo pierwszych wieków

chrześcijaństwa              43

1. Trudne początki i umacnianie się chrześcijaństwa              43

2. Chrześcijański ideał wychowawczy              44

3. Rola Ojców i pierwszych Doktorów Kościoła              45

4. Rozwój szkolnictwa w Cesarstwie Bizantyńskim              48

VI. Średniowiecze              51

1. Pojecie średniowiecza              51

2. Między antykiem a średniowieczem              52

a) Boecjusz              52

b) Kasjodor              53

c) Izydor z Sewilli              53

d) Druidzi              . ..      ,           54

e) Benedyktyni              ś *..            54

3. Reformy oświatowe Karola Wielkiego

Renesans karoliński              56

4. Odrodzenie XII wieku. Początki scholastyki              57

5. Rozwój szkół zakonnych              ?<.%          59

6. Szkoły katedralne, kolegiackie i parafialne              60

7. Wychowanie i rozwój szkolnictwa w Polsce              61

8. Powstanie i rozwój uniwersytetów.

Złoty wiek kultury szkolnej              63

9. Rozwój szkolnictwa żydowskiego w diasporze      '              71

10. Metody wychowania, program i dydaktyka

średniowieczna              71

VII. Edukacja pozaszkolna              75

1. Wychowanie stanowe              75

2. Wychowanie religijno-wyznaniowe              78

VIII. Wychowanie i szkolnictwo w okresie Odrodzenia

i Humanizmu              83

1. Co to jest Odrodzenie i Humanizm?              83

2. Italia. Początki humanistycznej myśli pedagogicznej.

Szkoły dworskie              85

3. Niderlandzka myśl pedagogiczna.

Szkoły Braci Wspólnego Życia              89

4. Odmienność angielskiej myśli pedagogicznej              93

5. College de France. Humanistyczna myśl pedagogiczna

we Francji              96

6. Humanizm a polskie szkolnictwo.

Polscy pisarze pedagogiczni epoki Odrodzenia              99

I.. Reformacja              111

1. Reformacja jako ruch religijny i społeczny.         :

Powstanie nowego szkolnictwa              111

2. Marcin Luter i jego stosunek do szkół              113

3. "Praeceptor Germaniae". Reformy szkolne

Filipa Melanchtona              114

4. Gimnazjum Jana Sturma              116

5. Jan Kalwin twórcą szkolnictwa kalwińskiego              118

6. Szkolnictwo protestanckie w Polsce              120

X. Wychowanie i szkolnictwo katolickie

w okresie potrydenckim              129

1. Nowe prądy w Kościele w czasach reform

i kontrreformacji              129

2. Nowego typu szkolnictwo zakonne              130

a) Szkolnictwo jezuickie              130

b) Szkolnictwo oratorianskie i pijarskie              135

c) Szkolnictwo innych zakonów              137

3. Szkolnictwo parafialne              138

4. Szkolnictwo teologiczne              139

5. Edukacja dziewcząt              141

XI. Rozwój Szkolnictwa potrydenckiego w Rzeczypospolitej              143

1. Uniwersytety i ich kolonie              143

2. Wielki rozwój kolegiów zakonnych              145

3. Apogeum i upadek szkolnictwa parafialnego

w XVII-XVIII w.              149

4. Studia zakonne i seminaria duchowne              151

5. Edukacja dziewcząt w Rzeczypospolitej              153

XII. Rozwój szkolnictwa na Rusi do II połowy XVII w.              155

XIII. Rozwój nauki i myśli pedagogicznej

w dobie realizmu XVII w.              159

1. Warunki polityczne. Przewrót w nauce i filozofii              159

2. Zmiany w pedagogice epoki realizmu. Bacon,

Kartezjusz              161

3. Wolfgang Ratkę              162

4. Utopiści. Tomasz Campanella i Jan Walenty Andrea              163

5. Największy pedagog XVII w. Jan Amos Komeński              165

6. Janseniści              1"7Ł

7. Pedagogika rewolucji angielskiej              173

8. Początki szkolnictwa wojskowego              176

XIV. Oświecenie. Wiek pedagogiczny              179

1. Co to jest Oświecenie?              179

2. Anglia. John Locke. Wychowanie gentlemana              181

3. Francja. Claude Fleury. Użyteczność wychowania              182

4. Fenelon. Problem wychowania dziewczą              184

5. Markiza Francoise d'Aubigne de Maitenon              185

6. Wychowanie naturalne. Jean Jacąue Rousseau              186

7. Oświata dla ludu              191

8. Szkolnictwo żydowskie              197

XV. Idea szkoły nowoczesnej, świeckiej i ludowej              201

1. Kasata jezuitów. Sekularyzacja szkolnictwa                    201

2. Reformy szkolne w Portugalii i Francji              202

3. Kryzys i reformy uniwersytetów                      204

XVI. Wielkie reformy szkolne w Rzeczypospolitej              207

1. Reforma Stanisława Konarskiego              207

2. Reforma szkół jezuickich              208

3. Powstanie szkoły rycerskiej w Warszawie              210

4. Komisja Edukacji Narodowej. Początki nowoczesnego

szkolnictwa w Rzeczypospolitej              211

XVII. Reformy szkolne w Rosji              219

1. Reformy Piotra Wielkiego              219

2. Rozwój nauki i szkolnictwa w Rosji w okresie

'.-,        Oświecenia              221

XVIII. Myśl pedagogiczna wielkiej rewolucji francuskiej              223

1. Ogólne przesłanki              223

2. Projekty nowoczesnego szkolnictwa              224

a) Karol Maurycy Talleyrand              224

b) Antoni Michał Condorcet              224

c) Ludwik Michał Le Pelletier              225

3. "Ojciec szkoły ludowej", Jan Henryk Pestalozzi              226

Bibliografia (Wybór)              231

Indeks osób                                                                        235

Indeks miejsc geograficznych              241

 

Wprowadzenie

Od dłuższego czasu odczuwa się w Polsce brak syntetycznego opracowania dziejów wychowania. Powstały w dwudziestych i na początku trzydziestych lat XX wieku podręcznik Stanisława Kota, jakkolwiek wznowiony w 1994 roku, jest już jednak całkowicie przestarzały. Natomiast syntezy historii wychowania wydane w czasach PRL od początku budziły różnorodne zastrzeżenia. Ponadto wyraźnie były pisane na zamówienie ideologiczne, upraszczając, a w niektórych przypadkach nawet wypaczając rzeczywistość historyczną. Inne bowiem w tym czasie "zniewolenia", ze względu na cenzurę, ukazać się nie mogły. Krótkie zaś ujęcia historii wychowania, opublikowane w Polsce w ostatnich kilkunastu latach mają raczej charakter doraźnych skryptów. Tymczasem tak w Polsce, jak i za granicą zaznaczył się wyraźny postęp w dziedzinie monograficznych studiów z historii wychowania. W niektórych krajach zachodnich powstały także nowoczesne monumentalne syntezy tej dziedziny wiedzy.

Prezentowane tu ujęcie ma jednak swoje ograniczenia. Bazuje na wykładach, jakie autor prowadził przez ponad dwadzieścia lat w Instytucie Historii i w Instytucie Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Inny jest jednak język "mówiony", a inny "pisany". Dlatego tekst w wielu miejscach odbiega od wykładu. Z wykładami związana jest tylko ogólna jego koncepcja. Wiele kwestii należało bowiem przedstawić szerzej, a z niektórych trzeba było zrezygnować. Jest to wybór różnych zagadnień i, jak każdy wybór, jest subiektywny, może budzić wiele wątpliwości. Dyskusja powinna tu jeszcze nie jedno zmienić i uściślić.

Przez historię wychowania w niniejszym ujęciu rozumiemy w pierwszym rzędzie dzieje myśli pedagogicznej oraz dzieje różnych form wychowania i kształcenia, jak też historię instytucji do tego powołanych. Przede wszystkim jednak zajmiemy się dziejami wychowania i kształcenia szkolnego, a tylko niektórymi aspektami edukacji pozaszkolnej. Edukację, czyli wychowanie i kształcenie rozumiemy jako zapoznawanie młodego pokolenia z wartościami i technikami charakterystycznymi dla danej cywilizacji i epoki. Historia wychowania jest niewątpliwie częścią historii kultury. Jej przedstawienie wymaga więc uwzględnienia szerszego kontekstu dziejów kultury danego okresu.

Praca ogranicza się w zasadzie do Europy, stanowiącej wyodrębnioną całość cywilizacyjną i zmierzającej obecnie do jedności politycznej, a jej zakres chronologiczny obejmuje czasy od starożytności aż do wielkiej rewolucji francuskiej, czyli do wykształcenia się nowoczesnego szkolnictwa, oraz w dużym stopniu także wychowania, w ramach struktur państwowych.

Niniejsze ujęcie jest nieco szersze niż przewiduje aktualny program uniwersytecki. Jego zakres treściowy bardziej jest zgodny z założeniami Uczelni autora. Sądzimy, że program historii wychowania powinien być rozszerzony, bowiem wielu problemów pedagogiki współczesnej jako nauki najbardziej humanistycznej, bo dotyczącej formowania człowieka, jest głęboko zakorzenionych w przeszłości, i nie można ich do końca zrozumieć bez należytego poznania kontekstu historycznego, w szczególności zaś kontekstu dziejów filozofii i teologii różnych religii i wyznań, czyli tych gałęzi nauk, które leżały u podstaw prawie każdej myśli pedagogicznej interesującego nas okresu.

 

 

STAROŻYTNOŚĆ

 

Najstarsze cywilizacje

Egipt

Urzędnik państwowy

Szkoły kapłańskie

Aleksandria

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin