William Graham Sumner, Naturalne sposoby postępowania w grupie,
p. 13. Pojęcie „pierwotne społeczeństwo”. Grupa- my i grupa- oni
Pierwotne społeczeństwo – małe grupy o rozmiarze wyznaczonym przez warunki walki o byt, Zróżnicowane pomiędzy sobą organizacją i typem walki o byt
p. 14 Uczucie wobec grupy własnej i grupy zewnętrznej
Współzależność owych uczuć- konieczność „wojny” z obcymi powoduje jedność grupy
p. 15 Etnocentryzm- „termin techniczny, określający taki pogląd na sprawy, zgodnie z którym własna grupa stanowi centrum wszystkiego i wszystkie inne gromady są hierarchizowane i oceniane wg niej”
p. 16 Przykłady etnocentryzmu : plemię Mbaya z Afryki Pd- wierzą, że bóstwo kazało im walczyć z innymi i zabierać im ziemię
p. 17 Przekonanie o „boskim pochodzeniu” swojego ludu, wywodzenie nazwy ludu od imienia bogów, „tylko my jesteśmy ludźmi”.
p. 18 Przekonanie o wyjątkowości swojego ludu, narodu- żydowska koncepcja narodu wybranego, Arabowie, Grecy, Chińczycy
Ludwik Stomma, Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku, PAX, Warszawa 1986
Sygnatura: BNS 8201
Tradycyjne pojęcia o obcych wg Megalomanii narodowej Jana Stanisława Bystronia:
♦ „czarność obcych”
♦ ślepo urodzeni
♦ urodzeni inaczej
♦ przykry zapach obcych
♦ ludożercy
♦ niskie pochodzenie
♦ czarownicy
Pojawia się pytanie, czy obcy są w ogóle ludźmi= problem identyfikacji.
Istnieje założenie obcości, ale nie definiuje się tu, czym jest „swojskość”
Bogactwo ludowych wierzeń o obcych- dotyczyły one różnych sfer życia:
♦ wiara w inny typ narodzin (np. śleporództwo, inny okres trwania ciąży)
♦ język- wiara w uwarunkowania anatomiczne
♦ pochodzenie geograficzne (”z tamtego świata”)
♦ obyczaje religijne obcych („kocia wiara”, przekonanie o dziwacznych obrzędach)
♦ walory intelektualne, moralne i charakterologiczne- obcych zazwyczaj oceniano negatywnie
♦ okoliczności powstania obcych, dziwna genealogia (Cyganie)
♦ zajęcia obcych
Obcy miał pozostać obcym
barti.st