Naród jako społeczność ideologiczno – kulturowa[1]
1) Koncepcja naturalistyczna
Naród traktowany jest jako twór społeczny uwarunkowany właściwościami środowiska geograficznego, w jakim pewna grupa rasowa przez wieki zamieszkiwała i przekazywała swe właściwości psychofizyczne następującym po sobie generacjom;
2) Koncepcja politologiczna
Naród jest wspólnotą polityczną. Wedle tej orientacji wspólnoty plemienne w miarę swego tworzą instytucje państwowe odrębne od organizacji plemiennej (często obejmują kilka grup postplemiennych). Tak wytworzona państwo zabiega o ukształtowanie w swych ramach narodu. Dąży do integracji tych grup plemiennych czy etnicznych pod względem jednorodnego systemu wierzeń, obyczajów, wspólnych tradycji i jednoczy je gospodarczo. Organizuje wspólny system oświaty, popiera powstawanie wspólnych instytucji kulturalnych. Utrwala się w ten sposób poczucie wspólnoty kulturowej i politycznej, a zarazem odrębności w stosunku do innych państw – narodów;
3) Koncepcja kulturowa
Naród jest wspólnotą kultury, czyli powstałą w toku rozwoju historycznego[2] wspólnotą ludzi, którzy obiektywnie i w swej świadomości uznają dany język za swój język ojczysty, uznają określone terytorium za swoją ziemię ojczystą, są przekonani o wspólnocie swego pochodzenia, tworzą własną kulturę i posiadają lub dążą do posiadania uznawanej za swoją organizacji politycznej (państwa).
Czynniki narodowotwórcze:
ü język ojczysty – jest wartością jednoczącą członków narodu, ale i czynnikiem odróżniania danego narodu od innych społeczności narodowych. Odgrywa szczególną rolę w pierwszych stadiach kształtowania się określonej społeczności narodowej[3]. Jest niezastąpionym środkiem komunikacji i mobilizacji życia zbiorowego, jaki warunkiem tworzenia kultury;
ü terytorium narodowe – jawi się jako ziemia ojczysta (czy też ojczyzna) i polega na uznawaniu przez członków danego narodu pewnego obszaru, terytorium za własność narodową. Stanisław Ossowski wprowadził rozróżnienie ojczyzny prywatneji ojczyzny ideologicznej.
oznacza wieś, miasto, miejscowość, z którą dana jednostka związana jest emocjonalnie
stanowi całe terytorium narodowe
obejmuje ograniczone otoczenie społeczne: rodzinę, sąsiadów, znajomych, z którymi dana jednostka obcuje
obejmuje wszystkich członków narodu – zarówno generacje obecne jak i generacje przodków
obcowanie społeczne opiera się na stycznościach bezpośrednich
obcowanie ma charakter pośredni, duchowy, intelektualny – brak bezpośredniego kontaktu
ü świadomość narodowa – to pojęcie, które pojawiło się w XVIII wieku, a rozwiązaniei rozwój „kwestii narodowej” nastąpił w XIX wieku, w czasie walk zjednoczeniowychi narodowowyzwoleńczych.
Pojęcie i cechy zbiorowości etnicznych
Istotą etniczności jest poczucie tożsamości grupowej i głębokie przekonanie o własnej odrębności, natomiast zbiorowości etniczne odznaczają się spójnością i są połączone silną więzią społeczną, co sprzyja określaniu ich mianem grup.
Anthony D. Smith wyróżnia następujące składniki etniczności:
ü nazwa zbiorowości – ma znaczenie symboliczne,
ü przekonanie o wspólnym pochodzeniu,
ü wspólne dzieje,
ü własna, odrębna kultura (najczęściej język i religia),
ü związek z określonym terytorium (święta ojczyzna),
ü poczucie solidarności i tożsamości.
Rodzaje grup etnicznych:
ü miejskie mniejszości etniczne (np. Polacy w Chicago czy też w Nowym Jorku),
ü ludy tubylcze, miejscowe (np. Aborygeni w Australii czy Indianie w Ameryce),
ü kulturowo zróżnicowane populacje państw będących tworami kolonialnymi,
ü protonarody, narody bez państwa (grypy, które mają swoich przywódców politycznych i ideologów oraz dążą do uzyskania własnego państwa, co wyznacza się za podstawowy wyznacznik ruchów narodowych).
Istnieją dwie drogi kształtowania się narodów w Europie:
1) Przekształcenie się zbiorowości etnicznej w naród przez sformułowanie i realizowanie dążenia do suwerenności politycznej. Proces ten można podzielić na trzy etapy:
a) pojawienie się poczucia etniczno – kulturowej tożsamości i wyodrębnienie się grupy etnicznej jako swoistej całości,
b) rywalizacja zbiorowości etnicznej z innymi grupami, umacnianie swojej zwartości, wykształcenie własnych elit, które artykułują jej potrzebyi formułują żądania, a także mobilizują dla nich poparcie społeczne,
c) przeciwstawienie się państwu i żądanie niepodległości – narodziny ruchu narodowowyzwoleńczego i rozwiniętej świadomości narodowej.
2) Przekształcenie się samego państwa z państwa dynastycznego i terytorialnegow państwo narodowe, a jego poddanych w obywateli, które mają równe prawa.
Szczególną rolę w kształtowaniu świadomości narodowej odgrywali i odgrywają tzw. ideologowie narodowi. Tym terminem określa się działaczy społeczno - politycznych, organizatorów, publicystów, myślicieli, filozofów, którzy formułowali czy formułują ideały określające przyszłość, perspektywy, wizje do jakich powinien dążyć dany naród. Tworząi upowszechniają określone ideologie narodowe.
Elementy ideologii narodowej:
ü zawiera ideały ogólne, czyli wizje przyszłego stanu narodu, podstawowe cele, jakiew różnych dziedzinach życia narodowego powinny być osiągnięte. Oparte są one na ocenie dotychczasowego rozwoju, osiągnięć i klęsk jakie były udziałem danego narodu, oraz ocenie wskazującej na przyczyny tych nieszczęść czy też źródła uzyskanych osiągnięć narodowych;
ü odwołuje się do określonych wydarzeń w dziejach danego narodu jako przełomowych i wskazujących jednocześnie na kierunki, jakie wytyczają one współczesnym czy przyszłym generacjom;
ü określa przedmioty, dzieła z zakresu dorobku kulturalnego, godne szczególnej czcii ochrony, wpływające na kształtowanie się postaw patriotycznych;
ü określa selektywnie osoby wybitnych twórców kultury narodowej i osoby bohaterów narodowych jako wzory osobowościowe dla współczesnych i przyszłych generacji;
Ideologie narodowe tworzą symbole czci narodowej (sztandary znaki, opaski, stroje), które mają zewnętrznie uzmysłowić treści danej ideologii i oddziaływać na emocjonalne przeżywanie więzi z daną ideologią.
Role ideologii narodowych:
ü selektywna – powoduje podziały członków danego społeczeństwa na grupy zwolenników określonych ideologii,
ü integracyjna – przyciąga jednostki w danym społeczeństwie na rzecz wyznawców, zwolenników, sympatyków danej orientacji ideologicznej, zaś w relacji wewnętrznej – jest podstawą identyfikacji, poczucia tożsamości społecznej,
ü wychowawcza – instytucje kulturalne, tworzące kulturę symboliczną, czy też instytucje edukacyjne w danym społeczeństwie opierają się na określonej ideologii narodowej, nauczają historii danego narodu, propagują określony system wartościi norm zachowań, obowiązków względem narodu, państwa. Przedstawiają bohaterów narodowych, których powinno się naśladować, określają przedmioty i symbole czci,a więc kształtują osobowość członków narodu w świetle określonej ideologii narodowej.
Postawy wobec narodu:
1) patriotyzm – jego pojęcie występuje w dwojaki sposób:
a) w ujęciu przedmiotowym – oznacza system postaw względem ojczyzny, zdeterminowanych przez komponent emocjonalny postawy, tj. uczucia miłości i przywiązania do ojczyzny, jedność i solidarność z własnym narodem,z szacunkiem dla innych narodów i poszanowaniem ich praw,
b) w ujęciu normatywnym – jako zestaw norm, określających obowiązki członków społeczności narodowej, takie jak obowiązek miłości, ochrony, poświęcenia się w obronie ojczyzny;
2) nacjonalizm jako system postaw i jako ruch społeczny – charakteryzuje nieufność, obcość czy nawet wrogość do innych narodów i narodowości, nietolerancja mniejszości narodowych i innych grup etnicznych, które motywowane są traktowaniem własnego narodu jako najwyższej wartości i swoiście rozumianym interesem narodu uznawanym za ostateczne kryterium i źródło polityki państwa. Idea jedności narodowej, występująca we wszystkich ideologiach narodowychw nacjonalistycznej wersji, polega na eliminowaniu różnic religijnych, społecznych, politycznych w narodzie przy użyciu siły i przemocy, a nie w drodze dialogu, porozumienia, kompromisu czy tolerancji. Najbardziej skrajną odmianę postawy nacjonalistycznej, wyrażającą się w bezkrytycznym stosunku do własnego narodu oraz w pogardzie i nienawiści do innych narodów, określa się mianem szowinizmu – najbardziej jaskrawy wyraz znajduje on w doktrynach faszystowskich;
3) ksenofobia – strach przed obcymi narodowościami;
4) kosmopolityzm – postawa oparta na założeniu, że „ojczyzną człowieka jest cały świat”, odznaczającą się biernym stosunkiem do tradycji, kultury i interesów własnego narodu. Realizator tej idei docenia dorobek i wkład innych narodów w rozwój kultury, a także uważa, że wszelkie podziały na organizacje państwowe są zbyteczne.
Przez pojęcie „nowoczesny naród” rozumie się taki stan i stopień rozwoju społeczności narodowej, w którym:
1) wszystkie – nawet najniższe - stany, warstwy czy klasy społeczne charakteryzują się poczuciem przynależności narodowej (a nie tylko pewne elity czy stany wyższe),
2) podstawowe zręby kultury narodowej z różnych dziedzin (obyczajów, literatury, sztuki czy nauki) zostają upowszechnione w szerokich masach ludności – samowiedza o dziejach narodu i jego kulturze udziałem wszystkich warstw społeczeństwa,
3) naród posiada własną organizację państwową lub też w drodze walki narodowowyzwoleńczej – o charakterze masowym i trwałym - dąży do uzyskania niepodległego państwa.
[1] W oparciu o następujące pozycje wydawnicze: J. Turowski „Socjologia. Wielkie struktury społeczne”,B. Szacka „Wprowadzenie do socjologii”, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.
[2] Proces kształtowania społeczności narodowej był i jest długotrwały, obejmował stulecia – ma charakter dynamiczny. Ponadto określenie to oznacza, że narody powstają i kształtują się w wyniku rozległych przemian społecznych (cywilizacyjnych, społeczno – gospodarczych, kulturalnych, ustrojowo – politycznych), które odróżniają społeczeństwa o kulturze narodowej od społeczeństw plemiennych, cywilizację narodową od cywilizacji ludowej, naród od ludu.
[3] Najłatwiej postrzegane i uzmysławiane kryterium odrębności i identyfikacji narodowej.
barti.st