Ø wersja podmiotowa – identyfikowanie się z innymi ludźmi (więź, wspólnota)
Ø wersja przedmiotowa – dostrzeganie powiązań między własną osobą i innymi ludźmi oraz odnoszeniem do niech pojęcia MY
Ø identyfikujemy się z ludźmi o tej samej przynależności społecznej, tj. z ludźmi
v powiązanymi z nami relacjami „twarzą w twarz”, będącymi członkami tej samej grupy społecznej (MY – rodzina, MY – chłopaki z jednego podwórka, MY – uczniowie klasy IIIb)
v stanowiącymi wspólnotę przez przynależność do szerokiej kategorii społecznej złożonej z osób w większości nam nieznanych (MY - Polacy, MY - Wrocławianie, MY - Słowianie, MY – kibice Śląska)
TEORIA TOŻSAMOŚCI SPOŁECZNEJ Henri Tajfla
- poznawcze zaklasyfikowanie „ja” do danej kategorii („myślenie o”, „należymy do różnych kategorii, ale tylko o niektórych myślimy”)
- podstawowym motywem u ludzi jest chęć potwierdzenia swojej wartości przez przynależność do cenionej grupy.
- gdy kategoryzacja opiera się dodatkowo na jakiejś wyrazistej cesze (ci głupi Murzyni, my mądrzy biali) - dochodzi do wzrostu spostrzeganych różnic MY-ONI
- skutkiem jest faworyzowanie grupy własnej i deprecjonowanie obcej
TOŻSAMOŚĆ INDYWIDUALNA A TOŻSAMOŚĆ SPOŁECZNA
– podobieństwa i różnice
· Miłość własna (np. efekt liter imienia) vs. Miłość własnej grupy
· Poznawcza odrębność JA i MY
· Porównania ja – inni; porównania my-oni (zarówno „w dół”, jak i „w górę”)
· Większa ciągłość „JA” niż „MY”
· „Ja podmiotowe” i „ja przedmiotowe” – brak analogii w tożsamości społecznej
· Świadomość własnego ciała unikalna dla tożsamości osobistej
- kryzysy tożsamościowe związane ze zmianą wyglądu
- rola samoświadomości
- preferowanie zdjęć negatywowych
WSPÓŁZALEŻNOŚĆ SPOŁECZNA
- ma miejsce gdy dwóch lub więcej „aktorów” (ludzi, struktur, organizacji itp.) dokonuje wyboru pomiędzy m.in. dwoma opcjami a konsekwencje tych wyborów są nieobojętne dla wszystkich aktorów.
Typy współzależności społecznej
GRA O SUMIE STAŁEJ (jeden aktor zyskuje dokładnie tyle, ile drugi traci. Interesy aktorów są sprzeczne)
A
B
3, -3
1, -1
-1, 1
-3, 3
GRA BEZKONFLIKTOWA (obaj zawsze zyskują tyle samo)
5, 5
3, 3
2, 2
1, 1
GRA BEZKONFLIKTOWA (asymetryczna)
2, 3
3, 2
GRA „Dylemat więźnia” (nie ma ani pełnej sprzeczności interesów, ani pełnej zgodności)
4, 4
1, 7
7, 1
GRA Kurcząt (nie ma ani pełnej sprzeczności interesów ani pełnej zgodności)
2, 10
10, 2
Konflikty dwuosobowe i wieloosobowe
Reguły rozwiązywania dylematów decyzyjnych:
· Reguła minimaksu: wybierz działanie dające w najgorszym wypadku najmniej zły skutek
· PUNKT RÓWNOWAGI – para strategii, prowadząca (przy wielokrotnie rozgrywanej grze) do stanu rzeczy, od którego żadnej ze stron nie opłaca się odstąpić
· Poszukiwanie wyniku optymalnego PARETO (tj. sytuacji prowadzącej do największych korzyści wszystkich aktorów naraz)
Dwa podstawowe typy konfliktu:
Ø pułapka społeczna, - dylemat ograniczonych zasobów
o jeśli wszyscy podejmą działania doraźnie najbardziej korzystne to doprowadzi do stanu gorszego niż początkowy dla wszystkich
o np. wykorzystanie dóbr naturalnych
o pytanie: czy wziąć?
Ø bariera społeczna - dylemat dóbr publicznych
o konieczność przekroczenia progu wkładów
o np. oświetlenie osiedla
o pytanie: czy dać
Definicje osadzone w kategoriach struktury celów
1) rywalizacja
- ludzie osiągają swoje cele tylko wtedy, gdy nie zrealizują ich inni
2) kooperacja
- ludzie osiągają swoje cele tylko wtedy, gdy inni zrealizują swoje
3) indywidualizm
- ludzie realizują swoje cele bez wpływania na prawdopodobieństwo osiągnięcia celu przez innych
Na racjonalność i prospołeczność wpływają:
Ø predyspozycje „biologiczne”
Ø „jakościowa” struktura interesów
o mniejszy ryzyko interesu własnego
Ø niewielkie nawet zachęty i „zniechęty”
Ø przebieg konfliktu
o jego początek
o wiedza o końcu
Ø komunikacja
o im więcej tym lepiej
Ø strategia partner
o budująca zaufanie lub nie
o strategia lustrzanego odbicia Rapoporta
Ø bliskość i rodzaj relacji interpersonalnych
Ø liczba aktorów
o większa liczba aktorów
v mniejsza kontrola przebiegu konfliktu
v niezauważalność własnego wkładu
v mniejsza rozpoznawalność jednostki
o im więcej tym wcale niekoniecznie gorzej (7=12)
Ø możliwość restrukturyzacji konfliktu
Ø lęk przed wykorzystaniem
Ø motywacja:
–orientacje społeczne
–orientacje kontroli
Rywalizacja:
- zabija racjonalność działania
- obniża motywację wewnętrzną
- utrudnia uczenie się
- obniża kreatywność
- ...
SocjologUS