Shivananda
YOGA SAMADHI
Sri Swami Shivananda
SAMADHI cz. VI
opracowanie tekstu polskiego Leon Zawadzki
Jog osiaga nastepujace mniejsze sily psychiczne:
uwolnienie od glodu i pragnienia
uwolnienie od skutków goraca i zimna;
uwolnienie od Raga-dwesha;
Dura-darshan czyli jasnowidzenie lub Duradristhi;
Dyra-sravan - jasnoslyszenie lub Dura-aruti i Dura-pravachana;
Mano-dzaja czyli opanowanie umyslu;
Kama-rupa - Jogin moze przybrac dowolna postac;
Ishitvam /Parakaja-Pravesha/ - Jogin moze wejsc w obce cialo;
moze ozywic cialo zmarlego i wejsc w nie przenoszac swa dusze;
Iccha Mritju - smierc zgodnie ze swoja wola;
10.Devanam Saha-Krida i Darshan - widziec Devy i z nimi przebywac;
Yatha-Sankalpa - moze miec cokolwiek zapragnie;
Trikala-Dzanana - znajomosc przeszlosci, terazniejszosci i przyszlosci;
Advandva - znajduje sie poza parami przeciwienstw;
Vak-Siddhi cokolwiek Jogin przepowie, to sie stanie przez
praktyke Satya, proroctwo;
Jog moze zamienic ciezkie metale w zloto;
Kaya Vyuha - moze przybrac tyle cial, ile zechce, by wyczerpac
swa karme w jednym zyciu;
Patala-Siddhi - Jog staje sie panem pragnien, niszczy smutki i chorobe;
Darduri-Siddhi - posiada sile skoku podobnie do zaby
Jog ma wiedze swego przeszlego zycia;
Posiada wiedze konstelacji gwiezdnych i planet;
Posiada sile spostrzegania Siddhis;
Ma wladze opanowywania zywiolów i opanowania Prany;
Kamchari - moze sie przeniesc w kazde miejsce dowolnie;
Posiada wszechmoc i wszechwiedze;
Vayu-Siddhi - Jog wznosi sie w powietrze odrywajac sie od
ziemi;
Jog moze wskazac miejsce, gdzie leza ukryte skarby.
Vayu Siddhi - lewitacja
Wielu kandydatów zblizylo sie do uprawiania Jogi, a zwlaszcza Hatha Jogi i
Kundalini Jogi z mysla o nadzwyczajnych silach, które mogliby otrzymac
dzieki Jodze. Mysl o posiadaniu takich mocy zdaje sie wywierac urok na
bardzo mlodych ludzi, zarówno Wschodu jak i Zachodu. Powazne i pilne
uprawianie Jogi, z twarda dyscyplina i wytrwaloscia, bez watpienia przynosi
obudzenie niezwyklych mocy i pozornie dziwnych doswiadczen, lecz owe
Siddhis, mniejsze czy wieksze - i o tym nalezy pamietac - nie tworza
istotnej i prawdziwej Jogi w glebokim tego slowa znaczeniu. Sa one raczej
oznaka osiagnietego stopnia. To znak postepu, jaki uczen osiagnal; sluza mu
raczej jako potwierdzenie, podobnie jak kamienie milowe, które wskazuja
podróznemu miejsce gdzie sie znajduje.
Lewitacja jest doswiadczeniem, do którego Jog dochodzi, gdy zaczyna osiagac
doskonalosc w Pranajamie. Gdy Prana zaczyna sie poruszac w srodkowym Nadi,
czyli Szuszumnie, nastepuje lewitacja. Ma ona miejsce, gdy Jog z powodzeniem
zatrzymal energie Prany w Szuszumnie, polozonej w stosie pacierzowym.
Poczatkowo energia Prany moze wejsc do Szuszumny, by nastepnie ja opuscic,
nie pozostajac tam. Jednakze przez polaczone dzialanie Pranajamy, Mudry
Bandhy i sily woli Jog stopniowo zmusza energie do pozostania w Szuszumnie.
W tym procesie praktykujacy korzysta równiez z autosugestii. Gdy uda mu sie
zatrzymac energie w Szuszumnie, unosi sie z ziemi w powietrze. Teksty Jogi
wspominaja o trzech stadiach, przez które przechodzi uczen przy osiaganiu
lewitacji. Przy postepie w Pranajamie najpierw doswiadcza obfitego pocenia
sie ciala. Nastepnie przechodzi do stanu, w którym doznaje drzenia ciala, co
daje sie szczególnie odczuwac wzdluz rdzenia. W trzecim stadium cialo odrywa
sie od ziemi i unosi w powietrzu.
Pierwsza wskazówka, ze praktykujacy zbliza sie do tego stanu jest osobliwe
uczucie odrywania sie od ziemi. Odczuwa on to wrazenie nawet wtedy, gdy w
rzeczywistosci jest jeszcze na ziemi. Gdy Prane mocno zatrzymuje sila
woli-wyobrazni, autosugestii, a takze Pranajama wraz z Sadhana, to
zatrzymana Prana zaczyna wznosic sie ku górze. Nastepnie wraz z dziwnym
uczuciem Jog istotnie wznosi sie w powietrze.
Lewitacje wywoluje polaczenie kilku czynników. Glównym jest nadzwyczajna
lekkosc ciala, gdy Prana wchodzi w Szuszumne i tam pozostaje. Jog
rzeczywiscie czuje te niezwykla lekkosc - jest jak piórko; ona tez pozwala
mu uniesc sie z ziemi. Drugim czynnikiem w tym stadium Pranajamy jest
zaczynajaca dzialac Kundalini. Wznoszenie sie w góre Kundalini Shakti
wprawia w ruch cialo, które znajduje sie w niezmiernie lekkim stanie i
stawia bardzo maly opór. Trzecim jest potezne promieniowanie, wychodzace od
Kundalini z czakramu Muladhary. To silne promieniowanie, które ma miejsce w
na skutek obudzenia Kundalini, jest tym czasie poteznie podsycane przez
energie praniczna i rozchodzi sie we wszystkich kierunkach. Bezposrednie
promieniowanie ku dolowi, jak gdyby "uderzenie w ziemie", daje w efekcie
odepchniecie ciala Joga ku górze. Promienie te sa niewidzialne, lecz sa
bezposrednio odczuwane przez joga, który je doznaje. Dzialanie tych promieni
odczuwa sie na podobienstwo "wstecznego kopniecia" ladunku wybuchowego
rakiety, który wypycha ja z wielka sila ku górze. Promieniowanie to dziala w
tak skuteczny sposób dlatego, ze w tym stanie cialo jest faktycznie prawie
niewazkie. Niewazkosc ciala, w polaczeniu z sila Kundalini, podnoszaca go w
góre wraz z pchnieciami promieniowania pozwala przezwyciezyc sile
grawitacji.
Praktykujacy, by osiagnac Vayu Siddhi powinien nieustannie uprawiac
Pranajame. Musi on cwiczyc regularnie trzy razy dziennie Anulema Viloma
Pranajama po 40 cykli w kazdym posiedzeniu przez kilka miesiecy lub lat. To
oczysci Nadis i ulatwi Pranie poruszanie sie w kanale glównym czyli
Szuszumnie. Nastepnie, wraz z dalsza praktyka Bhastriki, razem z Bandhas,
Prana podnosi sie w Szuszumnie, zas dzieki koncentracji i Bandhas jej ruch
ogranicza sie do Szuszumny.
Podczas cwiczen nalezy zywic sie mlekiem i owocami lub tylko dieta ryzowa i
mleczna. Cwiczacy nie powinien zbyt wiele chodzic i wedrowac; powinien
unikac róznego rodzaju wysilków, nadmiernej ilosci snu, radzasowego i
tamasowego pozywienia, wygrzewania sie na sloncu, siedzenia blisko ognia,
zimnej kapieli i calkowitego postu. Nalezy trzymac sie dokladnie
Brahmaczarii.
Praktykujacy, który osiagnal Vayu Siddhi, dotarl tym samym do stadium
Pratjahary.
Wskazówki zywego nauczyciela sa zawsze niezbedne, nawet gdyby nie znajdowal
sie on blisko ucznia. Jesli uczen praktykuje, nie majac takiego praktycznego
przewodnika, lub nie jest w stanie wejsc w stycznosc z mistrzem, to powinien
modlic sie do Boga lub swego Guru o oswiecenie i usuniecie przeszkód.
Wiara w jogowe Szastry i Guru jest wielce istotna. W przeciwnym razie uczen,
nie mogac osiagnac pozadanych wyników, opuszcza Joge, twierdzac, ze jest to
szarlataneria.
Cierpliwosc, wytrwalosc to kolejne wazne czynniki dla powodzenia w Jodze.
Trzeba prowadzic zycie czyste i cala swa dzialalnosc poswiecic Panu.
Kaya - Sampat
Jog przez Hatha Joge otrzymuje doskonale cialo fizyczne. Doskonalosc ciala
polega na pieknosci, wdzieku, sile i na diamentowej twardosci. Sila
znoszenia niezmiernego zimna i ciepla [Titiksha], sila zycia bez wody i
pozywienia oraz inne moce ujete sa w kategorie Kaya - Sampat czyli
doskonalego ciala.
Skoro cialo Hatha Joga jest doskonale i trwale, jego umysl jest równiez
zrównowazony i skoncentrowany. Uprawa Dharany i Dhyany osiaga on najwyzszy
szczebel jogowej drabiny i przez Jogowa Samadhi - niesmiertelnosc.
Jog, który doszedl do najwyzszego stadium bedzie posiadac wszystkie rodzaje
tajemnych sil.
Samyama prowadzi do tajemnych wladz
Trzy: Dharana - Dhyana - Samadhi razem tworza Samjame. Te trzy sa bardziej
wewnetrzne niz Yama, Niyama, Asana, Pranayama, Pratyahara. Jednak nawet ta
Samyama jest - wobec Samadhi bez zalazka - zewnetrzna.
Wraz z osiagnieciem Samyamy pojawia sie stan poznania - wiedzy:
Samyama na Sloncu - wiedza o Wszechswiecie;
Samyama na Ksiezycu - wiedza o Gwiezdnym Kosmosie;
Samyama na Gwiezdzie Polarnej - wiedza o ruchu gwiazd;
Samyama nad sila slonia oraz innych silach naturalnych - jog otrzymuje te
sile i moze nia dysponowac;
Samyama nad ksztaltem ciala, gdy sila laczna zostanie powsciagnieta,
wyhamowana, a wiez miedzy okiem (tattva wzroku) a swiatlem rozdzielona -
cialo staje sie niewidoczne, znika;
Samyama nad graficznymi znakami, podpisami innych ludzi - wiedza o ich
umyslach;
Samyama na krótkim odcinku czasu - umiejetnosc rozrózniania;
Samyama na zwiazkiem miedzy uchem (tattva sluchu) a eterem - boskie
slyszenie;
Samyama nad zwiazkiem miedzy eterem a cialem - jog osiaga lekkosc puchu
bawelny i posiada moc przenikania przez eter (powietrze);
Samyama nad trzema modyfikacjami umyslu - wiedza przeszlosci i przyszlosci;
Samyama na bezposrednim postrzeganiu Samskar (wrazen umyslu) - wiedza o
poprzednim wcieleniu;
Samyama nad moca poznania istotnej wlasnej natury - egoizmu, cech, zamiarów
i stanów umyslu a opanowanie tych zmyslów i ich organów; nastepnie cialo
otrzymuje moc poruszania sie z szybkoscia mysli, spostrzegania Indriyas oraz
opanowania natury.
Osiagnawszy panowanie nad Udana Vayu, Jog nie bedzie mial zadnej lacznosci z
woda, blotem, cierniami i moze umrzec dowolnie; przy opanowaniu Samana Vayu
osiaga promieniujaca jasnosc.
Samyama nad przyjaznia i cnotami - pojawia sie moc przenoszenia tychze na
inne istoty;
Samyama nad odrebnoscia Sattvy od Purushy - wszechpotega i wszechwiedza;
[natomiast] doswiadczenie zjawia sie z powodu braku rozrózniania miedzy
Sattva a Purusha, które sa absolutnie odrebne od siebie;
Samyama nad rozróznianiem slowa - znaczenia - poznania, które (zazwyczaj)
wzajemnie sie przenikaja a sa doswiadczane w ich jednosci z powodu
podobienstwa, - wiedza o znaczeniu dzwieków i glosów wszystkich zywych
istot;
Karma jest dwojakiego rodzaju: pierwszy rodzaj przynosi owoce w
terazniejszosci, drugi - przynosi owoce powoli, w pózniejszym czasie;
Samyama nad tymi lub innymi zlowieszczymi znakami - Jog poznaje czas swojej
smierci;
Samyama nad czakramem w okolicy pepka - znajomosc ciala;
Samyama nad czakramem w glebi gardla - zanik glodu i pragnienia;
Samyama nad swiatlem glowy - Darshan Siddhi;
Samyama nad sercem - wiedza czyli poznanie umyslu;
Samyama nad Kurma Nadi -trwalosc i stalosc ciala;
Samyama nad wewnetrznym swiatlem Serca - znajomosc subtelnego, tajemniczego
czyli ukrytego i odleglego;
Samyama nad soba samym a wiedza o Purushy, z której mozna skorzystac w
stosunku do innej duszy - Purushy; z tej Samyamy rodzi sie przez intuicje
umiejetnosc jasnoslyszenia, subtelny smak i subtelny wech;
moc intuicji sprawia, ze przychodzi wiedza o wszechmadrosci; umysl Joga i
jego duch wchodzi w inne cialo, a to na skutek rozluznienia wiezów
przyczynowych i dzieki znajomosci metod przechodzenia;
Samyama nad forma prosta, forma subtelna, zasadnicza natura, nad cechami i
celami zywiolów a opanowanie zywiolów; z tego -osiagniecie osmiu wyzszych
Siddhis, doskonalosc ciala i nietamowanie jego funkcji; doskonalosc ciala
oznacza piekno, wdziek, sile i trwalosc granitu.
Powyzsze Siddhis sa przeszkoda w osiagnieciu Samadhi, sluza jednak do
przekraczania [uwarunkowan] umyslu. Rezygnacja z tych Siddhis pozwala na
zniweczenie wiezów niewoli, co przynosi Kajvalye.
A gdy Adept Jogi zapraszany jest przez Boskie Istoty, skoro pojawia sie dlan
mozliwosc kontaktu z niepozadanymi, to Jog powinien odrzucic te mozliwosc
ponownego przywiazania, usmiechu i szczesliwosci.
Doswiadczenia Dznana Jogi
Uczen Dznana Jogi niweczy wszelkie mysli o przedmiotach. Przez swe
rozpoznawanie unicestwia on ciemnosc, wówczas pojawia sie dlan promieniujace
swiatlo.
Doswiadcza zawrotu glowy.
Przechodzi nastepnie próznie - Akasha.
Potem zjawia sie Moha - Zludzenie. Te Mohe rozprasza Dznana Jog przez
badanie, czyli Viczare.
Przechodzac tak przez stany ciemnosci, swiatla, snu i Mohy medrzec w koncu
osiaga stan Nirvikalpa Samadhi. Teraz raduje sie on absolutnym spokojem.
Osiaga prawdziwa Dznane. Staje sie oceanem wieczystej Dznany i
wszechprzenikajaca Absolutna Swiadomoscia.
Siedem stanów Dznany
Siedem stanów Dznany to Subhecccha, Viczarana, Tanumanasi, Sattvapati,
Asamsakti, Padarthabhavana, Turiya.
Subhecccha - gdy sie odczuwa niewiedze i szczerze pragnie sie osiagnac
duchowa wiedze.
Viczarana - gdy posiada sie przekonanie o bezwartosciowosci swiata i gleboko
rozmysla sie nad metoda usuniecia niewiedzy i osiagniecia duchowego
poznania.
Tanumanasi - gdy umysl staje sie tak nikly i cienki jak nic, a skupia sie
intensywnie w kontemplacji duszy.
Sattvapati - gdy umysl sie oczyszcza (Sattvika) i utwierdza w Jazni dzieki
przedluzonej kontemplacji.
Asamsakti - gdy czlowiek odlacza sie calkowicie od swiata obiektywnego
dzieki poznaniu Jazni.
Padarthabhavana - gdy sie rozumie, ze rzeczy tego swiata nie sa realnymi i
materialnymi rzeczami, lecz tylko Jedynym Brahmanem.
Turiya - gdy sie urzeczywistnia Niepodzielnosc (Akhanda), Jedyna Zasade
(Ekarasa), Sat-Czit-Anande oraz calkowicie zaprzecza i neguje wszelka
odrebnosc swiata. Ten stan Turiya nazywa sie stanem Dzivanmukti czyli
wyzwoleniem sie za zycia.
Dojmujace pragnienie, które powstaje w czlowieku, by osiagnac Moksze badz
zazywac Szczescia (obojetnosc na zmyslowe przyjemnosci), studiowac
Atma-Dznana-Szastry, polaczyc sie z tym, który poznal Brahmana - oto stan
pierwszy czyli Subheccha. Kandydat posiadajacy cztery sposoby Wyzwolenia
slyszy Sruti i znaczenie Tat Tvam Asi Mahavakya u stóp Guru i nastepnie
gleboko rozmysla nad tym, co uslyszal - to jest Viczarana czyli stan drugi.
Przez uprawianie tych dwóch stanów umysl dowolnie skupia sie na Brahmanie.
Staje sie on jak nic, powstaje Brahmakara Vrtti - jest to stan trzeci zwany
Tanumanasi. Nastepnie przez uprawianie wszystkich powyzszych trzech procesów
(poznawczych) dokonuje sie wykorzenienie wszystkich pragnien i rozwija sie
Tattva-Dznana, umysl napelnia sie czystoscia czyli Sattva - jest to czwarty
Bhumika zwany Sattvapati. Umysl stopniowo stapia sie z Brahmanem. W piatym
stanie czyli Asamsakti umysl nie laczy sie juz (nie posiada polaczenia) z
przedmiotami oraz z ich Samskarami i Sankalpami. Nastepnie przychodzi stan
szósty - Padathabhavana: zanika (ginie) wszelkie postrzeganie przedmiotów
wewnetrznych i zewnetrznych (Abhava Pratoti). Jesli Dznani w ogóle postrzega
jakies przedmioty (ma w ogóle jakies spostrzeganie przedmiotów), to tylko
przez widoczne pobudzanie innych. W Turiya - stanie siódmym - Dznani tonie w
szczesliwosci Atmy, jest on calkowicie pozbawiony wszelkiego pojecia
róznorodnosci.
Ten, kto dziala w pierwszych trzech stanach (Bhumikach) nazywany jest
Mumukszu; kto dziala w czwartym Bhumika nazywa sie Brahmavid. Dzialajacy w
piatym Bhumika zwany jest Brahmavidvara, w szóstym zwie sie
Brahmavidvariyan. Kto znajduje sie w siódmym Bhumika zowie sie
Brahmavidvarishtha.
Tylko Dznani czwartej i piatej Bhumiki moze dzialac w swiecie. Dznani
szóstej i siódmej Bhumiki, jesli pragnie podniesc swiat, musi zejsc do
czwartej i piatej Bhumiki.
Dznani calkowicie siódmej Bhumiki, który nie ma najmniejszej nawet
przytomnosci ciala, nie moze zyc dluzej niz 2 do 14 dni. Po 14 dniach cialo
opadnie (jak lisc z drzewa istnienia).
Isvara ma podwójna swiadomosc. Tylko podczas kosmicznej Pralayi ma on czysta
Nirvikalpa swiadomosc. Dznani, aby przejsc do stanu siódmej Bhumiki, musi
porzucic wszelkiego rodzaju dzialalnosc swojej Lokagraha.
Ludzi posiadajacych troche Tapasu, majacych Vairagye Titiksze i opanowanie
fizycznego ciala oraz jego ruchów myli sie i miesza z medrcami siódmego
stanu Bhumiki. Dznanin siódmego stanu Bhumika jest bardzo, bardzo rzadko
spotykany.
Podwójna swiadomosc Dzivanmukty
...
Semi111