Shivananda Swami - Yoga Samadhi.doc

(88 KB) Pobierz

Shivananda

YOGA SAMADHI

 

Sri Swami Shivananda

 

SAMADHI cz. VI

opracowanie tekstu polskiego Leon Zawadzki

 

Jog osiaga nastepujace mniejsze sily psychiczne:

 

uwolnienie od glodu i pragnienia

uwolnienie od skutków goraca i zimna;

uwolnienie od Raga-dwesha;

Dura-darshan czyli jasnowidzenie lub Duradristhi;

Dyra-sravan - jasnoslyszenie lub Dura-aruti i Dura-pravachana;

Mano-dzaja czyli opanowanie umyslu;

Kama-rupa - Jogin moze przybrac dowolna postac;

Ishitvam /Parakaja-Pravesha/ - Jogin moze wejsc w obce cialo;

moze ozywic cialo zmarlego i wejsc w nie przenoszac swa dusze;

 

Iccha Mritju - smierc zgodnie ze swoja wola;

10.Devanam Saha-Krida i Darshan - widziec Devy i z nimi przebywac;

 

Yatha-Sankalpa - moze miec cokolwiek zapragnie;

Trikala-Dzanana - znajomosc przeszlosci, terazniejszosci i przyszlosci;

Advandva - znajduje sie poza parami przeciwienstw;

Vak-Siddhi cokolwiek Jogin przepowie, to sie stanie przez

praktyke Satya, proroctwo;

 

Jog moze zamienic ciezkie metale w zloto;

Kaya Vyuha - moze przybrac tyle cial, ile zechce, by wyczerpac

swa karme w jednym zyciu;

 

Patala-Siddhi - Jog staje sie panem pragnien, niszczy smutki i chorobe;

Darduri-Siddhi - posiada sile skoku podobnie do zaby

Jog ma wiedze swego przeszlego zycia;

Posiada wiedze konstelacji gwiezdnych i planet;

Posiada sile spostrzegania Siddhis;

Ma wladze opanowywania zywiolów i opanowania Prany;

Kamchari - moze sie przeniesc w kazde miejsce dowolnie;

Posiada wszechmoc i wszechwiedze;

Vayu-Siddhi - Jog wznosi sie w powietrze odrywajac sie od

ziemi;

 

Jog moze wskazac miejsce, gdzie leza ukryte skarby.

Vayu Siddhi - lewitacja

 

Wielu kandydatów zblizylo sie do uprawiania Jogi, a zwlaszcza Hatha Jogi i

Kundalini Jogi z mysla o nadzwyczajnych silach, które mogliby otrzymac

dzieki Jodze. Mysl o posiadaniu takich mocy zdaje sie wywierac urok na

bardzo mlodych ludzi, zarówno Wschodu jak i Zachodu. Powazne i pilne

uprawianie Jogi, z twarda dyscyplina i wytrwaloscia, bez watpienia przynosi

obudzenie niezwyklych mocy i pozornie dziwnych doswiadczen, lecz owe

Siddhis, mniejsze czy wieksze - i o tym nalezy pamietac - nie tworza

istotnej i prawdziwej Jogi w glebokim tego slowa znaczeniu. Sa one raczej

oznaka osiagnietego stopnia. To znak postepu, jaki uczen osiagnal; sluza mu

raczej jako potwierdzenie, podobnie jak kamienie milowe, które wskazuja

podróznemu miejsce gdzie sie znajduje.

 

Lewitacja jest doswiadczeniem, do którego Jog dochodzi, gdy zaczyna osiagac

doskonalosc w Pranajamie. Gdy Prana zaczyna sie poruszac w srodkowym Nadi,

czyli Szuszumnie, nastepuje lewitacja. Ma ona miejsce, gdy Jog z powodzeniem

zatrzymal energie Prany w Szuszumnie, polozonej w stosie pacierzowym.

Poczatkowo energia Prany moze wejsc do Szuszumny, by nastepnie ja opuscic,

nie pozostajac tam. Jednakze przez polaczone dzialanie Pranajamy, Mudry

Bandhy i sily woli Jog stopniowo zmusza energie do pozostania w Szuszumnie.

W tym procesie praktykujacy korzysta równiez z autosugestii. Gdy uda mu sie

zatrzymac energie w Szuszumnie, unosi sie z ziemi w powietrze. Teksty Jogi

wspominaja o trzech stadiach, przez które przechodzi uczen przy osiaganiu

lewitacji. Przy postepie w Pranajamie najpierw doswiadcza obfitego pocenia

sie ciala. Nastepnie przechodzi do stanu, w którym doznaje drzenia ciala, co

daje sie szczególnie odczuwac wzdluz rdzenia. W trzecim stadium cialo odrywa

sie od ziemi i unosi w powietrzu.

 

Pierwsza wskazówka, ze praktykujacy zbliza sie do tego stanu jest osobliwe

uczucie odrywania sie od ziemi. Odczuwa on to wrazenie nawet wtedy, gdy w

rzeczywistosci jest jeszcze na ziemi. Gdy Prane mocno zatrzymuje sila

woli-wyobrazni, autosugestii, a takze Pranajama wraz z Sadhana, to

zatrzymana Prana zaczyna wznosic sie ku górze. Nastepnie wraz z dziwnym

uczuciem Jog istotnie wznosi sie w powietrze.

 

Lewitacje wywoluje polaczenie kilku czynników. Glównym jest nadzwyczajna

lekkosc ciala, gdy Prana wchodzi w Szuszumne i tam pozostaje. Jog

rzeczywiscie czuje te niezwykla lekkosc - jest jak piórko; ona tez pozwala

mu uniesc sie z ziemi. Drugim czynnikiem w tym stadium Pranajamy jest

zaczynajaca dzialac Kundalini. Wznoszenie sie w góre Kundalini Shakti

wprawia w ruch cialo, które znajduje sie w niezmiernie lekkim stanie i

stawia bardzo maly opór. Trzecim jest potezne promieniowanie, wychodzace od

Kundalini z czakramu Muladhary. To silne promieniowanie, które ma miejsce w

na skutek obudzenia Kundalini, jest tym czasie poteznie podsycane przez

energie praniczna i rozchodzi sie we wszystkich kierunkach. Bezposrednie

promieniowanie ku dolowi, jak gdyby "uderzenie w ziemie", daje w efekcie

odepchniecie ciala Joga ku górze. Promienie te sa niewidzialne, lecz sa

bezposrednio odczuwane przez joga, który je doznaje. Dzialanie tych promieni

odczuwa sie na podobienstwo "wstecznego kopniecia" ladunku wybuchowego

rakiety, który wypycha ja z wielka sila ku górze. Promieniowanie to dziala w

tak skuteczny sposób dlatego, ze w tym stanie cialo jest faktycznie prawie

niewazkie. Niewazkosc ciala, w polaczeniu z sila Kundalini, podnoszaca go w

góre wraz z pchnieciami promieniowania pozwala przezwyciezyc sile

grawitacji.

 

Praktykujacy, by osiagnac Vayu Siddhi powinien nieustannie uprawiac

Pranajame. Musi on cwiczyc regularnie trzy razy dziennie Anulema Viloma

Pranajama po 40 cykli w kazdym posiedzeniu przez kilka miesiecy lub lat. To

oczysci Nadis i ulatwi Pranie poruszanie sie w kanale glównym czyli

Szuszumnie. Nastepnie, wraz z dalsza praktyka Bhastriki, razem z Bandhas,

Prana podnosi sie w Szuszumnie, zas dzieki koncentracji i Bandhas jej ruch

ogranicza sie do Szuszumny.

 

Podczas cwiczen nalezy zywic sie mlekiem i owocami lub tylko dieta ryzowa i

mleczna. Cwiczacy nie powinien zbyt wiele chodzic i wedrowac; powinien

unikac róznego rodzaju wysilków, nadmiernej ilosci snu, radzasowego i

tamasowego pozywienia, wygrzewania sie na sloncu, siedzenia blisko ognia,

zimnej kapieli i calkowitego postu. Nalezy trzymac sie dokladnie

Brahmaczarii.

 

Praktykujacy, który osiagnal Vayu Siddhi, dotarl tym samym do stadium

Pratjahary.

 

Wskazówki zywego nauczyciela sa zawsze niezbedne, nawet gdyby nie znajdowal

sie on blisko ucznia. Jesli uczen praktykuje, nie majac takiego praktycznego

przewodnika, lub nie jest w stanie wejsc w stycznosc z mistrzem, to powinien

modlic sie do Boga lub swego Guru o oswiecenie i usuniecie przeszkód.

 

Wiara w jogowe Szastry i Guru jest wielce istotna. W przeciwnym razie uczen,

nie mogac osiagnac pozadanych wyników, opuszcza Joge, twierdzac, ze jest to

szarlataneria.

 

Cierpliwosc, wytrwalosc to kolejne wazne czynniki dla powodzenia w Jodze.

Trzeba prowadzic zycie czyste i cala swa dzialalnosc poswiecic Panu.

 

Kaya - Sampat

 

Jog przez Hatha Joge otrzymuje doskonale cialo fizyczne. Doskonalosc ciala

polega na pieknosci, wdzieku, sile i na diamentowej twardosci. Sila

znoszenia niezmiernego zimna i ciepla [Titiksha], sila zycia bez wody i

pozywienia oraz inne moce ujete sa w kategorie Kaya - Sampat czyli

doskonalego ciala.

 

Skoro cialo Hatha Joga jest doskonale i trwale, jego umysl jest równiez

zrównowazony i skoncentrowany. Uprawa Dharany i Dhyany osiaga on najwyzszy

szczebel jogowej drabiny i przez Jogowa Samadhi - niesmiertelnosc.

 

Jog, który doszedl do najwyzszego stadium bedzie posiadac wszystkie rodzaje

tajemnych sil.

 

Samyama prowadzi do tajemnych wladz

 

Trzy: Dharana - Dhyana - Samadhi razem tworza Samjame. Te trzy sa bardziej

wewnetrzne niz Yama, Niyama, Asana, Pranayama, Pratyahara. Jednak nawet ta

Samyama jest - wobec Samadhi bez zalazka - zewnetrzna.

 

Wraz z osiagnieciem Samyamy pojawia sie stan poznania - wiedzy:

 

Samyama na Sloncu - wiedza o Wszechswiecie;

Samyama na Ksiezycu - wiedza o Gwiezdnym Kosmosie;

Samyama na Gwiezdzie Polarnej - wiedza o ruchu gwiazd;

Samyama nad sila slonia oraz innych silach naturalnych - jog otrzymuje te

sile i moze nia dysponowac;

Samyama nad ksztaltem ciala, gdy sila laczna zostanie powsciagnieta,

wyhamowana, a wiez miedzy okiem (tattva wzroku) a swiatlem rozdzielona -

cialo staje sie niewidoczne, znika;

Samyama nad graficznymi znakami, podpisami innych ludzi - wiedza o ich

umyslach;

Samyama na krótkim odcinku czasu - umiejetnosc rozrózniania;

Samyama na zwiazkiem miedzy uchem (tattva sluchu) a eterem - boskie

slyszenie;

Samyama nad zwiazkiem miedzy eterem a cialem - jog osiaga lekkosc puchu

bawelny i posiada moc przenikania przez eter (powietrze);

Samyama nad trzema modyfikacjami umyslu - wiedza przeszlosci i przyszlosci;

Samyama na bezposrednim postrzeganiu Samskar (wrazen umyslu) - wiedza o

poprzednim wcieleniu;

Samyama nad moca poznania istotnej wlasnej natury - egoizmu, cech, zamiarów

i stanów umyslu a opanowanie tych zmyslów i ich organów; nastepnie cialo

otrzymuje moc poruszania sie z szybkoscia mysli, spostrzegania Indriyas oraz

opanowania natury.

Osiagnawszy panowanie nad Udana Vayu, Jog nie bedzie mial zadnej lacznosci z

woda, blotem, cierniami i moze umrzec dowolnie; przy opanowaniu Samana Vayu

osiaga promieniujaca jasnosc.

Samyama nad przyjaznia i cnotami - pojawia sie moc przenoszenia tychze na

inne istoty;

Samyama nad odrebnoscia Sattvy od Purushy - wszechpotega i wszechwiedza;

[natomiast] doswiadczenie zjawia sie z powodu braku rozrózniania miedzy

Sattva a Purusha, które sa absolutnie odrebne od siebie;

Samyama nad rozróznianiem slowa - znaczenia - poznania, które (zazwyczaj)

wzajemnie sie przenikaja a sa doswiadczane w ich jednosci z powodu

podobienstwa, - wiedza o znaczeniu dzwieków i glosów wszystkich zywych

istot;

Karma jest dwojakiego rodzaju: pierwszy rodzaj przynosi owoce w

terazniejszosci, drugi - przynosi owoce powoli, w pózniejszym czasie;

Samyama nad tymi lub innymi zlowieszczymi znakami - Jog poznaje czas swojej

smierci;

Samyama nad czakramem w okolicy pepka - znajomosc ciala;

Samyama nad czakramem w glebi gardla - zanik glodu i pragnienia;

Samyama nad swiatlem glowy - Darshan Siddhi;

Samyama nad sercem - wiedza czyli poznanie umyslu;

Samyama nad Kurma Nadi -trwalosc i stalosc ciala;

Samyama nad wewnetrznym swiatlem Serca - znajomosc subtelnego, tajemniczego

czyli ukrytego i odleglego;

Samyama nad soba samym a wiedza o Purushy, z której mozna skorzystac w

stosunku do innej duszy - Purushy; z tej Samyamy rodzi sie przez intuicje

umiejetnosc jasnoslyszenia, subtelny smak i subtelny wech;

moc intuicji sprawia, ze przychodzi wiedza o wszechmadrosci; umysl Joga i

jego duch wchodzi w inne cialo, a to na skutek rozluznienia wiezów

przyczynowych i dzieki znajomosci metod przechodzenia;

Samyama nad forma prosta, forma subtelna, zasadnicza natura, nad cechami i

celami zywiolów a opanowanie zywiolów; z tego -osiagniecie osmiu wyzszych

Siddhis, doskonalosc ciala i nietamowanie jego funkcji; doskonalosc ciala

oznacza piekno, wdziek, sile i trwalosc granitu.

Powyzsze Siddhis sa przeszkoda w osiagnieciu Samadhi, sluza jednak do

przekraczania [uwarunkowan] umyslu. Rezygnacja z tych Siddhis pozwala na

zniweczenie wiezów niewoli, co przynosi Kajvalye.

 

A gdy Adept Jogi zapraszany jest przez Boskie Istoty, skoro pojawia sie dlan

mozliwosc kontaktu z niepozadanymi, to Jog powinien odrzucic te mozliwosc

ponownego przywiazania, usmiechu i szczesliwosci.

 

Doswiadczenia Dznana Jogi

 

Uczen Dznana Jogi niweczy wszelkie mysli o przedmiotach. Przez swe

rozpoznawanie unicestwia on ciemnosc, wówczas pojawia sie dlan promieniujace

swiatlo.

 

Doswiadcza zawrotu glowy.

 

Przechodzi nastepnie próznie - Akasha.

 

Potem zjawia sie Moha - Zludzenie. Te Mohe rozprasza Dznana Jog przez

badanie, czyli Viczare.

 

Przechodzac tak przez stany ciemnosci, swiatla, snu i Mohy medrzec w koncu

osiaga stan Nirvikalpa Samadhi. Teraz raduje sie on absolutnym spokojem.

Osiaga prawdziwa Dznane. Staje sie oceanem wieczystej Dznany i

wszechprzenikajaca Absolutna Swiadomoscia.

 

Siedem stanów Dznany

 

Siedem stanów Dznany to Subhecccha, Viczarana, Tanumanasi, Sattvapati,

Asamsakti, Padarthabhavana, Turiya.

 

Subhecccha - gdy sie odczuwa niewiedze i szczerze pragnie sie osiagnac

duchowa wiedze.

Viczarana - gdy posiada sie przekonanie o bezwartosciowosci swiata i gleboko

rozmysla sie nad metoda usuniecia niewiedzy i osiagniecia duchowego

poznania.

Tanumanasi - gdy umysl staje sie tak nikly i cienki jak nic, a skupia sie

intensywnie w kontemplacji duszy.

Sattvapati - gdy umysl sie oczyszcza (Sattvika) i utwierdza w Jazni dzieki

przedluzonej kontemplacji.

Asamsakti - gdy czlowiek odlacza sie calkowicie od swiata obiektywnego

dzieki poznaniu Jazni.

Padarthabhavana - gdy sie rozumie, ze rzeczy tego swiata nie sa realnymi i

materialnymi rzeczami, lecz tylko Jedynym Brahmanem.

Turiya - gdy sie urzeczywistnia Niepodzielnosc (Akhanda), Jedyna Zasade

(Ekarasa), Sat-Czit-Anande oraz calkowicie zaprzecza i neguje wszelka

odrebnosc swiata. Ten stan Turiya nazywa sie stanem Dzivanmukti czyli

wyzwoleniem sie za zycia.

Dojmujace pragnienie, które powstaje w czlowieku, by osiagnac Moksze badz

zazywac Szczescia (obojetnosc na zmyslowe przyjemnosci), studiowac

Atma-Dznana-Szastry, polaczyc sie z tym, który poznal Brahmana - oto stan

pierwszy czyli Subheccha. Kandydat posiadajacy cztery sposoby Wyzwolenia

slyszy Sruti i znaczenie Tat Tvam Asi Mahavakya u stóp Guru i nastepnie

gleboko rozmysla nad tym, co uslyszal - to jest Viczarana czyli stan drugi.

Przez uprawianie tych dwóch stanów umysl dowolnie skupia sie na Brahmanie.

Staje sie on jak nic, powstaje Brahmakara Vrtti - jest to stan trzeci zwany

Tanumanasi. Nastepnie przez uprawianie wszystkich powyzszych trzech procesów

(poznawczych) dokonuje sie wykorzenienie wszystkich pragnien i rozwija sie

Tattva-Dznana, umysl napelnia sie czystoscia czyli Sattva - jest to czwarty

Bhumika zwany Sattvapati. Umysl stopniowo stapia sie z Brahmanem. W piatym

stanie czyli Asamsakti umysl nie laczy sie juz (nie posiada polaczenia) z

przedmiotami oraz z ich Samskarami i Sankalpami. Nastepnie przychodzi stan

szósty - Padathabhavana: zanika (ginie) wszelkie postrzeganie przedmiotów

wewnetrznych i zewnetrznych (Abhava Pratoti). Jesli Dznani w ogóle postrzega

jakies przedmioty (ma w ogóle jakies spostrzeganie przedmiotów), to tylko

przez widoczne pobudzanie innych. W Turiya - stanie siódmym - Dznani tonie w

szczesliwosci Atmy, jest on calkowicie pozbawiony wszelkiego pojecia

róznorodnosci.

 

Ten, kto dziala w pierwszych trzech stanach (Bhumikach) nazywany jest

Mumukszu; kto dziala w czwartym Bhumika nazywa sie Brahmavid. Dzialajacy w

piatym Bhumika zwany jest Brahmavidvara, w szóstym zwie sie

Brahmavidvariyan. Kto znajduje sie w siódmym Bhumika zowie sie

Brahmavidvarishtha.

 

Tylko Dznani czwartej i piatej Bhumiki moze dzialac w swiecie. Dznani

szóstej i siódmej Bhumiki, jesli pragnie podniesc swiat, musi zejsc do

czwartej i piatej Bhumiki.

 

Dznani calkowicie siódmej Bhumiki, który nie ma najmniejszej nawet

przytomnosci ciala, nie moze zyc dluzej niz 2 do 14 dni. Po 14 dniach cialo

opadnie (jak lisc z drzewa istnienia).

 

Isvara ma podwójna swiadomosc. Tylko podczas kosmicznej Pralayi ma on czysta

Nirvikalpa swiadomosc. Dznani, aby przejsc do stanu siódmej Bhumiki, musi

porzucic wszelkiego rodzaju dzialalnosc swojej Lokagraha.

 

Ludzi posiadajacych troche Tapasu, majacych Vairagye Titiksze i opanowanie

fizycznego ciala oraz jego ruchów myli sie i miesza z medrcami siódmego

stanu Bhumiki. Dznanin siódmego stanu Bhumika jest bardzo, bardzo rzadko

spotykany.

 

Podwójna swiadomosc Dzivanmukty

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin