750C Magna 82 - opis.pdf
(
783 KB
)
Pobierz
216303513 UNPDF
Honda
VF 750 C
Magna
Początek lat osiemdziesiątych stał się dla Hondy okresem przełomowym. Z myślą o coraz bardziej rozwijających się
rynkach motocyklowych zdecydowano się zaprojektować zupełnie nowy, niezwykle nowoczesny silnik, znacznie
przewyższający poprzednie konstrukcje pod względem technicznym i technologicznym. Dwa lata wytężonej pracy
zespołu inżynierów Hondy, wykorzystującego dorobek firmy w wyścigach drogowych, zaowocowały jednostką
napędową z rozrządem typu DOHC, czterema zaworami na cylinder i chłodzeniem cieczą. Bardzo wąski i lekki
czterocylindrowiec zadebiutował jednocześnie w dwóch modelach, które radykalnie różniły się wyglądem, ale od
strony mechanicznej były bardzo podobne (
VF750S
i VF750C).
Prezentacja obu motocykli odbyła się w Paryżu w 1981r. Za oceanem otrzymały one oznaczenie
V45 Magna
i
V45
Sabre
. W Europie pojawiły się w 1982r. W katalogach firmowych można było znaleźć je do 1987r. W ciągu tych kilku
lat produkcji wiele elementów ulegało zmianom, lecz ogólna forma motocykla pozostała bez zmian.
Model wersja VF dostępna była w Europie dopiero na początku lat 90-tych.
Custom
doczekał się kontynuacji z nieco
zmodernizowanym silnikiem i w zupełnie nowej stylizacji, ale pod starą nazwą.
Oba motocykle (
Magna
i
Sabre
) nie tolerowały ostrej eksploatacji - niestabilne podwozie i niezwykła paliwożerność.
Wadą konstrukcyjną była również dokuczliwa reakcja na zmianę obciążeń silnika. Przy każdym dodaniu i ujęciu gazu
maszyny odchylały się do w prawo, to w lewo, i trzeba było się do tego przyzwyczaić. To dzięki tym wadom VF750C
przegrała test porównawczy m.in. z Yamahą
XV750
.
Silnik posiadał jednak i elementy przemawiające na jego
korzyść. Po raz pierwszy zastosowano hydrauliczne
uruchamianie sprzęgła z funkcją "antyhopping",
zapobiegającą blokowaniu tylnego koła przy zbyt
gwałtownej redukcji przełożeń.
Przedni widelec wyposażono w układ antynurkujący
TRAC, a napęd tylnego koła powierzono trwałemu,
niezawodnemu i mało wymagającemu pod względem
obsługi wałowi Kardana. Zamiast obręczy typu ComStar
zastosowano odlewy z lekkiego stopu.
Największą ciekawostką był silnik. Dzięki widlastemu
układowi czterech cylindrów był znacznie węższy niż
rzędówki w modelach CB. Wał główny miał dwa
wykorbienia, na których parami zamontowano korbowody.
W każdym rzędzie cylindrów tłoki pracowały zatem
równolegle. Małe rozchylenie zaworów umożliwiło
zaprojektowanie bardziej zwartych komór spalania a duża
średnica cylindrów pozwoliła znacznie powiększyć
średnicę zaworów. Te ostatnie były uruchamiane
rozwidlonymi dźwigienkami z klasycznymi, śrubowymi
elementami regulacyjnymi.
Napęd wałków rozrządu powierzono łańcuchowi zębatemu
(typ Hy-Vo), utrzymywanemu w odpowiednim naprężeniu
dzięki automatycznym napinaczom. Konstrukcja układu
korbowego i rozchylenie cylindrów o kąt 90 stopni
ograniczyły do minimum emisję drgań przez jednostkę
napędową. Układ cylindrów wymusił sytuację, w której
dwa gaźniki pracują w układzie horyzontalnym a dwa
w układzie opadowym.
Plik z chomika:
eliza77
Inne pliki z tego folderu:
750C Magna 82 - opis.pdf
(783 KB)
Honda_750C.Magna_94.pdf
(9240 KB)
Honda Magna VF750C V45 - 1983 - Owner's manual.pdf
(2609 KB)
Honda VF750C Magna (1994) - Service Manual (ENG).pdf
(9157 KB)
Inne foldery tego chomika:
Andrzej Pilipiuk
Anne Rice - Kroniki wampirze
Beata Pawlikowska
Butcher Jim
CZASOPISMA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin