Microsoft Excel 2002 oferuje wiele mechanizmów i technik pozwalających na tworzenie i modyfikację skoroszytów.
§ Przy pomocy standardowych technik edycji oraz polecenia Wyczyść możesz modyfikować oraz usuwać zawartość komórek.
§ Przy pomocy poleceń menu Wstaw i Edycja możesz wstawiać i usuwać nie tylko pojedyncze komórki, ale nawet całe kolumny i wiersze.
§ Przy pomocy poleceń menu Edycja, uchwytów wypełniania komórek oraz techniki przeciągnij i upuść możesz kopiować zawartości komórek, włączając w to komórki zawierające formuły.
§ Za pomocą uchwytu wypełniania komórek oraz podmenu Wypełnij możesz kopiować zawartość jednej komórki do wielu innych oraz wypełniać komórki seriami danych.
§ Excel umożliwia automatyczną modyfikację formuł podczas ich kopiowania, co powoduje, że ich zawartość jest zawsze aktualna.
§ Przy pomocy poleceń menu Edycja oraz techniki przeciągnij i upuść możesz przenosić zawartości komórek w inne miejsce arkusza.
§ Excel pozwala na wycofywanie oraz powtarzanie wykonywanych poleceń.
W niniejszym rozdziale szczegółowo omówimy przedstawione wyżej mechanizmy i techniki działania.
Za pomocą standardowych technik edycji możesz modyfikować zawartości komórek zarówno podczas wprowadzania danych/formuł jak i po zakończeniu ich wprowadzania. Oczywiście możesz również całkowicie usunąć zawartość dowolnej komórki.
· Możesz zmodyfikować istniejące odwołania w sposób opisany w poprzednim podrozdziale
· „Złap” za obramowanie wybranej komórki i przeciągnij je w żądane miejsce — podczas przeciągania wskaźnik myszki wygląda jak strzałka (patrz rysunek 3.4).
· „Złap” za uchwyt obramowania a następnie przeciągnij tak, aby zmniejszyć bądź powiększyć zakres zaznaczonych komórek — podczas przeciągania wskaźnik myszki wygląda jak dwustronna, czarna strzałka (patrz rysunek 3.6).
Rysunek 3.1. Ustaw punkt wstawiania w żądanym miejscu i odpowiednio zmodyfikuj zawartość komórki…
Rysunek 3.2. …lub formuły w pasku formuł.
Rysunek 3.3. Excel identyfikuje poszczególne odwołania do komórek za pomocą kolorowych obramowań.
Rysunek 3.4. Odwołania do komórek możesz modyfikować za pomocą tradycyjnej techniki przeciągnij i upuść. Rysunek ilustruje zmianę odwołania z A1 na B1.
Rysunek 3.5. Jak widać na przykładzie, formuła nie obejmuje wszystkich komórek zakresu sumowania.
Rysunek 3.6. „Złap” za uchwyt obramowania a następnie przeciągnij tak, aby zmniejszyć bądź powiększyć zakres zaznaczonych komórek.
§ Innym sposobem na usunięcie zawartości komórki jest zaznaczenie jej, naciśnięcie klawisza Backspace a następnie Enter.
§ Nigdy nie używaj klawisza spacji do usuwania zawartości komórki! Mimo, że w takiej sytuacji „widzialna” zawartość komórki znika, to jednak zostaje do niej wpisany znak spacji.
§ Usuwanie zawartości komórki to zupełnie inna operacja niż usuwanie komórki. Kiedy usuwasz zawartość komórki, to sama komórka pozostaje na arkuszu — usunięta zostaje jedynie zawartość. Kiedy jednak usuwasz komórkę, to z arkusza znika cała komórka, łącznie z zawartością, a pozostałe komórki przesuwają się na jej miejsce tak, aby wypełnić powstałą lukę. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w dalszej części rozdziału.
§ Polecenie Edycja à Wyczyść à Zawartość usuwa jedynie wartości i formuły przechowywane w danej komórce. Pozostałe polecenia podmenu Wyczyść (rysunek 3.7) mają następujące znaczenie:
· Wszystko — jak sama nazwa wskazuje, usuwana jest cała zawartość komórki, łącznie z formatami oraz komentarzami
· Formaty — usuwa jedynie formatowanie komórki
· Komentarze — usuwa jedynie komentarze komórki
Więcej informacji na temat formatowania komórek znajdziesz w rozdziale 6, a na temat dodawania komentarzy do komórek w rozdziale 11.
Rysunek 3.7. Przy pomocy poleceń podmenu Wyczyść możesz usuwać zawartość komórek, formatowanie oraz komentarze.
Przy pomocy poleceń menu Wstaw i Edycja możesz dodawać bądź usuwać z arkusza komórki, kolumny i wiersze.
§ Wstawienie nowych komórek do arkusza powoduje przesunięcie istniejących komórek w dół lub w prawo tak, aby zrobić miejsce dla nowych komórek.
§ Usunięcie istniejących komórek powoduje przesunięcie pozostałych komórek w górę lub w lewo tak, aby wypełnić powstałą lukę.
Rysunki 3.9, 3.11, 3.13 oraz 3.15 ilustrują w jaki sposób wstawienie kolumny oraz usunięcie wiersza wpływają na pozostałe komórki arkusza. Na szczęście nie musisz się martwić o aktualizację istniejących formuł — Excel automatycznie wprowadza niezbędne modyfikacje.
§ Jeżeli chcesz wstawić jednocześnie kilka kolumn lub wierszy, to w punkcie 1 zaznacz tyle kolumn/wierszy ile chcesz wstawić do arkusza. Przykładowo, jeżeli przed kolumną B chcesz wstawić trzy nowe kolumny, to w punkcie pierwszym powinieneś zaznaczyć kolumny B, C oraz D.
§ Jeżeli przed wybraniem polecenia Wstaw à Komórki (punkt 2) nie zaznaczysz całej kolumny, to na ekranie pojawi się okno dialogowe przedstawione na rysunku 3.18. Wybierz żądaną opcję (Cały wiersz lub Cała kolumna) a następnie naciśnij przycisk OK. Więcej informacji na temat wstawiania komórek do arkusza znajdziesz w dalszej części tego rozdziału.
Rysunek 3.8 Przykładowy arkusz programu Excel.
Rysunek 3.9 Zaznaczanie całej kolumny.
Rysunek 3.10. Menu Wstaw.
Rysunek 3.11. Wstawiona kolumna.
Rysunek 3.12. W razie potrzeby możesz skorzystać z podręcznego menu opcji wstawiania i wybrać odpowiednie opcje formatowania wstawionej kolumny lub wiersza.
Zaznaczona kolumna/wiersz (rysunek 3.15) — łącznie z zawartością — zniknie z arkusza.
§ Jeżeli chcesz usunąć jednocześnie więcej niż jedną kolumnę/wiersz, to w punkcie 1 zaznacz wszystkie kolumny/wiersze, które chcesz usunąć.
§ Jeżeli przed wybraniem polecenia Edycja à Usuń (punkt 2) nie zaznaczysz całej kolumny/wiersza, to na ekranie pojawi się okno dialogowe przedstawione na rysunku 3.20. Wybierz żądaną opcję (Cały wiersz lub Cała kolumna) i naciśnij przycisk OK.
§ Jeżeli usuniesz wiersz lub kolumnę, w której znajdowała się komórka, do której odwołują się formuły z innych komórek arkusza, to w takich komórkach może się pojawić komunikat o błędzie #ADR! (rysunek 3.16). Oznacza to, że Excel nie potrafi odszukać komórki podanej w odwołaniu. W takiej sytuacji musisz ręcznie poprawić wszystkie formuły w komórkach, w których wystąpił błąd.
Rysunek 3.13. Zaznaczanie wiersza.
Rysunek 3.14. Menu Edycja.
Rysunek 3.15. Wiersz zaznaczony na rysunku 3.12 został usunięty.
Rysunek 3.16. Rysunek ilustruje sytuację, w której usunięty został wiesz zawierający komórkę, do której odwołuje się formuła zawarta w komórce B6. Ponieważ Excel nie potrafi odszukać komórki o podanym adresie, wyświetlany jest błąd #ADR!.
§ Excel zawsze wstawia do arkusza taką ilość komórek, jaką wcześniej zaznaczy użytkownik (przed wydaniem polecenia Wstaw) — patrz rysunki 3.17 i 3.19.
Zaznaczone komórki zostaną usunięte z arkusza (rysunek 3.21).
§ &#...
makula_ewe