25.doc

(26 KB) Pobierz

II. Podstawowe pojęcia i zjawiska na rynku finansowym              35



cen papierów wartościowych, ani nimi manipulować (istnienie fair price), oraz że potencjalnie możliwy handel w oparciu o informacje poufne (insider trading), prawnie zabroniony, nie wpływa na funkcjonowanie rynku, gdyż jest zbyt wielka konkurencja, a rynek jest zbyt złożony. W długim okresie inwestycje w indeks giełdowy przynieść powinny więc taki sam zwrot, jak przemyślana strategia inwestycyjna.

Teoria rynku efektywnego przyjmuje następujące założenia:

          w każdej chwili można sprzedać akcje lub je kupić po adekwatnej ce­
nie rynkowej (fair price); jeśli rynek kapitałowy jest efektywny, wartość
bieżąca netto (NPV) kupna lub sprzedaży papierów wartościowych jest bli­
ska zeru;

          giełda jest grą, która nie dyskryminuje żadnych uczestników (fair ga­
mę);

              zmiany cen akcji nie są przewidywalne, ich ruch to tzw. random walk.
Podstawowe konsekwencje rynku efektywnego dla polityki inwestycyjnej

można więc przedstawić następującolj:

           rynek nie ma pamięci - toteż bezpodstawne jest np. założenie, że na­
leży    emitować    nowe    akcje    po    wzroście    ceny    giełdowej    spółki,
a zrezygnować z emisji po jej spadku;

           należy ufać cenom rynkowym; cena jest równie dobrym instrumentem
oceny wartości akcji, jak np. analiza sprawozdań finansowych, gdyż dys­
kontuje (zawiera) wszystkie istotne informacje o spółce;

           tzw. iluzje finansowe nie wpływają na rynek - czyli nie można uzy­
skać renty przez manipulacje finansowe, jak split czy zmianę sposobu księ­
gowania (creative accounting);

           na rynku efektywnym działać może z podobnym skutkiem inwestor
indywidualny i instytucjonalny;

           podstawową decyzją strategiczną nie jest problem, jak spółka giełdo­
wa ma zagospodarować zyski, ale kto powinien je zainwestować: spółka czy
inwestor- czyli kto zrobi to taniej;

           akcje to doskonałe substytuty, nikt nie kupuje akcji dla ich indywidu­
alnych cech, ale dla zysku - popyt na akcje jest więc bardzo elastyczny (jeśli
zmienia się cena, popyt reaguje w znacznie większym stopniu).

Teoria rynku efektywnego ma tylu zwolenników co przeciwników. Za­rzuca się jej, iż: żaden rynek nie przekazuje informacji w sposób nieskoń­czenie efektywny; arbitraż czasowy może wynikać z różnych powodów, np. kupna małej, nieoszacowanej firmy czy kupna akcji wjakimś szczególnym momencie czasowym.



Por. R. Brealey, S. Myers, Principles ofCorporate Finance, Mc Graw-Hill New York 2003, s; 287-312.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin